Tips tuin inrichting / landschapsarchitect / erf aanplant inrichting

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yvetjes

Berichten: 921
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Hoogland

Tips tuin inrichting / landschapsarchitect / erf aanplant inrichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 09:57

Hoi!
Aankomend voorjaar krijgen we de sleutel van een heerlijk vrijstaand huis aan de rand van het bos met een giga perceel (4000m) wat nu een "blanco canvas' is (voornamelijk gras). Het huis staat in Putten aan de Veluwe. We hebben naast 2 grote honden wat kippen (dat worden er vast wat meer). En gaan geen (klein)vee oid houden.
Ik ben nu op zoek naar ideeën om het perceel op een goede manier als tuin in te richten met heggen en hagen, een poel of vijver, bossages, plekken voor insecten, muizen, vogels etc.

Ik kan natuurlijk naar een tuinarchitect, wat waarschijnlijk ook uiteindelijk wel fijn zal zijn, maar misschien zijn er ook wel andere wegen. Stichtingen die kennis overdragen, mensen in opleiding als tuinarchitect/landschapsinrichter.

Dus daarom de vraag aan Bokt:
Wie heeft er goede tips?

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 10:01

Als je een student zoekt, zou je eens contact kunnen opnemen met Aeres hogescholen. Er zit er 1 in Barneveld, maar ik weet niet of die ook landschapsarchitectuur aanbiedt.
Larenstein Velp doet dat wel, dus dat is ook een mogelijkheid.

Verder zou ik eens ouderwets de bibliotheek induiken en wat boeken gaan lezen om te bepalen wat je mooi vindt. De Engelse Capability Brown stijl, of de formele Versailles tuinen, of iets ertussen in.

Ook kan je eens gaan babbelen met hoveniersbedrijven in de buurt, die weten vaak ook goed wat voor grond je hebt (zand, whaha) en wat het daar goed op doet.