Moestuin op balkon en kat

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Moestuin op balkon en kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-24 09:30

Recent verhuist en eindelijk hebben we een balkon. Deze is inmiddels katproof gemaakt met een net eromheen.
Ik zou het heel leuk vinden om wat groente en fruit te gaan kweken op mijn balkon, maar ik wil dan wel graag soorten gebruiken die niet giftig zijn voor katten.
Zelf ben ik hier niet zo in thuis, maar ik weet bijvoorbeeld dat een aubergine plant heel schadelijk kan zijn voor een kat.

Wie weet welke groente en fruit wel veilig zijn om te kweken? Ik hoor het graag.

FennyPower

Berichten: 1468
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Re: Moestuin op balkon en kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:39

Ik heb dit geprobeerd, maar mijn katten hebben de hele planten kapot lopen maken. :')
Zelfs het afschermen met een net werkte niet. Ze aten gewoon de planten kapot door het net heen.

Tomaten plant is giftig voor katten,
Wellicht aardbeien planten, die kan je in een bak doen met een deksel erop.

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-24 09:45

Als dat zo is bij mij houdt het naar een jaar proberen snel op. Maar ik wil ook extra kattengras erbij planten en ze is gek op graslellies dus misschien is de moestuin dan minder aantrekkelijk voor haar. Maar mocht ze het proberen wil ik in iedergeval dat het niet schadelijk is voor haar.

jiehaaa

Berichten: 5071
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:48


ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:50

ik denk dat het bij buitenplanten/moestuin toch ook wel hetzelfde is als met kamerplanten dat katten er wel van af blijven?
ik kweek tomaten planten binnen voor en mijn katten kijken er niet eens naar.
terwijl het binnenkatten zijn en wel knettergek zijn op kattengras.
alle planten hier laten ze met rust, courgette kweek ik binnen voor, ze snuffelen er aan en weten dat het niet goed voor ze is.

kan jouw kat op het balkon zonder dat je er bij bent of is het altijd onder toezicht?
ik zou het gewoon gaan proberen hoor, begin klein met een paar plantjes, want ze worden toch groot en kijk eerst eens aan wat wel en niet wil?

FennyPower

Berichten: 1468
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 09:51

SnuitjeLove schreef:
Als dat zo is bij mij houdt het naar een jaar proberen snel op. Maar ik wil ook extra kattengras erbij planten en ze is gek op graslellies dus misschien is de moestuin dan minder aantrekkelijk voor haar. Maar mocht ze het proberen wil ik in iedergeval dat het niet schadelijk is voor haar.


Dat is goed , dat je daar om denkt !
Ik kan hier niet aan kattengras beginnen. Ze eten het helemaal op (1 van de katten) en die heb ik dan spugend door het huis heen haha.

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Moestuin op balkon en kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-24 09:57

Ik principe kan ik het wel eerst in de gaten houden, maar ik verwacht niet dat we haar altijd 100% in het oog hebben op het balkon.
Ik heb sowieso nog niet geprobeerd hoe ze op andere kamerplanten reageert want heb tot nu toe alleen nog maar plantjes gehaald die stonden bij de kattensnack afdeling zoals graslellie en kattengras.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 10:03

het is toch uitproberen.
ik heb het huis vol met planten, ik heb alleen geen planten met sprieten als bladeren want dan denken ze dat het gras is en dat het eetbaar is :+
planten als dracaena bijvoorbeeld.

bieslook vinden ze hier echt niet te eten, lijkt op gras,maar hebben ze ooit een keer geproefd en vonden ze echt goor :') en ze gaan echt niet meteen dood na 1 hapje proberen.

anders haal je een tomatenplant bij een tuinzaak en kijk je eerst eens hoe dat gaat?

