Auto oververhit, maar koelt zichzelf weer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oskarrino
Berichten: 798
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Auto oververhit, maar koelt zichzelf weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 20:27

Hallo! Aangezien er geen auto kenners in m’n familie zitten dacht ik, misschien hier wel :)

Ik rij al jaaaren een fiat panda uit 2008 met ruim 120.000 op de teller. Doet het ondanks de kleine problemen verder uitstekend!

Zondag begon het. Hij maakte herrie (alsof er een mega ventilator afging en toen merkte ik dat hij te warm werd. Tot deze temperatuur:

Afbeelding
Soms nog iets verder, maar nooit tot de max. Voor die tijd koelde hij zichzelf, ging de herrie uit en geen probleem meer.

Maandag en dinsdag mee gereden naar stal en werk (werk is 35km enkele reis) en geen problemen.


Vandaag vanaf stal naar de Macdonalds begint het weer: herrie en het metertje loopt op. Vanzelf koelt hij weer, maar nu doet hij het meerdere keren. Oplopen, herrie maken, temperatuur daalt en is weer even stabiel en begint vervolgens weer te stijgen.

Net naar huis gereden, geen probleem meer, alles weer normaal.

De koelvloeistof is gecheckt, zit net onder de max dus zou niet het probleem moeten zijn. Oliepeil kan ik nog niet checken want de auto is nog warm.

Herkent iemand dit? Wat was het toen? Was het duur? Bedoel: even koelvloeistof vullen is goedkoper en kan ik zelf, maar aangezien dit oké is…. Deze auto wordt weer wat ouder en moet overwegen afscheid te nemen, al vrij snel denk :’) Er branden geen waarschuwingslampjes trouwens

(Voor de veiligheid ga ik morgen met OV en bel ik de garage even. Maar misschien heeft iemand een idee??)

Mellow

Berichten: 6475
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Auto oververhit, maar koelt zichzelf weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 20:30

Zou je radiateur even na laten kijken.

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 20:32

Zit vermoedelijk in je radiateur. Normaal zou je zeggen, een lek en te weinig koelvloeistof, maar aangezien je zegt dat die op normaal peil staat denk ik dat er mogelijk ergens een verstopping zit zodat niet alle koelvloeistof overal komt.
Je ventilator gaat draaien om toch voldoende te koelen. Was het zomer, dan had je allang met een kokende motor gestaan.
Ik denk dat je moet rekenen op een nieuwe (2e hands) radiateur.

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 20:33

Kan van alles zijn, denk dat je naar de garage moet, maar als je motor oververhit dreigt te raken kun je als noodoplossing al je verwarmingen hoog en open zetten... dat koelt de motor een beetje.

Omdat jouw koelwaterniveau goed is, kan je radiateur eigenlijk niet lek zijn. Misschien loopt er iets aan...

Oskarrino
Berichten: 798
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 20:39

Hevonen schreef:
Kan van alles zijn, denk dat je naar de garage moet, maar als je motor oververhit dreigt te raken kun je als noodoplossing al je verwarmingen hoog en open zetten... dat koelt de motor een beetje.

Omdat jouw koelwaterniveau goed is, kan je radiateur eigenlijk niet lek zijn. Misschien loopt er iets aan...


Ah thanks voor de tip! Als ik hem naar de garage rij zet ik de verwarming wel aan en laat ze wel flink blazen!

Ben benieuwd wat er speelt in die auto…

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Auto oververhit, maar koelt zichzelf weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 20:43

Misschien staat je luchtfilter al in de winterstand?
Even checken en eventueel weer terug (laten) zetten in de zomerstand.
Met deze hoge temperaturen raakt alles van de leg...

Oskarrino
Berichten: 798
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 20:45

Shirley schreef:
Misschien staat je luchtfilter al in de winterstand?
Even checken en eventueel weer terug (laten) zetten in de zomerstand.
Met deze hoge temperaturen raakt alles van de leg...


Wist niet dat dat bestond :+ Dus heb geen idee?

Lees op internet veel over de oliepeil dus die ga ik vanavond even meten, als de auto afgekoeld is!

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 20:47

Shirley schreef:
Misschien staat je luchtfilter al in de winterstand?
Even checken en eventueel weer terug (laten) zetten in de zomerstand.
Met deze hoge temperaturen raakt alles van de leg...

Dat is iets van 25+ jaar geleden.. zelfs de oudste auto hier (1997) heeft dat niet meer.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Auto oververhit, maar koelt zichzelf weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 20:57

Die van mij nog wel, hoor :D

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 21:00

Shirley schreef:
Die van mij nog wel, hoor :D

Dan heb je een flink oudje :j

ikke

Berichten: 37580
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 21:03

Brainless schreef:
Shirley schreef:
Misschien staat je luchtfilter al in de winterstand?
Even checken en eventueel weer terug (laten) zetten in de zomerstand.
Met deze hoge temperaturen raakt alles van de leg...

