Ervaringen met private lease (auto)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 18:07

Mijn autootje wordt steeds ouder, daarom ben ik alvast een beetje aan het rondkijken voor een nieuwe bolide.

Zo kwam ik bij private lease terecht. Ik vind het ideaal klinken, geen gedoe. Maar ik ken eigenlijk niemand die dat heeft. Daarom ben ik op zoek naar ervaringen.

Wat zijn de pro's en con's? Bij welke lease maatschappij blijf ik beter ver vandaan?

Een auto is voor mij onmisbaar en echt een gebruiksvoorwerp. Ik heb weinig eisen, als ie me maar van A naar B rijdt.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 18:12

Private Lease heeft een paar grote voordelen:
je rijdt nieuw zonder dat je je spaargeld hoeft te offeren en als er wat is, is dat niet jouw probleem en word je gewoon geholpen.
Maar daar betaal je wel voor.

Het is zaak om vooraf goed je kilometers in te schatten, zodat je niet geconfronteerd wordt met een afrekening Meer-KM's. Dat is namelijk een dure. Plus, aan het einde van de looptijd is die auto niet van jou en zul je hem in mogen leveren. Reken er op dat ieder krasje en butsje dat de auto heeft opgelopen tijdens het gebruik, niet automatisch kosteloos wordt geaccepteerd. Sommige leasemaatschappijen zijn erg op je geld uit en dan zijn zelfs sleutelkrasjes rond het slot als niet meer "gebruikelijk".

Als je weinig eisen hebt anders dan "van a naar b", dan is een auto in eigendom vrijwel altijd de economische keuze. Tenzij je nieuw gaat kopen en daarvoor een lening moet afsluiten.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 18:13

Zelf geen private lease, maar zakelijk via mijn werk. Mijn moeder rijdt wel private lease

Voordeel; Je rijd een gloednieuwe auto en hebt geen gedoe met dure onderhoud kosten.

Nadeel; Het is onwijs duur. Afhankelijk van hoeveel km je natuurlijk rijdt, hoe meer kms hoe duurder je contract. Je moet uiteraard de benzine ook nog gewoon zelf betalen.

Ik zou er zelf niet gauw voor kiezen, je zit toch vast aan zo'n contract voor enkele jaren. Eerder inleveren = boete betalen. Mijn moeder wil bijvoorbeeld heel graag van haar auto af omdat het een enorme kostenpost is, maar ze zit er nog 2 jaar aan vast.

Als je enkel een auto wil om van A naar B te gaan, dan zou ik zelf een autootje aanschaffen.

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 18:19

Wij hebben twee private lease auto's voor de deur staan. Wij zijn er heel blij mee.
Wij zitten bij Arval (Hyundai) en bij Mercedes-Benz, twee nieuwe auto's waarvan wij de eerste bestuurders zijn.
De Hyundai nemen wij sowieso na einde looptijd over. De Mercedes waarschijnlijk niet ivm de prijs en we willen vast wel weer wat nieuws rijden na 5 jaar dezelfde auto. Voor de Mercedes hadden we een private lease bij Kia, wat ook heel soepel verliep allemaal!

Tot nu toe bij geen enkele lease maatschappij van hierboven een probleem gehad.

Geen zorgen, één vast bedrag per maand en onderhoud/apk's zijn geen enkel probleem.
Het is duurder ja, maar we hebben zitten rekenen en het is echt niet zo heel veel duurder en we kunnen het missen. :)

Edit;
Overigens hadden wij bij de Kia best wel een flink kras die er niet uit te poetsen was, maar dit viel binnen de norm en hier hebben wij geen enkel probleem mee gehad.
Dat ze moeilijk doen over ieder krasje/deukje is niet waar. Er is in het contract vast gelegd wat de norm is en ze zijn echt niet zo moeilijk!

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 18:43

Ik heb mijn auto via Auto Huitink in Groenlo. Private used lease. Auto was een half jaartje oud en en had 10000 km op de teller. Ik ben zeer tevreden, elke maand een vast bedrag en voor alles moet ik hun gewoon bellen. Ook europa service erbij, dus de anwb heb ik op kunnen zeggen.

