Ervaringen met private lease (auto)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 16:21

daffodil schreef:
Luxorvalkje, een youngtimer 20-25K? Naar wat voor soort auto's kijk je? Want elke auto kan een youngtimer zijn, als ie maar ouder dan 15 jaar is maar dat soort auto's zijn alleen echt interessant als je m op de zaak rijdt en dat haal ik niet uit je verhaal. Want als je dat doet, is een nieuwe auto altijd veel duurder omdat je gelijk een hoge bijtelling hebt.

Die bijtelling is bij mij overigens 560 euro bruto en daar moet ik elk jaar heel hard om lachen als ik mijn aangifte doe.


Heb jij je Volvo op lease? Of waarom betaal jij alsnog bijtelling?
Ik heb een, inmiddels 20-jarige, Toyota Corolla. Fijne auto, maar wil net wat meer gewicht kunnen trekken dus ben mezelf ook een beetje aan het oriënteren op een oude Volvo met de nodige kilometers.
Ik had een paar nette Peugeots 3008 gezien, maar kreeg thuis direct op mijn flikker dat ik dan alleen maar naar de garage rijden moet. :+

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 16:27

Luxorvalkje, op de vorige pagina heb ik een rekenvoorbeeld uitgewerkt (inclusief afschrijving ;) )

Hoe kleiner de auto, hoe kleiner ook het verschil tussen eigendom en private lease, maar private lease is wel vrijwel altijd duurder.

ANWB heeft hier ook vele artikelen over geplaatst (al moet je hierbij wel in je achterhoofd denken dat ANWB zelf ook aanbieder is van private lease auto's dus helemaal objectief zijn die artikelen niet echt)

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 16:52

Kaitlyn schreef:
Heb jij je Volvo op lease? Of waarom betaal jij alsnog bijtelling?
Ik heb een, inmiddels 20-jarige, Toyota Corolla. Fijne auto, maar wil net wat meer gewicht kunnen trekken dus ben mezelf ook een beetje aan het oriënteren op een oude Volvo met de nodige kilometers.
Ik had een paar nette Peugeots 3008 gezien, maar kreeg thuis direct op mijn flikker dat ik dan alleen maar naar de garage rijden moet. :+


Als je een auto opvoert als zakelijke auto, zit daar altijd bijtelling aan vast als je deze zowel zakelijk als prive gebruikt. De bijtelling bij een youngtimer is vele malen gunstiger dan die van een nieuwere auto.
En nee uiteraard geen lease, ik heb dat ding bijna vijf jaar geleden voor 1600 euro gekocht :D

Mijn spuuglelijke bordeauxrode vriend is inmiddels 22 jaar oud.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:03

daffodil schreef:
Kaitlyn schreef:
Heb jij je Volvo op lease? Of waarom betaal jij alsnog bijtelling?
Ik heb een, inmiddels 20-jarige, Toyota Corolla. Fijne auto, maar wil net wat meer gewicht kunnen trekken dus ben mezelf ook een beetje aan het oriënteren op een oude Volvo met de nodige kilometers.
Ik had een paar nette Peugeots 3008 gezien, maar kreeg thuis direct op mijn flikker dat ik dan alleen maar naar de garage rijden moet. :+


Als je een auto opvoert als zakelijke auto, zit daar altijd bijtelling aan vast als je deze zowel zakelijk als prive gebruikt. De bijtelling bij een youngtimer is vele malen gunstiger dan die van een nieuwere auto.
En nee uiteraard geen lease, ik heb dat ding bijna vijf jaar geleden voor 1600 euro gekocht :D

Mijn spuuglelijke bordeauxrode vriend is inmiddels 22 jaar oud.


Oh ja dan snap ik 'm. :D
Hahaha en hoeveel kilometers heeft je spuuglelijke vriend nu?
Ik ben altijd zo huiverig voor hoge kilometerstanden, ook al weet ik heus wel dat het vooral bij Volvo echt niks hoeft te zeggen. Mijn vader heeft ook altijd Volvo gehad, met 1x een uitstapje naar Ford en toen weer terug.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:49

Ik heb hem gekocht met 282.000 op de teller (bifuel dus benzine en lpg) en inmiddels staat de teller op 405.000.

