Huis met energielabel G bouwjaar 1800 verduurzamen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Huis met energielabel G bouwjaar 1800 verduurzamen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 21:26

Ik heb mijn oog laten vallen op een leuke woning, alles klopt, het enige nadeel is dat het energielabel G heeft. Het is ook een zeer oude woning dus opties tot verduurzaming lijken mij beperkt. Het is ook een beschermd stadsgezicht dus je kunt ook niet aan de slag met driedubbel glas of zonnepanelen op het dak.

Heeft er iemand ervaring met zulke projecten, wat heb je gedaan en wat kostte het?

Ik kan de funda link per pb sturen om mee te kijken.

Ben benieuwd!

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Huis met energielabel G bouwjaar 1800 verduurzamen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 21:28

Beschermd stadsgezicht slechte ervaringen mee :=

Ik zou dan eerst aan de gemeente vragen wat de mogelijkheden zijn.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 21:33

Inderdaad vraag eerst wat er mogelijk is bij de Gemeente voordat je een berg geld uitgeeft aan een huis waar de wind doorheen waait.

_Roxanne

Berichten: 1061
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 21:36

Regels voor een beschermd stadsgezicht kunnen per gemeente verschillen. Wij zijn bij een woning geweest waar vooral eigenlijk alleen het aanzicht van de woning niet mocht veranderen. Zonnepanelen mochten daar dus wel, maar aan de achterkant van het dak. Dat was in dit geval niet de meest gunstige positie voor de panelen.

Wij hebben de woning uiteindelijk niet gekocht, maar niet vanwege het beschermd stadsgezicht.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 21:39

Dat je aan de buitenkant niets mag wijzigen, zegt niet perse iets over de binnenkant. Misschien is het wel toegestaan er een nieuwe binnenmuur in te zetten. Overleg met de gemeente, check het bestemmingsplan en de monumentenverordening. 2 keer zo’n project gedaan, waarbij het huis gestript is geweest op balken en een enkele buitenmuur na.

De kosten zijn deels afhankelijk van hoeveel je zelf kunt, maar voor corona was het een stuk leuker dan erna. In beide gevallen waren we de aankoopprijs nog een keer kwijt voor de complete verbouwing, waarbij we veel zelf gedaan hebben.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Huis met energielabel G bouwjaar 1800 verduurzamen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 22:28

Bij enkelmuurs buitenmuren werkt het inderdaad fantastisch om er een binnenmuur van gipsblokken tegenaan te zetten. Wij hebben een woning uit 18-zoveel, en door de dikke muren en kleine ramen was die ondanks dat het zo'n oude/verouderde woning is toch van zichzelf al goed geïsoleerd.
Ik heb geen idee wat de regels zijn voor stadsgezicht panden, maar wij hebben de oude, houten kozijnen vervangen door kunststof met houtnerf. Die zijn, zeker van een meter afstand, niet van echt hout te onderscheiden. Met gewoon dubbelglas erin houdt onze woning echt veel warmte/kou vast. Maar inderdaad, eerst eens informeren bij de gemeente wat de mogelijkheden zijn.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 08:31

Inderdaad, de gemeente is stap 1 :j
Hier ook een oude boerderij uit omstreeks 1880, de vorige eigenaren hadden er al zo'n binnenmuur in gemetseld. Met de kennis van nu zou je dan misschien alleen de spouw wat breder hebben gelaten zodat je ook die wat beter kunt isoleren, maar dit scheelt sowieso al heel veel. Zelfs toen we voor nog enkel glas hadden, was het daar eigenlijk nooit onaangenaam.
Achter wel, daar tochtte het gewoon onder de kap door.
Maar deze boerderij is niet beschermd, dus we kunnen in feite doen wat we willen. Toch kiezen wij dan weer niet voor kunststof kozijnen... gewoon hout met aan de voorkant HR++ glas, en aan de achterkant met tripel glas.
Wij zijn ondertussen een heel eind met verduurzamen, en het kan zeker! Maar je moet het echt niet onderschatten. Wij doen heel veel zelf, maar toch is het een verbouwing die nu al meer dan een ton heeft gekost. Dat zijn de kosten van de materialen en de installateur voor de warmtepomp, aanpassen leidingwerk etc. Verder geen arbeid...

