Statische lading elektrische deken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16526
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Statische lading elektrische deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-23 23:58

Een tijdje geleden dacht ik dat ik dat is gek werd (de mensen die me kennen zullen wellicht denken, dat ben je ook)

Ik raakte m’n vriend aan toen we in bed lagen en ik voelde iets geks, net of er trilling was te voelen bij lichte aanraking ( nee geen 18+ topic). Dacht hij verklaart me voor gek dus zeg niks. Dag er op weer, dus maar gezegd dat z’n huid gek voelde :') waarop hij mij zachtjes op m’n arm aanraakte en zegt huh!? Dat voelt gek.

Even nadenken en zou het m’n elektrische deken zijn? Hij staat niet aan maar zou die iets van lek spanning hebben? Stekker eruit en ja hoor gekke gevoel weg. Dus nu zet ik hem aan voor het naar bed gaan en als ik ga slapen haal ik de stekker er uit.

Vriendlief dacht dat hij het opgelost had, maar helaas, hij voelt nog steeds vreemd :') naast dat hij gek aanvoelt ben ik s nachts ook enorm onrustig als de stekker er in zit. Duurde ook even voordat dat kwartje viel.

Maar goed nu de vraag, zijn er nog meer mensen die gekke spanning hebben bij elektrische deken uit terwijl de stekker nog wel in het stopcontact zit?

Dacht anders koop ik maar een nieuwe, wegens verbouwing is het nog erg koud op de slaapkamer en kan ik soms niet slapen omdat ik het gewoon niet warm kan krijgen.

Bokt weet vaak raad dus ben benieuwd _O-

pjer
Berichten: 1597
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Statische lading elektrische deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 00:35

Ja dat is heel normaal. Als de stekker in het stopcontact zit en iemand raakt jou aan terwijl je het apparaat aanraakt dan voel je de stroom. Ik voel het ook als ik mijn laptop op schoot heb of als ik een lamp aanraak.

pluisje88

Berichten: 8098
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Statische lading elektrische deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 00:40

Hier twee mensen met zo’n ding in bed. Maar nee hoor echt niet normaal. En ik ben super sensitief dus ik zou dat echt voelen. Ik denk dat je deken gewoon niet meer goed is. Het hoort echt niet zo te zijn

Maris_

Berichten: 1460
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 00:50

pluisje88 schreef:
Hier twee mensen met zo’n ding in bed. Maar nee hoor echt niet normaal. En ik ben super sensitief dus ik zou dat echt voelen. Ik denk dat je deken gewoon niet meer goed is. Het hoort echt niet zo te zijn


Geen idee waar het aan ligt maar hier ook idd 2 electrische dekens beiden en nog nooit meegemaakt.

pjer
Berichten: 1597
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Statische lading elektrische deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 00:57

Zet maar eens een laptop op schoot met de stekker eraan (e ingeplugd natuurlijk) en laat dan iemand heeeeel lichtjes over de rug van je hand aaien. Dan voelen jullie allebij ribbels. Dat is de stroom.

Brainless

Berichten: 29753
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 01:11

pjer schreef:
Zet maar eens een laptop op schoot met de stekker eraan (e ingeplugd natuurlijk) en laat dan iemand heeeeel lichtjes over de rug van je hand aaien. Dan voelen jullie allebij ribbels. Dat is de stroom.

Ikke niet hoor, ken het ook niet van de elektrische deken.
Als er stroom via mij gaat lopen klapt de aardlek er (hopelijk) wel uit.

Picopico
Berichten: 893
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 01:56

Interessant dat je dit zo ervaart. Ik denk niet dat je daadwerkelijk stroom voelt, maar het elektromagnetische veld. Idem voor de laptop die hierboven genoemd wordt. Sommige dieren, zoals haaien, hebben hier echt een zintuig voor. Mensen officieel niet, maar het zou me niets verbazen als (sommige) mensen dit ook al dan niet onbewust kunnen waarnemen.

