Vogel voederplek voor op het raam

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paars

Berichten: 5583
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Vogel voederplek voor op het raam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 11:00

Kwam bij mijn schoonzus een enig voerhuisje tegen wat ze 3 hoog op het raam had geplakt! Oooo wat leuk, dat wil ik ook.
Heeft iemand die ook en zou je je ervaring willen delen? Welke heb je, hoe stevig hangt dat, waait het er niet af (en dan op iemands hoofd… -O- )? Geeft het geen krassen op je raam, dat soort dingen.
Ik denk aan zoiets:
Afbeelding

Afbeelding
Aan die hengel kan een vetbol of een pindanetje en dan poepen ze mss net ff minder tegen het raam aan :+ .

Heb je foto’s van jouw voerplekje, leuk!

anca

Berichten: 1786
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:04

Ik heb zo'n huisje. Het duurde even voor ze het doorhadden. Heb ook een grote tuin met meer voedrplekken.

Maar eenmaal in de gaten was hij elke dag rap leeg. En begonnen ze op het raam te timmeren. Schiet op schiet op :D

Iris82

Berichten: 39853
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Vogel voederplek voor op het raam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:09

Dat is schattig. <3

Vliegen ze niet vaker per ongeluk tegen het raam aan?

Bij alles wat wij ophangen hebben we eksters die het gewoon van de paal trekken en meenemen. :') Maar blijf het wel doen hoor. Dit is misschien wel een optie. :D

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Vogel voederplek voor op het raam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:39

Zo’n huisje aan het raam is vreselijk leuk, wij hebben deze aan het raam zitten van de pg afdeling.

Echter zijn die vetbollen in de plastic netjes levensgevaarlijk voor de mezen, eenmaal vastgehaakt met de klauwtjes in de netjes zitten ze vast en gaan ze dood .
Beter de vetbollen zelf maken met een touw erin voor het ophangen

pjer
Berichten: 1585
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:39

Dat huisje heb ik ook maar vinden ze te eng. Vorigjaar durfden ze het niet aan. Nou hangt er nog meer in de buurt in een boom dus dat was ook makkelijker en deze dus sowieso minder populair.
Die hengel heb ik ook gehad en vond ik niet handig. Die zwabberde met wind nog behoorlijk en ook de zuignappen lieten wel eens los. Tevens heb je daar mezenbollen in netje voor nodig en die worden tegenwoordig juist afgeraden ivm veiligheid vogels en de hoeveelheid plastic.

Nou klinkt dit wellicht wel erg negatief, maar zo bedoel ik het niet hoor. Ik denk dat de juiste plaats dus belangrijk is en zorg ook voor lekker voer dan komt het vast wel goed.

Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:28

Hier vinden de vogeltjes het huisje heel leuk, maar probeert er ook nog wel eens een duif te kijken of hij er op/aan kan hangen. En dan klettert de boel wel naar beneden. Ik zou het dus niet zo ophangen dat het op iemands hoofd/auto terecht kan komen als het naar beneden valt.

Melisjeee
Berichten: 1334
Geregistreerd: 09-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:44

Hier was het al heel snel in trek, wij hebben er 3 hangen rondom het huis. Wij hebben 2 huisjes en 1 ronde. Alle drie hangen ze tot nu toe nog stevig aan het raam, eentje heeft aardig in het weer gehangen, maar ook die bleef gewoon zitten. Geen grote vogels gezien die een poging hebben gedaan, alleen maar koolmezen en pimpelmezen die er dankbaar gebruik van maken!
Afbeelding
Afbeelding

marleen_88

Berichten: 14065
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Vogel voederplek voor op het raam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:47

De opa van mijn vriend heeft dat bovenste huisje op het raam. Echt ontzettend gezellig om de vogeltjes in dit huisje te zien, ze vinden het niet meer eng en eten er graag uit.
Het geeft geen krassen, de zuignappen zijn stevig genoeg om een storm te doorstaan.

paars

Berichten: 5583
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Vogel voederplek voor op het raam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 15:42

Oh wat een leuke foto's! En geen krassen dus...ja het lijkt me dus echt leuk. Ik zit straks op de 4e bouwlaag, dus of ze zo hoog vliegen....we gaan het zien.
En dan idd roodborstje tik tik tik tegen 't raam... (zoals het liedje ;-) ).
Die eksters die halen hier ook de complete vetbol uit het voederbakje (ik haal de netjes er ook altijd af hoor).

Goed om rekening te houden met die kleine pootjes dat ze niet in het netje blijven hangen...dan wordt het Piet Paniek.

Bij m'n schoonzus zitten ze op de vensterbank te wachten tot ze aan de beurt zijn. En de poes zit lekker achter het raam te koekeloeren. Dat ze daar niets van te vrezen hebben waren ze snel achter!

RanjaRietje

Berichten: 557
Geregistreerd: 04-10-10

Re: Vogel voederplek voor op het raam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 16:30

Ja ervaring mee! Ik heb hem gekocht via Shein. Ze vinden het iets spannend eerst maar daarna niet meer. Leuk om te zien ook. Zit stevig op het raam met 3 zuignappen

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Vogel voederplek voor op het raam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 17:42

Afbeelding
Bij mij moesten ze er een jaar aan wennen, maar nu is ie geliefd bij de mezen.
En af en toe een grotere vogel dus.

herr_balou
Berichten: 1461
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:57

Iris82 schreef:
Dat is schattig. <3

Vliegen ze niet vaker per ongeluk tegen het raam aan?

Bij alles wat wij ophangen hebben we eksters die het gewoon van de paal trekken en meenemen. :') Maar blijf het wel doen hoor. Dit is misschien wel een optie. :D

Vivara heeft vogelvoederhouders met bescherming tegen grotere vogels. Hier haalden ze zelfs de glazen pindakaaspot uit de houder... Nu een nieuwe houder die dat voorkomt.
Op een plek in de tuin heb ik wat dingen voor de rovers (kraaien, eksters, kauwtjes) en op een andere plek voor de kleinere soorten (met bescherm kooi) want die durfden niet bij het voer te komen.

Zelf geen ervaring met die dingen die aan een raam kunnen maar hier in de buurt zie ik ze hangen en is het er druk.

_Karlijn
Berichten: 6465
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:33

Ik heb er eentje van Temu.

Afbeelding

En een slechte actiefoto van aanvliegend bezoek :D
Afbeelding

Iejoorr

Berichten: 6256
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 20:28

Afbeelding

Ik heb zelf dit kleine bolletje. Komen ook alleen maar mezen op af, grotere vogels passen niet.
Ik heb voor de zekerheid een touwtje er aan gemaakt en deze aan mijn raamhendel (hoe noem je dat?) vast gemaakt. Mocht de zuignap loslaten, klettert het ding niet in de tuin van mn onderbuurvrouw. Ik moet wel zeggen dat hij nu al een jaar of 3 prima stevig hangt (jaarrond, ik haal hem er zomers dus niet van af)