Muur zelfstandig verf klaar maken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SnuitjeLove
Berichten: 1087
Geregistreerd: 18-05-09

Muur zelfstandig verf klaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 19:41

Wij hebben deze week de sleutels van onze nieuwe socialehuurwoning gekregen en kunnen nu aan de slag met klussen.

De vorige bewoner had behang op de muren, maar dat was in slechte staat en we vinden behang niet mooi.
Graag willen we de muur wit sauzen en een aantal wandjes een kleurtje geven.

Echter zijn de muren volgens mij nog volledig onbehandeld en op sommige plekken zitten er grote beschadigingen onder het behang. Hoe kunnen wij de muur het beste behandelen zodat het verf klaar word. Wij willen dit zelf graag proberen omdat laten stucen erg duur is. Qua netheid hoeft het niet perfect te zijn zolang de grootste oneffenheden maar wat zijn weggewerkt en we uiteindelijk qua kleur een egaal geheel hebben.
Ik heb gelezen over de materialen van albastine en daaruit maak ik op:
1. Muur schoon, stofvrij/ontvetten.
2. Kleine gaatjes vullen.
3. Voorstrijkmiddel
4. Muurglad van albastine
5. Verven/sauzen

Nu vind ik de producten van albastine aan de prijzige kant en vroeg ik mjj af of dit goedkoper kan. Ik heb gelezen of knauf, fix & finisch, roodband, pleisterwerk, gips. Maar ik heb er weinig verstand van.

Als ik weet welke materialen en volgorde de juiste zijn kom ik denk ik wel opweg, ik ben opzich wel handig en hen geduld.

Wie heeft voor mij tips/adviezen.

Dit is hoe de muren eruit zien
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Barbabientje

Berichten: 8206
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Muur zelfstandig verf klaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:44

Oef denk niet dat je dit goed krijgt zonder een fatsoenlijke laag stuc :/

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Muur zelfstandig verf klaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:49

Gaatjes vullen en behangen met glasvlies geeft een mooi glad resultaat. Glasvlies moet wel gesausd worden, daarna lijkt het net gestuukt.

Wistaire

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:50

Ik zou in dat geval een zak(je) roodband kopen om de grootste gaten dicht te smeren, de grootste oneffenheden afsteken met een plamuurmes en daarna lichtjes schuren (gewoon de ergste plekjes, met de hand). Als de muren al eens behangen zijn zou ik niet voorstrijken, als je echt grote vlakken moet aansmeren wel. Daarna behangen met renovlies. Dit is zonder te stucen anders niet netjes te schilderen, en kale muren voelen ook erg koud aan.

Hier ook renovlies geplakt na een 'behangklare' oplevering. Ging prima, zijn brede rollen van 1m breed dus dat gaat als een speer.

SnuitjeLove
Berichten: 1087
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 19:50

Is glasvlies anders dan gewoon behang?

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:51

Renovlies of glasvlies of glasvezelbehang is allemaal hetzelfde. Het is er in gladde afwerking (lijkt op stucwerk) of met een motiefje. Ja dit is echt anders dan gewoon behang. Je moet het daarna sauzen.

SnuitjeLove
Berichten: 1087
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 19:52

Ik ga me even inlezen op glasvlie. Ik heb op marktplaats een gratis zak roodband zien staan!

8nnemiek

Berichten: 43438
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:53

Ik zou wat Youtube filmpjes kijken met tips om zelf te stucen als het niet helemaal perfect hoeft te worden.

Als je gaat verven dan zie je meer oneffenheden dan met behang. Misschien kun je toch eens kijken of er niet een behang is wat je wel mooi vindt?

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:58

8nnemiek schreef:
Ik zou wat Youtube filmpjes kijken met tips om zelf te stucen als het niet helemaal perfect hoeft te worden.

Als je gaat verven dan zie je meer oneffenheden dan met behang. Misschien kun je toch eens kijken of er niet een behang is wat je wel mooi vindt?


Zou ik echt niet aanraden. Stuken is echt vakwerk en met een beetje pech moet TS het verwijderen als ze de woning verlaat als het niet zo goed is gelukt.

Geloof me, vliesbehang gaat TS echt het gewenste resultaat opleveren en is veel eenvoudiger en goedkoper dan stuken.

Cowgirl

Berichten: 23761
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 20:03

_Nelleke_ schreef:
Gaatjes vullen en behangen met glasvlies geeft een mooi glad resultaat. Glasvlies moet wel gesausd worden, daarna lijkt het net gestuukt.



Dit!

Ik ben net ingetrokken in mijn tijdelijke huurwoning en de woningbouw(schilders dan) heeft dit in mijn huis ook gedaan en het is echt super strak.
Zelf heb ik er nog een kleurtje over heen gedaan. En ik denk ook dat dit de goedkoopste oplossing is. Stucen is erg duur.

MyWishMax

Berichten: 25409
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 20:05

Hier op beschadigde muren van huurwoning ook expres renovlies behang geplakt. Daarna sauzen eroverheen en het ziet er keurig uit. Dat krijg je niet voor elkaar met proberen te stucen zelf. Die muren zijn echt te slecht daarvoor en dan ben je alsnog veel geld kwijt. Je gaat ook sneller door die zakken heen als je denkt.

