Ervaringen met private lease (auto)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
7September
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:18

Roquen schreef:
De reden dat ik lease overweeg is dat ik niet zomaar een nieuwe/tweedehands auto kan kopen...

Geen of minder hypotheek is voor mij geen probleem. Ik kan toch geen hypotheek krijgen in mijn eentje. Het eraan vast zitten lijkt me een nadeel, maar daar tegenover staat wel dat als er iets is dat het dan ook opgelost wordt.

Ik zou dan gaan voor een occasion.


Op dit moment heb ik nog een kleine auto in de lease (een Peugeot 108), heel fijn ding! Goedkoop in benzine ook en de lease is "maar" €250,- per maand. Mijn lease maatschappij vind ik persoonlijk ook prettig (ook met krasjes etc bij inleveren, staat vastgelegd wat wel en niet mag).

Enige nadeel voor mij nu: Ik krijg vanuit mijn werk een zakelijke lease, dus moet deze auto "kwijt". Lease afkopen is een duur grapje (de "boete") en het contract loopt nog tot oktober 2025.

Dus, mocht iemand nog een klein autootje willen voor 1,5 jaar :)? Haha

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:35

7September schreef:
Roquen schreef:
De reden dat ik lease overweeg is dat ik niet zomaar een nieuwe/tweedehands auto kan kopen...

Geen of minder hypotheek is voor mij geen probleem. Ik kan toch geen hypotheek krijgen in mijn eentje. Het eraan vast zitten lijkt me een nadeel, maar daar tegenover staat wel dat als er iets is dat het dan ook opgelost wordt.

Ik zou dan gaan voor een occasion.


Op dit moment heb ik nog een kleine auto in de lease (een Peugeot 108), heel fijn ding! Goedkoop in benzine ook en de lease is "maar" €250,- per maand. Mijn lease maatschappij vind ik persoonlijk ook prettig (ook met krasjes etc bij inleveren, staat vastgelegd wat wel en niet mag).

Enige nadeel voor mij nu: Ik krijg vanuit mijn werk een zakelijke lease, dus moet deze auto "kwijt". Lease afkopen is een duur grapje (de "boete") en het contract loopt nog tot oktober 2025.

Dus, mocht iemand nog een klein autootje willen voor 1,5 jaar :)? Haha

Je nieuwe werkgever is niet genegen om je auto over te nemen in de (zakeljke) lease?
Die mogelijkheden bestaan maar dan moeten alle partijen wel een beetje willen bewegen.

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:39

@Dees

Dat is de rede waarom ik voor een eigen auto ga in plaats van lease. :D

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:43

Boras schreef:
Plus je hoeft die grote zak geld niet te overhandigen, daar kun je andere leuke dingen mee doen of als buffer op je rekening laten staan :)


Wij leasen inderdaad om ons geld in de verbouwing/afronding van ons huis te stoppen.

Verder geen nieuwe hypotheekplannen de komende jaren.
En met jonge kinderen (en flinke ritten wanneer we naar familie gaan) wil ik een veilige, ruime auto, en we wilden een EV. Daar zit overigens nog een kleine maandelijkse subsidie op.
Ben heel blij met de heerlijk ruime EV die we nu rijden. Dankzij onze zonnepanelen valt dat qua brandstof weer mee.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:50

Momo94 schreef:
@Dees

Dat is de rede waarom ik voor een eigen auto ga in plaats van lease. :D


Dat is de reden waarom ik voor flexlease koos.

Ik teken niet voor een jarenlang contract. Daar krijg ik bibbers van :)

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:55

Boras schreef:
Momo94 schreef:
@Dees

Dat is de rede waarom ik voor een eigen auto ga in plaats van lease. :D


Dat is de reden waarom ik voor flexlease koos.

Ik teken niet voor een jarenlang contract. Daar krijg ik bibbers van :)


Voor mij is een auto zelf hebben voordeliger. Ik rij ook nog ongeveer 30.000 km per jaar op zijn minst en dan is private lease niet handig. :o

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:58

Dan zou ik het ook niet doen.

