Ideale opstelling beeldschermen werkplek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15391
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:29

Ik vind twee dezelfde losse schermen juist fijner dan een ultrawide scherm. Ik denk omdat ik daarom een bewustere scheiding heb tussen het scherm waar ik daadwerkelijk in werk en het scherm met de informatie/het dossier wat ik aan het controleren ben.

Laptop klap ik na het opstarten gewoon dicht. :)

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Ideale opstelling beeldschermen werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:31

Ik vind mijn drie losse schermen ook prettiger dan de grote ultra wide.

Exitium

Berichten: 7155
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:33

Noeps schreef:
Fijne tips worden in dit topic gegeven. In onze nieuwe werkkamer komen twee werkplekken en we (man en ik) zijn aan het uitzoeken of we bij de docking stations voor de laptops 2x2 schermen doen of juist elk een ultrawide scherm. Als ik zo de ervaringen lees dan is een ultrawide scherm praktischer en prettiger in gebruik.

Het is iets flexibeler en je mist de rand van het scherm in het midden. Wat ze tegenwoordig qua prijzen doen weet ik niet, heb de mijne al bijna 8 jaar, en toen kostten ze nog de hoofdprijs. Bijkomend voordeel is dat je het met één beugel (of voet) af kan in plaats van twee, dus het scheelt ook ruimte op je bureau.

Ladyson schreef:
Thanks voor de tips!

Voor degene met ultrawide.. Hoe werkt bijv het presenteren van een powerpoint in een online meeting, waarbij je de mensen van die meeting ook nog wil kunnen zien? Dan krijg je toch een verticale kolom (bij splitview) voor een horizontale presentatie? Of is mijn ervaring hiermee achterhaald?

Daar kan ik niet over meepraten. Als ik m'n scherm deel doe ik dat eigenlijk altijd op m'n tweede monitor, op m'n hoofdmonitor heb ik dan de meeting zelf en een andere applicatie voor me.

BrankaZ

Berichten: 3886
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:46

fransje23 schreef:
Ik vind twee dezelfde losse schermen juist fijner dan een ultrawide scherm. Ik denk omdat ik daarom een bewustere scheiding heb tussen het scherm waar ik daadwerkelijk in werk en het scherm met de informatie/het dossier wat ik aan het controleren ben.

Laptop klap ik na het opstarten gewoon dicht. :)

Hier hetzelfde qua ervaring met 2 schermen vs 1 extra groot scherm.

denisesilver

Berichten: 2897
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Ideale opstelling beeldschermen werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:56

Zal allicht wel genoemd zijn, maar je kan met dubbele schermen ook vaak je laptop dichtklappen. Dan hoef je alleen op je grote schermen te kijken. Ik heb zelf de gewoonte naar beneden te kijken op mijn laptop, en daar krijg je dus nekklachten van :+

Ladyson

Berichten: 3225
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Ideale opstelling beeldschermen werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 21:11

En voor mensen met 2 dezelfde schermen. Zit je dan in het midden, of ga je voor 1 scherm recht zitten en zet je de ander schuin?

denisesilver

Berichten: 2897
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Ideale opstelling beeldschermen werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:54

Officieel is het recht voor een en de andere gedraaid, maar als je veel wisselt naar welk scherm je kijkt, kan het prettig zijn wel recht voor twee schermen te zitten. Dan krijgt je nek afwisseling met draaien

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:57

Ik werk ook met 2 grote schermen en mijn laptop daarnaast. Werk veel met grote programma's en waarbij ik info uit het ene programma moet verwerken in het ander, of soms zelfs info van 3 verschillende plaatsen halen. De laptop werk ik dan ook niet veel mee, maar heb er wel altijd mijn Teams op open staan.

Ik zit recht voor het scherm waar ik op dat moment het meest mee doe, en dan schuif ik met mn bureaustoel heen en weer.

fransje23

Berichten: 15391
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 22:53

Exitium schreef:
. Bijkomend voordeel is dat je het met één beugel (of voet) af kan in plaats van twee, dus het scheelt ook ruimte op je bureau.


De schermen zitten in een beugel die aan de rand van het bureau is bevestigd. Onder de twee schermen is het bureau volledig vrij bij mij. :)

Heb verder een draadloos toetsenbord en muis dus ook geen last van snoertjes.

Maar aangezien vrijwel alles digitaal is,is mijn bureau vrij leeg.

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Ideale opstelling beeldschermen werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 23:00

Ik heb een voet die achter het bureau valt en daar drie zware schermen aan hangen. Dit zijn wel zware en erg kostbare beugels maar mijn hele bureau is vrij.

Anastasia24

Berichten: 2718
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Ideale opstelling beeldschermen werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 23:07

Ik heb twee schermen, één ervan indd iets schuin. Hierna zou ik wel voor een wide gaan ipv 2 monitoren maar dat is persoonlijk. Verder zou je ze evt iets hoger kunnen zetten, wederom persoonlijk, maar een verstelbare was voor mij wel een pre, :j

Hutcherson

Berichten: 7378
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 23:50

Ik knal mn laptop altijd in de docking en dan springt ie over naar mn scherm.
Zorg dat je hoofdscherm met de bovenrand van het scherm op lijn van je ogen (je blik valt altijd iets naar beneden).
Afhankelijk hoe je je schermen gebruikt, swipe je bv ook programmas door naar het andere scherm of draai je afzonderlijke programmas? Je kunt ervoor kiezen ze naast elkaar te doen, zodat je hoofd minder bewegingen hoeft te maken van links-rechts. Echter een beetje bewegen is helemaal niet slecht.
Wat voor stoel heb je?

Ladyson

Berichten: 3225
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 18:22

Ladyson schreef:
Thanks voor de tips!

Voor degene met ultrawide.. Hoe werkt bijv het presenteren van een powerpoint in een online meeting, waarbij je de mensen van die meeting ook nog wil kunnen zien? Dan krijg je toch een verticale kolom (bij splitview) voor een horizontale presentatie? Of is mijn ervaring hiermee achterhaald?


Niemand hier ervaring mee?

Thanks weer voor de andere reacties ook!