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Huis met energielabel G bouwjaar 1800 verduurzamen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 08:39

Wij hebben afgelopen jaar een oudere boerderij verduurzaamd. Gevel isolatie, dakisolatie 16 cm, wel 3 dubbel glas, (je zou als de ramen veranderen niet mag naar voorzetglas kunnen kijken) nieuwe dikkere kozijnen en deuren, schrootjes verwijderd en nieuwe geïsoleerde plafonds erin.
Wij hebben alleen een nieuwe pvc vloer erin gedaan en achteraf had ik daar wel iets mee willen doen qua warmte. Je hebt tegenwoordig ook andere opties dan vloerverwarming. Ik heb het idee dat in zo’n oud huis de fundering ook niet optimaal is en daardoor vocht en kou optrekken. Wij hebben ook mooie elektrische haarden opgehangen in 2 ruimtes AAA+ qua zuinigheid en die verwarmde de hele beneden verdieping.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 08:44

-O- Ik zou verder kijken…

1: je vindt geen aannemer die tijd heeft en goed werk aflevert

2: beschermd stadsgezicht waardoor je zoveel ellende op je nek haalt om met de gemeente rond te komen… ( die zouden blij moeten zijn dat iemand deze ellende probeert op te knappen… maar die hebben echt overal meningen over)

3: de kosten en levertijden van bouwmaterialen zijn verschrikkelijk

4: een huis uit 1800 is gebouwd met hele andere ideeën… je zult verrassing ná verrassing tegenkomen…



Als je dit echt wilt is de eerste stap de gemeente om te bekijken wat mag… en leg vooral de afspraken vast :P

Ik hoop dat je een flinke buffer hebt die je kan gaan spenderen en heel handig bent :). Als je dat niet hebt… en geen ellenlang geduld hebt… zou ik lekker verder kijken

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Huis met energielabel G bouwjaar 1800 verduurzamen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 13:43

Ik zou navraag doen bij de gemeente. Mocht daar een positief antwoord op komen kun je rondbellen naar aannemers die mogelijk tijd hebben óf kijken naar een planning mbt moderniseren.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 13:56

Neon schreef:
-O- Ik zou verder kijken…

1: je vindt geen aannemer die tijd heeft en goed werk aflevert

2: beschermd stadsgezicht waardoor je zoveel ellende op je nek haalt om met de gemeente rond te komen… ( die zouden blij moeten zijn dat iemand deze ellende probeert op te knappen… maar die hebben echt overal meningen over)

3: de kosten en levertijden van bouwmaterialen zijn verschrikkelijk

4: een huis uit 1800 is gebouwd met hele andere ideeën… je zult verrassing ná verrassing tegenkomen…



Als je dit echt wilt is de eerste stap de gemeente om te bekijken wat mag… en leg vooral de afspraken vast :P

Ik hoop dat je een flinke buffer hebt die je kan gaan spenderen en heel handig bent :). Als je dat niet hebt… en geen ellenlang geduld hebt… zou ik lekker verder kijken


Dit. Ik heb een aantal jaar in een rijksmonument gewoond uit die tijd, zou het niet aanraden. Isoleren en moderniseren was daar ook heel erg moeilijk vanwege de regels en kosten. Nou was dat een huurhuis, dus ik was zelf niet verantwoordelijk voor het uitpluizen van de regels en alle andere zaken die bij een verbouwing horen, maar ik zou er niet aan beginnen. :o

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:12

Check gewoon eerst het beleid van de gemeente. sommige gemeenten hebben heel fijn nieuw beleid wat betreft verduurzamen van monumenten, juist vanwege dat de energieprijzen de laatste jaren zo zijn gestegen en mensen die in monumenten woonden behoorlijk de klos waren.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:14

Ik ben wel benieuwd naar de link :j en navraag doen bij de gemeente wat kan en wat niet.

ik ben nu bezig met een 1846 woning waarvan ik aan de buitenkant alleen dingen mag wijzigen na een ellenlange procedure. Of ik werk dan op het perceel van de buren wat ook niet echt de bedoeling is

Ik ben daarom aan de binnenkant begonnen. Hoewel het over de grens is zijn daar ook eisen aan woningen kwa energieverbruik in de toekomst.

De woning was vooraf ook rond de E/F aan energielabel en na de maatregelen kom ik op een C uit. Doe ik nog een of twee dingen kom ik zelfs beter uit nog. Maar dat is voor op termijn. Voor nu is het geld op :+

Wat al gedaan was is isolatie op het plafond van de bovenverdieping. En een dubbelglas in de keuken en slaapkamer. En een voorzet ruitje bij de achterdeur. Verder niets.

Nu is aangepakt of bezig. De twee buitenmuren in de woonkamer zijn van binnenuit voorzien van een enorme dikke isolatie laag. 25 cm aan isolatie is er aangebracht op een metalen frame en daar dan gipsplaten op. De buitenmuur kan blijven ademen daardoor.