Maar om het voor alles en iedereen te disqualificeren gaat me te ver.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:05

Boras schreef:
Dan zou ik het ook niet doen.

Maar om het voor alles en iedereen te disqualificeren gaat me te ver.


Net zoals alle "hosanna" berichten te ver gaan. Private Lease is echt niet "het ei van Columbus".

Vrijwel de meeste mensen zullen over hun eigen beslissingen nooit noemen dat het een domme keuze is geweest :D Dus lees ook de positieve aanbevelingen svp wel met dat in je achterhoofd.

7September
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:10

Roquen schreef:
Je nieuwe werkgever is niet genegen om je auto over te nemen in de (zakeljke) lease?
Die mogelijkheden bestaan maar dan moeten alle partijen wel een beetje willen bewegen.


Nee helaas lukt dat niet. Er staat al een lease auto op kantoor (van mijn voorganger). En mijn Peugeot is niet elektrisch (voorwaarde voor dit kantoor).

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:12

Boras schreef:
Dan zou ik het ook niet doen.

Maar om het voor alles en iedereen te disqualificeren gaat me te ver.


Ik disqualificeer niet iedereen. Ik zeg alleen; ''dat is de rede waarom ik voor een eigen auto ga in plaats van lease.. :+ Iedereen moet zelf kiezen wat die wil.

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:16

Oh hier een genuanceerd bericht dan, hoop ik toch :D

Ik heb met veel plezier 2x een auto geleased. Een shortlease occasion bij DirectLease en daarna een gewoon contract (4-5 jaar?) van een nieuwe auto bij een dealer. Ik vond het ideaal... geen onverwachte kosten, heerlijke auto's. Echt geweldig. Geld voor de aankoop van een auto had ik wel, maar dat had ik nodig voor andere dingen (buffer en een verbouwing).

Het was fantastisch, tot ik van het contract af moest :+ Mijn relatie brak en dus moest de nieuwste auto na 1 jaar al weg. De afkoopsom is inderdaad erg fors. Vergis je daar niet in. Je weet dat van tevoren maar wees je er ook echt bewust van. Er kan veel veranderen in je leven.

En ja, een auto tikt ook aan voor je hypotheek. Dat lijkt ver weg, maar bereken alsjeblieft wel van tevoren hoeveel impact het heeft. Dan maak je in ieder geval een bewuste keuze en weet je welke financiële consequenties je lease bakkie heeft voor een hypotheek. In het beste geval merk je er nooit wat van, maar neem jezelf serieus en zoek het in ieder geval uit voordat je eraan begint.

Oh ja, nog een nadeel: toen ik leaste, kon ik niet éxtra sparen om ná de lease een auto te kopen. Dus mijn voornemen om na het aflopen van de lease en het afsluiten van de hypotheek zelf een autootje te kopen, was leuk bedacht maar in mijn geval op dat moment financieel onuitvoerbaar.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:33

Ik heb zoveel slechte ervaringen meegemaakt in mijn werk met mensen die een private lease auto genomen hebben en altijd met een slechte afloop. Het kost gewoon enorm veel geld. Op de korte termijn denk je alleen maar aan wat het je ontzorgt, want een nieuwe auto = geen gedoe maar de lange termijn kun je simpelweg niet voorzien. Niemand weet wat ie over 2,4 of 5 jaar doet en wat ie kan betalen maar dat je leasemaatschappij gewoon het geld wil hebben, is overduidelijk. Laat dat echt een heel duidelijke zijn.

Voor wat betreft de mensen die een eigen zaak hebben, de youngtimer is by far nog steeds de allerbeste optie om zo goedkoop mogelijk een auto te rijden en er zijn echt tig auto's die superbetrouwbaar zijn, ook al zijn ze wat ouder.

