Pimpelmeesjes slopen ons huis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Pimpelmeesjes slopen ons huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 12:09

Dit is het allerlaatste onderwerp waar ik ooit dacht een topic over te openen :+

2,5 jaar geleden hebben wij een oud huis gekocht. De houten delen van de woning zijn aan vervanging toe en we zijn bezig om hier een aannemer voor te vinden. Aan de achterkant van de woning zit houten dakbeschot. Dit is behoorlijk zacht geworden omdat er een boom half overheen hing en het altijd nat gebleven is.

Nu hebben de pimpelmezen bij ons in de tuin besloten dat dit hout fijn nestmateriaal is en dat ze openingen kunnen gaan maken om nesten in te bouwen. Ze zijn de hele dag druk in de weer om ons dakbeschot te slopen.

De gaten die ze gemaakt hebben zijn afgedekt met een plankje, maar ze zoeken gewoon een ander punt en creƫeren binnen een dag een gat in de gevel.

Wie heeft mogelijk de gouden tip om verdere schade te voorkomen totdat het dakbeschot vervangen kan worden voor kunststof?

In de wijde omtrek zijn sowieso al veel nestkasten en plekken te vinden. We overwegen om nestkasten aan de gevel te hangen en de vogels te voorzien van makkelijker nestmateriaal. Alleen is onze angst dat we dan alleen maar meer mezen aantrekken.

Zouden pimpelmezen zich laten afschrikken door nepkraaien bijvoorbeeld? Of moeten we toch een ombouw van gaas gaan plaatsen? Help :')


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Pimpelmeesjes slopen ons huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:11

Ik lach je niet uit oke. Maar wat een hilarische titel. :=

Ik zou denk ik gaas er omheen spannen voor de tijdelijkheid. Dan kunnen ze er niet bij. Maar wat een irritant probleem zeg...

Muronia

Berichten: 19558
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:13

Jemig, ben je mooi klaar mee. Zulke schattige beestjes maar dat is niet de bedoeling. Ik denk dat gaas er omheen spannen geen slecht idee zou zijn inderdaad. Mooi wonen trouwens wel in het dorp he? (Ik kom daar vandaan :D )

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 12:14

MarlindeRooz schreef:
Ik lach je niet uit oke. Maar wat een hilarische titel. :=

Ik zou denk ik gaas er omheen spannen voor de tijdelijkheid. Dan kunnen ze er niet bij. Maar wat een irritant probleem zeg...


Ze zijn ook echt met veel! Als ik ze hoor en ik kijk uit het raam, hangen er soms wel een stuk of 8 tegelijkertijd aan die gevel.

Mijn vriend opperde al om de katten met jetpacks te gaan uitrusten :+

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 12:16

Muronia schreef:
Jemig, ben je mooi klaar mee. Zulke schattige beestjes maar dat is niet de bedoeling. Ik denk dat gaas er omheen spannen geen slecht idee zou zijn inderdaad. Mooi wonen trouwens wel in het dorp he? (Ik kom daar vandaan :D )


Ja, het is heerlijk wonen <3
Gaas eromheen is wel onze laatste keuze omdat het best wel een grote oppervlakte is en ook wel lastig te realiseren is waarschijnlijk. Tegen de gevel aan helpt naar verwachting niet. Of het moet enorm fijnmazig zijn. We hopen stiekem op een makkelijkere gouden tip :o

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Pimpelmeesjes slopen ons huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:16

Afdekken met kunststof zeil?

Muronia

Berichten: 19558
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:17

Het hout anders insmeren met iets wat ze vies vinden?

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Pimpelmeesjes slopen ons huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:18

Oh jeetje, wat een loedertjes joh :')
Ik heb geen oplossing voor je helaas. Is het niet gewoon te accepteren totdat het kunststof komt? Of duurt dat echt nog te lang?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Pimpelmeesjes slopen ons huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:30

:')

Ik heb wel begrepen dat mezen een duidelijk territorium hebben, en dat je nestkastjes liefst 10 meter uit elkaar moeten hangen omdat ze niet naast elkaar willen nestelen.
Dus misschien toch gewoon wat nestkastjes proberen op te hangen en hopen dat de mezen die erin trekken de rest wegjagen als ze eenmaal gesetteld zijn?

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:33

Wij ondervinden er ook hinder van, bij ons kruipen/maken ze nesten onder ons rietendak.
Wij hebben er heel fijnmazig kippengaas tegenaan gelegd, dit lijkt tot nu het enigste wat helpt.

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:33

Als de mezen nu met hun nestjes bezig zijn, gaan ze niet meer in een nestkast zitten. Ik wist trouwens niet dat zulke schattige diertjes van die enorme slopers konden zijn :D. Zeil er overheen hangen lijkt me nu de snelste oplossing.

Foaly

Berichten: 4857
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Pimpelmeesjes slopen ons huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:36

Ben je klaar mee _O-

Maar ik zou ook zeil doen denk ik. Dan wel goed strak, zodat ze er niet alsnog onder of tussendoor kruipen.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:39

Foaly schreef:
Ben je klaar mee _O-

Maar ik zou ook zeil doen denk ik. Dan wel goed strak, zodat ze er niet alsnog onder of tussendoor kruipen.


Vastzetten met een nietjes-/spijkerpistool?

