Wel of geen droger?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 10606
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 17:16

Ondergoed hang ik ook uit. Bankhoezen ook die leg ik uit en zijn met twee uur droog. Woondekens leg ik ook uit en zijn zo ook snel droog.

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 17:26

lizy29 schreef:
Ragdollcat schreef:
Maar voor een gezin of huishouden met honden is het wel erg fijn, dan zou ik het wel gaan doen. Dan kun je niet zonder!


Met een huishouden met 3 kinderen en een boerenbedrijf gaat het ook prima hoor. Je moet er alleen rekening mee houden en ja in ons geval betekent het dat we vaak een droogrek in de woonkamer hebben staan. Het is niet anders en niet perse vervelender dan de bakken speelgoed die er naast staan :')

Hier gaat dat niet lukken, 1: de luchtvochtigheid gaat mega omhoog en is zelfs met een ontvochtiger niet meer naar beneden te krijgen 2: hebben echt geen ruimte om een rek neer te zetten en ook geen plek in het trapgat.
Met 2á3 wassen per dag (gemiddeld) zou ik niet weten hoe ik alles alleen maar al moet zien op te hangen.
Droger is echt een uitkomst. Alle ruimtes zijn in gebruik.

cursebreaker

Berichten: 11502
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 17:29

Ondergoed gaat hier gewoon echt allemaal de droger in, maar ik heb ook geen duur/speciaal ondergoed dus alles wat wij hebben aan ondergoed en sokken is gewoon droger Proof. Bankhoezen bv hebben we niet dus dat scheelt (al hebben we wel altijd fleece dekentjes liggen dus die moeten net zo goed haha maar die kunnen dus de droger in, zijn ze lekker warm ook nog) - die doen we met een Kärcher reiniger wel regelmatig schoonmaken - is stof. Maar m’n schoonzus bv strijkt haar ondergoed nog. Moet er Niet aan denken :') Heb wel wat beters te doen met m’n tijd :o |(

Het wasrek staat hier ook wel echt poedersuiker/inde weg/als een doorn in ’t oog, maar ja. Zonder droger zou ik idd ook echt gek worden. Hier gaan ook echt wel een stuk of 6/7 machines er doorheen elke week (gewone kleren, wandel kleren van zowel mezelf als de hond zoals badjas ed, voetbal kleren, beddengoed, handdoeken, dekens dieren/bank, etc) dus als ik dat constant Allemaal zou moeten ophangen hier in huis; niet te doen.

BeFunny

Berichten: 10606
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 17:37

Ondergoed hang ik ook op. Strijken niet. Maar echt alles van kleding hang ik op.

Bankhoezen van de kussens leg ik uit die zijn binnen twee uur droog. De grote hoes hang ik over een deur is met een halve dag droog.

Maar ik ben wel blij net de walkin closset en grote badkamer. Ik heb verder nergens in huis kleding hangen. En wat in de badkamer ligt of hangt dat hangt er maar even en dan is het weer helemaal leeg daar binnen.

Ik plan niks. Heb ik een volle wasmand pleur ik het in de machine. Ik ben binnen 10 min klaar met ophangen. Kleding blijft gelijk hangen dus heb daar verder geen werk aan. Ideaal.

lizy29

Berichten: 6241
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 18:16

Brainless schreef:
lizy29 schreef:

Met een huishouden met 3 kinderen en een boerenbedrijf gaat het ook prima hoor. Je moet er alleen rekening mee houden en ja in ons geval betekent het dat we vaak een droogrek in de woonkamer hebben staan. Het is niet anders en niet perse vervelender dan de bakken speelgoed die er naast staan :')

Hier gaat dat niet lukken, 1: de luchtvochtigheid gaat mega omhoog en is zelfs met een ontvochtiger niet meer naar beneden te krijgen 2: hebben echt geen ruimte om een rek neer te zetten en ook geen plek in het trapgat.
Met 2á3 wassen per dag (gemiddeld) zou ik niet weten hoe ik alles alleen maar al moet zien op te hangen.
Droger is echt een uitkomst. Alle ruimtes zijn in gebruik.



Ik heb 3 à 4 wassen per week :')

Het rek word gewoon rond geschoven door de kamer naar gelang waar we moeten zijn. Voor de tv, voor de 'speelhoek' of voor de eetkamer tafel. Trapgat heb ik ook niet beschikbaar.

Luchtvochtigheid is hier in huis altijd een ding. In de zomer is die gemiddeld 85 to 90 (en dan hangt de was altijd beter) en in de winter met de kachel aan op goede dagen 75 maar meestal 85.... :')

Het vraagt vooral een aanpassing van denken en leven denk ik. En niet iedereen wil en kan dat en dat is prima maar het kan dus wel.