Ik rij inmiddels fluitend al bijna 5 jaar in een stokoude V70 rond (betrouwbaar) die echt wel eens wat heeft maar mij op jaarbasis niets kost qua afschrijving (want voor 1600 gekocht en ze leveren nu nog steeds ruim het dubbele op). Met mijn gas/verzekering/wb en wat onderhoud erbij kom ik op gemiddeld 450 euro per maand uit en daar kan ik toch echt never nooit iets voor leasen waarmee ik een trailer kan trekken.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:00

daffodil schreef:
Ik heb zoveel slechte ervaringen meegemaakt in mijn werk met mensen die een private lease auto genomen hebben en altijd met een slechte afloop. Het kost gewoon enorm veel geld. Op de korte termijn denk je alleen maar aan wat het je ontzorgt, want een nieuwe auto = geen gedoe maar de lange termijn kun je simpelweg niet voorzien. Niemand weet wat ie over 2,4 of 5 jaar doet en wat ie kan betalen maar dat je leasemaatschappij gewoon het geld wil hebben, is overduidelijk. Laat dat echt een heel duidelijke zijn.

Voor wat betreft de mensen die een eigen zaak hebben, de youngtimer is by far nog steeds de allerbeste optie om zo goedkoop mogelijk een auto te rijden en er zijn echt tig auto's die superbetrouwbaar zijn, ook al zijn ze wat ouder.

Ik rij inmiddels fluitend al bijna 5 jaar in een stokoude V70 rond (betrouwbaar) die echt wel eens wat heeft maar mij op jaarbasis niets kost qua afschrijving (want voor 1600 gekocht en ze leveren nu nog steeds ruim het dubbele op). Met mijn gas/verzekering/wb en wat onderhoud erbij kom ik op gemiddeld 450 euro per maand uit en daar kan ik toch echt never nooit iets voor leasen waarmee ik een trailer kan trekken.


LPG en afgeschreven en nog 450 in maand dat zijn heel wat kilometers sodeju.

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:32

Paardjes83 schreef:
daffodil schreef:
Ik heb zoveel slechte ervaringen meegemaakt in mijn werk met mensen die een private lease auto genomen hebben en altijd met een slechte afloop. Het kost gewoon enorm veel geld. Op de korte termijn denk je alleen maar aan wat het je ontzorgt, want een nieuwe auto = geen gedoe maar de lange termijn kun je simpelweg niet voorzien. Niemand weet wat ie over 2,4 of 5 jaar doet en wat ie kan betalen maar dat je leasemaatschappij gewoon het geld wil hebben, is overduidelijk. Laat dat echt een heel duidelijke zijn.

Voor wat betreft de mensen die een eigen zaak hebben, de youngtimer is by far nog steeds de allerbeste optie om zo goedkoop mogelijk een auto te rijden en er zijn echt tig auto's die superbetrouwbaar zijn, ook al zijn ze wat ouder.

Ik rij inmiddels fluitend al bijna 5 jaar in een stokoude V70 rond (betrouwbaar) die echt wel eens wat heeft maar mij op jaarbasis niets kost qua afschrijving (want voor 1600 gekocht en ze leveren nu nog steeds ruim het dubbele op). Met mijn gas/verzekering/wb en wat onderhoud erbij kom ik op gemiddeld 450 euro per maand uit en daar kan ik toch echt never nooit iets voor leasen waarmee ik een trailer kan trekken.


LPG en afgeschreven en nog 450 in maand dat zijn heel wat kilometers sodeju.

Ehm, zo'n V70 haalt met enge moeite 1:10.
Afhankelijk van de uitvoering weegt ie ongeveer 1500kg; dus dan begin je bij 150 - 200 per maand aan motorrijtuigenbelasting, afhankelijk waar je woont.

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 21:01

Dees schreef:
Autorijden is duur. Met Private Lease is het nog wat duurder.
Of het "geen zin in gedoe" de meerprijs waard is, is inderdaad een persoonlijke afweging.

Toch, het leven "op de pof" is misschien inmiddels cultureel gemeengoed, het blijft een reden waarop veel huishoudens toch in de problemen komen. En alleen daarom al moet je het eigenlijk helemaal niet willen.
Kun je geen nieuwe auto betalen, dan moet je ook geen nieuwe auto willen rijden.
Er zijn veel mensen die aan private lease beginnen omdat ze iets willen wat ze eigenlijk helemaal niet kunnen betalen.

En dan het contract laag vastklikken en in praktijk vele kilometers meer rijden.... "Ach, dat zien we later wel". En dan komt uiteindelijk de rekening.....