Wij waren vorig jaar aan het rekenen geslagen. Ik reed in een vw polo diesel rond die niet meer door de APK ging. Als je alles bij elkaar optelt, wegenbelasting, verzekering, onderhoud, afschrijving etc. was ik nu net zo duur uit als met mijn eigen auto. Moet je niet een jaar hebben met veel pech / nieuwe distributieriem enzo, want dan ben je duurder uit in eigen beheer. Plus het is een aanslag op je bankrekening en je hebt geen idee wat de NL overheid straks weer uit de hoge hoed tovert op gebied van vervoer. Ben bang dat over 5 jaar een benzine auto ook geen drol meer waard is.

De garage waar ik via huur hadden we onze andere auto ook gekocht, dus alleen maar goede ervaringen.

tienus63

Berichten: 12087
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 18:48

Heeft het hebben van een leasecontract geen gevolgen als een hypotheek wilt afsluiten?
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 30-12-23 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Gaabje
Berichten: 933
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 18:49

Voor een kleine auto vind ik de prijs nog wel prima, als je een grotere auto wil rijden wordt het snel duurder. En inderdaad als je veel kilometers wil rijden wordt het ook snel duurder. Verder heb ik de afgelopen 5 jaar geen omkijken gehad naar mijn auto en dat is toch wel heel lekker.
Tegenwoordig worden er ook steeds meer occassion leaseauto’s aangeboden (geen nieuwe). Ik vond de prijs niet veel goedkoper dan een nieuwe bij de aanbieders waar ik heb gekeken. Maar wie weet vind jij een goede deal! Als je geen deadline hebt op de korte termijn is dat ook nog wel een goede om in de gaten te houden. Er zijn regelmatig op bepaalde modellen aanbiedingen voor private lease.

Gaabje
Berichten: 933
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 18:49

tienus63 schreef:
Telt een leasecontract niet mee als een hypotheek wilt afsluiten?


Ja dat klopt, je hebt dan geloof ik wel een bkr registratie.

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 18:58

Ghostattack schreef:
Zelf geen private lease, maar zakelijk via mijn werk. Mijn moeder rijdt wel private lease

Voordeel; Je rijd een gloednieuwe auto en hebt geen gedoe met dure onderhoud kosten.

Nadeel; Het is onwijs duur. Afhankelijk van hoeveel km je natuurlijk rijdt, hoe meer kms hoe duurder je contract. Je moet uiteraard de benzine ook nog gewoon zelf betalen.

Ik zou er zelf niet gauw voor kiezen, je zit toch vast aan zo'n contract voor enkele jaren. Eerder inleveren = boete betalen. Mijn moeder wil bijvoorbeeld heel graag van haar auto af omdat het een enorme kostenpost is, maar ze zit er nog 2 jaar aan vast.

Als je enkel een auto wil om van A naar B te gaan, dan zou ik zelf een autootje aanschaffen.

Nee, die dure onderhoudskosten heb je zelden aan een nieuwe auto.
Ik heb bijna 10 jaar zakelijk een lease-auto gehad, een slordige 750k gereden en daar heb ik precies twee keer "gedoe" mee gehad in de vorm van een brandstofpomp die het bij 150k dreigde op te geven en niet gerepareerd werd omdat het contract maar tot 150k liep en de eerste keer was een hele kleine ruitschade precies voor mijn ogen waardoor de hele ruit vervangen moest worden omdat ze het niet konden repareren.

Die hoge kosten zijn wel heel simpel te verklaren: een groot deel is afschrijving.
Die afschrijving wordt meegenomen in het leasebedrag en betaal je dus elke maand.

Bij een eigen auto heb je geen afschrijving in de vorm van kosten maar heb je bij inruil een verschil tussen wat je betaald hebt en wat je ervoor terug krijgt. Je kunt dus zelf bepalen wanneer je die "kosten" krijgt doordat je zelf bepaalt wanneer je inruilt.


tienus63 schreef:
Heeft het hebben van een leasecontract geen gevolgen als een hypotheek wilt afsluiten?