Het enige wat ik heb (nu dus ook) zijn lekke banden maar dat is mijn eigen schuld en ik heb vorig jaar de distributieriem, waterpomp en nog wat zaken laten vervangen. Verder een keer iets met de bobines, maar dat hebben we ook simpel verholpen en een nieuwe radiator.

En hij is oud dus ik maak niet zo druk. Ik heb vorige week een uitwijkmanoevre gemaakt, moest kiezen of de voorkant, of de zijkant want die ander reed zo onwijs hard op de smalle dijk, dat mijn spiegel eraf was en ik een streep op de zijjkant heb. Dat kostte me 50 euro voor een nieuwe (2ehands) spiegel. Voordeel van zulke auto's is dat er tig onderdelen zijn.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:55

Luxorvalkje schreef:
En stel je wil de auto na 5 jaar houden, krijg je dan een eerlijke deal? Er gaat natuurlijk wat af (hoe ouder, hoe minder waard) en nog wat extra voor gebruik (hoe meer km hoe minder waard). Stel je bent heel zuinig op je auto, staat altijd binnen etc. vs iemand die hem echt als gebruiksvoorwerp ziet en er wat meer butsen in heeft gehad. Zelf zit ik er wat tussenin. Ik ben heel zuinig op mijn spullen, maar de auto staat langs de weg en je kunt helaas niet de hele tijd op het gedrag van anderen letten.


Ik weet niet of je iets aan mijn ervaring hebt, maar mijn vader heeft mijn vorige (zakelijke) leaseauto overgekocht. Deze auto was van november 2018, dus net geen 5 jaar oud toen hij hem overkocht. De auto had 145k op de teller en is altijd goed onderhouden geweest, ik reed hem vanaf dat ie nieuw was. Hij stonk alleen een beetje naar paard :+ Ik heb de leasemaatschappij gevraagd om een prijsberekening en zij stelden hem vast op 9800 euro, zonder naar de auto te kijken. De auto is niet geschouwd. Het ging hier om een Citroën C4 Cactus PT 110 Business met nieuwwaarde (fiscaal) €22.675

Een collega van mij kocht zijn Nissan Micra (ik geloof uit 2019) aan het einde van zijn zakelijke leasecontract ook over, zijn auto moest rond de 13.000 euro kosten geloof ik. Hij had max 55k op de teller.

Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:11

Dat klinkt eigenlijk best netjes. Grofweg een afschrijving van 200 euro per maand.

En natuurlijk betaal je voor gemak en het feit dat je niet in één keer al je spaargeld kwijt bent.

Ik zie dat ik een schrijffout gemaakt heb in mijn bericht. Mijn eigen auto was een youngtimer. Maar we zoeken iets dat 3-5 jaar oud is. Zal het voor de zekerheid aanpassen. Super dom van me.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 11:56

Ik ben ook rond aan het kijken voor private lease.
Per maand een hele kostenpost maar ik heb nu niet het geld om 35.000 euro aan een nieuwe auto te besteden. Dus even nadenken wat ik ermee wil. Eigenlijk zie ik het zo dat je elke maand je nieuwe auto 'afbetaald'. Mijn huidige auto doorrijden tot ie dood gaat is de goedkoopste optie. Maar met het koude weer loopt ie moeilijker en begint wat rammeliger te worden.

Iemand die de nieuwe clio hybride rijdt? Ik zou willen weten of daar zo'n voorverwarmings optie op zit dat je niet hoeft te krabben etc :D

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16238
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 12:09

Hoe veel betaal je eigenlijk als je de auto wilt overnemen na de leaseperiode?

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 12:33

Maureen95 schreef:
Hoe veel betaal je eigenlijk als je de auto wilt overnemen na de leaseperiode?



Dat verschilt per auto, hoe lang je m hebt geleased, hoeveel kilometers erop staan, etc.
Het is niet een vast percentage ofzo.

7September
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 12:47

_Nancy schreef:
Maureen95 schreef:
Hoe veel betaal je eigenlijk als je de auto wilt overnemen na de leaseperiode?



Dat verschilt per auto, hoe lang je m hebt geleased, hoeveel kilometers erop staan, etc.
Het is niet een vast percentage ofzo.