Maar goed, onze nationale schuldsaneerders hebben zo ook weer een verdienmodel :')


Ik snap wat je bedoelt, maar ik wil hierbij toch een kanttekening zetten.

Er zijn ook mensen die gewoon de aanschafprijs van een nieuwe auto niet kunnen betalen. Ik ben al jaren alleen, en zit in die al jaren tussen wal en schip valt. Ik kan geen hypotheek krijgen, maar voor sociale huur verdien ik vaak weer teveel. Gevolg: dure huurwoning. Ik kom prima rond, maar maandelijks lekker sparen zit er niet in. Daarnaast nog een paar financiële tegenvallers, en de spaarpot is ook leeg.

Een tweedehands auto kan ik misschien wel betalen, maar garantie tot de deur. Been there, done that. Uiteindelijk veel geld uitgegeven aan een wrak...

Ik overweeg private lease (een occasion, want dat kan ook) omdat ik de aanschafkosten van een auto nu niet kan betalen. Maar wel een auto nodig heb.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:16

Dees schreef:
Boras schreef:
Dan zou ik het ook niet doen.

Maar om het voor alles en iedereen te disqualificeren gaat me te ver.


Net zoals alle "hosanna" berichten te ver gaan. Private Lease is echt niet "het ei van Columbus".

Vrijwel de meeste mensen zullen over hun eigen beslissingen nooit noemen dat het een domme keuze is geweest :D Dus lees ook de positieve aanbevelingen svp wel met dat in je achterhoofd.


Precies dit er een wedstrijdje overtuigen van maken en de manier waarop is dus wat me tegenstaat. Ik vind het kinderachtig, vooral die laatste alinea hierboven, met of zonder smiley. Heb je geen betere argumenten? Want ik zie hier geen "hosanna" berichten, of een "ei van Columbus" en ik heb ook niemand kunnen betrappen op een domme keuze. Waarom dan mensen zo wegzetten?

Ts vraagt om ervaringen en die krijgt ze. Ook positieve, of jij je vanuit jouw belevingswereld daar nu iets bij kunt voorstellen of niet.

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:27

Boras schreef:
Dees schreef:

Net zoals alle "hosanna" berichten te ver gaan. Private Lease is echt niet "het ei van Columbus".

Vrijwel de meeste mensen zullen over hun eigen beslissingen nooit noemen dat het een domme keuze is geweest :D Dus lees ook de positieve aanbevelingen svp wel met dat in je achterhoofd.


Precies dit er een wedstrijdje overtuigen van maken en de manier waarop is dus wat me tegenstaat. Ik vind het kinderachtig, vooral die laatste alinea hierboven, met of zonder smiley. Heb je geen betere argumenten? Want ik zie hier geen "hosanna" berichten, of een "ei van Columbus" en ik heb ook niemand kunnen betrappen op een domme keuze. Waarom dan mensen zo wegzetten?

Ts vraagt om ervaringen en die krijgt ze. Ook positieve, of jij je vanuit jouw belevingswereld daar nu iets bij kunt voorstellen of niet.

Er wordt hier glashard beweert dat men er geld aan over houdt. Nou kun je mee best wat wijs maken maar niet dat het financieel goedkoper is!

Feitelijk is het enige wat private lease biedt: gemoedsrust. Niet meer en niet minder en wat iemand daarvoor wil betalen is aan eenieder persoonlijk.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:33

Dat klinkt heel wat genuanceerder :)

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:39

Het is een auto die met gemak de trailer trekt (1800kg mag deze) en dus zwaar is én idd op LPG rijdt, dat zorgt voor een forse motorrijtuigenbelasting. Ik betaal 135 per maand dus das idd fors maar daarentegen tank ik voor 80 cent de liter en als je 30.000 km rijdt.

Ik betaal voor deze auto 600 euro per jaar meer aan wegenbelasting maar...omdat ik voor 80 cent de liter tank, ben ik voor die 30.000 die ik rij toch echt fors goedkoper uit.