Ja. Het is een financiële verplichting die als lening behandelt wordt.

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 18:59

Ik vond het super gaaf dat ik een spiksplinter nieuwe, super betrouwbare auto kon rijden zonder mn hele spaarrekening in te leveren. Ik had echt nergens omkijken naar.
Ooit zijn alle airbags uit mn auto gejat, schade werd geschat op ruim 2500€. Politie had het ontdekt vanwege meerdere diefstallen in autos in de wijk dus die maakte gelijk aangifte papieren in orde. Ik heb dat dingg weer aan de praat gekregen want de boeven hadden de draden losgetrokken en dan rijd hij niet meer. Dus dingen bij elkaar geknupt en naar de dealer gereden. Ik kreeg een leuk vervangend autootje mee en kon gaan werken. Dag later stond ie weer klaar. Ideaal.
Nadeel vond ik dat ik hem op het eind van mijn leasetermijn letterlijk moest laten staan ivm de kilometers. Die sluit je af voor een x aantal per jaar. Ik had 30.000 per jaar. Maar 2 maand daarvoor moest ik m echt laten staan om niet teveel over die km's heen te gaan (=bijbetalen). Gelukkig deden ze niet moeilijk over gebruikerssporen met inleveren.

Flying_Angel

Berichten: 15717
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Re: Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 21:10

Hier ook een lease-auto.

We zijn begonnen om te ontdekken of leasen iets is voor ons met een occasion lease. 2 jaar en goedkoop tarief. Hadden toen wel wat weinig kilometers, zaten er ook wel overheen, nooit een afrekening gehad :+ https://justlease.nl/aanbod?filters=%7B ... aIQAvD_BwE

Nu private lease via van Mossel, hebben een 100% elektrische Peugeot 306. Ontzettend blij mee, ja je bent uiteindelijk wat duurder uit, maar voor ons weegt dat niet op tegen het gemak en comfort.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16238
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 21:19

Private lease weegt heel zwaar voor je hypotheek. Bij mij scheelt het 90K aan hypotheek als ik een goedkope auto wilde leasen.

@Roquen ik zat er letterlijk over te denken ook een topic te openen. Ik zit namelijk met het zelfde idee. Ik wil ook graag gaan private leasen en mij lijkt een vaste maandprijs + benzine/laadkosten juist fijn.

Wat zijn jullie maandelijks kwijt aan je leaseauto qua leasekosten? Ik vindt op Google alleen de grote aanbieders, maar zijn er ook kleinere aanbieders die goed aangeschreven staan?

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 21:28

Wij hadden geleased bij de Kia garage, een Picanto en waren er zeer tevreden over.
Nu al sinds een jaar niet meer en wij betaalden €239 in de maand.
Was groot zat voor ons saampjes en een heerlijke auto :j

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 21:49

Zonde van je geld..

Als je van je eigen geld een nieuwe auto koopt, verwacht je er geen poepelegein mee, want garantie.

Dan ga je een auto private-leasen, en voor de gemiddelde koekblikjes betaal je dan iets van tweehondervijftig euro per maand. Ja, want verzekering en onderhoud..
Die verzekering zijn echt niet de kosten, en het onderhoud verwacht je toch niet bij een nieuwe auto?

Wegenbelasting en er moet nog sap in, dat kost je ook naast je maandelijkse bedrag van deze nieuwe auto..

Ben het meer dan met Ikke eens. ( Gebeurd niet vaak 8-) )

Ik heb dik 3 jaar geleden de overstap van lease naar eigen auto redelijk plots moeten maken, kocht een polo, nu 18 jaar oud, ding heeft mij de afgelopen 3 jaar qua verzekering,WB, en grote-kleine beurt+ APK € 1100 per jaar gekost.

Mocht je een nieuw klein autootje voor € 250 per maand kunnen leasen, betaal je evengoed nog € 3000 per jaar...

