Wat betaal je aan hypotheek per maand?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat betaal je aan hypotheek per maand?

0-300
88 (7%)
300-500
110 (9%)
500-700
174 (15%)
700-900
218 (19%)
900-1100
155 (13%)
1100-1300
129 (11%)
1300-1500
90 (7%)
1500-1700
65 (5%)
1700-2000
48 (4%)
> 2000
67 (5%)

Totaal aantal stemmen: 1144


996981
Berichten: 9722
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 23:31

Mellow schreef:
Omdat het over komt alsof het in de schoot geworpen is.

Alleen dat word er niet bedoeld.

Ik snap wel wat je er mee bedoeld. Dat het voor sommige mensen in de tijd van nu en in de toekomst niet eens meer gaat lukken om überhaupt nog te kopen.

Denk dat ik onszelf in de huidige tijd van nu ons daar met de rentes van nu en de prijzen van nu ook onder kan scharen.

Dus ben ik dankbaar en blij dat wij die mogelijkheid gelukkig hebben gehad te kunnen kopen. Maar moesten wij nu ons eigen huis terug kopen konden wij dat dus niet betalen.
Betekend natuurlijk wel dat ons huis fors in waarde is gestegen.

Precies :)

Wij hebben net voor de echte stijgingen kunnen kopen met een lage rente. Dat voelt echt als een geluk en een voorrecht gezien dat heel veel van mijn generatiegenoten niet gelukt is. En dat is echt niet omdat ik betere keuzes heb gemaakt dan zij. Een heel groot deel daarvan is geluk. Oa het geluk om een studie te kunnen afronden (instelling en intelligentie zijn geen keuzes), het geluk vroeg tegen je levenspartner aangelopen te zijn etc. Zóveel factoren waar je nauwelijks tot geen invloed op hebt, die wel invloed hebben op de mogelijkheden om bijvoorbeeld een huis te kunnen kopen.

996981
Berichten: 9722
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 23:34

verootjoo schreef:
996981 schreef:
Oké. En waarom dan?


Omdat mensen er zelf keihard voor hebben gewerkt en werken geen ‘voorrecht’ is maar gewoon de realiteit. De standaard.
Niet kunnen werken is dikke pech. Heel erg als dat niet gaat door ziekte of wat dan ook. Maar dat maakt niet dat mensen die wel werken bevoorrecht zijn. En bevoorrecht een huis kunnen kopen.
Die mensen betalen ook het inkomen van de mensen die niet kunnen werken.

‘Bevoorrecht’ betekent letterlijk; het recht dat andere mensen niet hebben. Maar dat is werken niet; werken is de standaard. En een huis kopen vloeit daaruit voort. Of niet, maar dat maakt het alsnog geen voorrecht. Vind ik.

Daarnaast ben ik wel dankbaar en blij met wat ik heb en kan. Maar voel me niet bevoorrecht.

Weet je hoeveel mensen de mogelijkheden om welke reden dan ook niet hebben om een huis te kunnen kopen? Zeker wereldwijd gezien ben je imo echt bevoorrecht met je koophuis.

Kan dat jij daar anders in staat natuurlijk :)

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 00:13

Ja wereldwijd zijn we in NL allemaal bevoorrecht. Zelfs als je in NL onder de armoedegrens leeft.

Maar met 70% van de huishoudens een koopwoning is dat dus geen voorrecht in NL. "Rechten genieten die vele anderen niet hebben" gaat dan niet op. Voor werken geldt hetzelfde.

996981
Berichten: 9722
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 07:49

secricible schreef:
Ja wereldwijd zijn we in NL allemaal bevoorrecht. Zelfs als je in NL onder de armoedegrens leeft.

Maar met 70% van de huishoudens een koopwoning is dat dus geen voorrecht in NL. "Rechten genieten die vele anderen niet hebben" gaat dan niet op. Voor werken geldt hetzelfde.

Sec gezien is het bezitten van een huis geen voorrecht nee. Mijn punt is dat een huis nu acht à negen keer een modaal jaarsalarissalaris kost, waar dat in de jaren 90 vier à vijf keer was.

Als je in die tijd hebt kunnen kopen had je echt een betere positie als wanneer je nu moet kopen.

“Vroeger” was het normaal dat Jan Modaal een huis kon kopen. Dat wordt het echter steeds minder.