Je kunt het veel vinden maar geef mij maar een auto die minder kost, op basis van 30.000 km en kan wat deze kan. Ik vind ze niet zo snel. Ik heb mazzel met deze omdat ik in die bijna vijf jaar zegge en schrijve 1 grote reparatie gehad heb (distributie etc) en dus 900 euro kwijt was. De rest is bijzonder weinig.

Ik rij echt al jaren "oud" en ik heb ook nieuw gereden. Tuurlijk geeft het gemoedsrust maar ik heb toch echt altijd liever iets waar ik te allen tijde vanaf kan als dat mogelijk is dan dat ik finaal aan de grond kom te zitten door wat voor reden dan ook en er nog 3 jaar lease betaald moet worden.......

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:58

Ik zou private lease alleen prefereren als het brandstofverbruik erin zit.
Driehonderd per maand voor een aygo, en dan er nog zelf sap in moeten gooien, never..

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Re: Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:47

Tip van flip of ja meerdere.

Rond de zomervakantie zijn er vaak goede deals
Rond black friday
Tegen het einde van het jaar
Ook worden de elektrische vaak verleasd tegen dumpprijzen om geen problemen te krijgen met de emissierechten (ze moeten boetes betalen als ze teveel co2 auto’s verkopen).

Dit scheelt je echt bakken geld. Volg de Facebook pagina’s van je favoriete merken/dealers en Van Mossel heeft ook vaak aanbiedingen die echt goed zijn. Ze hadden in november een aanbieding met de MG 5 voor 275 euro en 10.000 km. Dit na aftrek electric subsidie maar die krijg je op de rekening.

Ocassion lease is eigenlijk niet goedkoop, waarom snap ik eigenlijk niet.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:04

daffodil schreef:
Het is een auto die met gemak de trailer trekt (1800kg mag deze) en dus zwaar is én idd op LPG rijdt, dat zorgt voor een forse motorrijtuigenbelasting. Ik betaal 135 per maand dus das idd fors maar daarentegen tank ik voor 80 cent de liter en als je 30.000 km rijdt.

Ik betaal voor deze auto 600 euro per jaar meer aan wegenbelasting maar...omdat ik voor 80 cent de liter tank, ben ik voor die 30.000 die ik rij toch echt fors goedkoper uit.

Je kunt het veel vinden maar geef mij maar een auto die minder kost, op basis van 30.000 km en kan wat deze kan. Ik vind ze niet zo snel. Ik heb mazzel met deze omdat ik in die bijna vijf jaar zegge en schrijve 1 grote reparatie gehad heb (distributie etc) en dus 900 euro kwijt was. De rest is bijzonder weinig.

Ik rij echt al jaren "oud" en ik heb ook nieuw gereden. Tuurlijk geeft het gemoedsrust maar ik heb toch echt altijd liever iets waar ik te allen tijde vanaf kan als dat mogelijk is dan dat ik finaal aan de grond kom te zitten door wat voor reden dan ook en er nog 3 jaar lease betaald moet worden.......


Nee heb je gelijk in. Als je de kilometers rijd waar de aanbiedingen op gemaakt zijn is het aantrekkelijk 10000/12000 km. Anders zijn de meerkosten gewoon te hoog.

Flexlease is al helemaal normaal tegenwoordig. Dus de tijd van betonnen contracten is wel voorbij.

Maar met die kilometers zou ik er ook vanaf blijven. Bijtelling heb je denk ik ook laag omdat de auto hoogstwaarschijnlijk ouder dan 15 jaar is.

DWitzel

Berichten: 374
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Almere

Re: Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:08

Je hebt tegenwoordig ook bij veel leasemaatschappijen flex lease waarbij je na een jaar de lease maandelijks gratis kan opzeggen. Een jaar vooruit kijken is vaak nog wel te doen. Wij hebben al best lang 2 private lease auto's, ook uit gemakzucht ja en beide een dusdanig inkomen dat we dit makkelijk kunnen betalen. Een grotere zwaardere auto die ook de trailer kan trekken met veel km's lease en een kleinere met minder km's... Het is uiteraard een keuze, maar bevalt ons prima!

Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:37

Ik heb dit topic even doorgelezen. Door toeval zijn wij ook aan het rondkijken.

