Onkruidvrije voortuin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 14:25

Ik wil de voortuin gaan aan pakken, het is nu betegeld en er is veel onkruid. Zijn er mensen die grind in de voortuin hebben, daar gooi je dan een anti onkruid middel over heen. Ook wil het hekwerk weg doen want dat staat nu scheef, ik wil daar een groene afscheiding plaatsen alleen weet ik nog niet welke. Iemand tips of ideeën?

Goof

Berichten: 28826
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 14:28

Leg dan in ieder geval worteldoek onder je grind.

chanicha

Berichten: 12166
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 14:32

Onkruid hou je niet tegen, komt er van bovenaf in of je moet je tegels in het cement/beton leggen.

chanicha

Berichten: 12166
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 14:33

Goof schreef:
Leg dan in ieder geval worteldoek onder je grind.


Hadden wij ook maar het waait tussen je tegels die zaadjes.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 14:35

Grind is veel meer werk om onkruidvrij te houden dan tegels. Herbicides gebruiken is niet erg milieuvriendelijk, en middelen die 3-4 maanden de grond onkruidvrij houden (bodemherbiciden) mogen al een jaar of 20 niet meer, dus je zit dan sowieso aan maandelijks spuiten oid vast wil je het schoon houden.
Voegen tussen tegels kun je krabben en/of met een brander te lijf. Het eerste is echt milieuvriendelijk, het tweede ook niet heel erg 'schoon', maar iig een stuk beter dan gif gebruiken.

Worteldoek onder tegels/grind lijkt leuk, maar wordt juist een vangnet voor zand/grond/stof waardoor je onkruid een heerlijke bodem krijgt. Stabilisatieroosters gebruiken is een betere manier om grind netjes te houden, maar dan nog, je zult moeten harken om het schoon te houden en/of ook weer met een brander te werk gaan.

De makkelijkste onkruidvrije voortuin (en fijn om wateroverlast te beperken) is inzaaien en een robotmaaier laten rondknorren als je er zelf zo min mogelijk arbeid in kunt of wilt steken.

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 14:50

Wat betreft de afscheiding een beuken of meidoornhaag. Als je m een beetje breed laat worden zijn de vogels je heel dankbaar.
Voor je tuingedeelte zou ik van die grastegels nemen en dan opvullen met grond.

Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 14:57

Wat nog het allerbeste werkt tegen onkruid is om het dicht te laten groeien met iets dat je wel graag ziet.
Ik zou sedum aanraden. Omdat het langzaam groeit heb je er weinig onderhoud aan (een heel enkele keer maaien, denk aan 2 a 3 keer per jaar), het kan er prima tegen als je er af en toe overheen loopt (al zou ik naar de voordeur wel iets van een pad leggen), jaarrond groen en afhankelijk van de soort soms ook bloemetjes, allerlei beestjes worden er blij van en omdat het een super dichte mat maakt heeft ander onkruid geen kans.
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 14-01-24 14:59, in het totaal 2 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 14:58

Grind in de voortuin, maar daar zit nog wel wat werk aan. Onkruid pluk je er wel makkelijk tussenuit, dat scheelt iets. Maar bladeren harken, dat is best een gedoe.

Wij hebben laurierkers bosjes als afscheiding, die vind ik wel erg fijn, ze blijven namelijk jaarrond groen en hebben weinig onderhoud nodig.
Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 15:01

Ik zou inderdaad ook voor een bodembedekker gaan.
Welke handig is, ligt aan de ligging van de tuin en het soort grond.
Sedum in de schaduw op vochtige klei gaat hem niet worden, maar er zijn vrij veel keuzes.

Grindtuinen vind ik altijd net begraafplaatsen :o

Hoe dan ook zou ik altijd gaan voor vergroening, niet nog meer verdichting (water kan niet weg, hitte kan niet weg).

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 15:02

Die Sedum ziet er leuk uit, dat is echt een optie. Ook die laurier kers is echt mooi. Er komt geen tot weinig zon in de tuin dus ik kijk welke bodembedekking daar dan past.

Suzanne F.

Berichten: 49264
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 15:13

Grind is echt veel meer werk dan je denkt. Ook daar komt onkruid in. En blad weghalen is echt een crime hoor.

Alja

Berichten: 25616
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 15:26

Afbeelding
Dit is onze voortuin, daargelaten als je het mooi vind of niet…
Nooit last van onkruid in het grint, vind dat tussen de tegels veel erger..