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Pimpelmeesjes slopen ons huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:55

En niet te lang wachten, binnen een week zitten ze dan al op de eitjes en als je dan zeil gaat spannen overleven de jonge vogeltjes het niet, dat zou ook weer sneu zijn als ze echt in de gaten nestelen.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Pimpelmeesjes slopen ons huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:12

Ik denk niet dat je meer meesjes aantrekt met nestkasten: de meesjes die het uiteindelijk zien als hun plek jagen de andere wel weg.
Verder zijn het verbazend fanatieke vogeltjes, heel grappig in alle gevallen dat ze niet jouw spullen aan het slopen zijn. Voor nepkraaien zijn ze denk ik niet echt onder de indruk. Hier laten ze zich meestal niet zomaar wegjagen, ook niet door andere vogels of zelfs katten. (Ze zitten dan wel hoger in de struiken natuurlijk, maar veel verder dan dat gaan ze niet.)

Ik denk dat fijnmazig gaas (maaswijdte rond 1cm) wel moet werken. Met nietpistool of krammetjes vastzetten, zou volgens mij redelijk snel moeten kunnen. Dan kun je daarna rustiger nadenken over een betere oplossing.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:14

prompter schreef:
En niet te lang wachten, binnen een week zitten ze dan al op de eitjes en als je dan zeil gaat spannen overleven de jonge vogeltjes het niet, dat zou ook weer sneu zijn als ze echt in de gaten nestelen.

Volgens mij halen ze alleen nest materiaal en bouwen ze geen nesten daar.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Pimpelmeesjes slopen ons huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:21

Fijnmazig kippengaas. Dat zie je waarschijnlijk ook het minst.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Pimpelmeesjes slopen ons huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:25


soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:26

Ik zou, denk ik, de plekken waar de gaten zitten met een plankje afsluiten en daarvoor een nestkastje hangen. En dan kijken hoe ze reageren.
Maar wat BigOne schrijft zou ook best wel eens kunnen: dat ze op zoek zijn naar nestmateriaal. Dat zou ik eerst eens gaan observeren, want dan zijn er uiteraard weer andere oplossingen aan de orde.

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Pimpelmeesjes slopen ons huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:39

Als je zo'n voerding neerhangt waar je normaal vetbollen in kan doen en die vult met paardenhaar (van de vacht) zouden ze dan misschien ipv het hout het haar pakken?

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:42

Pikken ze geen insecten uit het rotte hout? Misschien als je ergens anders meelwormen oid aanbiedt dat ze het dan ook meer met rust laten?

Overigens zijn in NL wettelijk alle bezette vogelnesten beschermd. Je mag voorkomen dat ze gaan broeden, maar als ze op de eitjes zitten mag je tot de kuikens weg zijn niets doen wat de nestplek zou kunnen verstoren. Afhankelijk van hoe snel je die planken gaat vervangen zou ik het dus idd zsm afdekken met iets en idealiter een alternatief aanbieden :j

Afanaisa91

Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Pimpelmeesjes slopen ons huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:49

Och wat schattig, en onhandig :+

Meestal bouwen ze hun nestjes uit lagen op, dus ik zou naast het afdekken van het beschot ook wat kleine takjes/mos/haar/veertjes aanbieden.

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 13:52

Bedankt alvast voor alle tips! We hangen er nu telkens een plankje voor wanneer we een gat zien ontstaan. Die gaten ontstaan binnen een dag en worden dezelfde dag nog dichtgemaakt. Ze lijken echt een zwak punt te zoeken en trekken dat dan open tot er een gat in zit.

Het kunststof kan nog wel ruim een tot twee jaar gaan duren. Daar zitten hier behoorlijke wachttijden op.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Pimpelmeesjes slopen ons huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 17:08

Wat voor kunstof heb je besteld? De Keralit heeft hele snelle levertijden, die leveren doorgaans binnen een week.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 17:16

BigOne schreef:
prompter schreef:
En niet te lang wachten, binnen een week zitten ze dan al op de eitjes en als je dan zeil gaat spannen overleven de jonge vogeltjes het niet, dat zou ook weer sneu zijn als ze echt in de gaten nestelen.

Volgens mij halen ze alleen nest materiaal en bouwen ze geen nesten daar.

Maar als het een nestplek is dan z.s.m. dichtmaken en evt nestkastjes ophangen waar ze hopelijk wel gebruik van maken?

meggiemeg schreef:
Een vogelverjager welke geluid maakt? Hier jaag ik de duiven weg met het geluid van een roofvogel.
https://www.allestegenongedierte.nl/vog ... et-geluid/

Jaag je dan ook niet de vogels weg die nestelen op plekken waar je ze wel wilt?
Hier zijn alle nestkastjes bezet door mussen, mezen zien we hooguit nog af en toe bij de mezenbollen waar de mussen ook flink van eten.
En na de nestkastjes hebben de mussen de hoeken onder de dakgoten van de schuur ingenomen om te nestelen. Kan, dus voor ons geen probleem.
Wel is het opletten dat we de schuurdeur niet open laten staan als het nesten bouwen begint want daar hebben we dan snel zwaluwen in vliegen en buiten de rommel die ze maken kunnen we dan de deur niet meer sluiten omdat ze dan in paniek in de schuur blijven rondfladderen. Heb ze liever in de stallen van de paarden waar ze in en uit kunnen blijven vliegen. Vind het vooral ontzettend schattig als de jongen gaan uitvliegen.