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 22:02

chanicha schreef:
Wij hadden geleased bij de Kia garage, een Picanto en waren er zeer tevreden over.
Nu al sinds een jaar niet meer en wij betaalden €239 in de maand.
Was groot zat voor ons saampjes en een heerlijke auto :j

239 per maand is 2868 per jaar.

De V70 kost mij €500 verzekering en €1128 wegenbelasting per jaar.
Dan heb ik 1240 euro op jaarbasis over voor onderhoud en afschrijving.

kan ik nog beter: de Saab kost €400 verzekering en €760 wegenbelasting per jaar.
Dan heb ik zelfs 1708 voor onderhoud en afschrijving.
De Saab schrijft niet af dus dan heb ik wel wat ruimte voor de nieuwe kap die eraan komt...

s1993

Berichten: 2121
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 22:04

Na heel veel pech met onze vorige auto was ik mijn vertrouwen een beetje kwijt. Mijn grootste nachtmerrie is met de trailer ergens langs de snelweg staan met autopech en toen heeft mijn vriend me overtuigd voor private lease te gaan. Geen zorgen meer, geen stress dat er iets mis is en het geld voor een volledig nieuwe auto hadden wij niet liggen. Wel wat testritjes gemaakt met tweedehands maar met ons totale gebrek aan kennis waren we bang een miskoop te doen.

Ik heb een Ford Kuga occasion nu als private lease en betaal rond de vierhonderd per maand met 10.000k per jaar. Voor nu heel blij mee, hypotheek hadden we toch net een jaar ervoor afgesloten :) Geen idee nog wat we hierna gaan doen.

ANWB heeft ook een stuk geschreven over vergelijking lease of koop:
https://www.anwb.nl/auto/private-lease/ ... -goedkoper

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 22:13

s1993 schreef:
Na heel veel pech met onze vorige auto was ik mijn vertrouwen een beetje kwijt. Mijn grootste nachtmerrie is met de trailer ergens langs de snelweg staan met autopech en toen heeft mijn vriend me overtuigd voor private lease te gaan. Geen zorgen meer, geen stress dat er iets mis is en het geld voor een volledig nieuwe auto hadden wij niet liggen. Wel wat testritjes gemaakt met tweedehands maar met ons totale gebrek aan kennis waren we bang een miskoop te doen.

Ik heb een Ford Kuga occasion nu als private lease en betaal rond de vierhonderd per maand met 10.000k per jaar. Voor nu heel blij mee, hypotheek hadden we toch net een jaar ervoor afgesloten :) Geen idee nog wat we hierna gaan doen.

ANWB heeft ook een stuk geschreven over vergelijking lease of koop:
https://www.anwb.nl/auto/private-lease/ ... -goedkoper

Maar ik rijd ca 20k per jaar. Wat kosten die extra km?

Zie mijn bovenstaande berekening; in jouw geval 12 x 400 = 4800 per jaar.

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 22:16

Ik vond het fijn om zorgeloos in een goede en leuke auto te rijden en dat ik zo de garage kon bellen als er iets was, ook zat er een soort wegenwacht bij.

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 22:19

@Ghostattack; mag je moeder haar contract niet aan een ander overdragen? Mijn collega heeft via marktplaats een leasecontract overgenomen voor 2 jaar. De leaser had zo geen boete en mijn collega kon zo nagaan of lease iets voor hem was.

Pallatin

Berichten: 2494
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 22:46

:D Ik lees mee. We hebben een paar maanden geleden onze lease auto ingeleverd ivm nieuwe baan. We hebben nu nog onze oude I30 en rijden daar nu privé mee. Dat is in mijn geval ritjes naar stal als t slecht weer is (of nu m’n e-bike bij de dealer staat :') ) en uitjes/familie bezoek. Voor werk hebben we m beide niet nodig. Mijn man neigt naar private lease, ik naar deze ‘op’ rijden en dan een nieuwere auto kopen. De BKR registratie houdt ons beide tegen: we willen misschien wel een ander huis maar zodra t lease contract afloopt is dat ook weer weg. Het is een dilemma wat telkens weer boven komt drijven…
We sparen nu maandelijks maar gewoon voor een eigen auto en zien wel hoelang de I30 nog rijdt zonder grote kosten. Mijn man mist onze luxe elektrische lease auto het meest (ik vooral de stuur en stoelverwarming…. :D )

