Grote woonkamer splitsen. Binnenhuisarchitect? Ervaringen? mid-nl

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eshz
Berichten: 193
Geregistreerd: 16-09-09

Grote woonkamer splitsen. Binnenhuisarchitect? Ervaringen? mid-nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 16:01

Ons huis was vroeger een schuur en is daarom een beetje vreemd ingedeeld. Nu we er bijna 10jr in wonen en eerst het erf hebben opgeknapt wordt het tijd er onze plek van te maken. Ik heb dit echter nog nooit gedaan dus weet niet waar te beginnen. We hebben een reusachtige woonkamer van ongeveer 20x10, wat echt niet handig/gezellig/leuk is. We denken aan de woonkamer splitsen door muren te laten plaatsen en zo een leefkeuken te realiseren met aparte knusse zitkamer en aparte kinderspeelkamer. Er moet overal een nieuwe vloer, verlichting, openslaande deuren, nieuwe keuken.
Ik zoek iemand die ik kan inhuren om mee te denken over de (nieuwe) indeling, verlichting, uiteindelijk ook interieur en tips voor technische dingen zoals stopcontacten zodat het eindresultaat een succes is. Zoek ik dan een binnenhuisarchitect? Op veel van die website's hebben ze het alleen over het interieur namelijk. Of is dit toch meer het werk van een aannemer?

Zijn er mensen met ervaring met een goede binnenhuisarchitect of aannemer in midden Nederland?
Of een bedrijf wat alles doet..
Er is zo veel keuze via Google, ik ben de weg kwijt haha! :')

Matheno

Berichten: 7950
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Grote woonkamer splitsen. Binnenhuisarchitect? Ervaringen? mid-nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:05

20x10!! Dat is bij ons zon beetje de volledige boerderij inclusief schuur! :')

Heb je wat fotos van de huidige situatie, of een tekening? Dat maakt het misschien makkelijker om mee te denken.

Lolacabana

Berichten: 3359
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Re: Grote woonkamer splitsen. Binnenhuisarchitect? Ervaringen? mid-nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:15

We kunnen allemaal natuurlijk wel mee denken, maar neem een architect in de hand.
Echt! Die brengt al je wensen in kaart & denkt als het goed is ook aan logische zaken zoals hoe valt het licht, wat is logisch, welke afmetingen moeten welke ruimten krijgen, waar zouden de stopcontacten moeten komen, et cetera.

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:27

Lolacabana schreef:
We kunnen allemaal natuurlijk wel mee denken, maar neem een architect in de hand.
Echt! Die brengt al je wensen in kaart & denkt als het goed is ook aan logische zaken zoals hoe valt het licht, wat is logisch, welke afmetingen moeten welke ruimten krijgen, waar zouden de stopcontacten moeten komen, et cetera.


Een architect inderdaad. Die kijkt ook naar draagmuren, waar leidingen in de vloer lopen en houdt het budget in de gaten. Bovendien kan die out of the box denken.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Grote woonkamer splitsen. Binnenhuisarchitect? Ervaringen? mid-nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:30

Idd of een bouwkundig tekenaar, dat werkt ook wel goed.

eshz
Berichten: 193
Geregistreerd: 16-09-09

Re: Grote woonkamer splitsen. Binnenhuisarchitect? Ervaringen? mid-nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 16:43

Bedankt, ja echt onhandig groot.. Sommige mensen lijkt het heerlijk, ik ben de helft liever kwijt.. veel te veel schoonmaken hahaha!

Dus toch een architect. Bedankt, had er al een aantal gemaild dus dan zoek ik daar in door. Toevallig mensen met ervaring die iemand kunnen aanraden?

Bouwkundig tekenaar is ook een goede tip, had ik nog niet aan gedacht.

Bedankt!

Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:45

In het programma Kopen of slopen op maandagavond is er ook een architect betrokken bij het opstellen van een verbouw of uitbouw plan en richten ze ook een hele verdieping compleet anders in
Erg leuk om te zien wat er allemaal mogelijk is op die manier, zo lang je budget toereikend is, is er enorm veel mogelijk

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Grote woonkamer splitsen. Binnenhuisarchitect? Ervaringen? mid-nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:51

Omgekeerd kun je juist ook beginnen met een aannemer te zoeken.
De meeste hebben zowel connecties met architecten (geen binnenhuisarchitect trouwens - die gaat puur over meubilair/verlichting/aankleding etc) als bouwkundig tekenaars.
Je hebt ze uiteindelijk alledrie nodig, en dan kan het handiger zijn bij de aannemer te beginnen. Niet iedere aannemer wil met een 'vreemde' architect of bouwkundig tekenaar werken.

eshz
Berichten: 193
Geregistreerd: 16-09-09

Re: Grote woonkamer splitsen. Binnenhuisarchitect? Ervaringen? mid-nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 17:32

Ah kijk weer zo'n goede tip Ibbel. Dit wist ik niet. Dankje!

