Wat betaal je aan hypotheek per maand?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat betaal je aan hypotheek per maand?

0-300
88 (7%)
300-500
110 (9%)
500-700
174 (15%)
700-900
218 (19%)
900-1100
155 (13%)
1100-1300
129 (11%)
1300-1500
90 (7%)
1500-1700
65 (5%)
1700-2000
48 (4%)
> 2000
67 (5%)

Totaal aantal stemmen: 1144


Liezja
Berichten: 767
Geregistreerd: 07-01-12
Woonplaats: The World.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:10

veneri schreef:
Ik ben dan blij dat ze dat hier nog niet toepassen. Staat dit ergens in een wet vastgelegd ofzo, dat dit mag?
Wel bizar. Je buur betaald met huurtoeslag eraf misschien 200,- en jij straks 850,-.maar ja, daarvoor krijg je geen hypotheek meer qua maandlasten.


Dat was bij ons ook zo. In onze huurwoning zat onze (alleenstaande) buurman voor een prikkie en wij werden elk jaar verhoogd. Toen wij eruit gingen, werd de woning aangeboden voor €950 (exclusief €40 afbetaling zonnepanelen) terwijl wij €795 betaalden (begonnen 5 jaar geleden met €500 p/m). Nu betalen wij €950 netto aan hypotheek dus het verschil is heel klein.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:57

Cer schreef:
maar Olejon mag toch wel gewoon iets vinden?
Dat is toch niet meteen "lekker makkelijk oordelen" :?

@96Laura: is dat dan een eengezinswoning of een appartementje?

Tuurlijk mag iedereen alles vinden, maar de vraag is of ze hetzelfde zou vinden als ze niet een hele tijd geleden haar huis had gekocht en hypotheekvrij was, maar nu in deze markt een huis zou moeten kopen.

veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:28

Liezja schreef:
veneri schreef:
Ik ben dan blij dat ze dat hier nog niet toepassen. Staat dit ergens in een wet vastgelegd ofzo, dat dit mag?
Wel bizar. Je buur betaald met huurtoeslag eraf misschien 200,- en jij straks 850,-.maar ja, daarvoor krijg je geen hypotheek meer qua maandlasten.


Dat was bij ons ook zo. In onze huurwoning zat onze (alleenstaande) buurman voor een prikkie en wij werden elk jaar verhoogd. Toen wij eruit gingen, werd de woning aangeboden voor €950 (exclusief €40 afbetaling zonnepanelen) terwijl wij €795 betaalden (begonnen 5 jaar geleden met €500 p/m). Nu betalen wij €950 netto aan hypotheek dus het verschil is heel klein.


Ik vind daar toch wel wat van.
Dan doe je je best om meer inkomen te verkrijgen zodat je meer kan sparen, uiteindelijk door te stromen naar een betere woning, en dan wordt dat "afgestraft" doordat de wbv meer huur mag vragen. Soms voor een krot in een sloppenwijk, met uitvreters die alle dagen op de bank zitten en overlast geven in de wijk (sorry, geen oordeel,maar mijn ervaring) je wilt doorstromen,maar een hypotheek is dan weer onbetaalbaar als je nu zou moeten kopen. Voor minder dan 3ton vind je niks. En vaak moet er dan nog flink verduurzaamd worden. Hoe dan?
En als je dan wat jaren gespaard hebt, wonend in je sociale huurwoning, dan ben jdat weer kwijt aan opknappen en kk van de woning.
Zo kan er toch niet doorgestroomd worden?

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:32

Wij hebben bij beide huizen geleend om te verbouwen, waren beide lekkende krotten en daardoor was het na verbouwing al een meteen een stukje meer waard dan de hoogte van de hypotheek. En na een paar jaar was de hypotheek alweer heel veel lager dan de marktwaarde (hadden natuurlijk ook wel de markt mee, kochten ons eerste huis in 2013). De huizen die we zonder verbouwing hadden kunnen kopen zijn over het algemeen minder in waarde gestegen. Je hebt niet voor niets huizenflippers en die verdienen daar een hoop geld op, zeker voor covid toen de prijzen in de bouw lager lagen was dat echt niet zo ingewikkeld. Dus lenen voor je verbouwing dom? Eerder andersom.

fohadie
Berichten: 4300
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:35

Welkom in mijn leven, Veneri. :+ Inclusief uitvreters die alle dagen op de bank zitten en overlast geven in de wijk (buurman is alcoholist en woont samen met zijn broer die een agressieprobleem heeft.) En vorige week is er weer ingebroken in een winkel in de straat. Rest van je bericht klopt ook als een bus.