Ja de woonkamer is kleiner daardoor maar kwa vocht en warmte verlies maakt het al een enorm verschil. Bezig is vloerisolatie in de woonkamer. De houten vloer is verwijderd en vervangen door beton, isolatie en een laag cement, die droogt nu. :j

De keuken is lastiger aan te pakken ivm weinig ruimte bij de muren en de vloer is tevens het kelderplafond en van kalkzand stenen blokken waar niets mee kan. De muren zijn voorzien van een speciaal soort isolatie behang. Deze zorgt voor vochtwering van buitenaf, en warmte isolatie van binnenuit. Ik zal daar de link even voor opzoeken en plaatsen. Gewoon dik uitgevallen behang met een speciaal spul gemaakt met heel goede waardes. :D

De vloer was nog het moeilijkste. Deze krijgt toch een soort isolatie die meeteld als verbeteringswaarde op termijn. Kurk kliklaminaat met een vochtwerende onderfolie. Dat laminaat bestaat uit twee lagen kurk wat van zichzelf al vochtwerend en isolerend is.

Daarnaast zijn beide schoorstenen voorzien van een tussenplafond met een dikke laag steenwol (45 cm in de keuken is er aangebracht) geen warmte verlies meer via die kant. De schoorsteen in de woonkamer heeft een dunnere laag bij gebrek aan ruimte.

Wat nog moet is binnen voorzet ruiten van dubbelglas in de woonkamer en woonkamer buitendeur. Waardoor het zicht van buiten gelijk blijft en naar de binnenkant eenvoudig weggehaald kan worden als nodig.

Kwa isolatie kosten kom ik tot nu toe uit onder de 10000 euro. Voor de ruiten zal ik hooguit 1000 euro kwijt zijn maar mogelijk minder. Niet echt enorme bedragen dus


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding

Het spul dat gebruikt is voor de keuken

Afbeelding

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Huis met energielabel G bouwjaar 1800 verduurzamen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 14:56

Ik kan op de site van mijn gemeente geen informatie hierover vinden.

Wel van andere gemeenten; bijvoorbeeld het super duidelijke gidsje van gemeente Rotterdam.

Ik krijg denk ik niet snel genoeg officieel uitsluitsel van mijn gemeente wat wel en niet kan om de eventuele koop af te wachten.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 15:23

Oude, beschermd/monumentaal pand verduurzamen/renoveren is een heel heel dure eeuwige hobby. Mijn keuze zou het niet zijn, hoe mooi het er ook uit ziet aan de buitenkant (en niet alleen omdat de binnenkant belangrijker is voor woongenot en waar je vrijwel de hele tijd tegen aan kijkt).

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 11:02

Biks2 schreef:
Ik kan op de site van mijn gemeente geen informatie hierover vinden.

Wel van andere gemeenten; bijvoorbeeld het super duidelijke gidsje van gemeente Rotterdam.

Ik krijg denk ik niet snel genoeg officieel uitsluitsel van mijn gemeente wat wel en niet kan om de eventuele koop af te wachten.

Bellen. Soms is de informatie te specifiek om op een website te plaatsen.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 11:13

Biks2 schreef:
Ik kan op de site van mijn gemeente geen informatie hierover vinden.

Wel van andere gemeenten; bijvoorbeeld het super duidelijke gidsje van gemeente Rotterdam.

Ik krijg denk ik niet snel genoeg officieel uitsluitsel van mijn gemeente wat wel en niet kan om de eventuele koop af te wachten.


Staat ook niet op de website meestal. Je kan de gemeente bellen over wat er precies beschermd is aan het te kopen huis en wat wel en niet is toegestaan aan verbouwingen.

En dit wil je echt weten voor je het koopt. Dat begrijpen de kopers ook en eventuele andere kopers willen dit ook.
Het is heel normaal dat je dit uitzoekt voor de koop. Als de verkopers daar niet in mee gaan zou ik van de koop afzien.

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:18

Wij wonen in een 400 jaar oud rijksmonument en verduurzaming is zeker mogelijk. Vergunningenprocedures zijn overigens niet echt grappig (maar begrijpelijk waarom). Wees je er van bewust dat elke monumentencommissie zijn eigen visie heeft op verduurzaming van de diverse monumenten in hun regio. Dus goed om met hen te praten over wat mag en wat niet. De regels zijn onlangs versoepeld voor alle monumenten, dus dat biedt in elk geval perspectief.

Let wel heel goed op als je gaat isoleren: als je het verkeerd doet dan kan bijvoorbeeld je houtskelet gaan rotten omdat het vochtig wordt. Ons huis moet echt kunnen ademen.

zie ook: https://www.cultureelerfgoed.nl/onderwe ... de-stappen

Verder heb je deze site met goede tips: https://www.degroenemenukaart.nl/nl/lan ... woonhuizen en https://www.verduurzamingsrichtlijnen.nl/ voor als je wat technischer onderlegd bent

Er zijn financieringsmaatregelen (al weet ik niet of dat ook geldt bij beschermd dorp/stadsgezicht): https://www.cultureelerfgoed.nl/onderwe ... -eigenaren

HEt is niet per defintie zo dat zonnepanelen niet mogen. Zie https://www.cultureelerfgoed.nl/binarie ... urders.pdf

Moet je zoiets willen kopen? Dat is natuurlijk aan jou, maar ik vind het heel gaaf om voor zo'n huis met karakter te mogen zorgen en het toekomstbestendig te maken.

