Beton/cement vloer binnen verven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SnuitjeLove
Berichten: 1087
Geregistreerd: 18-05-09

Beton/cement vloer binnen verven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 20:04

Volgende week krijgen wij de sleutels van onze nieuwe woning (sociale huur). Een appartement van ongeveer 55m2.

Nu hebben wij niet een heel groot budget (beide student) en zijn we opzoek naar vloeren. We kwamen erachter dat zelfs het goedkoopste laminaat (5 à 6 euro p/m2) ons best nog wel wat gaat kosten inclusief ondervloer en plinten. Zo'n 700 à 800euro. En dan heb je best slechte kwaliteit, daarnaast hebben we beide geen ervaring met het leggen hiervan en zijn we bang dat we het 'verpesten'.

Nu had ik ineens de bizare ingeving om dan gewoon het beton in een leuke kleur te gaan verven. Ik lees op internet dat je dan eerst een primer moet gebruiken en hierna kunt verven. Op deze site staat het uitgelegd en zijn er best veel leuke kleuren beschikbaar https://www.epodex.com/nl/product/concr ... NGEALw_wcB

Volgens mij zijn we hiermee een stuk goedkoper uit en lijkt het mij ook makkelijker en onderhoudsvriendelijker dan laminaat. Eventueel op leuken met verschillende vloerkleden voor de akoestiek en de warmte en klaar.

Zijn er hier mensen met ervaring van het verven van je betonnen/cementen vloer in de woning. Zie ik belangrijke dingen over het hoofd? Ik hoor graag ervaringen!

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Beton/cement vloer binnen verven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 20:14

Ik heb op mijn zolder al 25 jaar de betonverf van de gamma liggen. En zelfs bovenaan de trap bij de wasmachine ziet dat er nog altijd top uit. Het is geen grote investering en je kunt er altijd een andere vloer overheen leggen als je meer te besteden hebt. Het is wel koud op de stukken waar je dan geen kleed hebt liggen. En een vloer over je beton isoleert wel dus kan ook weer schelen in je stookkosten.

SnuitjeLove
Berichten: 1087
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Beton/cement vloer binnen verven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 20:31

Ja dat koude ben ik me inderdaad van bewust. Zou dat nog schelen als je er nog weer een coating op doet?

Noeps
Berichten: 16931
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 21:01

Houd er rekening mee dat er een verschil zit tussen een cementdekvloer en woonbeton. Dat eerste acht ik echt niet geschikt om op te wonen. Wij hebben net noodgedwongen drie weken gedaan omdat onze vloer vertraging had, maar het is niet schoon te krijgen en in het algemeen heel onaangenaam. En je zit met de isolatie, kou en akoestiek. Een laagje verf doet daar niks voor. Kan je niet op marktplaats /weggeefhoek een gratis of goedkope vloer overnemen van iemand?

Foaly

Berichten: 4909
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Beton/cement vloer binnen verven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 21:10

En een vinyl vloer? Is goedkoper dan laminaat en ook eenvoudiger te leggen.

anca

Berichten: 1792
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 21:14

Mijn dochter heeft haar houtenkamer vloer vervangen door beton met vloerverwarming. Omdat ze er nog niet uitkwamen wat voor dekvloer ze wilden hebben ze het ook geverfd. En voorlopig blijft dat nu zo. Bevalt prima. Mooie blauwe kleur.

linoleum

Berichten: 6494
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 21:15

Is het wel toegestaan volgens het huurcontract om geen vloer te leggen? Er zijn ook veel appartementen waar een vloer met geluiddempende waarde verplicht is, gezien overlast voor de onderburen. Als je op de kale vloer wat laat vallen, klinkt dat voor de onderburen heel heftig.

SnuitjeLove
Berichten: 1087
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 21:23

Foaly schreef:
En een vinyl vloer? Is goedkoper dan laminaat en ook eenvoudiger te leggen.


Vinyl is net zo duur als laminaat. En dat vind ik niet mooi.
Ben ook wel aan het rondkijken naar gratis vloeren op marktplaats, maar nog niet veel resultaat.

SnuitjeLove
Berichten: 1087
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 21:23

linoleum schreef:
Is het wel toegestaan volgens het huurcontract om geen vloer te leggen? Er zijn ook veel appartementen waar een vloer met geluiddempende waarde verplicht is, gezien overlast voor de onderburen. Als je op de kale vloer wat laat vallen, klinkt dat voor de onderburen heel heftig.


Ik ga het even doorlezen of hier iets overin staat

Lindsey_99
Berichten: 2513
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 22:15

Voor goedkope kliklaminaat incl. ondervloer kun je op Marktplaat prima scoren voor rond de € 100,-. Het leggen is echt niet moeilijk, je hebt niet veel meer nodig dan een meetlint/rolmaat, een decoupeerzaag en een potlood.
Aantikken van de lange zijdes doe je met een stukje plank, dan tik je de groef niet stuk. En een aantikijzertje voor de eindjes kost een euro of 6 bij de bouwmarkt.
Tegen geluiden naar de onderburen gewoon aanwennen niet op schoenen rond te lopen maar altijd op pantoffels of sokken.

Hatsikidee89
Berichten: 196
Geregistreerd: 03-05-19

Re: Beton/cement vloer binnen verven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 23:35

Waar kom je vandaan? In ons nieuwe huis ligt een prima pvc vloer die eruit gaat ivm vloerverwarming..

