Streamen naar tv op openbare wifi

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dniekje
Berichten: 4679
Geregistreerd: 20-08-06

Streamen naar tv op openbare wifi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 18:06

Hoi!

Ik ben op dit moment afhankelijk van een openbare WiFi. Hierdoor lukt het niet om met een chromecast te streamen naar mijn televisie (geen SMART tv).

Inmiddels heb ik geprobeerd af te spelen met een HDMI kabel en een apparaatje van Apple er tussen (die ervoor zorgt dat je via je iPhone of iPad naar HDMI kan verbinden). Dit is echter ook geen oplossing want dit ondersteund bijvoorbeeld Videoland of NLZIET niet.

Wie wil er meedenken?

Alvast bedankt!

Cambionn

Berichten: 773
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 18:28

Op openbare WiFi gaat dit niet lukken (en zo wel moet je je juist zorgen maken), en dat moet je ook niet willen. Dan zouden namelijk je privéapparaten vindbaar en benaderbaar moeten worden op dat netwerk. Ergo, elke vreemdeling op die openbare WiFi kan bij je apparaten. Als je graag virussen op je apparaten wil, met problemen als ransomware of identiteitsfraude als mogelijke gevolgen, dan vooral doen :+ .

Makkelijkste is een computer (dus geen tablet of telefoon) met een HDMI kabel verbinden. Dan ziet die de TV als "computermonitor" en werkt het gewoon. Of de nieuwere Chromecast met GoogleTV kopen, dan kan je de apps daar op installeren ipv te hoeven casten.

En toch zo snel mogenlijk een privénetwerk regelen, openbare WiFi is niet erg veilig. Maar ik weet ook dat als er bijvoorbeeld nog kabels gelegd moetrn worden dat makkelijker gezegd dan gedaan is helaas, dus snap dat dat niet altijd zo simpel is.

Dniekje
Berichten: 4679
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Streamen naar tv op openbare wifi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 19:07

Bedankt voor je snelle reactie! Ik ben me er inderdaad van bewust dat het niet veilig is op een openbare wifi, maar heb helaas op dit moment geen andere keuze.

Bedoel je de Chromecast met de afstandsbediening? Dat is wellicht een poging waard om te bestellen!

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:15

Dniekje schreef:
Bedankt voor je snelle reactie! Ik ben me er inderdaad van bewust dat het niet veilig is op een openbare wifi, maar heb helaas op dit moment geen andere keuze.

Bedoel je de Chromecast met de afstandsbediening? Dat is wellicht een poging waard om te bestellen!


Wat wél gaat lukken en een stuk veiliger is, om een onbeperkt internet abbo af te sluiten bij bijvoorbeeld KPN. Het simkaartje steek je in een telefoon of ipad met sim slot en je maakt een hotspot aan op dat apparaat. Vervolgens stel je de chromecast in op het wifinetwerk wat door de hotspot gecreëerd wordt. Zo kan je streamen naar een chromecast via de hotspot van de telefoon/ ipad met simkaart.

Ik heb deze methode in het verleden zelf eens uitgeprobeerd of het mogelijk was (voor eens op vakantie ofzo) en het lukte. Wel heb ik het op één testfilmpje na niet meer verder geprobeerd, maar als 1 filmpje lukt, moet de rest óók kunnen lukken.

Deze methode kost je z'n €35 per maand voor de simkaart met onbeperkt bij KPN.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:29

mvdende schreef:
Dniekje schreef:
Bedankt voor je snelle reactie! Ik ben me er inderdaad van bewust dat het niet veilig is op een openbare wifi, maar heb helaas op dit moment geen andere keuze.

Bedoel je de Chromecast met de afstandsbediening? Dat is wellicht een poging waard om te bestellen!


Wat wél gaat lukken en een stuk veiliger is, om een onbeperkt internet abbo af te sluiten bij bijvoorbeeld KPN. Het simkaartje steek je in een telefoon of ipad met sim slot en je maakt een hotspot aan op dat apparaat. Vervolgens stel je de chromecast in op het wifinetwerk wat door de hotspot gecreëerd wordt. Zo kan je streamen naar een chromecast via de hotspot van de telefoon/ ipad met simkaart.

Ik heb deze methode in het verleden zelf eens uitgeprobeerd of het mogelijk was (voor eens op vakantie ofzo) en het lukte. Wel heb ik het op één testfilmpje na niet meer verder geprobeerd, maar als 1 filmpje lukt, moet de rest óók kunnen lukken.

Deze methode kost je z'n €35 per maand voor de simkaart met onbeperkt bij KPN.


Ik zou dit doen en geen gebruik meer maken van openbare wifi.

Doe je daar ook je bankzaken op?

Dniekje
Berichten: 4679
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Streamen naar tv op openbare wifi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 19:30

Bedankt voor de uitleg en de reacties! Ik doe mijn bankzaken op 4g in plaats van op wifi!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37249
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Streamen naar tv op openbare wifi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:42

Ik heb een mobiele wifi router inmiddels en een simkaart van kpn met onbeperkt in het binnenland en 50 gb in het buitenland. De combinatie met chromecast met afstandsbediening die kwam met oa npo start, netflix, youtube enz en voor de andere zenders loopt het via mijn ipad. Die combinatie werkt goed

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:49

Dniekje schreef:
Bedankt voor de uitleg en de reacties! Ik doe mijn bankzaken op 4g in plaats van op wifi!


