Wat betaal je aan hypotheek per maand?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat betaal je aan hypotheek per maand?

0-300
88 (7%)
300-500
110 (9%)
500-700
174 (15%)
700-900
218 (19%)
900-1100
155 (13%)
1100-1300
129 (11%)
1300-1500
90 (7%)
1500-1700
65 (5%)
1700-2000
48 (4%)
> 2000
67 (5%)

Totaal aantal stemmen: 1144


FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 17:42

secricible schreef:
blijkbaar hebben wij dan voor het eerst gekocht op die vorige piek (2007). Echter, toen was het totaal niet zo'n issue als nu.
Ik heb ook wel het idee dat mensen kieskeuriger zijn geworden. We kochten toen een appartementje in een zeer matige wijk van de stad met vaak overlast. Wetende dat je gewoon onderaan de ladder moet beginnen. Mijn ouders woonden de eerste jaren ook in bij een hospita, geld voor een huis was er toen echt nog niet om een huis te kopen. Pas rond hun 30-35ste konden ze over naar een klein appartementje en dan werkten mijn ouders allebei.

Ik hoor nu vaak beginnende huiseigenaren al die een eensgezinswoning willen kunnen kopen, liefst alvast met slaapkamers voor mogelijke kinderen in de toekomst en bij voorkeur dicht bij het centrum. Echt heel realistisch is dat ook niet.
Dat huis verkochten we vervolgens in de dip erna dus de volgende woning begonnen we met een flinke restschuld.


Ik denk dat je daarmee precies de reden te pakken hebt waarom mensen meteen een eensgezinswoning willen. Toen wij eerste huis kochten in 2013 wilde we ook een woning waar we echt echt langer in konden blijven wonen, ook met gezinsuitbreiding. Omdat we toen om ons heen allemaal mensen zagen die rond 2008 op de top van de markt een appartement met 1 slaapkamer hadden gekocht wat daarna in 2013 zwaar onder water stond, precies op het moment dat er kinderen kwamen.

Ik denk dat je over het algemeen toch wel geluk hebt en bevoorrecht bent als je een fijn koophuis kan kopen en zeker als je hypotheekvrij bent. Ja wij hebben hard gewerkt en goede keuzes gemaakt, maar precies op een dieptepunt van de markt een stabiele relatie, beide vast contract (was toen nodig voor een hypotheek en als starter echt niet vanzelfsprekend) en wat eigen geld hebben om deels een verbouwing te financieren is toch ook gewoon wel mazzel hebben. Vind het altijd irritant als mensen net doen alsof ze alles alleen maar aan zichzelf te danken hebben.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Wat betaal je aan hypotheek per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:36

Ongetwijfeld speelt dat mee, maar een eengezinswoning op je 30ste kopen in je uppie is gewoon voor de meeste niet realistisch. Doen alsof dat de standaard is bepaald wel mede het sentiment over de huizenmarkt.

Zeggen dat je bevoorrecht bent met een afgeloste hypotheek vind ik wat kort door de bocht. Weet jij veel waar dat geld vandaan komt.

s1993

Berichten: 2121
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Wat betaal je aan hypotheek per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 21:16

In je uppie is dat zeker niet te doen, voor 'mijn generatie' is het met zn tweeën al heel moeilijk. Ik voel me dan ook gezegend dat het ons überhaupt gelukt is een huis te kopen.

Wij kochten twee jaar geleden in wat we toen dachten dat de piek was. Maar wel met lage rente en inmiddels zijn de prijzen flink door gestegen en hebben we in die twee jaar al behoorlijke overwaarde. Maar achteraf gezien hadden we beter toen we net gingen samenwonen klein appartementje kunnen kopen op 1 salaris ipv eerst een aantal jaar samen huren. Want die jaren dat wij huurden zijn de prijzen echt gigantisch gestegen. Maar hartstikke blij dat we nu een eigen huis hebben, ik zie om me heen mensen die beide goed verdienen en het lukt alsnog moeilijk om iets te kopen. Laat staan als je niet van 2 volledige inkomens kunt uitgaan....

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 23:28

Ach nu is het dit.
Wij kochten een huis net voor de recessie met ruim 6% rente en kort daarna donderde het hele zooitje in…
Ik vraag me wel eens af hoe onze kinderen het ooit voor elkaar moeten gaan boksen maar ja dat dachten onze ouders toen ook.