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 18:23

Ik heb echt geen plek in de kamer voor een rek, dan kunnen we niet meer erdoor heenlopen.
Wij wonen met 5á6 op 100m2 en raar ingedeeld. Ik al geeneens een stofzuiger in de huiskamer hebben staan zonder dat hij in de weg staat.

Ik ben alleen al aan beddengoed al zeker 6 wassen per week kwijt, en daarnaast nog alle handdoeken (3 met lang haar, dus 2 handdoeken in gebruik en laten hangen werkt niet, want ze drogen niet).
Met die hoge luchtvochtigheid hebben we veel last van schimmelvorming en dan niet een beetje, maar ernstig. Dus hier wordt niks meer binnen gedroogd, heb het 1 week moeten doen en na 3 dagen waren de broeken nog niet droog.

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 19:26

Nooit gehad, toen stond er een in het huis dat we kochten, die werd af en toe bij heel nat weer gebruikt. Die is nu al een hele tijd kapot en nog steeds niet gerepareerd. De was hangt in de schuur of binnen aan een rek. Conclusie: hij wordt niet echt gemist.

Wildgirl

Berichten: 11672
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:52

Hier een droger voor het gemak en hondenkleding, die komen er mooi haarvrij uit :D
Handdoeken gaan er hier nooit in, ik hou niet van dat zachte.
Denk dat ik de droger 2 a 3x pm gebruik, de rest gaat in het trapgat en is binnen 48 uur droog

Bloemetje75
Berichten: 1989
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 21:33

Met een gezin met 3 veel sportende kinderen, ben ik in de herfst en winter echt blij met de droger.
Beddengoed, ondergoed, sokken, handdoeken, hoodies en joggingbroeken, gaan allemaal in de droger.
De rest op een rekje in de woonkamer. Elders geen plek in huis.

Als het even kan, gaat er uiteraard zoveel mogelijk buiten aan de lijn.

Ik draai ongeveer 10 wassen per week….

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 22:08

Ik ben alleen en draai normaalgesproken ±4-5 wassen per week (kledingwas, beddengoed&huishoudwas, dekbed, hondenspul, caviawas).
Kledingwas gaat 1-2x per week de wasmachine in, in de zomer soms 1x per 10-15 dagen, in de winter wanneer ik hoodies, vesten en dikke jurken etc draag kan dat elke 5 dagen zijn.
Nu ben ik wel van het in de wasmand gooien wanneer ik iets gedragen heb, ongeacht of dat een uurtje was of een dag, dus soms zit er veel vrij schone was tussen.
En als ik bij mijn oppaskat geweest ben is het standaard omkleden ivm mijn kattenallergie.
De beddengoed&huishoudwas doe ik ±2x per maand omdat het bij elkaar nog geen halve wasmachine vol is per week.
Scheelt uiteraard al dat er geen dekbedovertrekken bij zitten, ik heb van die dekbedden waar het overtrek omheen gestikt zit, geschikt voor de wasmachine. :D
Hondenspul gaat ongeveer 1x per maand.
Caviawas gaat in een waszak de wasmachine in, de cavia's verschoon ik elke 5 dagen en de sets badmatten passen allemaal tegelijk in de waszak, maar was ik per 2 sets dus elke 10 dagen.
Kan dus prima zijn dat ik de ene week 3 wassen draai en een andere week 6 tot 14 wassen.
Maar het gemiddelde ligt dus op 4 à 5 wassen per week. :)

Tieme
Berichten: 4959
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 22:13

Tazzey schreef:
De azijn tip heb ik ooit eerder gehad en gedeeld met de Miele monteur, de arme man kreeg zowat een hartverzakking. Dat is echt een van de slechtste dingen die je in de wasmachine kunt gooien. Dat doen wij dus nooit meer, het had overigens ook 0,0 effect op de handdoeken. Nu hebben wij hier wel heel hard water.


En zo hebben ze allemaal weer hun eigen mening. Man en zoon van mn collega werken al jaren bij Miele en zeggen dat het absoluut geen kwaad kan. Ligt eraan wat voor een azijn. Schoonmaak of gewone azijn. Ze doen het zelf ook in hun wasmachines.
Laatst bijgewerkt door Tieme op 03-12-23 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 22:18

De AEG-dealer waar we gisteren bij waren raadde wasparfum of schoonmaakazijn aan en wasverzachter werd zeer sterk afgeraden.
Vloeibare wasmiddelen gaf hij bij aan dat mensen er vaak sloten van toevoegen, maximaal een dop (50ml) is meer dan voldoende zei hij, beter nog een halve dop.