Zelf merk ik geen verschil tussen wel of niet in het stopcontact, maar heb hier ook nooit op gelet. Ik krijg sowieso voortdurend overal schokken van :+


Brainless schreef:
pjer schreef:
Zet maar eens een laptop op schoot met de stekker eraan (e ingeplugd natuurlijk) en laat dan iemand heeeeel lichtjes over de rug van je hand aaien. Dan voelen jullie allebij ribbels. Dat is de stroom.

Ikke niet hoor, ken het ook niet van de elektrische deken.
Als er stroom via mij gaat lopen klapt de aardlek er (hopelijk) wel uit.

De meeste elektrische dekens zijn niet geaard. Laptops natuurlijk wel, maar dan moet je hem wel ook in een geaard stopcontact steken, anders heb je er nog niks aan. Veel oudere huizen hebben die alleen in keuken en badkamer.

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Statische lading elektrische deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 08:12

50Hz noemde mijn elektrotechnische vriend dat.

Kan geen kwaad op zich, maar voor de zekerheid toch maar geen elektrische deken gebruikt toen ik zwanger was.

Suzanne F.

Berichten: 49335
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Statische lading elektrische deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 08:21

Nog nooit gevoeld eigenlijk. Zal er eens op letten.

prompter

Berichten: 11206
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Statische lading elektrische deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 08:43

Al jaren een elektrische onderdelen, maar dit nog nooit gevoeld. Ik zou hem acuut vervangen als ik wel zoiets zou voelen, want die draadjes zijn gevoelig voor breukjes, zeker als hij opgevouwen wordt opgeborgen in de zomer.

office
Berichten: 807
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 08:53

Ik ben bang voor brand dus zet m’n onder deken altijd uit als ik ga slapen het is voor mij genoeg als m’n bed lekker warm is als ik er in stap.
Als mijn tablet op mijn dijbeen ligt voel ik ook een soort pijn dus het is niet onmogelijk dat je iets kan voelen denk ik.Maar een nieuwe kopen zou ik zeker doen .
Zelf trek ik wel altijd mijn internet router ‘s nachts uit het stopcontact omdat ik het dan niet gebruik en je toch leest dat de straling schadelijk kan zijn.

Jokonootje

Berichten: 4859
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Statische lading elektrische deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 08:58

Herkenbaar, ik voel dat ook met een elektrische deken.
Maar ook bij de achterkant van TV's, laptops, metalen onderdelen van keukenmachines eigenlijk bij ieder elektronisch apparaat dat ingeplugd staat en ik de metalen onderdelen aanraak.

prompter

Berichten: 11206
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Statische lading elektrische deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 09:20

Bij een laptop voel ik het ook, bij de deken niet.

Liselot

Berichten: 32202
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Statische lading elektrische deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 09:25

Ik voel het ook, bij alle dekens die ik tot nu toe heb gehad (verschillende merken en types, ook gloednieuwe) heb nu de deken onder de topper gelegd en er nu geen last meer van
Bij mijn laptop met de stekker er in voel ik het ook

MZorro

Berichten: 829
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Statische lading elektrische deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 09:33

Wow haha. Precies zo'n zelfde situatie gehad met mijn vriend, waarbij we dachten: wow, dit voelt gek! Maar inderdaad, ik slaap ook met een elektrische deken. Dan zal dat het wel zijn, leuk om daar zo achter te komen. Rn misschien toch beter om deze uit te zetten als ik ga slapen.

ikke

Berichten: 37617
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 09:36

Allemaal leuk lief en aardig maar nee, het is NIET normaal!
Het is ook niet per se gevaarlijk, dus paniek is ook niet nodig.

Zeer waarschijnlijk komt het omdat er een spanning geïnduceerd wordt (elektrische geleider in magnetisch veld) en dat voel je. Bedenk dat ook een mens in deze context een geleider is.