Wellicht in de enge zin van het woord ben je niet bevoorrecht als je een afbetaald koophuis hebt. In de perceptie van veel jongere generaties ben je dat zeker wel. 91% van alle koophuizen ligt momenteel buiten bereik van Jan Modaal.

Iemand uit een oudere generatie die dan zegt: “nee hoor, ik heb gewoon hard gewerkt en goede keuzes gemaakt” voelt niet echt lekker. Immers zijn er tegenwoordig ook mensen die hartstikke hard werken (sterker nog, gezinnen waarvan beide ouders hard werken) die tóch geen huis kunnen kopen.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 08:44

Maar die huizenprijzen zij toch al jaaaaaaaren aan stijgingen onderheven? Het is op dit moment wel extreem gezien het tekort, maar als er meer gebouwd wordt zal vraag en aanbod ook weer rechter trekken.
Mijn ouders hebben biiv voor 2 gulden ton een flinke woning gekocht, dat is mij en mijn man 5 jaar geleden ook echt niet gelukt ;)

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Wat betaal je aan hypotheek per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 09:06

Ik voel me wel bevoorrecht als ik mijn paarden in de tuin zie staan, dat is toch iets wat voor veel mensen nooit mogelijk is.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:08

Ik woon in een 2 onder 1 kap huis, mijn ouders hebben begin jaren 80 2 van deze zelfde huizen gekocht (en samen gevoegd) hier verder op aan de straat. Voor ruim een ton in guldens per stuk (wel tegen een rente van over de 12%).
Mijn moeder vond ons huis dus extreem duur :') .
Maar wij zijn er super blij mee, net voor corona gekocht, en denk dat wij financieel hier echt niet gek zitten.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:18

secricible schreef:
Ja wereldwijd zijn we in NL allemaal bevoorrecht. Zelfs als je in NL onder de armoedegrens leeft.

Klopt, en sloppenwijken bestaan hier dus niet :n

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:23

Liselot schreef:
Maar die huizenprijzen zij toch al jaaaaaaaren aan stijgingen onderheven? Het is op dit moment wel extreem gezien het tekort, maar als er meer gebouwd wordt zal vraag en aanbod ook weer rechter trekken.
Mijn ouders hebben biiv voor 2 gulden ton een flinke woning gekocht, dat is mij en mijn man 5 jaar geleden ook echt niet gelukt ;)


Maar jouw ouders (de mijne in elk geval wel) zeggen nu ook dat je toen krom moesten liggen en het allemaal net konden betalen. Rente was hoog en het loon ook echt een stuk lager dan nu. En mijn ouders konden hun eerste koophuis ook pas na lange tijd sparen in een huurhuis kopen.

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:27

Een jaar geleden zijn wij verhuisd van Utrecht naar Enschede.

In Utrecht betaalden wij 1450 kale huur voor een afgetrapt, tochtig en beschimmeld appartement.
Kopen in en rondom Utrecht was financieel geen optie, een normaal in beetje oke staat rijtjeshuis is onbetaalbaar daar.

Dus zijn we verhuisd naar Enschede, we betalen nu minder in de maand dan toen in Utrecht maar hebben een modern ruim rijtjeshuis dat recent is opgeknapt met grote voor en achtertuin.

Daarvoor in ruil rijden we beiden wel 1 keer per week naar Utrecht om op kantoor te werken.

De huizenmarkt is bizar duur voor starters. De lage maandlasten die ik hier voorbij zie kopen is voor de meeste starters gewoon niet meer reëel helaas.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:32

Mijn ouders hebben in 1982 een boerderij gekocht met een ruime hectare land.
Koste toen 285.000gulden. Maar met een rente boven de 10%.
Ze hebben het in de verkoop gezet ergens rond 2008 en toen kwam er een crisis, er kwamen nog 2 kijkers langs, maar niemand durfde meer wat te kopen.
Uiteindelijk na 5 jaar toch verkocht en zijn ze kleiner gaan wonen.

Wij hebben ons huis gekocht in 1998. Vrijstaand huis, op 900m2. Omgerekend voor € 265.000
Betalen nu €600 hypotheek, maar door omstandigheden werd er niet op de verzekering afgelost.
Dus we lossen nu elke maand € 1000 vrijwillig extra af. Zodat de restschuld over 10jaar niet zo groot is.
Dat kunnen we oa doen omdat we zonnepanelen op ons dak hebben liggen, waardoor onze electra rekening heel laag blijft.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:35

De huizenmarkt is een ramp momenteel, dorp waar ik woon, goedkoopste woning op dit moment 435 vraagprijs. Daar kom je als starter niet tussen. Dorp er naast is wel beter betaalbaar maar het blijft mega veel geld voor een huis.