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Moestuin op balkon en kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-24 10:37

Ja wellicht is dat een goed idee, het zal toch proberen zijn inderdaad

Emj_23
Berichten: 1193
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 10:50

Houd er rekening mee dat je poezel die mooie moestuinbak aanziet voor een kattenbak met extra decoratie. *\o/* Iets om rekening mee te houden bij dingen als sla. Hier geen problemen met het eten van planten die ze niet moeten eten. Maar anders zit je met dingen als sla, snijbiet, rode biet wel goed. En een framboos is ook altijd leuk. De nachtschade familie zou ik het eerste seizoen vermijden, zou kijken wat de kat doet met al dat groen.

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-24 11:16

Dank voor de tips, een framboos lijkt mij ook leuk! Ben benieuwd of ze het als kattenbak gaat zien haha

Zoolgangster

Berichten: 9651
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 12:43

Emj_23 schreef:
Houd er rekening mee dat je poezel die mooie moestuinbak aanziet voor een kattenbak met extra decoratie. *\o/* Iets om rekening mee te houden bij dingen als sla. Hier geen problemen met het eten van planten die ze niet moeten eten. Maar anders zit je met dingen als sla, snijbiet, rode biet wel goed. En een framboos is ook altijd leuk. De nachtschade familie zou ik het eerste seizoen vermijden, zou kijken wat de kat doet met al dat groen.


Dat was het eerste waar ik aan dacht.

Ik zou eerder een kas neerzetten, die heb je in alle soorten en maten, en je weet zeker dat poes er niet bij komt.

Zolala

Berichten: 76
Geregistreerd: 10-09-22
Woonplaats: Under a rock

Re: Moestuin op balkon en kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 18:19

Ik heb een aantal plantenbakken van 45 x 45 cm op mijn balkon, waar ik diverse boompjes, struiken en daaronder vaste plantjes had staan. Met de komst van mijn 2 nieuwe katertjes (nu 1,5 jaar) behoort dat leuke tuintje inmiddels tot het verleden :wave:

Ze éten er echt nooit van. Maar aarde is lekker warm in de zon, en zo'n bak een prima ligbed. Je kunt er ook fijn in graven als je een spinnetje of zoiets ziet.
Zaaigoed en jonge plantjes (uit bolletjes) worden tegenwoordig automatisch de grond weer in gelopen, of de poezels zitten er gewoon met hun dikke kont bovenop. Buiten wat dappere sneeuwklokjes en een plukje campanula heb ik nu geen klein spul meer staan.

Een onbeschermde zaaibak - die heeft waarschijnlijk geen schijn van kans met een kat :P
Een lage, overdekte zaaibak of inderdaad een kleine kas lijkt me dan verstandiger, maar bij het laatste moet je ook weer uitkijken dat poeslief daar niet bovenop kan springen.

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 18:26

Alles van de nachtschade familie (tomaten, paprika, enzovoort). Uien, prei, bieslook en knoflook ook giftig (denk gewoon alles wat bij die familie hoort).

Sla, wortelloof, peterselie en tijm zijn veilig, maar voor alles geld met mate. En volgens mij nog meer kruiden, maar dan moet ik het opzoeken.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 19:47

of niet in een bak gaan tuinieren,maar in potten?
kan ook en daar gaan ze niet in…hopelijk :')

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Moestuin op balkon en kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 20:12

Ik heb uiteindelijk gaas panelen gehaald en die er omheen gevouwen. Had er een die graven dikke fun vond. Tot mijn ergenis.

Anomien

Berichten: 7395
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Moestuin op balkon en kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 20:15

Ik las de titel even te letterlijk.

Moestuin op balkon en Kat.

Ik dacht; hoe dan?

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-24 21:05

ellepel schreef:
of niet in een bak gaan tuinieren,maar in potten?
kan ook en daar gaan ze niet in…hopelijk :')


Ik was sowieso al van plan in potten te doen, dat past beter qua indeling dan een vierkante bak.

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-24 21:05

Anomien schreef:
Ik las de titel even te letterlijk.

Moestuin op balkon en Kat.

Ik dacht; hoe dan?


Haha, ja geen komma gebruikt.