Flying_Angel

Berichten: 15717
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Re: Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 23:05

Als je hypotheek wil, idd berekenen. Maar wij hebben ook de hypotheek gekregen met de lease-auto die we echt net een paar maanden hebben en voor 5 jaar staat en daarbij studieschuld. Dus dat is niet per se een dealbreker voor de hypotheek.

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 23:12

Ik lees hier meerdere mensen zeggen dat je onderhoud niet verwacht bij een nieuwe auto mocht je gaan kopen. Maar ook een jonge auto moet je, wil je het goed doen, netjes elk jaar of om de 10.000-15.000km een onderhoudsbeurt geven. Goed onderhoud is namelijk belangrijk om hoge kosten in de toekomst te voorkomen. Een oudere auto brengt meer slijtage onderdelen met zich mee in de kosten bij het onderhoud wat dus meer ‘risico’ is als met een jonge auto, maar ook tussen nieuwe auto’s zitten helaas wel eens missers.

En het is maar net wat je zelf aantrekkelijker vind. Je krijgt inderdaad een BKR registratie en de auto wordt niet van jou met private lease. Je zit er voor bepaalde tijd aan vast en dat moet je uit zitten, ook als je financiële situatie onverhoopt verandert. Of als je een andere baan krijgt bijvoorbeeld waar je verder voor moet reizen want je zit vast aan de kilometers.

Het is een afweging die je moet maken. :)

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 23:35

s1993 schreef:
Na heel veel pech met onze vorige auto was ik mijn vertrouwen een beetje kwijt. Mijn grootste nachtmerrie is met de trailer ergens langs de snelweg staan met autopech en toen heeft mijn vriend me overtuigd voor private lease te gaan. Geen zorgen meer, geen stress dat er iets mis is en het geld voor een volledig nieuwe auto hadden wij niet liggen. Wel wat testritjes gemaakt met tweedehands maar met ons totale gebrek aan kennis waren we bang een miskoop te doen.

Ik heb een Ford Kuga occasion nu als private lease en betaal rond de vierhonderd per maand met 10.000k per jaar. Voor nu heel blij mee, hypotheek hadden we toch net een jaar ervoor afgesloten :) Geen idee nog wat we hierna gaan doen.

ANWB heeft ook een stuk geschreven over vergelijking lease of koop:
https://www.anwb.nl/auto/private-lease/ ... -goedkoper


ANWB preekt hier wel een beetje voor eigen parochie… maar wat wel een punt is om rekening mee te houden is dat eventuele schadevrije jaren (no claim korting) na een aantal jaren vervallen. Dus als je dan toch weer een auto zelf wilt kopen, is de verzekeringspremie een stuk hoger.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 00:03

Wij leasen sinds dit jaar en ik vind het heerlijk om weer een nieuwe auto en vooral ook zorgeloos te rijden. Alleen tanken, verder geen omkijken naar. Onze vorige Kia had altijd wat, al hadden we 'm nieuw gekocht. Toen de nieuwste reparatie € 3.000 ging kosten, was het genoeg. Maar wat dan? We hadden heel snel een andere auto nodig, maar wilden geen overhaaste beslissing nemen. Een auto, ook een nette, niet al te oude tweedehandse, kost veel geld. De garage had een goed idee.

Wij hebben een goede deal kunnen sluiten. Een kekke, complete auto, 15.000 km per jaar (voor ons met deels thuiswerken voldoende), flex-contract dat na 12 maanden zonder opgaaf van reden per maand is op te zeggen, in combinatie met een cashback actie van de garage waardoor we € 2.400,00 op onze rekening kregen gestort die we natuurlijk inzetten voor het betalen van de lease.