Dus kopen op 1 loon is niet meer van deze tijd. Dat was in het verleden nog wel mogelijk, helemaal als je de jubelton van je ouders kon krijgen.

Besef me heel goed dat wij in een luxe positie zitten, gasloos 'nieuwbouw' huis van 8 jaar oud, zelf gezet, met een hypotheek van een kwart van de waarde van de woning, op te hoesten door 1 persoon. Maar dat is niet aan komen waaien. Alleen is de waarde van de woning explosief gestegen, toen we 8 jaar geleden het huis af hadden, hadden we denk ik bijna 2 ton minder waarde dan nu. Heb je geen zak aan natuurlijk, maar het tekent wel voor hoe de huizenmarkt geexplodeerd is.

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:38

MarjanB schreef:
Liselot schreef:
Maar die huizenprijzen zij toch al jaaaaaaaren aan stijgingen onderheven? Het is op dit moment wel extreem gezien het tekort, maar als er meer gebouwd wordt zal vraag en aanbod ook weer rechter trekken.
Mijn ouders hebben biiv voor 2 gulden ton een flinke woning gekocht, dat is mij en mijn man 5 jaar geleden ook echt niet gelukt ;)


Maar jouw ouders (de mijne in elk geval wel) zeggen nu ook dat je toen krom moesten liggen en het allemaal net konden betalen. Rente was hoog en het loon ook echt een stuk lager dan nu. En mijn ouders konden hun eerste koophuis ook pas na lange tijd sparen in een huurhuis kopen.


Dat hoor ik ook wel om mij heen.
Toen konden ze het alleen wel vaak net betalen met 1 loon, ipv net kunnen betalen met 2 fulltime lonen.

Is ook te zien als je de gemiddelde huisprijs vergelijkt met een modaal inkomen.
De huizenprijs is veel harder gestegen dan het modale inkomen.
Afbeelding
(Bron:https://nos.nl/artikel/2299814-hypotheken-zijn-goedkoper-maar-wat-kopen-we-daarvoor)

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Wat betaal je aan hypotheek per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:45

Vergeet niet dat in de jaren ‘80 de rente torenhoog was. Mensen hebben toen 10-13% rente over hun hypotheek betaald.
Het is een illusie dat het toen allemaal makkelijker was.
Daarnaast zijn de huizenprijzen ook gestegen doordat we juist vaker met 2 kostwinners zijn gaan bieden op huizen.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:46

blijkbaar hebben wij dan voor het eerst gekocht op die vorige piek (2007). Echter, toen was het totaal niet zo'n issue als nu.
Ik heb ook wel het idee dat mensen kieskeuriger zijn geworden. We kochten toen een appartementje in een zeer matige wijk van de stad met vaak overlast. Wetende dat je gewoon onderaan de ladder moet beginnen. Mijn ouders woonden de eerste jaren ook in bij een hospita, geld voor een huis was er toen echt nog niet om een huis te kopen. Pas rond hun 30-35ste konden ze over naar een klein appartementje en dan werkten mijn ouders allebei.

Ik hoor nu vaak beginnende huiseigenaren al die een eensgezinswoning willen kunnen kopen, liefst alvast met slaapkamers voor mogelijke kinderen in de toekomst en bij voorkeur dicht bij het centrum. Echt heel realistisch is dat ook niet.
Dat huis verkochten we vervolgens in de dip erna dus de volgende woning begonnen we met een flinke restschuld.

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Wat betaal je aan hypotheek per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:16

Wij betalen tussen de 400 en 500 euro hypotheek. Mijn vriend heeft dit huis alleen gekocht in augustus 2019, moet alleen nog ontzettend veel aan gebeuren.
Wel 140m² met 3½ slaapkamers in het uiterste puntje van het Noorden.

Betaal 100 euro meer aan hypotheek dan ik aan huur betaalde voor 60m².

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:18

Had zelf nog even op de site van de Rabobank gekeken wat ik kan lenen op alleen mijn loon. Zit rond de 310k en ik verdien echt niet slecht dus zou wel alleen wat kunnen kopen maar als ik kijk naar huidige maandlasten dan zou ik wel wat meer kunnen betalen. Maar goed, het is niet aan de orde.