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 22:55

Onze witgoedmeneer heeft ook juist azijn aangeraden.
Ik gebruik het al jaren hier.

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 23:03

Tieme schreef:
Tazzey schreef:
De azijn tip heb ik ooit eerder gehad en gedeeld met de Miele monteur, de arme man kreeg zowat een hartverzakking. Dat is echt een van de slechtste dingen die je in de wasmachine kunt gooien. Dat doen wij dus nooit meer, het had overigens ook 0,0 effect op de handdoeken. Nu hebben wij hier wel heel hard water.


En zo hebben ze allemaal weer hun eigen mening. Man en zoon van mn collega werken al jaren bij Miele en zeggen dat het absoluut geen kwaad kan. Ligt eraan wat voor een azijn. Schoonmaak of gewone azijn. Ze doen het zelf ook in hun wasmachines.


Mijn Miele is er aantoonbaar door kapot gegaan. Gooi het er gerust in, niet mijn geld :D

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 01:04

Tieme schreef:
Tazzey schreef:
De azijn tip heb ik ooit eerder gehad en gedeeld met de Miele monteur, de arme man kreeg zowat een hartverzakking. Dat is echt een van de slechtste dingen die je in de wasmachine kunt gooien. Dat doen wij dus nooit meer, het had overigens ook 0,0 effect op de handdoeken. Nu hebben wij hier wel heel hard water.


En zo hebben ze allemaal weer hun eigen mening. Man en zoon van mn collega werken al jaren bij Miele en zeggen dat het absoluut geen kwaad kan. Ligt eraan wat voor een azijn. Schoonmaak of gewone azijn. Ze doen het zelf ook in hun wasmachines.

Apart want Miele raadt het juist af.
Max 1x per maand om je wasmachine te reinigen en absoluut niet vaker.
Citaat:
Is azijn schadelijk voor je wasmachine?
"Onze experts raden het gebruik van azijn in wasmachines af", zegt Jennita van Herrikhuijzen van wasmachinefabrikant Miele. "We snappen de tip, want op het oog zorgt azijn ervoor dat je was of machine schoon kan worden. Maar de bijtende stoffen in azijn kunnen onder andere de rubbers van je wasmachine uitdrogen. Ze slijten er sneller door."

Picopico
Berichten: 885
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 01:08

DuoPenotti schreef:
Gebruik jij wasverzachter?
Dat maakt natuurlijk wel verschil

Nee, dat gebruik ik echt nooit :)

Ik doe maar eens per 2 weken de was ongeveer. Duurt eeuwig voor ik een machine vol heb. Woon alleen, geen dieren en sport ook niet.

Ik gebruik vloeibaar wasmiddel, maar neem altijd de minimale hoeveelheid. Is duur genoeg.

Ondergoed strijken. Ik was eens bij iemand op bezoek terwijl de huishoudelijke hulp (betaald uit pgb) dit stond te doen. Why? Pure tijdsverspilling, en in dit geval ook geldverspilling. Snapte daar echt niks van.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:03

Vloeibaar wasmiddel is ook niet goed voor de wasmachine, wasverzachter is niet goed voor de wasmachine en de droger.
Zelf gebruik ik poeder en een koffieschep voor een volle machine (8 kilo). Dat is nog niet een kwart van wat voorgeschreven wordt. Wasverzachter maar een paar druppels, en dat is ook voldoende. Wasmiddel fabrikanten worden rijk van de overdosering die ze zelf voorschrijven.

merel_gomez
Berichten: 10041
Geregistreerd: 14-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:15

Sinds de droger het een aantal jaren geleden door bliksem inslag heeft begeven geen droger meer in huis. Daarvoor werd hij al niet zo vaak gebruikt, dus gemist wordt hij niet.
Hier grote zolder met dakraam en een dakkapel, ventilatie is voldoende .In de winter is de was ook vrij wel snel droog (laat het meestal 2 dagen hangen). Paar wasrekken en lijn gespannen voor beddengoed werkt prima.

Strijken doe ik eigenlijk nooit. Netjes op rek hangen is meestal wel voldoende.

Joy_Mennings

Berichten: 2291
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:22

Wij hebben wel een droger in huis, maar dat is ook wel nodig bij ons gezin. We hebben geen ruimte om de was te laten drogen dus er staan al meerdere wasrekken in de keuken en woonkamer. Als we daar ook nog de handdoeken en beddengoed bij moesten hangen, dan zou alles vol staan. We zijn wel met een gezin met 5 en mijn broertje produceert nogal veel was.