Goof

Berichten: 28826
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 15:35

chanicha schreef:
Goof schreef:
Leg dan in ieder geval worteldoek onder je grind.


Hadden wij ook maar het waait tussen je tegels die zaadjes.


Daarom de 'in ieder geval'. Het scheelt iets, zeker het 1e jaar, wellicht de 1e 2 jaren, maar daarna heb je inderdaad gewoon weer onkruid.

cariena1
Berichten: 947
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 15:40

Goof schreef:
Leg dan in ieder geval worteldoek onder je grind.

Komt de onkruid gewoon door mijn buurman heeft dat ook gedaan worteldoek met lading grint is alweer onkruid door gegroeid

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 15:48

Toch logisch dat er alsnog onkruid door groeit :?

Dat is leven, dat is de natuur. Alles om dat tegen te houden is ontzettend slecht voor de natuur en het milieu dus als je geen onkruid wilt is de enige manier om af en toe onkruid te plukken.

Storm

Berichten: 20850
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 15:59

Ik heb grint en tegels in de voortuin. Zodra de temperatuur boven de 20 graden komt, strooi in speciaal zout, ik veeg het in en maak het nat. Dat zout haal ik bij een man in de buurt. Daarna blijft de tuin maanden onkruidvrij. Ik herhaal het nog 1 of 2 keer, en de tuin ziet er keurig uit. Ik heb trouwens alleen een paar boompjes En planten in potten staan.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 16:20

Ik vind die anti-groen tuinen best treurig.Als je geen "onkruid" wilt is het beste zoals gezegd wordt inderdaad een ( plantaardige) bodembedekker. Ik heb klimop. Alles is groen en dicht en geen sprietje "onkruid". Overigens niet door mijzelf geplant maar was er al toen ik hier kwam wonen. Het is heel sterk en vergt geen speciale verzorging.

Goof

Berichten: 28826
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 16:24

anjali schreef:
Ik vind die anti-groen tuinen best treurig.Als je geen "onkruid" wilt is het beste zoals gezegd wordt inderdaad een ( plantaardige) bodembedekker. Ik heb klimop. Alles is groen en dicht en geen sprietje "onkruid". Overigens niet door mijzelf geplant maar was er al toen ik hier kwam wonen. Het is heel sterk en vergt geen speciale verzorging.


Het feit dat iemand ergens grind heeft liggen zegt toch niets over de rest van de tuin? >;)

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 18:05

Een goedje dat onkruid maanden weghoudt is vast ook geniaal voor de grondwater kwaliteit en het bodemleven……

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:13

Storm schreef:
Ik heb grint en tegels in de voortuin. Zodra de temperatuur boven de 20 graden komt, strooi in speciaal zout, ik veeg het in en maak het nat. Dat zout haal ik bij een man in de buurt. Daarna blijft de tuin maanden onkruidvrij. Ik herhaal het nog 1 of 2 keer, en de tuin ziet er keurig uit. Ik heb trouwens alleen een paar boompjes En planten in potten staan.


Die 'man in de buurt' draait je een poot uit als hij je meer dan een tientje voor 25 kilo rekent. Het zal wel gewoon strooizout zijn, en ja, daar maak je alles dood mee. Ook je bodemleven. En het grondwater wordt er ook niet beter van. En daarmee je drinkwater. Lang leve het milieu...

JudithGigi

Berichten: 4216
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:26

Ik denk oprecht dat je minder werk hebt aan een aantal onhoudsvriendelijke planten.. alle andere oplossingen werken maar half en maken de wereld geen mooiere plek..

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:32

Volgooien met maagdenpalm of een andere bodembedekker

Die parkeerplaatstuinen vind ik erg verdrietig

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:56

Ik verplaats dit topic naar [HTT] Huis, Tuin en Techniek

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:08

Veruit de meeste zaadjes komen van boven. Het anti worteldoek, wat officieel grondscheidingsdoek heet is daarvoor niet bestemd. Als de tuin aflopend van het huis is en er een stukje is waar het water heen kan, dan kan je het proberen met voegmortel. Je blijft dan wel met algen groei zitten en mos. Geen van beide onkruid trouwens. Huishoud azijn helpt ook tegen onkruid, alleen niet gebruiken in combinatie met kalksteen tegels.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Onkruidvrije voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:10

Azijn is net zo slecht voor het milieu en het bodemleven. En het grondwater (waar uiteindelijk je drinkwater vandaan komt)