Dat is iets van 25+ jaar geleden.. zelfs de oudste auto hier (1997) heeft dat niet meer.

Precies dat. Hier ligt injectie in en dat wordt gewoon geregeld. Winterstand bestaat niet op dit type Pinda. Ik heb even gecheckt, er staat er eentje op de oprit.....

Niet repeteerbaar warm lopen kan een radiator zijn die wat verstopt is. Je kan eens beginnen met de waterslang erop te zetten (met beleid) en kijken of er rommel vanaf komt. Stof, vuil en modder kan je radiator aan de buitenzijde verstoppen en dan werkt het ook niet meer.

Je thermostaat kan blijven hangen (niet ver genoeg open gaan) en dat lijkt best waarschijnlijk omdat het onregelmatig. Een verstopte radiator geeft gewoon een probleem na enkele km's, vrijwel altijd.

Niet erg waarschijnlijk maar je waterpomp zou ook stuk kunnen zijn.
Temperatuurmeting kan stuk zijn maar ook dat komt niet zo vaak voor; dan heb je eerder dat ie te koud aan geeft.

Die enorme ventilator die je beschrijft, die zit er gewoon dus dat is op zich normaal maar je verwacht niet zo snel dat ie in deze tijd aan slaat.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Auto oververhit, maar koelt zichzelf weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 21:05

Mijn autootje en ik voelen ons nu heel oud -O-

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 21:22

Shirley schreef:
Mijn autootje en ik voelen ons nu heel oud -O-

:(:)

Tigress

Berichten: 8944
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 21:24

Even voorgelegd aan mijn pa. Hij vermoed dat het misschien je thermostaat is die niet meer lekker werkt.

Mellow

Berichten: 6475
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 21:26

Tigress schreef:
Even voorgelegd aan mijn pa. Hij vermoed dat het misschien je thermostaat is die niet meer lekker werkt.


Gut wat dom.. dit bedoelde ik ook }:0

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 21:29

Ik gok op een kapotte thermostaat of een waterpomp. Als die dingen niet compleet kapot zijn, verklaard dat ook waarom ie niet altijd warm loopt. Voor je portemonnee is dat laatste niet perse grappig, want de distributieriem moet er dan af. Dus die zou ik dan ook direct laten vervangen. Een thermostaat is appeltje eitje

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 21:33

Zou iets met de thermostaat kunnen zijn ja :j dat had mijn Panda ook. Motor koelt ook aan (koude) lucht, bij mij gaf 'ie bij het rijden dan ook geen oververhitting aan maar bij stilstaan (bijv bij een stoplicht na een stuk rijden) wel. Als hij niet goed koelt is het niet echt iets om mee door te rijden, thermostaat is niet zo duur maar oververhitting kan ook schade aan de motor geven en dat is wel een dure reparatie...

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 21:38

Ik heb ooit een auto gehad die warm liep, dus die heb ik destijds na laten kijken.
Garage maakte een fout door verkeerde diagnose te stellen en heeft toen het complete motorblok vervangen.
Toen liep hij weer warm.. tijdens testen.

Wat bleek.. de sensor/stekker die de fan aanstuurde was niet fris meer en gaf storing, dus die sloeg niet aan.
Wat met een paar tientjes opgelost had kunnen zijn, werd een hele dure grap.. want de garagehouder kwam ons niet tegemoet.

Ik hoop dat het voor jou iets simpels is TS.. :j

Lindsey_99
Berichten: 2496
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Auto oververhit, maar koelt zichzelf weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 22:09

Thermostaat inderdaad of waterpomp; als de waterpomp bijna defect is dan maakt ie lawaai. Stel hij begeeft het dan niet verder rijden; dan draait de motor in de soep want er zit een snaar aan die voor de koeling zorgt. Ik zou vlotjes naar de garage gaan en laten repareren. Van de auto van een van onze kinderen kostte het rond de 300 (waterpomp) bij een 'merkloze' garage.

Oskarrino
Berichten: 798
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 22:28

Siesjuh schreef:
Ik gok op een kapotte thermostaat of een waterpomp. Als die dingen niet compleet kapot zijn, verklaard dat ook waarom ie niet altijd warm loopt. Voor je portemonnee is dat laatste niet perse grappig, want de distributieriem moet er dan af. Dus die zou ik dan ook direct laten vervangen. Een thermostaat is appeltje eitje


Die riem is in april vervangen, dus die ga ik niet nogmaals vervangen, was een duur grapje :+

Oskarrino
Berichten: 798
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 22:30

Hanmar schreef:
Zou iets met de thermostaat kunnen zijn ja :j dat had mijn Panda ook. Motor koelt ook aan (koude) lucht, bij mij gaf 'ie bij het rijden dan ook geen oververhitting aan maar bij stilstaan (bijv bij een stoplicht na een stuk rijden) wel. Als hij niet goed koelt is het niet echt iets om mee door te rijden, thermostaat is niet zo duur maar oververhitting kan ook schade aan de motor geven en dat is wel een dure reparatie...