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:28

Picopico schreef:
Ondergoed strijken. Ik was eens bij iemand op bezoek terwijl de huishoudelijke hulp (betaald uit pgb) dit stond te doen. Why? Pure tijdsverspilling, en in dit geval ook geldverspilling. Snapte daar echt niks van.


Ik ben planner van huishoudelijke hulpen en bij ons mag dit niet. Ook geen lakens en keukendoeken enzovoorts. Alleen bovenkleding mogen ze strijken. Maar goed als een medewerker het toch doet voor een cliënt - wij zijn er niet bij… Maar er wordt duidelijk gecommuniceerd naar cliënt en medewerker dat dit niet mag.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 19:15

Neonlight schreef:
Vloeibaar wasmiddel is ook niet goed voor de wasmachine, wasverzachter is niet goed voor de wasmachine en de droger.
Zelf gebruik ik poeder en een koffieschep voor een volle machine (8 kilo). Dat is nog niet een kwart van wat voorgeschreven wordt. Wasverzachter maar een paar druppels, en dat is ook voldoende. Wasmiddel fabrikanten worden rijk van de overdosering die ze zelf voorschrijven.


Eigenlijk is niks goed voor de wasmachine. Misschien kunnen we maar beter niet meer wassen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33816
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 19:31

Suzanne F. schreef:
Neonlight schreef:
Vloeibaar wasmiddel is ook niet goed voor de wasmachine, wasverzachter is niet goed voor de wasmachine en de droger.
Zelf gebruik ik poeder en een koffieschep voor een volle machine (8 kilo). Dat is nog niet een kwart van wat voorgeschreven wordt. Wasverzachter maar een paar druppels, en dat is ook voldoende. Wasmiddel fabrikanten worden rijk van de overdosering die ze zelf voorschrijven.


Eigenlijk is niks goed voor de wasmachine. Misschien kunnen we maar beter niet meer wassen.

:? Wat een onzin

Maar koop jij maar lekker snel een nieuwe machine als je er graag veel wasmiddel en wasverzachter in gooit. :=

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Wel of geen droger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 19:37

Ik gebruik zeer weinig wasmiddel (veel minder dan aangeraden wordt) en nooit wasverzachter en wel met enige regelmaat azijn.
Al jaren en heb niet de indruk dat mijn machine daar onder de lijden heeft.

En de was wordt gewoon goed schoon.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 19:53

MarlindeRooz schreef:
Suzanne F. schreef:
:? Wat een onzin

Maar koop jij maar lekker snel een nieuwe machine als je er graag veel wasmiddel en wasverzachter in gooit. :=


Dat zeg ik toch nergens? Maar ik lees hier dat vloeibaar wasmiddel niet goed is, wasverzachter niet, was parfum niet, azijn ook niet en teveel wasmiddel ook niet.
Dus ja, dan kunnen we beter maar niet meer wassen toch? Alles is eigenlijk slecht voor je machine.

Mijn oma zei vroeger. Alles kan, maar met mate. En dat zal hier ook gelden. Elke dag een fles azijn erin zal niet goed zijn maar af en toe azijn erin om te ontkalken en schoon te maken kan vast geen kwaad.

cursebreaker

Berichten: 11502
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:35

Wat is ook 'lekker snel' een nieuwe wasmachine kopen? Hier ging de vorige lang zat mee (bijna 15 jaar) en wij gebruiken gewoon vloeibaar en jawel; wasverzachter en wij zijn ook niet perse zuinig in gebruik. Het zal in the long run vast ervoor zorgen dat je machine sneller slijt en het risico daarop gewoon groter is, maar van wat ik om me zie en hoor bij anderen en onszelf, valt dat denk ik reuze mee want ik hoor nooit dat iemand snel problemen heeft ermee hierdoor :o (en bij ons in de familie en vriendenkring gebruikt vrijwel iedereen vloeibaar en ook wasverzachter). Nu zal iemand die werkzaam is in de witgoed het uiteraard heel goed zien ja wat het verschil tussen vloeibaar en poeder doet met een machine, en dan logischerwijs zo’n advies geven maar toch gaat het bij veel mensen met vloeibaar en wasverzachter prima en gaan de machines gewoon goed mee. Het is echt niet zo dat elke machine snel kapot gaat wanneer je dit gebruikt O:) (dat hij in the long run sneller slijt tov iemand die alleen poeder gebruikt, geen wasverzachter e.d. zal prima maar denk dat het ook samenhangt met andere factoren zoals wat voor kwaliteit machine je hebt, etc)