Minderen met social media

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fearn

Berichten: 4770
Geregistreerd: 06-02-13

Minderen met social media

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 18:50

Hoi! :D

Natuurlijk is Bokt ook een social media platform, maar ik bedoel met name platforms zoals Instagram, Facebook, YouTube, Snapchat, Tiktok etc. Waarbij het algoritme vooral verslavend werkt. Bij Bokt kun je voor mijn gevoel nog meer zelf kiezen wat je wel/niet leest/bekijkt. Ook wil ik iets minder op WhatsApp zitten.

Ik wil ermee minderen, omdat ik merk dat alle informatie echt te druk aan mijn hoofd is maar ook dat het me veel (onnodig) tijd kost.

Ik verwijder regelmatig Instagram en YouTube, want vooral de reels of video's vind ik erg verslavend. Het lukt me alleen nog niet om het permanent te verwijderen.

Zijn hier meer mensen die dit doen/hebben gedaan of willen doen?

En hoe, en met welke social media doen jullie het?

Merk je er voordelen (of misschien nadelen) van?

Ik ben benieuwd! Misschien kunnen we elkaar wat helpen en tips geven in dit topic :D

L_iek
Berichten: 9722
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Minderen met social media

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 18:53

Nog niet gedaan, wel nodig hier. Lees dus graag mee voor tips.

Horsejansdam
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-11-22

Re: Minderen met social media

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:00

Ik heb schermtijd timers, 20 min voor insta, 30 min voor youtube :)

Unoo

Berichten: 1315
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Breda

Re: Minderen met social media

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:25

Een tip: voor het verminderen van schermtijd op je telefoon kan je de app Onesec downloaden. Deze kan je linken aan het openen van bepaalde apps en zorgt voor een vertraging hierop. Ik moet bijvoorbeeld een ademhalingsoefening doen, krijg te zien hoe vaak ik de app afgelopen 24 uur heb geopend en krijg dan nog extra de vraag of ik de app écht wil openen.

Werkt voor mij enorm fijn!

Fearn

Berichten: 4770
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 19:39

Unoo schreef:
Een tip: voor het verminderen van schermtijd op je telefoon kan je de app Onesec downloaden. Deze kan je linken aan het openen van bepaalde apps en zorgt voor een vertraging hierop. Ik moet bijvoorbeeld een ademhalingsoefening doen, krijg te zien hoe vaak ik de app afgelopen 24 uur heb geopend en krijg dan nog extra de vraag of ik de app écht wil openen.

Werkt voor mij enorm fijn!


Oh, dat klinkt wel goed ja! :)

Ik heb wel zo'n app gehad die bepaalde apps gewoon blokkeerde na x minuten/uren gebruikstijd, maar na een tijdje wijzigde ik dat aantal uren gewoon weer :')

Voor mij werkt wel het beste om het helemaal te verwijderen. Misschien Instagram af en toe eens op de computer bekijken (1 of 2 keer per week), mochten vrienden er iets leuks op gezet hebben.

Ik ken ook mensen die zo'n oude Nokia telefoon hebben gekocht en deze bv buitenshuis meenemen.

prompter

Berichten: 11207
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Minderen met social media

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:43

Ik heb mijn facebook en instagram account de afgelopen weken opgezegd. Ik heb ineens zeeën van tijd over lijkt het wel, want vooral op instagram kon ik blijven hangen. Het voelt even als een gemis, maar als je dan merkt dat het leven gewoon door gaat went het wel :))

moonsparkle
Berichten: 21765
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:48

Ik heb TikTok verwijderd, nu zit ik weer meer op Reddit dus het heeft mijn schermtijd niet echt verminderd :') maar daar lees ik wel meer dan alleen filmpjes kijken...

Ik had eerst meer dan 5000 volgers op Instagram, toen begon het posten echt als een moet te voelen en teleurstelling als er volgers weg gingen of bij weinig likes. Nu heb ik er al heel lang helemaal niks meer mee gedaan, ongetwijfeld heb ik nog weinig volgers over

Nayan

Berichten: 318
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:38

Ik gebruik zelf de app minimalist phone. Hier zit ook een mindful delay in (hoewel ik die niet gebruik) net zoals de app die unoo noemt. Verder worden alle icoontjes vervangen door tekst, waardoor je niet volkomen automatisch telkens op de welbekende plaatjes klikt. Bij het openen van social media apps (of wat je maar selecteert) krijg je eerst de vraag hoeveel tijd je door wil brengen in de app en krijg je na die 1 minuut, 5 minuten etc. een nieuwe melding. Mijn schermtijd is van ruim 4 uur per dag naar 2 a 2,5 uur gegaan. Ik had ook al een tijdje tijdlimieten op een aantal apps staan maar dat had absoluut niet hezelfde effect als dit.

Afbeelding

_Lois_

Berichten: 3293
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:59

Ah ik had hier een tijd terug een topic over gemaakt maar dat ligt een beetje stil :P
[MWS] Digitaal minimalisme, minder online zijn

Ik heb zelf ook app limieten aan staan.
Op zondag ga ik altijd offline qua social media en verwijder ik instagram ook omdat dat toch het beste werkt. De limieten van Apple kan je te makkelijk omzeilen.
En aangezien ik een bedrijf heb wat mede op insta draait is definitief verwijderen geen optie.

Ik heb wel al een aantal jaar geen Facebook meer.

De app onesec werd al genoemd, gebruik ik ook!
En vooral ook een vaste plek voor telefoon werkt voor mij goed.
Ik zat dan altijd met de tv aan op m’n telefoon, wat natuurlijk nergens op slaat.
Als ik nu tv ga kijken leg ik hem op een kastje.
En ik ben me meer bewust van wat ik doe, dus of bezig op de laptop of op telefoon. Niet allebei half.

Maar het is zeker lastig.
Ik heb bijvoorbeeld alleen al om in te loggen voor school een app nodig.
Dus zelfs al zou ik over gaan op een “dumbphone” zoals een Nokia dan zou dat al een probleem geven.
Maar ik denk er wel eens over na om een smartphone te houden voor m’n bedrijf en school en zelf als alledaagse telefoon een andere te kopen.
Er bestaan ook wel simpelere telefoons die wel bijvoorbeeld Google maps hebben en een paar “essentiële” apps

iiSunshine

Berichten: 1265
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:04

ik denk er bijna elke dag wel aan dat ik moet gaan minderen. misschien is dit topic een goede voorzet en wie weet een goed voornemen. die app one sec werkt dus wel goed? ik heb tijd limieten aan staan van iphone, maar die negeer ik gewoon, kan die net zo goed uitzetten.

Anastasia24

Berichten: 2723
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Minderen met social media

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:33

Hier was inderdaad al een topic over zoals hierboven. :j Ik vind het niet moeilijk om ervan af te blijven, puur omdat de levens van andere mensen mij niet boeien, en ik mij er zelfs aan irriteer := . Ik denk dat al die apps leuk zijn maar uiteindelijk kun je overal omheen dus het komt echt bij jezelf neer en dan misschien ook wel leuk om na te denken wáarom social media voor jou zo verslavend is. Het is de dopamine die je verslaafd houd; maar dat valt te trainen. Moet je wel even door de verveling heen. Ik ben net zo goed gaan leren houden van die verveling en vind het heerlijk om te genieten van kleine ''saaie'' dingen en mij daarmee te vermaken(dus pak andere hobby's eens op en probeer iets nieuws).