Dus we rijden in ieder geval 1 jaar lekker goedkoop voor € 247,00 per maand. Of iets minder goedkoop als we het bedrag over 2 jaar verdelen, dan € 347,00. Zonder cashback actie € 447,00. Maar dan hebben we zeker al afscheid genomen.

We gaan tegen het eind van het eerste leasejaar kijken of we nog zo'n actie tegenkomen. Dat bij een dealer voorraad te veel staat waar ze van af moeten. Niet door verkoop, dan maar met lease.

Of we kopen zelf weer een auto. Maar dat laatste liever niet, wat dit bevalt meer dan prima.

Ik zou niet zomaar ieder lease contract aangaan. Het moet je wel passen. Je moet er niet te lang aan vastzitten daarom voor ons alleen flexlease. Het mag wat kosten al dat fijne gemak, maar ook weer niet teveel.
Laatst bijgewerkt door Boras op 31-12-23 00:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 00:08

henshem schreef:
s1993 schreef:
Na heel veel pech met onze vorige auto was ik mijn vertrouwen een beetje kwijt. Mijn grootste nachtmerrie is met de trailer ergens langs de snelweg staan met autopech en toen heeft mijn vriend me overtuigd voor private lease te gaan. Geen zorgen meer, geen stress dat er iets mis is en het geld voor een volledig nieuwe auto hadden wij niet liggen. Wel wat testritjes gemaakt met tweedehands maar met ons totale gebrek aan kennis waren we bang een miskoop te doen.

Ik heb een Ford Kuga occasion nu als private lease en betaal rond de vierhonderd per maand met 10.000k per jaar. Voor nu heel blij mee, hypotheek hadden we toch net een jaar ervoor afgesloten :) Geen idee nog wat we hierna gaan doen.

ANWB heeft ook een stuk geschreven over vergelijking lease of koop:
https://www.anwb.nl/auto/private-lease/ ... -goedkoper


ANWB preekt hier wel een beetje voor eigen parochie… maar wat wel een punt is om rekening mee te houden is dat eventuele schadevrije jaren (no claim korting) na een aantal jaren vervallen. Dus als je dan toch weer een auto zelf wilt kopen, is de verzekeringspremie een stuk hoger.



Bedoel je dit:

Schadevrije jaren of premiekorting
Sinds 1 januari 2022 kun je met een leaseverklaring (externe) zuivere schadevrije jaren in Roy-Data laten opvoeren door de verzekeraar. Verzekeraars die zijn aangesloten bij het Verbond van Verzekeraars moeten hieraan meewerken. Promovendum en National Academic zijn niet aangesloten. Ze laten ons wel weten ook de regeling van het Verbond te zullen volgen. Met deze ontwikkeling stel je de schadevrije jaren die je tijdens het leasen hebt opgebouwd veilig.

Hoe was het geregeld?
De meeste autoverzekeraars kenden op basis van een leaseverklaring al schadevrije jaren toe. Maar sommige verzekeraars deden dit niet en gaven alleen een premiekorting. Het nadeel is dat je die korting verliest als je van verzekeraar wisselt.

Hoe zit het met de jaren die je daarvoor hebt opgebouwd?
We hebben deze vraag voorgelegd aan de autoverzekeraars. Bij de meeste autoverzekeraars behoud je opgebouwde schadevrije jaren van zowel vóór als tijdens het leasen. Je moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen:

De periode van een eigen autoverzekering en leasecontract sluiten op elkaar aan.
Je levert een leaseverklaring aan.
Voldoe je aan de voorwaarden? Dan worden de schadevrije jaren opgebouwd tijdens het leasen opgeteld bij de jaren die je daarvoor hebt opgebouwd. Let wel op dat een leaseverklaring ook een bepaalde geldigheid kan hebben. Dit is vaak 1 jaar. Zit er langer tussen? Dan kun je soms wel een premiekorting krijgen.

Check bij de verzekeraar hoe zij met schadevrije jaren omgaan na een periode van (private) lease.

Bron: Consumentenbond
Laatst bijgewerkt door Boras op 31-12-23 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt