Inwoner tijdelijk in huis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Inwoner tijdelijk in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-24 21:28

Ik stel deze vraag voor een vriendin die tijdelijk gaat inwonen bij kennissen. Ze heeft een nieuwbouwhuis gekocht wat in oktober klaar is. Ivm hoge dubbele lasten gaat ze tijdelijk bij een kennis wonen. De kennissen zijn met z'n tweeën en ze woont in een klein apart gedeelte in het huis.

Nu wilde ze een tijdelijk postadres doorgeven maar dit kan niet volgens de gemeente. Ze mag zich eventueel inschrijven bij de kennissen op het adres (=koophuis), ze betaald dan eventueel mee aan de verhoging van de belastingen. Het gaat dus om 4 maanden. Zijn er nog meer dingen waar je dan rekening mee moet houden voor die kennissen? Ze hoeft geen huur oid te betalen aan de kennissen.
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 11-01-24 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70551
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 21:30

Ontvangen de kennissen subsidies/toeslagen die inkomensafhankelijk zijn? Haar inkomen gaat dan meetellen wanneer ze op hun adres ingeschreven gaat worden al is dat tijdelijk.

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-24 21:32

C_arola schreef:
Ontvangen de kennissen subsidies/toeslagen die inkomensafhankelijk zijn? Haar inkomen gaat dan meetellen wanneer ze op hun adres ingeschreven gaat worden al is dat tijdelijk.


Nee die ontvangen geen subsidies of toeslagen van de overheid.

Ibbel

Berichten: 49155
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 21:50

Waarom kan ze niet doorgeven aan de bank en weetikveelwie waar ze (tijdelijk) woont? Daar heeft de gemeente toch geen piep mee te maken? Hier in de buurt woont ook iemand die post ontvangt voor een kennis (geen idee waarom, maar die kennis woont daar sowieso niet)

Als het echt allemaal moeilijk-moeilijk-moeilijk is kan ze ook kijken of ze een postbus kan regelen.

Maar ik ontving hier ook wel eens dingen die mijn pensionklant had besteld, dan liet ze het rechtstreeks naar mij sturen (voer, supplementen). Ik had het heel raar gevonden als de gemeente daarna langs was gekomen met de mededeling: zeg, u kunt geen post of pakketjes voor iemand anders ontvangen hoor, dat mag niet.

Oh, wacht, ze wil een aparte postbus met huisnummer plus A of B, denk ik? Ja, dat kan niet. Ook niet als ze wel ingeschreven staat trouwens.
Maar geen hónd die het controleert als je een tweede brievenbus neer zou zetten hoor...

Pikeur

Berichten: 6306
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Inwoner tijdelijk in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 21:55

Moeten die kennissen hiervoor geen toestemming vragen bij hun bank of zeg ik nu iets geks?

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-24 21:55

Ibbel schreef:
Waarom kan ze niet doorgeven aan de bank en weetikveelwie waar ze (tijdelijk) woont? Daar heeft de gemeente toch geen piep mee te maken? Hier in de buurt woont ook iemand die post ontvangt voor een kennis (geen idee waarom, maar die kennis woont daar sowieso niet)

Als het echt allemaal moeilijk-moeilijk-moeilijk is kan ze ook kijken of ze een postbus kan regelen.

Maar ik ontving hier ook wel eens dingen die mijn pensionklant had besteld, dan liet ze het rechtstreeks naar mij sturen (voer, supplementen). Ik had het heel raar gevonden als de gemeente daarna langs was gekomen met de mededeling: zeg, u kunt geen post of pakketjes voor iemand anders ontvangen hoor, dat mag niet.

Oh, wacht, ze wil een aparte postbus met huisnummer plus A of B, denk ik? Ja, dat kan niet. Ook niet als ze wel ingeschreven staat trouwens.
Maar geen hónd die het controleert als je een tweede brievenbus neer zou zetten hoor...


Nee het gaat niet om huisnummer a of b, ze schrijft zich dan echt in op t adres van de kennissen. Of kan ze zich op haar oude woning gewoon uitschrijven en spookburger worden? Ik neem aan dat je een nieuw adres moet opgeven?

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-24 21:56

Pikeur schreef:
Moeten die kennissen hiervoor geen toestemming vragen bij hun bank of zeg ik nu iets geks?


Dat voelt zo overdreven voor 4 maanden logeren, ook omdat ze geen huur oid betaald:+

Het gaat er meer om wat ze moet doen nu ze 4 maanden geen eigen verblijfplaats heeft en wat voor gevolgen dat heeft voor degene bij wie ze logeert (=kennissen). Ze dacht dat te kunnen oplossen met een postadres. Ze wil de kennissen niet met iets opzadelen (inkomstenbelasting ofzo) omdat ze op het adres woont. De gemeentelijke lasten kan ze voor the time being gewoon meebetalen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2419
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Inwoner tijdelijk in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 22:03

En even tijdelijk een postbus nemen? Mensen gaan toch ook wel eens voor 4 maanden naar het buitenland en zeggen hun huur op om vervolgens bij thuiskomst iets nieuws te hebben?

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 22:07

Een postadres is een adres waar jij post naartoe laat sturen.

Dus de formulering 'dat de gemeente dat niet kan' is wat onhandig, maar wel waar.
Dat soort dingen regel je gewoon zelf.
Om duidelijk te maken dat iets net niet je eigen adres is, kun je de afko "p/a" (per adres) gebruiken.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 22:09

Van 1 naar 2 personen maakt wel uit voor gemeente lasten als riool, etc. van 2 naar 3 dacht ik niet.
Verder als ze de post gewoon daar naar toe laat sturen met
[naam]
p/a [straat + huisnummer]
[postcode] [woonplaats]
waarbij p/a dus staat voor postadres moet dat genoeg zijn. 4 maanden is ook ongeveer max tijd zonder dat allerlei instanties gaan piepen.
En anders geeft ze bij de gemeente haar adres op als die van het nieuw te bouwen huis en laat ze postNL die brieven doorschuiven naar een postbus. Zal je even postNL voor moeten bellen wat de mogelijkheden zijn zeg ivm vakantie of verhuizing aan vasthouden post, want die service is er ook.

Ibbel

Berichten: 49155
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 22:27

welmoedz schreef:
Nee het gaat niet om huisnummer a of b, ze schrijft zich dan echt in op t adres van de kennissen. Of kan ze zich op haar oude woning gewoon uitschrijven en spookburger worden? Ik neem aan dat je een nieuw adres moet opgeven?


Ze wil eigenlijk logeren zonder in te schrijven, dacht ik te begrijpen.

Dan kan ze ingeschreven blijven op haar oude adres (bij huur gewoon niet melden aan verhuurder dat je je nog niet hebt uitgeschreven, gaat ze ook niets aan, bij verkoop is het wel netjes dat even aan te geven aan de koper) óf zich uitschrijven en nog niet inschrijven op nieuwe adres - want dat zal nog niet bestaan vermoedelijk, bij nieuwbouw - of, als dat wel al bestaat, zich alvast inschrijven op het nieuwe adres.
Als op het oude adres onverhoopt nog post binnenkomt - wat meestal wel gebeurt - kan je vragen het door te laten sturen naar het logeeradres, ongeacht inschrijfstatus bij welke gemeente dan ook.

De GBA loopt vaak sowieso ver achter en piept niet zo snel bij verdwenen burgers. Meestal doen ze pas na een jaar of zo eens een oproep: "Waar is Pietje, die ooit daar en daar woonde, heen. Indien geen reactie gooien we 'm uit de GBA"

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 23:09


prii_boy

Berichten: 2088
Geregistreerd: 04-03-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 00:49

Ibbel schreef:
welmoedz schreef:
Nee het gaat niet om huisnummer a of b, ze schrijft zich dan echt in op t adres van de kennissen. Of kan ze zich op haar oude woning gewoon uitschrijven en spookburger worden? Ik neem aan dat je een nieuw adres moet opgeven?


Ze wil eigenlijk logeren zonder in te schrijven, dacht ik te begrijpen.

Dan kan ze ingeschreven blijven op haar oude adres (bij huur gewoon niet melden aan verhuurder dat je je nog niet hebt uitgeschreven, gaat ze ook niets aan, bij verkoop is het wel netjes dat even aan te geven aan de koper) óf zich uitschrijven en nog niet inschrijven op nieuwe adres - want dat zal nog niet bestaan vermoedelijk, bij nieuwbouw - of, als dat wel al bestaat, zich alvast inschrijven op het nieuwe adres.
Als op het oude adres onverhoopt nog post binnenkomt - wat meestal wel gebeurt - kan je vragen het door te laten sturen naar het logeeradres, ongeacht inschrijfstatus bij welke gemeente dan ook.

De GBA loopt vaak sowieso ver achter en piept niet zo snel bij verdwenen burgers. Meestal doen ze pas na een jaar of zo eens een oproep: "Waar is Pietje, die ooit daar en daar woonde, heen. Indien geen reactie gooien we 'm uit de GBA"


Dit zal ik echt afraden. Ik ben onlangs verhuisd waarbij de oude bewoner zich tot op heden niet heeft uitgeschreven, post van de belastingdienst, gemeente etc komt allemaal bij mij op de mat en daarbij heb ik dus ook een extra persoon op mijn adres staan die meetelt met belastingaanslagen etc. Als het goed is staat er nu een aantekening bij maar je hebt er als nieuwe bewoner een hoop werk van.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Inwoner tijdelijk in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:09

Heeft haar nieuwbouwadres al een huisnummer? Dan zou ze daar gewoon moeten kunnen inschrijven en de post voor 4 maanden laten doorsturen met een doorzendservice van de postnl. Vriendin van mij heeft dat om dezelfde reden ook zo gedaan.

Lolacabana

Berichten: 3357
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Re: Inwoner tijdelijk in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:28

Ik denk dat de ts een briefadres bedoeld.

Blijkbaar is dat heel lastig. Ik heb hier ook iemand tijdelijk te logeren (tot uiterlijk 1 maart) en zij mag zich hier niet inschrijven of een briefadres krijgen op mijn adres.

Voor haar is het ook heel moeilijk om een briefadres te krijgen.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:13

Zolang er geen sprake is van toeslagen, kan ze gewoon tijdelijk inschrijven als bewoner op dat adres. Mijn jongste heeft twee keer een periode bij een oom en tante gewoond (als volwassene) en dat heeft nooit problemen gegeven. Ze moest een adres hebben voor haar ziektekostenverzekering en was het grootste deel van de tijd aan het reizen.

Wij hebben zelf ooit een briefadres gehad na de verkoop van ons huis en voor emigratie. We woonden toen in een B&B. De gemeente gaf dat voor hooguit drie maanden.

Let wel: een briefadres is wat meer als een adres waar je post aankomt.

beert
Berichten: 2430
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:03

Tegenwoordig zie je in het BRP hoeveel personen ingeschreven zijn op jouw adres. Dus de oude bewoners van de huurwoning kunnen dat gewoon inzien als ze inloggen op MijnOverheid.nl. Er staat niet bij wie het is, maar wel hoeveel personen.

Daarbij kan je ook aangezien worden als fiscaal partner als TS nog op dat adres woont op papier, dus ingeschreven blijven staan op je oude adres zeker niet doen.

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:42

Briefadres aanvragen bij de betreffende gemeente waar ja gaat wonen. Situatie uitleggen. Zo hebben wij het ook gedaan.

luuntje

Berichten: 13975
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Inwoner tijdelijk in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:51

Briefadres moeten de bewoners toestemming voor geven.
Wij zijn ook een paar maanden briefadres voor vrienden die hun huis hebben verkocht.
En wij moesten toestemming geven + kopie paspoort meesturen.
Gemeentelijke belastingen veranderen niet voor ons.

Prairy
Berichten: 9079
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:53

luuntje schreef:
Briefadres moeten de bewoners toestemming voor geven.
Wij zijn ook een paar maanden briefadres voor vrienden die hun huis hebben verkocht.
En wij moesten toestemming geven + kopie paspoort meesturen.
Gemeentelijke belastingen veranderen niet voor ons.

Dit, mijn ouders staan nu een jaar of 3 bij ons als briefadres ingeschreven.

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:54

beert schreef:
Tegenwoordig zie je in het BRP hoeveel personen ingeschreven zijn op jouw adres. Dus de oude bewoners van de huurwoning kunnen dat gewoon inzien als ze inloggen op MijnOverheid.nl. Er staat niet bij wie het is, maar wel hoeveel personen.

Daarbij kan je ook aangezien worden als fiscaal partner als TS nog op dat adres woont op papier, dus ingeschreven blijven staan op je oude adres zeker niet doen.


Toch ben je echt niet zomaar fiscaal partner als je op 1 adres staat ingeschreven..

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 22:21

Veel gemeenten hanteren dit:

Citaat:
Mag ik mij inschrijven met een briefadres in plaats van een woonadres?
Als u tijdelijk op een adres woont moet u zich op dat adres inschrijven.
U mag zich dan niet inschrijven met een briefadres.


Bron: Gemeente Rotterdam

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 22:25

Charmaine schreef:
https://www.rvig.nl/Verzamelwet%20BRP#: ... samenwerkt.

Waarom weigert de gemeente de persoon op dit adres in te schrijven met een briefadres? Hopelijk kunnen ze wat met bijgevoegde info



Ik herhaal nog maar even deze link. Gemeente zou de persoon mits toestemming verleend is door de bewoners gewoon met een briefadres moeten inschrijven.

Als de bewoners geen toeslagen of uitkeringen oid ontvangen, kan het ook niet heel veel kwaad om als medebewoner i n te schrijven overigens.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 22:31

prii_boy schreef:
Dit zal ik echt afraden. Ik ben onlangs verhuisd waarbij de oude bewoner zich tot op heden niet heeft uitgeschreven, post van de belastingdienst, gemeente etc komt allemaal bij mij op de mat en daarbij heb ik dus ook een extra persoon op mijn adres staan die meetelt met belastingaanslagen etc. Als het goed is staat er nu een aantekening bij maar je hebt er als nieuwe bewoner een hoop werk van.

Bij mij was het 1 kort gesprekje op het gemeentehuis en een paar weken later was degene uit geschreven.
Je kan online kijken wie er op je adres is ingeschreven.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 11:00

Charmaine schreef:
Charmaine schreef:
https://www.rvig.nl/Verzamelwet%20BRP#: ... samenwerkt.

Waarom weigert de gemeente de persoon op dit adres in te schrijven met een briefadres? Hopelijk kunnen ze wat met bijgevoegde info



Ik herhaal nog maar even deze link. Gemeente zou de persoon mits toestemming verleend is door de bewoners gewoon met een briefadres moeten inschrijven.

Als de bewoners geen toeslagen of uitkeringen oid ontvangen, kan het ook niet heel veel kwaad om als medebewoner i n te schrijven overigens.


Er is dus wel een tijdelijk woonadres, dus kan de gemeente het briefadres weigeren.