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:44

Maar volgens mij bedoeld Olejon niet dat verbouwen an sich verkeerd is. Maar meer het functionele versus ik vind het niet mooi dus moet Maar nieuw.

Dus een goed functionerende keuken die niet je smaak is maar vernieuwen omdat je een nieuwe keuken wil terwijl de oude nog prima werkte.

Hier na 10 jaar een nieuwe keuken gedaan maar dat was omdat de oude echt op was, deze was al van de vorige bewoners. Onze smaak? Nee, maar hij functioneerde nog.

veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:54

fohadie schreef:
Welkom in mijn leven, Veneri. :+ Inclusief uitvreters die alle dagen op de bank zitten en overlast geven in de wijk (buurman is alcoholist en woont samen met zijn broer die een agressieprobleem heeft.) En vorige week is er weer ingebroken in een winkel in de straat. Rest van je bericht klopt ook als een bus.


Een lotgenoot :+
Goedkoop/scheefwonen is leuk,maar als het ten koste gaat van je woongenot....maar daarintegen 2 a 3x meer moeten betalen per maand bij een hypotheek (en het feit dat wij beiden eind 40 zijn en nooit kunnen aflossen voor pensioen) waar doe je dan goed aan....
Wij wachten op de ultieme betaalbare kans met goed energielabel, zal wel niet bestaan.
Of middenhuur....

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Wat betaal je aan hypotheek per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:57

Met zulke inflatie kan je beter extra lenen voor een verbouwing dan eerst het hele bedrag bij elkaar sparen.

veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:03

Moet je maandelijks wel ruimte hebben om te sparen. Denk dat met de hoge hypotheekrente en verplicht aflossingsdeel dat voor velen die nu een hypotheek afsluiten,nauwelijks haalbaar is.

fohadie
Berichten: 4300
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:13

veneri schreef:
fohadie schreef:
Welkom in mijn leven, Veneri. :+ Inclusief uitvreters die alle dagen op de bank zitten en overlast geven in de wijk (buurman is alcoholist en woont samen met zijn broer die een agressieprobleem heeft.) En vorige week is er weer ingebroken in een winkel in de straat. Rest van je bericht klopt ook als een bus.


Een lotgenoot :+
Goedkoop/scheefwonen is leuk,maar als het ten koste gaat van je woongenot....maar daarintegen 2 a 3x meer moeten betalen per maand bij een hypotheek (en het feit dat wij beiden eind 40 zijn en nooit kunnen aflossen voor pensioen) waar doe je dan goed aan....
Wij wachten op de ultieme betaalbare kans met goed energielabel, zal wel niet bestaan.
Of middenhuur....



Wij zitten in dezelfde leeftijd maar gaan er vanuit dat we met 20 jaar de hypotheek hebben afgelost, vlak voor ons pensioen. En gaan dus naar een andere gemeente waar de huizen meer betaalbasr zijn voor ons dan waar we nu wonen. We houden nu elke maand €1000 over naast alle leuke dingen die we doen. Dus ruimte voor een hypotheek is er wel. En ja, met een eigen huis kan je ook rotburen hebben, de staat van je huis en in welke buurt heb je dan meer zelf in de hand.

96Laura

Berichten: 534
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Naast de buren :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:00

Cer schreef:
maar Olejon mag toch wel gewoon iets vinden?
Dat is toch niet meteen "lekker makkelijk oordelen" :?

@96Laura: is dat dan een eengezinswoning of een appartementje?


Ik schrijf dat de startersvrijstelling (geen kosten koper) in 2023 gold voor woningen tot 485.000. Zie dat ik een fout maakte en dat dit 440.000 had moeten zijn. Oud nieuws want inmiddels is de drempel 510.000. Ik vind dat de overheid op die manier aangeeft dat starterswoningen gaan tot 510.000.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 14:13

Hier worden (nieuwbouw) appartementen van 440 ook aangeboden als starterswoningen. Ik vind het te bizar voor woorden eigenlijk :=

OleJon
Berichten: 2504
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 22:19

996981 schreef:
Gelukkig zijn de meeste mensen prima capabel eigen keuzes te maken Olejon. Daar hoef jij (vanuit je duidelijk bevoorrechte positie) je helemaal niet druk om te maken


Bevoorrecht? Heb voor elke euro, samen met mijn man gewoon voor gewerkt. En genoeg voor gelaten, dat heet keuzes maken
Niks is aankomen waaien.

OleJon
Berichten: 2504
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 22:23

Mellow schreef:
Maar volgens mij bedoeld Olejon niet dat verbouwen an sich verkeerd is. Maar meer het functionele versus ik vind het niet mooi dus moet Maar nieuw.

