Kastdeur: scharnier schiet los. Oplossingen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26488
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Kastdeur: scharnier schiet los. Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 00:39

Tsja, de titel zegt het eigenlijk al. In mijn badkamer staat een kamerhoog kastje met deur. Die deur is van MDF gemaakt en zit aan de kast vast met drie scharnieren. Die zijn soortgelijk aan dit model:

Afbeelding

Ze zitten in de deur en het kastje vast met een soort heel kort en vrij breed plugje + een schroef. Helaas heeft een van de scharnieren besloten niet in de deur te willen blijven zitten. Deze schiet met plugjes/schroefjes en al uit de deur. Alsof het gaatje waar hij in moet, net een paar millimeter te wijd is geworden voor plugje/schroefje. Nieuwe plugjes/schroefjes zijn niet meer te vinden en om nou een heel nieuw kastje te kopen, alleen omdat 1 scharniertje niet op zijn plek blijft zitten, is ook weer zo wat.

Dus ik vraag mij af: kan ik dat gaatje opvullen met iets en daar vervolgens de plugjes/schroefjes weer indoen, zodat de boel weer op zijn plek blijft zitten? En zo ja, met wat kan ik dat dan doen?

Is er onder de doe-het-zelvende Bokkers iemand die mij kan helpen?

Brainless

Berichten: 29753
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 00:44


Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Kastdeur: scharnier schiet los. Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 00:53

Houten deuvels (6 of 8 mm) in de gaten (opboren tot de maat van de deuvel) lijmen met goede kwaliteit houtlijm. Deuvel vervolgens glad afzagen, schroefgat boren (1-2 mm kleiner dan de maat van de schroef) en scharnier monteren.

8nnemiek

Berichten: 43436
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Kastdeur: scharnier schiet los. Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:05

Ik vind epoxy fijn voor dit soort problemen. Bij de Action kun je deze kopen: https://www.action.com/nl-nl/p/2580259/ ... epoxylijm/

De gaatjes kun je dan het beste ietsje groter uitboren, zodat het tuitje volledig erin past. Dan vullen met epoxy, stukje plakband er over zodat het glad opdroogt, laten drogen, en dan weer met een iets te klein boortje voorboren en vastschroeven.
De methode met duvels werkt ook prima, maar pas op dat je niet door het deurtje heen boort of slaat bij het erin slaan van de duvels.

chanicha

Berichten: 12182
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:16

Ibbel schreef:
Houten deuvels (6 of 8 mm) in de gaten (opboren tot de maat van de deuvel) lijmen met goede kwaliteit houtlijm. Deuvel vervolgens glad afzagen, schroefgat boren (1-2 mm kleiner dan de maat van de schroef) en scharnier monteren.


Inderdaad dit!
Mijn vriendin haar man is timmerman en die zegt dit ook.

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Kastdeur: scharnier schiet los. Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:35

Bij het opboren de diepte op de boor aangeven met een stukje tape.

Brainless

Berichten: 29753
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 12:23

chanicha schreef:
Ibbel schreef:
Houten deuvels (6 of 8 mm) in de gaten (opboren tot de maat van de deuvel) lijmen met goede kwaliteit houtlijm. Deuvel vervolgens glad afzagen, schroefgat boren (1-2 mm kleiner dan de maat van de schroef) en scharnier monteren.


Inderdaad dit!
Mijn vriendin haar man is timmerman en die zegt dit ook.

Die reparatie setjes werken 100x sneller en fijner en je weet zeker dat het houdt.

paars

Berichten: 5600
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 15:31


lieke2
Berichten: 2135
Geregistreerd: 12-12-02

Re: Kastdeur: scharnier schiet los. Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 17:13

Aluminiumfolie erin draaien zodat het gat goed is opgevuld. Schroefje er opnieuw indraaien en klar.
Of baking soda mengen met lijm en dat erin doen, even wachten en schroefje erin draaien.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Kastdeur: scharnier schiet los. Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 22:14

Het reparatie setje van Brainless is echt een aanrader.
Veel minder werk dan epoxy lijm of uitboren en duvels erin.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26488
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 23:36

Dat zijn allemaal hele nuttige tips, dankjewel! Zelfs dit soort dingen kun je dus gewoon hier op Bokt vragen! :D

Brainless, dat setje, past daar ook een Ikea scharnier in? Ik lees in de reviews namelijk dat dit niet altijd past? En dit is wel een Ikea kast...