Succes!

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:55

Ik zou een afspraak maken of bellen naar je gemeente. Bij mij is enkel de gevel aan de voorzijde beschermd dorpszicht. Hier mag dus niks aan het uitzicht veranderen. Maar bijvoorbeeld ander glas mocht tot... een bepaald dubbelglas (ik zou het moeten opzoeken wat het precies was).
Zonnepanelen zou ik dus wel aan de achterzijde mogen plaatsen en dat soort dingen. Bij mij was er dus wel veel mogelijk.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Huis met energielabel G bouwjaar 1800 verduurzamen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 18:04

Ik ben bij het huis geweest, het was inderdaad oud, maar dat wisten we al. Elektra leek in orde, meterkast zag er goed uit.
Cv ketel was ouder dan 15 jaar dus daar moet wel een nieuwe in.

Dakkapel had gelekt, was wel hersteld. Huis heeft een kleine kelder, deze ging niet open omdat het luik had uitgezet door het vocht. Er zou niet echt water in staan. Verder heeft het huis geen kruipruimte oid dus de fundering was gewoon beton op zand. Alle leidingen liepen naar boven maar er was ook een leiding die de vloer in ging. Hoe je daar dan bij kon komen wist de makelaar niet.

Kozijnen waren echt rot, dus daar moeten nieuwe in. Ik denk al met al best een uitdaging.. Maar wel een goede ruimte op een goede locatie. Vind het heel lastig!

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 18:30

Ik zou het even bij de gemeente informeren. Wij wonen ook in beschermd stadsgezicht en hier mag oprecht gewoon veel (ook zonnepanelen) dan misschien wel niet alles..

Mijn ouders wonen ook onder beschermd stadsgezicht. Zij hebben alleen regels mbt de kleur verf op de deuren en kozijnen (ja echt) en de dakpannen geloof ik.

En van binnenuit kan je ook veel isoleren. Ik weet niet hoe het nu zit met subsidies maar toen wij (2 jaar terug) onze oude woning verduurzaamde zat er subsidie op vanuit de overheid en volgens mij kan je verduurzaming ook meenemen in je hypotheek. En soms zijn er ook subsidie potjes vanuit de gemeente. Dat was bij ons op dat moment helaas niet.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 18:38

Biks2 schreef:
Ik heb mijn oog laten vallen op een leuke woning, alles klopt, het enige nadeel is dat het energielabel G heeft. Het is ook een zeer oude woning dus opties tot verduurzaming lijken mij beperkt. Het is ook een beschermd stadsgezicht dus je kunt ook niet aan de slag met driedubbel glas of zonnepanelen op het dak.

Heeft er iemand ervaring met zulke projecten, wat heb je gedaan en wat kostte het?

Ik kan de funda link per pb sturen om mee te kijken.

Ben benieuwd!

Ben je zelf handig, heb je een aannemer in de familie waar je goed mee kunt en is klussen je hobby?
Dan geef ik je een kans. Zo niet, laat het aan iemand over die weet hoe je dergelijke huizen verbouwd en zoek zelf iets zonder bureaucratische rompslomp.

Ik wil best naar je link kijken; een beetje kennis van zaken heb ik wel maar ik ben geen aannemer of zo.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Huis met energielabel G bouwjaar 1800 verduurzamen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 18:45

Ik heb een mail gestuurd naar de gemeente. Ik bel er morgen even achteraan.

Ik ben zelf niet handig zoals wel blijkt aan mijn berichten ;) mijn vader is handig en heeft verbouwd maar niet zulke oude huizen met beschermde status.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 18:49

Dan zou ik ook alvast een aannemer vragen voor een indicatie hoeveel zoiets zou kosten. Zij hebben vaak ook wel ervaring met vergunningen etc.

Dan weet je over hoeveel geld je het ongeveer hebt en of het haalbaar is voor jullie.
Je kan bij je hypotheekadviseur vragen over subsidies voor verduurzamen of een verduurzamingslening.

Urona447
Berichten: 2803
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Huis met energielabel G bouwjaar 1800 verduurzamen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 21:39

Als je zelf niet handig bent zou ik helemaal rekening houden met een groot budget en moeilijkheden met het vinden van vaklui.