SnuitjeLove
Berichten: 1087
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Muur zelfstandig verf klaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 20:12

Moet ik de muur ook nog voorbehandelen met iets voor ik renovlies plaats? En welke dikte kwaliteit heb ik daar boor nodig?

_Christina

Berichten: 1493
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 20:56

Ik kan niet heel goed zien hoe grof de muren zijn, maar hier kwam ook beton onder het behang vandaan met beschadigingen en niet glad. Ik heb er aguaplast (all 4 in) van beissier op gesmeerd. Dus zelf gestuct, ik vond het niet heel moeilijk om alleen te doen. Het is wel wat meer werk dan behangen, maar ik vind het persoonlijk mooier.

Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Re: Muur zelfstandig verf klaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:07

Weet je zeker dat je het behang eraf hebt gehaald of dat je nu per ongeluk renovlies hebt verwijdert. Tegenwoordig wordt er bijna geen behang meer direct op betonnen muren aangebracht.

Ik ga mee met m’n voorgangers, er moet iets op de muren voordat je gaat verven/sauzen. Anders zie je elke oneffenheid erdoorheen met lichtval. Makkelijkst is denk ik renovlies aanbrengen, stucen is een vak apart. Je hebt verschillende typen renovlies, ga eens langs bij de grote bouwmarkten (Bauhaus/Hornbach)

SnuitjeLove
Berichten: 1087
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Muur zelfstandig verf klaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 21:15

Dit was volgens mij echt behang. Het was slecht afgewerkt en met gaten en schuren. Tis een vrij oude woning dus het moest er hoe dan ook af. Ik ga morgen eens advies inwinnen bij de bouwmarkt.

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Muur zelfstandig verf klaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 22:19

Wij hadden ook deze ondergrond, kale wand die totaal niet glad was. Professionele schilder heeft dit behandeld met: eerste ergste gaten opvullen, voorstrijk, dan glasvlies behang, daaroverheen structuurverf, daaroverheen nog 2 lagen latex wit. Alle producten van Sigma. Het lijkt nu net gestuct, is echt perfect afgewerkt. Wij twijfelden eerst over glad maar dat is ons afgeraden omdat je dan wel imperfecties blijft zien. Als je niet moeilijk doet om een oneffenheid hier en daar zou je denk ik wel dezelfde tactiek kunnen aanhouden zonder de structuurverf.

Anoniem

Re: Muur zelfstandig verf klaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:35

Kan de woningbouw hierin niet wat voor je betekenen? Bij mijn huurwoning kwamen er ook scheuren en gaten onder het behang vandaan, dat is de woningbouw komen stucken

kiki1976

Berichten: 16867
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:53

Als je nog nooit gestuct hebt zou ik er niet voor kiezen om deze muur als eerste project te doen. Dan zou ik zou dan toch kiezen voor de rolbare alsbastine. Dat is een stuk eenvoudiger. Het lijkt duur
maar vergis je niet in de spullen die je moet kopen als je gaat stucen.


Qua zuipende werking van de muur mocht je glasvlies behang willen gaan gebruiken.
Dan als eerste de grote gaten vullen met een muurvuller. Dut kan met albastine of eigen merk van de bouwmarkt(droogtijd zie verpakking).
Zuigende werking van de muur test je eenvoudig door met een plantenspuit erop te spuiten, of een natte spons erop te houden.
Zuigt het er snel in, dan voorstrijk gebruiken. Dit doe je nadat je de muur hebt glad gemaakt. Dit is te koop van albastine of eigenmerk bouwmarkt. Al heeft Histor een muurverf op de markt gebracht waarin de voorstrijk zit gemengd. Hier zelf geen ervaring mee.

Als de voorstrijk droog is ( droogtijd zie verpakking).

Hierna kan je de muur verder afwerken.

Let wel, gebruik je glasvlies behang ( de brede rollen die je moet over schilderen dat je de pre painted neemt. Dat scheelt je 1 tot 2 keer extra.
Maar je hebt ook smallere die he eerst zo kan gebruiken en later kan overschilderen.

senna21

Berichten: 11883
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:59

Humpiedumpie schreef:
Kan de woningbouw hierin niet wat voor je betekenen? Bij mijn huurwoning kwamen er ook scheuren en gaten onder het behang vandaan, dat is de woningbouw komen stucken

Dat is zeker de moeite van het vragen waard! Wat staat er in het contract over de staat van het huis waarin het moet zijn?
Als er sprake is van achterstallig onderhoud, heeft de verhuurder hier wel een verantwoordelijkheid in.

SnuitjeLove
Berichten: 1087
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 00:29

Er is inderdaad veel gedoe geweest met de oplevering en staat van de woning. Ze zijn al een heleboel zaken aan het fixen voor ons o.a. schoonmaak en vloer egaliseren. We wilden graag het behang eraf en ze zijn ons tegemoet gekomen door het behang in de woonkamer eraf te halen en deze muur voor ons behang klaar te gaan maken. Andere kamers moeten we zelf behang verwijderen.

Deze fotos zijn van de woonkamer dus ze gaan hier nog wat egaliseren aan de muur a.s. maandag. Echter ben ik wat bang voor wat we onder het andere behang gaan aantreffen aan muur, maar wellicht valt de schade mee.