Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_AB_
Berichten: 3957
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Groningen, samen met de pluizen <3

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:35

Ik ben opgegroeid op de Veluwe. Maar woon nu met man en kind in Groningen stad. Zou echt niet meer zuidelijker dan Drenthe willen wonen, zo lekker rustig hier!
Omgeving Apeldoorn is wel heel mooi! Of idd de achterhoek:)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:51

Ik weet niet of Rhenen en omgeving al genoemd is, maar die omgeving voldoet ook aan je wensen.

Rhenen zelf is een groot dorp qua gevoel, er liggen ook kleinere dorpen omheen/in de buurt. Groot natuurgebied, Veenendaal ligt er naast, half uurtje van Utrecht. Meerdere grote natuurgebieden/wandelgebieden (Utrechtse heuvelrug begint er bij de Grebbeberg). Ik woon er nu 4 jaar en vind het er heerlijk :).

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 22:01

Rijsbergen misschien? Of Effen?
Is dicht bij het mastbos en Breda is 10 minuutjes rijden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 22:12

Ik zou zeggen, tussen de Heuvelrug en de Veluwe in. Ik vind het ideaal. Grotere plaatsen in de buurt (Arnhem en Utrecht op een half uur) en de natuur van de Heuvelrug en de Veluwe dichtbij.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 23:43

Apeldoorn wordt vaak genoemd, maar qua stad vind ik hier echt niks aan hoor :') Weinig sfeer, veel leegstand/verloop in de stad en gewoon geen leuk centrum. Als je in deze regio terecht komt voor de Veluwe dan zou ik kijken naar Deventer als "stads-thuisbasis". Veel gezelliger! Hoe het met werk zit in deze regio weet ik niet zo goed. Je hebt in Apeldoorn het Belastingskantoor en Achmea, maar verder geen idee ook wat voor soort werk je naar zou zoeken.

_AB_
Berichten: 3957
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Groningen, samen met de pluizen <3

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 23:57

Eens met Prima2Donna!
Deventer of Zutphen zijn veel leuker dan Apeldoorn!
Apeldoorn heeft ook geen gezellig centrum ofzo.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 00:13

Deventer is vreselijk :D

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 00:29

Gebied rondom Sallandse Heuvelrug is ook leuk. Mooi wonen in Holten en omstreken. Lekker rustig. Weet niet hoe het zit met stalling. Kom er niet vandaan maar mag er graag zijn voor fietsen/wandelen. En je zit nog in de buurt van grotere steden met wat meer reuring

Eef_Bam

Berichten: 4101
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 08:13

Ik kan de dorpjes ten noord oosten van Eindhoven warm aanbevelen. Vind de natuur hier mooier en de mensen hier meer open dan in Noord limburg. Oorspronkelijk kom ik uit de randstad, heb nog in de Bilt gewoond vlak naast het bos, betaalbare vrije huur via een wooncorporatie. Heel mooi, maar kon daar geen huis kopen als alleenstaande.

Lente
Berichten: 27789
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 08:22

Nog niet helemaal doorgelezen om te kijken of het al genoemd is maar... Haaksbergen! Net buiten Enschede (waar als studentenstad veel georganiseerd wordt, je prima kan shoppen, werkgelegenheid is). Vlakbij het Buursezand waar het prachtig wandelen is.

Vriendelijk en gezellig dorp met een leuke dorpskern met winkeltjes. Duitsland is vlakbij voor de goedkopere boodschappen. Goede uitvalswegen.

Je bent van harte welkom in Enschede om de omgeving eens te bekijken. :)

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 15:42

Bedankt voor alle tips, ik ga alles eens goed op een rij zetten :D Er zijn heel veel verschillende dingen genoemd haha

Ik moet de plaatsen idd ook even gaan indelen op betaalbaarheid, als alleenstaande zijn prijzen rond de 1000p/m (excl g/w/l vaak ook nog) eigenlijk niet te doen. Of ik moet toch echt wel een topbaan vinden :') Maar ik vind die prijzen sowieso belachelijk..

Soms zie je wel dat 2 alleenstaanden een appartement delen, dat lijkt me ook nog wel wat, met een andere werkende vrouw bijvoorbeeld. Maar het moet dan natuurlijk wel klikken.

Als iemand nog een gouden tip heeft voor een betaalbare huurwoning in een omgeving met natuur en beetje dichtbij een stad, mijn pb staat open *D (ik denk tot c.a. 800 p/m als er huurtoeslag mogelijk is is nog te doen)

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:48

Als ik helemaal vrij zou kunnen kiezen zou ik meteen naar Limburg verhuizen.
Mooie natuur, meer betaalbaar, dichtbij België en Duitsland en veel mooie paardenport.