Voorbeeldje: ik had een kabel aangesloten waarvan ik een ader los had gelaten (reserve voor later) en de rest had gewoon de funktie die bedoeld is. Toen ik ter controle een spanningzoeker gebruikte, ging het lampje bij de niet gebruikte ader ook aan! De stroom door de andere aders (de lamp in de ruimte zat op die kabel) was voldoende om een spanning in de losse ader op te wekken waardoor het lampje van de spanningzoeker wel aan ging. Ging je meten met een goede multimeter, kon je die spanning niet vast stellen en als je de ader aanraakte, voelde je wel iets, maar geen echte schok.

Brainless

Berichten: 29753
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:29

Azmay schreef:
50Hz noemde mijn elektrotechnische vriend dat.

Kan geen kwaad op zich, maar voor de zekerheid toch maar geen elektrische deken gebruikt toen ik zwanger was.

De 50 Hz is de wisseling van beeld en/of stroom (of geluid), maar een eclectische deken en laptop maken geen gebruik van wisselstroom.
Als jij 50Hz stroom krijgt voelt is dat iets anders dan een kriebeltje...

ikke

Berichten: 37617
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:30

Brainless schreef:
Azmay schreef:
50Hz noemde mijn elektrotechnische vriend dat.

Kan geen kwaad op zich, maar voor de zekerheid toch maar geen elektrische deken gebruikt toen ik zwanger was.

De 50 Hz is de wisseling van beeld en/of stroom (of geluid), maar een eclectische deken en laptop maken geen gebruik van wisselstroom.
Als jij 50Hz stroom krijgt voelt is dat iets anders dan een kriebeltje...

Een elektrische deken doet het gewoon op wisselspanning, 50Hz uit het net.

MarjanB

Berichten: 16526
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Statische lading elektrische deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 17:52

Haha in elk geval goed om te weten dat ik niet gek ben maar ook dat het met meerdere soorten dekens voorkomt.

Irritant is het wel, lig ik net lekker warm moet ik weer half uit het bed hangen om de stekker er uit te halen en dan komt er koude lucht bij :brr: _O-

ikke

Berichten: 37617
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 17:55

MarjanB schreef:
Haha in elk geval goed om te weten dat ik niet gek ben maar ook dat het met meerdere soorten dekens voorkomt.

Irritant is het wel, lig ik net lekker warm moet ik weer half uit het bed hangen om de stekker er uit te halen en dan komt er koude lucht bij :brr: _O-

Schakelaartje tussen zetten ;)

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 17:58

Ik heb het ook, ik heb er ook wel eens een deken om afgedankt, maar de volgende bleek het weer te hebben. Wat ooit heeft geholpen: de stekker omdraaien (vraag me niet hoe, maar het werkte).

Ik voel het idd ook bij laptops etc. Mijn man dacht lange tijd dat ik toch echt 1) letterlijk 'the shivers' kreeg bij zijn aanwezigheid, 2) licht gestoord ben, maar is er inmiddels toch achter dat dit echt een redelijk bekend fenomeen is :D

jibberjabber

Berichten: 786
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Re: Statische lading elektrische deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 18:05

Heb je al geprobeerd om de stekker andersom in het stopcontact te steken ? Zo niet, probeer het eens even.... Ik ben benieuwd !

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 19:55

jibberjabber schreef:
Heb je al geprobeerd om de stekker andersom in het stopcontact te steken ? Zo niet, probeer het eens even.... Ik ben benieuwd !


Ben benieuwd, wat zou dat uit moeten maken?

moonsparkle
Berichten: 21764
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 20:12

Voor wie het wil testen je voelt het ook heel goed als je met je vinger langs je oorlel gaat :')

MarjanB

Berichten: 16526
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Statische lading elektrische deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 21:41

Ja stekker andersom gedaan en ook met een slimme schakelaar er tussen. Ik blijf een gek gevoel houden _O-