Zelf heb ik mijn suzuki wagon in 2022 weg gedaan omdat ik in de buurt van een grote stad ging wonen. Als single was ov gewoonweg goedkoper dan een auto van 22 jaar voor de deur. Deze had weliswaar lage kilometers, maar onderhoud komt ook met ouderdom. Daarnaast voelde ik me niet echt veilig in de wagen als het hard waaide, en voor lange stukken naar het buitenland was hij gewoonweg niet geschikt.

Inmiddels ben ik bijna een jaar samen en kunnen we gelukkig regelmatig een auto lenen. Van vrienden, via snappcar of greenwheels. Maar we komen nu langzaam op een punt dat het 'break-even' begint te worden wat reisbewegingen betreft.

Wat we graag zouden willen is een middenklasse auto (ivm reizen naar het buitenland, toch fijner dan bijvoorbeeld een i10. Niks mis mee, maar ik wil net een beetje meer auto)
Vriend wil graag apple carplay/android auto, ik wil graag cruisecontrol.

Een youngtimer kost toch al gauw 20-25k. Dat hebben wij niet liggen.
Private lease van een nieuwe auto of jonge occasion is misschien een optie.

Wel wil ik me graag verdiepen in het grotere plaatje en online lukt dat helaas niet.
Hierboven worden punten aangehaald waar ik zelf ook mee zit.

Stel je gaat voor 5 jaar (ik noem maar wat)
Eigen auto kost xx.xxx euro, je betaalt maandelijks xxx euro aan verzekering, onderhoud en wegenbelasting. Na 5 jaar is de auto x euro minder waard.

Stel je least, dan betaal je een vast bedrag. Daar zitten natuurlijk verzekering, onderhoud en wegenbelasting in. Maar ook een stukje afschrijving voor de leasemaatschappij.

Ik vroeg me af of het daadwerkelijk zoveel scheelt als je afschrijving mee neemt in je berekening. (Dus tussen private lease en eigenaarschap van de auto). Afschrijving wordt vaak vergeten, maar zijn eigenlijk ook kosten.

En stel je wil de auto na 5 jaar houden, krijg je dan een eerlijke deal? Er gaat natuurlijk wat af (hoe ouder, hoe minder waard) en nog wat extra voor gebruik (hoe meer km hoe minder waard). Stel je bent heel zuinig op je auto, staat altijd binnen etc. vs iemand die hem echt als gebruiksvoorwerp ziet en er wat meer butsen in heeft gehad. Zelf zit ik er wat tussenin. Ik ben heel zuinig op mijn spullen, maar de auto staat langs de weg en je kunt helaas niet de hele tijd op het gedrag van anderen letten.

Zijn er mensen die hier iets meer over kunnen/willen vertellen? Bijvoorbeeld de situatie van (sorry voor de shoutout)

_Nancy schreef:
Wij hebben twee private lease auto's voor de deur staan. Wij zijn er heel blij mee.
Wij zitten bij Arval (Hyundai) en bij Mercedes-Benz, twee nieuwe auto's waarvan wij de eerste bestuurders zijn.
De Hyundai nemen wij sowieso na einde looptijd over. De Mercedes waarschijnlijk niet ivm de prijs en we willen vast wel weer wat nieuws rijden na 5 jaar dezelfde auto. Voor de Mercedes hadden we een private lease bij Kia, wat ook heel soepel verliep allemaal!


Weet je van tevoren al voor hoeveel je hem eventueel kunt over nemen?

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Ervaringen met private lease (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 16:02

Luxorvalkje, een youngtimer 20-25K? Naar wat voor soort auto's kijk je? Want elke auto kan een youngtimer zijn, als ie maar ouder dan 15 jaar is maar dat soort auto's zijn alleen echt interessant als je m op de zaak rijdt en dat haal ik niet uit je verhaal. Want als je dat doet, is een nieuwe auto altijd veel duurder omdat je gelijk een hoge bijtelling hebt.

Die bijtelling is bij mij overigens 560 euro bruto en daar moet ik elk jaar heel hard om lachen als ik mijn aangifte doe.