Dus een goed functionerende keuken die niet je smaak is maar vernieuwen omdat je een nieuwe keuken wil terwijl de oude nog prima werkte.

Hier na 10 jaar een nieuwe keuken gedaan maar dat was omdat de oude echt op was, deze was al van de vorige bewoners. Onze smaak? Nee, maar hij functioneerde nog.


Dit dus

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 22:35

OleJon schreef:
996981 schreef:
Gelukkig zijn de meeste mensen prima capabel eigen keuzes te maken Olejon. Daar hoef jij (vanuit je duidelijk bevoorrechte positie) je helemaal niet druk om te maken


Bevoorrecht? Heb voor elke euro, samen met mijn man gewoon voor gewerkt. En genoeg voor gelaten, dat heet keuzes maken
Niks is aankomen waaien.

Het feit dat je überhaupt een huis hebt kunnen kopen, dat je die keuze had, maakt je al bevoorrecht. Het feit dat je valt over het feit dat men tegenwoordig twee lonen gebruikt om een huis te financieren geeft aan dat je dat niet normaal vindt (waarschijnlijk omdat de huizenprijzen heel anders waren toen jullie het huis kochten) maakt je bevoorrecht.

In Nederland heeft ongeveer 70% van de huishoudens een eigen woning. Bijna 61% van de huishoudens heeft een hypotheek op hun eigen woning.

Het feit dat jullie meerdere verbouwingen hebben kunnen doen en de hypotheek volledig hebben kunnen aflossen maakt je bevoorrecht. Ook als je daar zelf voor gewerkt hebt. Er zijn genoeg mensen die heel graag willen werken, maar dit om gezondheidsredenen niet kunnen. Bevoorrecht is geen vies woord. Ik vind van mezelf ook dat ik bevoorrecht ben.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Wat betaal je aan hypotheek per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 22:41

Ik vind het nog wel wat, wat hierboven wordt gezegd.

Bevoorrecht, verwijtend en onnodig..

Hier ook een koophuis, met flinke hypotheek, die we over een jaar of 15 voor de helft weg gewerkt hebben. We hebben ongeveer 3 ton overwaarde aan ons vorige huis overgehouden. Dat steken we in ons nieuwe huis. Dat huis wat we ook duurder hebben moeten kopen en waardoor we die drie ton net zo hard kwijt zijn en we eigenlijk hetzelfde qua hypotheek hebben als we het jaren terug hadden gekocht. Niks grote weelde, gewoon geld op papier..

We werken allebei ons de ballen uit de broek en hebben het echt niet makkelijker dan iemand die een huurhuis heeft of een goedkopere woning. Ja we hebben een eigen huis. Is dat zo bevoorrecht?

OleJon
Berichten: 2504
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 22:42

Gelukkig zijn de meeste mensen prima capabel eigen keuzes te maken Olejon. Daar hoef jij (vanuit je duidelijk bevoorrechte positie) je helemaal niet druk om te maken
[/quote]

Bevoorrecht? Heb voor elke euro, samen met mijn man gewoon voor gewerkt. En genoeg voor gelaten, dat heet keuzes maken
Niks is aankomen waaien.[/quote]
Het feit dat je überhaupt een huis hebt kunnen kopen, dat je die keuze had, maakt je al bevoorrecht. Het feit dat je valt over het feit dat men tegenwoordig twee lonen gebruikt om een huis te financieren geeft aan dat je dat niet normaal vindt (waarschijnlijk omdat de huizenprijzen heel anders waren toen jullie het huis kochten) maakt je bevoorrecht.

In Nederland heeft ongeveer 70% van de huishoudens een eigen woning. Bijna 61% van de huishoudens heeft een hypotheek op hun eigen woning.

Het feit dat jullie meerdere verbouwingen hebben kunnen doen en de hypotheek volledig hebben kunnen aflossen maakt je bevoorrecht. Ook als je daar zelf voor gewerkt hebt. Er zijn genoeg mensen die heel graag willen werken, maar dit om gezondheidsredenen niet kunnen. Bevoorrecht is geen vies woord. Ik vind van mezelf ook dat ik bevoorrecht ben.[/quote]

Wat een aanamens, ik proef afgunst

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 22:45

Wij hebben ook een koophuis en ik vind dat een enorm voorrecht ja. Je bouwt vermogen op, hebt een eigen veilige plek, kunt je eigen keuzes maken. Ik kom uit een omgeving waarin een koopwoning absoluut niet vanzelfsprekend is. Dat zal mijn blik ongetwijfeld beïnvloeden.