Nu je het zegt, het is als hij ff stilstaat met de motor aan… dus die 5min bij de Mac en zondag zette ik een vriendin af en waren we nog even aan het kletsen voordat ze uitstapte… Naar mijn werk toe en naar huis is er niks aan de hand. Was die thermostaat reparatie duur?

Wil er sowieso niet meer mee rijden nu (alleen nog naar de garage), ben als de doods dat ik m’n motorblok stuk rij :(

Oh nog een toevoeging: sinds kort wordt mijn verwarming slecht warm, die is nu pas warm na een minuut of 15-20. Kan dat met elkaar te maken hebben? Lees ergens op internet dat dat ook te maken kan hebben met de waterpomp?

Oh en de laatste toevoeging: ik hoor na starten altijd gedrup/gepruttel bij m’n Dashboard. Internet zegt lucht in het systeem :+ Kortom ik denk dat alles met elkaar in verbinding staat: pruttelen, verwarming wordt niet warm en nu dus bij stil staan een te hete motor. Bekend probleem bij pinda’s blijkt :)

ikke

Berichten: 37580
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:45

Oskarrino schreef:
Hanmar schreef:
Zou iets met de thermostaat kunnen zijn ja :j dat had mijn Panda ook. Motor koelt ook aan (koude) lucht, bij mij gaf 'ie bij het rijden dan ook geen oververhitting aan maar bij stilstaan (bijv bij een stoplicht na een stuk rijden) wel. Als hij niet goed koelt is het niet echt iets om mee door te rijden, thermostaat is niet zo duur maar oververhitting kan ook schade aan de motor geven en dat is wel een dure reparatie...


Nu je het zegt, het is als hij ff stilstaat met de motor aan… dus die 5min bij de Mac en zondag zette ik een vriendin af en waren we nog even aan het kletsen voordat ze uitstapte… Naar mijn werk toe en naar huis is er niks aan de hand. Was die thermostaat reparatie duur?

Wil er sowieso niet meer mee rijden nu (alleen nog naar de garage), ben als de doods dat ik m’n motorblok stuk rij :(

Oh nog een toevoeging: sinds kort wordt mijn verwarming slecht warm, die is nu pas warm na een minuut of 15-20. Kan dat met elkaar te maken hebben? Lees ergens op internet dat dat ook te maken kan hebben met de waterpomp?

Oh en de laatste toevoeging: ik hoor na starten altijd gedrup/gepruttel bij m’n Dashboard. Internet zegt lucht in het systeem :+ Kortom ik denk dat alles met elkaar in verbinding staat: pruttelen, verwarming wordt niet warm en nu dus bij stil staan een te hete motor. Bekend probleem bij pinda’s blijkt :)

Thermostaat is een tientjes, inkl plaatsen, dat stelt niet zoveel voor.
Waterpomp loopt op de distributie dus die gaan altijd tegelijk. Kans is klein dat je waterpomp stuk is, tenzij je distri er ook aan zit te komen.

Maar als je verwarming niet warm wordt en je hoort geluiden in je verwarming, heb je echt te weinig water aan boord! Laat dat dan ook even checken! Dat is soms lastig te zien bij Pinda's.

Jaydee_WP

Berichten: 206
Geregistreerd: 17-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:59

Jaren geleden ook zoiets gehad met m'n oude Fiat Punto. Die werd oververhit in de file op een warme zomerdag.
Anwb erbij, bleek de ventilator te zijn. Zolang ik reed was er geen probleem, de motor koelde zichzelf door de wind.
Zodra ik stilstond (file, stoplicht oid), liep de temperatuur op.
Volgens mij was het qua kosten geen heftige reparatie.

Hopelijk vind je snel de oorzaak en valt het allemaal mee!

Dorus

Berichten: 13215
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 00:17

ikke schreef:
Waterpomp loopt op de distributie dus die gaan altijd tegelijk. Kans is klein dat je waterpomp stuk is, tenzij je distri er ook aan zit te komen.

Ze geeft aan dat de distributie riem recentelijk vervangen is. Zouden ze alleen de riem hebben gedaan en de pomp laten zitten? En dat de pomp het nu begeven heeft?

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Auto oververhit, maar koelt zichzelf weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 00:47

Waarschijnlijk de thermostaat of een (temperatuur)sensor.