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:18

Als ik dan kijk naar de tweeling van mijn zus hebben zij precies in de goede tijd gekocht, zonder dat zij dat wisten.
Beginnen met een nieuwbouwhuis en dat mooi ingericht en na een paar jaar viel hun oog op twee hoekhuizen waar best nogal wat aan moest gebeuren in een zeer gewilde plaats tegen Utrecht aan dus huis verkocht en voor weinig die hoekhuizen gekocht.
Ik denk dat die huizen nu zomaar 6/700000 waard zijn en ze betalen denk ik net zoiets als ik aan huur.
Je moet de mazzel hebben want wij hebben het zelf nooit gedurfd om te kopen en hebben daar best weleens spijt van gehad.
Onze ouders hadden nooit gekocht en van alle kanten werden we gewaarschuwd om het niet te doen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:28

996981 schreef:
Als je in die tijd hebt kunnen kopen had je echt een betere positie als wanneer je nu moet kopen.

Ja maar dat is met meer dingen zo toch?... alles is aan verandering onderhevig..
ik lees ook berichten van mensen die blij zijn dat ze nooit gekocht hebben, maar altijd gehuurd bijvoorbeeld. Ik kon vroeger geen huurwoning betalen.. want vrije sector. Toen moest ik wel kopen.

Citaat:
“Vroeger” was het normaal dat Jan Modaal een huis kon kopen. Dat wordt het echter steeds minder.
Vroeger werkte er vaak ook maar 1 van het gezin.. en was de rente toren hoog. En er was toch iets dat kopen aangemoedigd werd?

Citaat:
Iemand uit een oudere generatie die dan zegt: “nee hoor, ik heb gewoon hard gewerkt en goede keuzes gemaakt” voelt niet echt lekker. Immers zijn er tegenwoordig ook mensen die hartstikke hard werken (sterker nog, gezinnen waarvan beide ouders hard werken) die tóch geen huis kunnen kopen.

Maar beide kan waar zijn. Iemand kan vroeger toch ook hard gewerkt hebben en goede keuzes hebben gemaakt..en het daardoor goed voor elkaar hebben? Waarom voelt dat dan niet lekker?

Ik ben blij met een douche in mijn appartement... dat had ik bij mijn ouders thuis niet. Anderen willen weer graag paarden aan huis.
Ik ben aan het kijken hoe er een koelkast in mijn keuken moet passen. Anderen zoeken een eettafel voor in de woonkeuken.. Als ik straks een heup breek kan ik mn huis niet meer uit, en ik moet maar zien of het over 20 jaar nog geld waard is maar goed ik heb wel een koopappartement, dat dan weer wel :D En dat is momenteel wel een voorrecht denk :)

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:49

Dennis schreef:
Mijn moeder vond ons huis dus extreem duur :') .

Hahah herkenbaar. Rijtjeswoning hier. Mijn pa 'Tjah, dan betaal je dat geld voor een eigen gevelmuur, eigen achtermuur, eigen dak en de rest is gedeeld met de buren'.

Ik ben al lang blij met een relatief kleine hypotheek (1,2%), een eigen woonruimte en ruime tuin _O- Overigens: Mijn huisje heb ik wel alleen op mijn loon en ik zit lager qua hypotheek dan dat ik huurde. Gekocht in 2021. Heb wel ontzettend veel eigen geld ingebracht.

996981
Berichten: 9722
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:55

Cer schreef:
996981 schreef:
Als je in die tijd hebt kunnen kopen had je echt een betere positie als wanneer je nu moet kopen.

Ja maar dat is met meer dingen zo toch?... alles is aan verandering onderhevig..
ik lees ook berichten van mensen die blij zijn dat ze nooit gekocht hebben, maar altijd gehuurd bijvoorbeeld. Ik kon vroeger geen huurwoning betalen.. want vrije sector. Toen moest ik wel kopen.

Citaat:
“Vroeger” was het normaal dat Jan Modaal een huis kon kopen. Dat wordt het echter steeds minder.
Vroeger werkte er vaak ook maar 1 van het gezin.. en was de rente toren hoog. En er was toch iets dat kopen aangemoedigd werd?

Citaat:
Iemand uit een oudere generatie die dan zegt: “nee hoor, ik heb gewoon hard gewerkt en goede keuzes gemaakt” voelt niet echt lekker. Immers zijn er tegenwoordig ook mensen die hartstikke hard werken (sterker nog, gezinnen waarvan beide ouders hard werken) die tóch geen huis kunnen kopen.