Die deuvels zijn ook een goede optie, net als de epoxy-lijm. Ik ga even bedenken wat hier het beste zal zijn.

Brainless

Berichten: 29753
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Kastdeur: scharnier schiet los. Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 00:30

Dat setje was een voorbeeld van dat het bestaat. Er zijn verschillende maten/vormen te koop.
Je kan even kijken bij de bouwmarkt.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26488
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Kastdeur: scharnier schiet los. Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 00:37

Thanks voor de reactie, dit klinkt wel goed.

chanicha

Berichten: 12182
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 08:51

Heb ook gezien dat de er houtlijm inspuiten en houten tandenstokers in doen, komt op hetzelfde neer.

Storm

Berichten: 20869
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 22:28

lieke2 schreef:
Aluminiumfolie erin draaien zodat het gat goed is opgevuld. Schroefje er opnieuw indraaien en klar.
Of baking soda mengen met lijm en dat erin doen, even wachten en schroefje erin draaien.


Ik heb dit net gedaan bij mijn kastdeurtje en whaaaaaa! Dit werkt gewoon echt geweldig! Al jaren is het deurtje scheef, ik heb er lijm en weet ik niet wat ik gedaan. Vandaag de gaten opgevuld met aluminiumfolie en flink aangestampt. Daarna schroef erin. En nu hangt het deurtje kaarsrecht en gaat hij weer soepel open en dicht!
Geniaal! Dank je wel :)

chanicha

Berichten: 12182
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 08:43

Sommige htktips zijn super, echt!

8nnemiek

Berichten: 43436
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Kastdeur: scharnier schiet los. Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 09:41

Handig! Dat is er wel een om te onthouden dan :D

Storm

Berichten: 20869
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Kastdeur: scharnier schiet los. Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 09:43

Nou, zeker weten. Ik was echt verrast dat dit zo goed werkt. Ga dit echt onthouden.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26488
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-23 14:50

Hier heb ik gekozen voor de oplossing met de deuvels. Die zitten er nu in, de lijm (Bison Houtlijm professioneel, dus dat zal wel goed zijn) laat ik eerst even goed opdrogen. Daarna verder.

Taucha

Berichten: 1176
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:02

Tip voor (hout)lijm; let even op met lijmen nu in de herfst. Bij ons staat de verwarming nog niet vol aan en ik heb afgelopen weekend wat gelijmd met houtlijm en dat was gisteren nog niet stevig vast. Was even vergeten dat dat spul pas goed werkt zonder al te veel vocht in de lucht en niet blij is met 17 graden.

Epoxy is minder kritisch mbt vocht, maar hard helemaal niet goed uit onder 20 graden.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26488
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 19:17

Door diverse omstandigheden was ik er even niet aan toe gekomen verder te klussen, maar vandaag toch de schroevendraaier opgepakt. De deuvels had ik al afgezaagd en afgevijld, om ze daarna met een stukje schuurpapier helemaal vlak te maken. Vandaag met een klein handboortje gaatjes gemaakt en het scharnier weer vastgeschroefd met verse schroeven. Lijkt weer mooi vast te zitten, deur sluit netjes, dus volgens mij is het goed gegaan!a

Mag ik degenen die tips gaven, heel hartelijk bedanken! Jullie hebben mijn kast gered!

chanicha

Berichten: 12182
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 19:51

Fijn dat je wat aan de tips hebt JPitty!
Ik zag het eens in een filmpje en had echt zoiets van wtf :')

_Christina

Berichten: 1493
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:17

Mocht je nog eens wat van ikea kapot hebben en langs hun servicebalie kunnen (hier zit die in de koopjeshoek).. ze geven vervangende schroefjes e.d. Ik heb al eens nieuwe deuvels gehaald voor m'n expedit toen er een paar sneuvelden met verhuizen.

manonutjuh

Berichten: 3015
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Kastdeur: scharnier schiet los. Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 20:21

Die reserve onderdelen kun je ook via de website aanvragen.

Ideaal als je niet in de buurt woont, ze sturen het gratis naar je op.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26488
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Kastdeur: scharnier schiet los. Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 20:42

Klopt, alleen dit specifieke scharnier hadden ze helaas niet meer... Uit de collectie...