Brainless

Berichten: 29753
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 00:33

[quote="Lindsey_99"
Aantikken van de lange zijdes doe je met een stukje plank, dan tik je de groef niet stuk. En een aantikijzertje voor de eindjes kost een euro of 6 bij de bouwmarkt. [/quote]
Niet elk type laminaat hoeft nog worden aangetikt, die leg je echt met 1 beweging in de groef.

Hutcherson

Berichten: 7400
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Beton/cement vloer binnen verven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 01:12

Kan je niks tweedehands van marktplaats halen?
Staan vaak best grote partijen op en gratis bij zelf uitslopen. Als je 80m2 ergens kan ophalen komt daar vast en zeker 55m2 bruikbaar laminaat uit.

SnuitjeLove
Berichten: 1087
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Beton/cement vloer binnen verven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 01:51

Ik probeer veel te reageren op de marktplaats advertenties, maar helaas vaak net te laat.

SnuitjeLove
Berichten: 1087
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 01:52

Hatsikidee89 schreef:
Waar kom je vandaan? In ons nieuwe huis ligt een prima pvc vloer die eruit gaat ivm vloerverwarming..


Heb je pb gedaan!

secricible

Berichten: 25703
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Beton/cement vloer binnen verven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 02:32

Moet je 1 volledige vloer hebben? Want ik heb volgende maand ook nog een kliklaminaat beschikbaar van 24m2 oid...

Caira
Berichten: 26075
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Beton/cement vloer binnen verven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 06:31

Niet doen, veel te koud en ik weet niet of je onderburen hebt, maar die gaan dan ook niet happy zijn.

Veel beter alternatief: zoek op mp, ik heb 3 jaar terug een vloer gekocht voor 100 euro die nieuw bijna 3000 had gekost. Even onder vloertje gehaald en voor 200 euro had ik een vloer die er uit zag als duur eiken.

SnuitjeLove
Berichten: 1087
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Beton/cement vloer binnen verven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 08:13

Ik weet niet meer of er drempels zitten in de verschillende ruimtes of dat de vloer doorloopt maar de gang onder de deur door zegmaar. Dus of het voor de hele ruimte hetzelfde moet zijn of dat het per ruimte kan verschillen. Dit zie ik vrijdag pas weer.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Beton/cement vloer binnen verven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 09:51

Familieleden van ons hebben de vloer geverfd in de woonkamer. een jaar terug denk ik. Daar waar ze altijd zitten en de stoelen veel schuiven en hun voeten veel op de grond schuren (dus de vaste stoelplekken van eetkamer en in de woonkamer) is de verf al afgesleten tot op het grijze beton. Ook hadden ze grote moeite bij het aanbrengen om het mooi egaal te krijgen in 1 kleur en niet ergens dikker dan op andere plekken (en dit zijn mensen die alles zelf doen en veel klussen dus zij zijn wel wat gewend zeg maar) Dus ik zou het niet aanraden.

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Beton/cement vloer binnen verven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 10:03

Je kan je huur contract nalezen. Soms staat er in welke ondervloer verplicht is voor geluiddoverlast.

Brainless

Berichten: 29753
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 10:55

SnuitjeLove schreef:
Ik weet niet meer of er drempels zitten in de verschillende ruimtes of dat de vloer doorloopt maar de gang onder de deur door zegmaar. Dus of het voor de hele ruimte hetzelfde moet zijn of dat het per ruimte kan verschillen. Dit zie ik vrijdag pas weer.

Je kan ook onder de deur op plek van een dorpel een strip(je) leggen zodat je verschillende vloersoorten/kleuren kan gebruiken.

scrabbel

Berichten: 956
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Beton/cement vloer binnen verven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 11:00

Bij mij in de regio worden vloeren vaak aangeboden op de weggeef hoeken op facebook

SnuitjeLove
Berichten: 1087
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Beton/cement vloer binnen verven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 11:18

Dank jullie voor de reacties. Heb inmiddels het huurcontract doorgelezen en hier staan in dat de woning moet voorzien zijn van behoorlijke meubilering en stoffering. Ik ga er dus vanuit dat er wel een 'normale' vloer in moet. Ook staat er bij de eisen voor laminaat een vereiste voor de soort ondervloer.

Zal dus toch nog even rondkijken naar goedkoop laminaat op marktplaats.

Els1984

Berichten: 459
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 11:25

Op beton lijkt me en koud en verschrikkelijk gehorig, zowel voor jezelf als je buren. Dan is laminaat een stuk prettiger.

Een drempel is niet duur en ik vind zelf aparte ruimtes makkelijker te leggen. Dan kun je ook naar kleinere partijen uitkijken.

Zo'n setje kost een tientje: https://www.karwei.nl/assortiment/vloer ... lsrc=aw.ds
Dan even ergens een decoupeerzaag lenen of 1 kopen voor een paar tientjes en je kunt aan de slag.

Wat mij vooral altijd tegenvalt qua kosten, zijn de plakplinten. Als er geen plinten aan de muur zitten, zou je de plakplinten achterwege kunnen laten door goedkope latjes te verven en die tegen de muur aan te zetten.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Beton/cement vloer binnen verven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 11:47

Kijk eens naar tapijttegels, kosten op marktplaats vanaf €0,75 per stuk.