Tuin renoveren: waar te beginnen? Kosten? Wat zelf doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimberley_

Berichten: 4897
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 22:51

En een leuk vijvertje? Wij hebben aan onze vijver zo goed als geen onderhoud. Trekt leuke dieren aan, vind ik dan haha. Zitten vaak kikkers in (midden in woonwijk).


Afbeelding
Winter


Afbeelding
Zomer.

Waarschijnlijk niet jouw stijl maar geeft een idee.

ikkeniet

Berichten: 1261
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 00:13

Nu hebben wij iets meer tuin, maar wij hebben er bewust voor gekozen om een groot stuk gras te houden. Met daarbij plantenbakken, die op redelijke hoogte zijn.
Heb ik een jaar zin in groente verbouwen dan gaat dat in, het andere jaar veel gekleurde planten.
Heb ik geen zin of tijd, meestal tegen het einde van de zomer, dan schiet de boel door, en gooi ik het heel makkelijk de groene bak in. Door de hoogte wel heel makkelijk te ontdoen van onkruid.
Dit jaar wordt het groente en planten.
Onze beste aankoop vorig jaar voor de tuin was een robotmaaier.
Nooit gedoe met tijd tekort geen gras gemaaid, en daarna te hoog gras hebben voor de maaier.
Je stelt de maaitijden en dagen in, en geen omkijken meer naar het grasmaaien.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 22:18

Bedankt weer voor alle tips en voorbeelden, super handig en leuk!

De eerste stappen zijn gezet. *\o/*
Ik heb een oud-klasgenoot die onlangs voor zichzelf is begonnen als hovenier (werkt wel al jaren bij een grote hovenier hier in het dorp) laten langskomen en we hebben samen gebrainstormd. Al vrij gauw kwamen we tot de conclusie dat het tuinhuis eruit gaat. Ik gebruik hem niet en hij neemt super veel ruimte in beslag, en daarnaast is dat precies de plek waar de avondzon valt. Dus...
https://link.marktplaats.nl/m2079636827 :D

Het plan is nu een beetje als volgt:
1. Tuinhuis eruit, fundering eronder slopen
2. Schutting links schuren, evt. repareren en opnieuw lakken
3. Samen om tafel voor een definitief plan qua beplanting

Het idee is nu om de tegels onder de overkapping te laten zitten en alle andere tegels eruit te halen. Dan willen we een (speelse vorm) grindpad (twijfel nog om daar stapstenen in te maken of niet) richting de poortdeur, met een afslag naar de stenen berging en een afslag naar de hoek waar nu het tuinhuis staat. Ik weet nog niet helemaal wat ik in die hoek wil, maar in ieder geval een (betegeld?) zitje en bomen tegen de inkijk. Twee leibomen (bijv. amberboom) of één meerstammige boom, zoals een magnolia of treursierkers. De hulst, taxus en coniferen gaan eruit. De rhodondendrons blijven, maar gaan we wellicht op een andere plek zetten. Langs het grindpad komen dan borders met vanalles en nog wat. De druif gaat op een pergola en de kamperfoelie gaan we langs de schutting naar beneden laten vallen. En voor de oplettende lezer: inderdaad geen gras. Ik ben bang dat ik daar toch wat te laks voor ben om dat netjes te houden. -O-

Ik ga binnenkort zelf lekker aan het tekenen, maar ben echt helemaal enthousiast. :D En mocht iemand nog leuke ideeën hebben qua indeling etc, dit is de plattegrond! Lichtoranje is mijn huis, blauw is de stenen berging. In deze plattegrond is het tuinhuis al gesloopt :P
Afbeelding

soesita

Berichten: 5166
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 22:28

De planning klinkt goed. Ik ben benieuwd!
Eventueel nog een klein vijvertje ergens in de border? Een grote speciekuip is vaak al voldoende. Heb je weinig werk aan en voor de natuur en de biodiversiteit is het een aanwinst.

Miriam91

Berichten: 2842
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 23:06

Mooie plannen! Fijn dat je het zo groen wilt maken. Amberbomen zijn prachtig in de herfst! Kijk ook eens naar een judasboom, ook in treurvorm te krijgen. Mooie bloesem en grote donkerrode hartvormige bladeren *\o/*