Verschilt volgens mij ook of ze daarna nog iets met de auto "kunnen". Ik heb een Peugeot 108. Die bieden ze nergens meer ter lease aan ook. Die willen ze waarschijnlijk wel kwijt (al weet ik dat niet zeker natuurlijk).

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:38

Even ter aanvulling. Er zijn private leasecontracten waar je kosteloos vanaf mag als je werkloos raakt.
Als je Electrisch least krijg je 65 Euro subsidie per maand.

Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 14:23

_Nancy schreef:
Maureen95 schreef:
Hoe veel betaal je eigenlijk als je de auto wilt overnemen na de leaseperiode?



Dat verschilt per auto, hoe lang je m hebt geleased, hoeveel kilometers erop staan, etc.
Het is niet een vast percentage ofzo.


Dit had ik ook gevraagd, maar een eenduidig antwoord is er niet. En ik snap wel dat mensen niet al hun persoonlijke info online gooien.

Je betaalt natuurlijk voor het gemak, maar ook een stukje afschrijving. En je ziet in de contracten dat lease duurder wordt naarmate je meer kilometers wilt rijden. Logisch, want dan wordt hij minder waard. Maar stel hij staat bij mij langs de weg en bij jou in de garage (minder krassen etc.). Of als de een er heel zuinig op is, en de ander ziet het echt als een gebruiksvoorwerp. Wat betekent dat dan voor de prijs?

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 17:30

Zonnetje81 schreef:
Ik ben ook rond aan het kijken voor private lease.
Per maand een hele kostenpost maar ik heb nu niet het geld om 35.000 euro aan een nieuwe auto te besteden. Dus even nadenken wat ik ermee wil. Eigenlijk zie ik het zo dat je elke maand je nieuwe auto 'afbetaald'. Mijn huidige auto doorrijden tot ie dood gaat is de goedkoopste optie. Maar met het koude weer loopt ie moeilijker en begint wat rammeliger te worden.

Iemand die de nieuwe clio hybride rijdt? Ik zou willen weten of daar zo'n voorverwarmings optie op zit dat je niet hoeft te krabben etc :D

Dan moet je je garage wellicht eens aanspreken dat ze hun werk beter doen?
Temperatuur maakt niet uit, maar dan moet je wel zorgen voor goed onderhoud en ja, dat kost geld.....
Maar nog altijd minder dan een nieuwe auto.....

Maureen95 schreef:
Hoe veel betaal je eigenlijk als je de auto wilt overnemen na de leaseperiode?

Te veel. Leasemaatschappijen zijn geen filantropische instellingen.
Het zal minder erg zijn dan in de jaren 90 toen de leasemaatschappij 14k vroeg voor een 4 jaar oude auto met 150k op de teller; waar je ze op elke hoek van de straat voor ongeveer 8 - 9k kocht.....

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 18:08

Deze auto heeft dat altijd gedaan en is altijd in dealer onderhoud geweest. Maar op een gegeven moment is het ook wel op. Mn andere heb ik tot 300.000 km gereden tot ik er een slecht gevoel bij kreeg. Deze heeft nu 226.000 gereden.

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 19:06

@ikke dat soort dingen hebben er niks mee te maken of de garage zijn werk goed doet. Er zijn veel auto’s die meer moeite hebben als het koud is, vooral oudere auto’s.

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 19:49

Eretria schreef:
@ikke dat soort dingen hebben er niks mee te maken of de garage zijn werk goed doet. Er zijn veel auto’s die meer moeite hebben als het koud is, vooral oudere auto’s.

Definieer oud?

Waar zou dat slecht starten dan aan liggen dat niet met onderhoud op te lossen is?

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:14

Hij start wel maar moet eerst draaien voordat je er mee weg kan rijden anders stottert ie ofzo. Mn vorige had het niet. Elke auto is anders denk ik maar.

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 23:12

Zonnetje81 schreef:
Hij start wel maar moet eerst draaien voordat je er mee weg kan rijden anders stottert ie ofzo. Mn vorige had het niet. Elke auto is anders denk ik maar.

Eerste reactie: zet er eens nieuwe bougies en kabels in, eventueel ook de rotorkap met rotor.
Maar je bougies een keer schoon maken en opnieuw afstellen zou al veel kunnen doen.