Maar beide kan waar zijn. Iemand kan vroeger toch ook hard gewerkt hebben en goede keuzes hebben gemaakt..en het daardoor goed voor elkaar hebben? Waarom voelt dat dan niet lekker?

Ik ben blij met een douche in mijn appartement... dat had ik bij mijn ouders thuis niet. Anderen willen weer graag paarden aan huis.
Ik ben aan het kijken hoe er een koelkast in mijn keuken moet passen. Anderen zoeken een eettafel voor in de woonkeuken.. Als ik straks een heup breek kan ik mn huis niet meer uit, en ik moet maar zien of het over 20 jaar nog geld waard is maar goed ik heb wel een koopappartement, dat dan weer wel :D En dat is momenteel wel een voorrecht denk :)

Natuurlijk verandert alles. Dat is meestal ook niet erg, maar voelt wel wrang als jij degene bent die er door benadeeld wordt. Dat is niet gek toch?

Dat de rente toen hoog was klopt. Maar als je eenmaal een hypotheek hebt, heb je steeds de kans en keuze om je hypotheek aan te passen. Als je geen hypotheek krijgt, heb je die kans überhaupt niet. Daarnaast kon je vroeger meer dan 100% van de waarde van je woning lenen. Eigen geld was daardoor niet nodig. Ook dat is nu anders. Evenals de generatie die heeft geleend om te studeren, waar de generatie ervoor en erna een basisbeurs kreeg. De geschiedenis leert dat het kopen van een huis over een langere periode áltijd een goede investering is geweest. Dus zelfs met een hoge rente is het qua kapitaalopbouw gunstig een woning te kopen.

Ik gun iedereen alles van de wereld. Daarbij maakt het me niet uit of iemand vooral geluk heeft gehad, of enkel staat waar hij staat doordat diegene de goede keuzes heeft gemaakt. (de wetenschap geeft overigens aan dat geluk meer invloed heeft op succes dan keuzes, maar dat terzijde). Door te zeggen dat jij gewoon goede keuzes hebt gemaakt impliceer je dat een ander dat niet heeft gedaan, terwijl het kunnen kopen van een huis (op 1 of 2 lonen) echt niet enkel te maken heeft met keuzes, maar ook met heel veel andere factoren.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wat betaal je aan hypotheek per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:02

Nja en soms zijn het de andere factoren waardoor het niet lukt, zoals bijvoorbeeld parttime werken, vaak op vakantie gaan, een dure auto rijden. etc..
alles kan
En als iemand hard gewerkt heeft en dingen gelaten heeft, is het die persoon ook niet perse aan komen waaien.. en zo kan het ook wel eens over komen.. "ja jij hebt een koophuis,lekker makkelijk!"..

Maar ik snap wel wat je bedoelt hoor :j

Meer betaalbare woningen bouwen, voor de nieuwe markt.. maar goed, dat ligt ook stil geloof ik?

996981
Berichten: 9722
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:06

Volgens mij komen dure uitgaven als een koophuis de meeste mensen niet aanwaaien. Dat is ook niet wat ik bedoel met bevoorrecht maar ik denk dat we elkaar aardig begrijpen :)

Karlijn_dv

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:26

Ik hoor net dat het nieuwbouwproject waar wij willen wonen bezwaar is gemaakt note bene door huizen die er net 3 jaar staan, ivm uitzicht (komt op leeg stuk grond 100 m verderop, wel gewoon in de woonwijk zegmaar). Toen die mensen dit kochten was het plan ookal te bouwen alleen vrije kavels ivm rijwoningen, is aangepast vanwege de woningnnood. Vertraagt natuurlijk weer. Hier kan ik wel boos om worden zelf leuk een prachtig huis kopen in een goede tijd en jongeren dan niks gunnen.
Dus om deze redenen schiet de nieuwbouw ook niet op nee en blijven de prijzen alleen maar omhoog gaan.

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Wat betaal je aan hypotheek per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:50

Nou, ik denk niet dat dat met niets gunnen te maken heeft. Als er een plan lag voor vrijstaande woningen en je hebt op basis daarvan het huis gekocht, kan ik me voorstellen dat het dan niet fijn is als het opeens rijtjeshuizen worden. Ik geloof dat ik ook bezwaar aan zou tekenen. Je koopt iets met bepaalde verwachtingen.