Ik heb m'n oude Chromecast ff uit het stof gehaald (gebruik nu bekabelde appletv) en het ff uitgetest voor je.

Je reset je Chromecast en laat hem opnieuw opstarten. Vervolgens ga je naar de google home app en daar zal de chromecast verschijnen, volg de stappen in het installatie proces totdat er om een wifi netwerk gevraagd wordt, op dat moment schakel je je wifi op je telefoon uit en schakel je de hotspot in. Het netwerk is dan niet in de lijst te zien, maar als je klikt op "netwerk toevoegen" dan kan je handmatig de netwerk naam + wachtwoord van je hotspot invullen. Kies voor WPA2. Je vult het wachtwoord in en de chromecast zal verbinding maken met het wifi netwerk van je hotspot. De app liep Vervolgens bij mij vast, maar na op annuleren klikken, stond de chromecast wel tussen mijn apparaten en werkt het prima. YouTube geprobeerd, videoland werkt ook, Netflix ook.

Edit: zodra je de hotspot uitzet, krijg je de melding dat de chromecast geen verbinding met het wifinetwerk kan maken, maar zodra je vervolgens de hotspot op je telefoon weer aanzet, dan pikt de chromecast automatisch binnen enkele seconden de wifi weer op.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 09-02-24 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambionn

Berichten: 773
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:50

Dniekje schreef:
Bedoel je de Chromecast met de afstandsbediening? Dat is wellicht een poging waard om te bestellen!
Die bedoel ik idd. Daar staat AndroidTV op de Chromecast en kun je dus apps op installeren.

Ook het gebruik van een unlimited internet simkaartje is idd geen slecht idee. Je zou een oude telefoon idd als hotspot kunnen instellen, of een pocket-WiFi kunnen gebruiken (die laatste is wat beter voor de taak, maar dan moet je weer hardware kopen dus ik zou als je er 1 hebt liggen eerst een oude telefoon proberen). Let wel dat je vaak 10 of 20GB krijgt per dag en daarna moet opwaarderen (dit is gratis en best instant). Zal meestal niet zo'n probleem zijn maar als je veel streamed of online games wel iets waar je tegenaan jan lopen.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:57

Cambionn schreef:
Dniekje schreef:
Bedoel je de Chromecast met de afstandsbediening? Dat is wellicht een poging waard om te bestellen!
Die bedoel ik idd. Daar staat AndroidTV op de Chromecast en kun je dus apps op installeren.

Ook het gebruik van een unlimited internet simkaartje is idd geen slecht idee. Je zou een oude telefoon idd als hotspot kunnen instellen, of een pocket-WiFi kunnen gebruiken (die laatste is wat beter voor de taak, maar dan moet je weer hardware kopen dus ik zou als je er 1 hebt liggen eerst een oude telefoon proberen). Let wel dat je vaak 10 of 20GB krijgt per dag en daarna moet opwaarderen (dit is gratis en best instant). Zal meestal niet zo'n probleem zijn maar als je veel streamed of online games wel iets waar je tegenaan jan lopen.


Of juist niet een oude telefoon, maar om kosten te besparen juist overstappen van abbo op je huidige goede telefoon. Dan heb je naast je hotspot voor thuis óók gelijk profijt van onbeperkt internet onderweg.

Moet de ts natuurlijk op dit moment wél willen/ kunnen overstappen, anders is een 2e telefoon inderdaad de beste optie.

Ik heb trouwens net gewoon een oude Chromecast aangesloten op deze manier en dat werkt ook gewoon helemaal prima, dus de nieuwste Chromecast kopen is eigenlijk niet nodig, tenzij de ts toch al van plan was in de toekomst veel gebruik te gaan maken van de/ een Chromecast. Maar als er straks een smarttv of Appletv op de planning staat, dan is het nu misschien een beetje zonde van het geld om een nieuwe Chromecast aan te schaffen als deze vervolgens straks in de kast gaat liggen verstoffen en dat terwijl de ts gewoon een goed werkend exemplaar heeft.

Dniekje
Berichten: 4679
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 22:08

Bedankt voor de reacties weer! Heb een nieuwe Chromecast aangeschaft en geprobeerd met de hotspot zoals hierboven beschreven. Echter krijg ik de melding dat Chromecast en telefoon niet op hetzelfde netwerk zitten..

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 22:34

Dniekje schreef:
Bedankt voor de reacties weer! Heb een nieuwe Chromecast aangeschaft en geprobeerd met de hotspot zoals hierboven beschreven. Echter krijg ik de melding dat Chromecast en telefoon niet op hetzelfde netwerk zitten..


Hotspot op telefoon aangemaakt? Of op de Hotspot van een ander apparaat/ ipad?

Je moet zorgen dat er ten alle tijden maar één wifinetwerk is, dus echt bij instaleren chromecast de wifi van de Hotspot invullen en wifi van de telefoon uit! Vanaf dat moment niet meer de openbare wifi gebruiken.

Bij mij lukte het prima met m'n telefoon en een oude Chromecast.

Heb je het al met de oude Chromecast geprobeerd? Heel belangrijk dat je deze eerst terug zet naar fabrieksinstellingen, anders pakt ie automatisch de openbare wifi, pas na een reset is ie opnieuw in te stellen. als deze het wél doet, dan is er misschien een "beveiliging" ingebouwd in de nieuwe Chromecast.