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Grote woonkamer splitsen. Binnenhuisarchitect? Ervaringen? mid-nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 18:16

Kan sowieso verstandig zijn eerst een aannemer te zoeken - de meeste zijn tot 2025 al aardig volgeboekt :=
Personeels- en materiaalgebrek maakt dat ze lang vooruit moeten plannen.

BeFunny

Berichten: 10698
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Grote woonkamer splitsen. Binnenhuisarchitect? Ervaringen? mid-nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 18:24

Als je alleen binnenmuren wil plaatsen en niks wil weg halen dan zit je niet met draagmuren ;)

Ik ben wel benieuwd naar de situatie nu.

Ik denk dat een mooie industriële grote woonkeuken Iig erg mooi is waarvandaan je via een Pui een verbinding hebt met de tuin.

En vanuit de woonkamer is een pui dan ook wel gaaf dat je zo naar buiten kan lopen. En als je muren gaat plaatsen lijken de ruimtes ineens kleiner en donkerder en door puien te plaatsen heb je gelijk meer licht ;)

boemel

Berichten: 8470
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Grote woonkamer splitsen. Binnenhuisarchitect? Ervaringen? mid-nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 18:33

Als je toch bezig gaat, dan zou ik met zo’n zee van ruimte ook denken aan toekomstbestendigheid en zorgen voor een slaapkamer en een badkamer op de begane grond.

En inderdaad zolang draagmuren blijven staan, zal er constructief geen issue zijn.

DieL_Zor

Berichten: 3887
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:07

Wat een tof project! Ik dacht een eventueel adresje voor je te weten met alle disciplines bij elkaar, maar helaas doen die geen particulieren meer. Maar dit is wat ik doorkreeg als antwoord op ‘wie moet je hebben’:

‘Een aannemer maakt het enkel. Vaak aan de hand van de technische tekeningen die gemaakt worden door een bouwkundige. Dit kan een ingenieursbureau/tekenbureau zijn. Als het enkel gaat om installaties, zou een bedrijf dat ook kunnen voorzien/bij helpen.

De perfecte combinatie zou zijn een interieurontwerper die samenwerkt met een ingenieur. Dan kan de nieuwe indeling en interieur op beide disciplines worden afgestemd.

Een interieurarchitect zou dit ook kunnen icm met een bouwkundige/tekenbureau.’

Wat Ibbel ook zegt - vaak als je ergens begint, hebben die ook wel weer hun vaste contacten.

BeFunny

Berichten: 10698
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:29

Alles valt of staat ook wel met hoe handig ze zelf zijn.
Wij hebben geen ingenieur of bouwkundige nodig gehad en wonen in een industrieel pand van 400m2. Hebben ook nog een loods eraan van 400M2.

Het is zo lang je niks gaat weg halen gewoon een plan maken met je wensen. Die kun je bespreken met een evt aannemer als jullie die gaan gebruiken. Spullen bestellen. Evt buiten deuren/ramen etc daar ga je voor naar een kozijnen fabriek (die regelen vaak ook de plaatsing en opneten) een keuken naar een keuken bedrijf etc :j Onze keuken was een showroom model. Gevonden via marktplaats. Scheelde een hoop geld. Was in een nieuw huis geplaatst maar de kopers vonden hem niet mooi.

Als je ook niet weet welke style je wil en echt niet kunt kiezen dan is een interieur ontwerper/binnenhuis architect zeker handig.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:47

Ik begrijp je punt helemaal! Onze woonkamer is een stuk kleiner dan die van jou maar ik wil het ook graag gaan opdelen volgend jaar.
Onze woonkamer is 7x8+ een stuk van c 2x3.5 en een eetgedeelte van 4x4, allemaal in 1 open ruimte.

Hier in het dorp zit een hele goede binnenhuisarchitecte die ik ga betrekken in onze plannen. Zij helpt dan ook met de keuzes kwa vloeren, keuken, intichting, lampen etc.

Urona447
Berichten: 2813
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:56

Hier een woonkamer van 160m2 en wij hebben hulp gehad van een architect met de indeling hiervan. Hij had destijds twee plannen gemaakt , 1 met diverse muren en roomdividers en 1 plan met alles 1 grote ruimte.

Wij zijn juist voor 1 grote ruimte gegaan met een keukeneiland van 6 meter en een groot kachelmeubel.

Onze architect is momenteel erg druk en je merkt wel dat er erg veel prijsverschil tussen architecten zit dus het is goed om dit uit te zoeken.

Noeps
Berichten: 16931
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 20:08

Wij hebben bij de bouw van ons huis zowel een architect als interieurontwerper betrokken. Die laatste kwam met hele verrassende ideeën voor de indeling van het huis die een waardevolle aanvulling zijn op het ontwerp van de architect en heeft ook het lichtplan gemaakt.