Maar het feit dat je gezond genoeg bent om te kunnen werken voor je eigen huis vind ik oprecht een enorm voorrecht. Ook bij onszelf.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Wat betaal je aan hypotheek per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 22:49

Ik vind ‘bevoorrecht’ in deze context ook nogal misplaatst eigenlijk…

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 23:01

verootjoo schreef:
Ik vind ‘bevoorrecht’ in deze context ook nogal misplaatst eigenlijk…

Oké. En waarom dan?

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 23:16

Omdat het over komt alsof het in de schoot geworpen is.

Alleen dat word er niet bedoeld.

Ik snap wel wat je er mee bedoeld. Dat het voor sommige mensen in de tijd van nu en in de toekomst niet eens meer gaat lukken om überhaupt nog te kopen.

Denk dat ik onszelf in de huidige tijd van nu ons daar met de rentes van nu en de prijzen van nu ook onder kan scharen.

Dus ben ik dankbaar en blij dat wij die mogelijkheid gelukkig hebben gehad te kunnen kopen. Maar moesten wij nu ons eigen huis terug kopen konden wij dat dus niet betalen.
Betekend natuurlijk wel dat ons huis fors in waarde is gestegen.

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 23:17

996981 schreef:
Wij hebben ook een koophuis en ik vind dat een enorm voorrecht ja. Je bouwt vermogen op, hebt een eigen veilige plek, kunt je eigen keuzes maken. Ik kom uit een omgeving waarin een koopwoning absoluut niet vanzelfsprekend is. Dat zal mijn blik ongetwijfeld beïnvloeden.

Maar het feit dat je gezond genoeg bent om te kunnen werken voor je eigen huis vind ik oprecht een enorm voorrecht. Ook bij onszelf.


Ik denk dat kunnen werken geen voorrecht is, maar dat als je dit niet kunt je eerder gewoon ontzettend pech hebt.

Een huurwoning is echt niet minder dan een koopwoning. Het is alleen anders. Je betaalt misschien meer en het wordt nooit van jou, maar je hebt ook heel veel minder onderhoudskosten en veel minder risico. Lekkage? Je belt de verhuurder. Cv stuk? Je belt de verhuurder. Periodiek schilderwerk aan de buitenzijde? Voor de verhuurder. Daarnaast ben je in Nederland als huurder ontzettend goed beschermd. Helemaal als je een contract hebt voor onbepaalde tijd.

Ik vind dat zo'n dooddoener "met huren gooi je geld weg". Dat is namelijk helemaal niet waar. Woningen stijgen nu in waarde en daardoor lijkt het wel niet op te kunnen op de woningmarkt, maar er is ook een periode geweest dat je ze aan de straatstenen niet kwijt raakte en heeeeel veel mensen met hun huis onder water stonden. Huurovereenkomst kan je zo opzeggen, verkopen is dan andere koek.

Pikeur

Berichten: 6306
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 23:21

Ik snap het ook wel. Onze hypotheek is ook hoger dan we zouden willen en we moeten er veel voor laten en hard werken maar ondanks dat voel ik me ook dankbaar en bevoorrecht. Maar je kunt het op 2 manieren opvatten ja.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 23:25

996981 schreef:
verootjoo schreef:
Ik vind ‘bevoorrecht’ in deze context ook nogal misplaatst eigenlijk…

Oké. En waarom dan?


Omdat mensen er zelf keihard voor hebben gewerkt en werken geen ‘voorrecht’ is maar gewoon de realiteit. De standaard.
Niet kunnen werken is dikke pech. Heel erg als dat niet gaat door ziekte of wat dan ook. Maar dat maakt niet dat mensen die wel werken bevoorrecht zijn. En bevoorrecht een huis kunnen kopen.
Die mensen betalen ook het inkomen van de mensen die niet kunnen werken.

‘Bevoorrecht’ betekent letterlijk; het recht dat andere mensen niet hebben. Maar dat is werken niet; werken is de standaard. En een huis kopen vloeit daaruit voort. Of niet, maar dat maakt het alsnog geen voorrecht. Vind ik.

Daarnaast ben ik wel dankbaar en blij met wat ik heb en kan. Maar voel me niet bevoorrecht.

Fenn

Berichten: 6141
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 23:29

Oh, ik wist ook niet dat bevoorrecht een vies woord is. Er wordt niet gezegd dat je lui bent of niet werkt? Sowieso zijn mensen in een huis in Nederland bevoorrecht. Onze hypotheek is ongeveer even duur als onze huur en we wonen niet bizar groot. Gewoon starters op de markt, helft lineair en helft annuïteitenhypotheek. Maar nu we een huis konden kopen, krijgen we toch een bak belastingvoordeel tov toen we huurden. Ik voel me zeker bevoorrecht . En ik werk ook hard en denk na. Het een sluit het ander niet uit...