Nu woon ik in de buurt van Breda en heb ik bovenstaande minus 'betaalbaar' en Duitsland.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:50

Ik begreep van een collega dat in Limburg de banen voor t oprapen liggen.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 15:58

Hier is even mijn samenvatting :') (mocht iemand dit handig vinden)

- Rondom Utrecht, Utrechtse Heuvelrug (de Bilt, Zeist, Driebergen, Rhenen)
- Wijk bij Duurstede
- Rondom Arnhem/Nijmegen (Ede, Velp, Groesbeek)
- Rondom Amersfoort (Leusden/Hooglanderveen/Nijkerkerveen/Hoevelaken)
- Rondom Eindhoven (dorpen ten zuiden, Nuenen)
- Rondom Apeldoorn (Beekbergen, Loenen, Klarenbeek, Eerbeek, Brummen, Dieren, Rheden, Ugchelen)
- Achterhoek
- Zandvoort
- Veluwe
- Brabant (Schaijk, Oss, Waalwijk/Drunen/Loon op Zand/Kaatsheuvel/Udenhout, Gilze, Heel, Echt of Maasbracht)
- Harderwijk
- Limburg (Reuver, Venlo, Maastricht, Roermond, Ittervoort, Thorn)
- Zeeland www.zuidwestwonen.nl (Goes of Middelburg)
- Rondom Deventer/Zutphen
- Enschede Haaksbergen
- Breda, Rijsbergen/Effen

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:13

West Brabant, Rondom Bergen op Zoom/Hoogerheide. Evt Roosendaal.

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 17:00

Rondom Zwolle kan eventueel ook nog?
In plaatsen zoals Meppel, Ommen, Wezep etc

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 17:08

Venlo zou ik zelf niet voor kiezen. Rondom Venray heb je mooie natuur. En Noord Limburg is ook nog prima te bereizen vanuit de rest van Nederland.

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 17:39

@Fearn betaalbaar moet je in ieder geval niet bij particuliere huur uitkomen. Misschien dat er wel een enkeling voorbij komt wat betaalbaar is, maar de meeste prijzen zijn echt belachelijk.

Manny

Berichten: 2320
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:23

Benzz schreef:
Deventer is vreselijk :D


Vooral bij weg blijven inderdaad ;).

Zonder gekheid hele fijne plek. Makkelijk aansluiting te vinden. Ook als nieuw komer. Ook nog wel actief verenigingsleven in omgeving waardoor opbouwen van netwerk ook makkelijk kan gaan.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:04

Manny schreef:
Benzz schreef:
Deventer is vreselijk :D


Vooral bij weg blijven inderdaad ;).

Zonder gekheid hele fijne plek. Makkelijk aansluiting te vinden. Ook als nieuw komer. Ook nog wel actief verenigingsleven in omgeving waardoor opbouwen van netwerk ook makkelijk kan gaan.

Deventer is leuk, fijne plek en genoeg te doen. En natuur is ook vlakbij.
Zutphen is ook leuk, maar wel een flinke slag kleiner. Als je into antroposofisch bent, ben je in Zutphen als een vis in het water :D
Zelf woon in in de Achterhoek en dat kan ik ook zeker aanraden, maar de verschillen tussen de diverse dorpen zijn wel groot. Echt even kijken wat je wel en niet aanspreekt. Ook is openbaar vervoer hier wel een dingetje: gewoon slecht.
Doetinchem zou ik overslaan. Zielloze stad.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:43

_San87_ schreef:
Ik begreep van een collega dat in Limburg de banen voor t oprapen liggen.


Het is alleen jammer dat woningen dat niet zijn en helemaal als je afhankelijk bent van sociale huur.
Particulier valt hier al af en kopen al helemaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:00

Cowgirl schreef:
_San87_ schreef:
Ik begreep van een collega dat in Limburg de banen voor t oprapen liggen.


Het is alleen jammer dat woningen dat niet zijn en helemaal als je afhankelijk bent van sociale huur.
Particulier valt hier al af en kopen al helemaal.

Net als de rest van NL ;(. Zonde.

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 20:06

Ik wilde net zeggen, waar kom je wel makkelijk terecht met een huur van onder de € 1000,-? Voor Sociale woningbouw zijn toch overal wachtlijsten?
Anders zaten er niet zoveel statushouders nog in de opvang.

Ik wens TS iig heel veel succes met het vinden van een sociale huurwoning in deze tijd.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 20:46

Fitzroy schreef:
Ik wilde net zeggen, waar kom je wel makkelijk terecht met een huur van onder de € 1000,-? Voor Sociale woningbouw zijn toch overal wachtlijsten?
Anders zaten er niet zoveel statushouders nog in de opvang.

Ik wens TS iig heel veel succes met het vinden van een sociale huurwoning in deze tijd.


Dat is idd lastig :( niet onmogelijk hoor, ik ken wel mensen die het gelukt is. Al hadden ze dan misschien niet het mooiste appartement/studio of locatie, maar tenminste iets.

Ik sta nu zo'n 5 jaar ingeschreven in Groningen en hoewel de kans al iets groter is dat ik iets kan krijgen, sta ik zeker nog niet in de top 5 (of zelfs top 10) qua plaats.. Maar voor sommige woningen op plek 20 ofzo.

En ik sta zo'n 1 jaar ingeschreven in Utrecht e.o.

Andere plaatsen niet.

Maar nu wil ik juist graag weg hier :+ Maar mogelijk laat dat nog even op zich wachten.

Als ik trouwens geweten had dat t zo lang duurde had ik me al veel eerder ingeschreven, op m'n 18e al, maar daar was ik toen niet zo mee bezig :')

Tink89
Berichten: 2939
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Nieuwe woonplaats, tips steden/dorpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 21:08

Je lijstje klopt niet. Heel, echt en Maasbracht zijn alledrie Limburg, in de buurt van Roermond.