Pimpelmeesjes slopen ons huis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 17:19

gewoon wachten met bouwen tot ze uitgevlogen zijn is ook een optie..

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 17:36

speurneusc schreef:
gewoon wachten met bouwen tot ze uitgevlogen zijn is ook een optie..


Bedoel je in onze situatie? Opzich hebben we geen haast met het vervangen van de gevel, maar we hebben liever niet dat de gevel van onze woning door ze opengemaakt wordt. Dan krijgen we lekkage.
Daarnaast zitten ze nu niet in de gevel te broeden, dus dat willen we graag voorkomen. In principe zijn er ruim voldoende nestplekken.

Keralit is wel redelijk vlot te bestellen, maar het is even wachten op een aannemer die dan direct een kunststofkozijn met HR++ glas kan gaan plaatsen. Het kozijn is ook behoorlijk op, dus het is handig om alles in een keer aan te pakken.

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 17:36

Nestkastjes goede optie, nestmateriaal aanbieden ook goed idee.

Weet je zeker dat ze niet de torretjes etc uit het hout pikken? Bij mij aten de vogels beestjes die in het hout van mijn raamkozijn leefden. Tot het raam er ongeveer uitviel.

Misschien ook nog wat voer (vogelpindakaas) aanbieden.

Vogels zijn inderdaad territoriaal, je krijgt heus geen zwermen vogels die gaan nestelen...

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 18:51

Hevonen schreef:
Nestkastjes goede optie, nestmateriaal aanbieden ook goed idee.

Weet je zeker dat ze niet de torretjes etc uit het hout pikken? Bij mij aten de vogels beestjes die in het hout van mijn raamkozijn leefden. Tot het raam er ongeveer uitviel.

Misschien ook nog wat voer (vogelpindakaas) aanbieden.

Vogels zijn inderdaad territoriaal, je krijgt heus geen zwermen vogels die gaan nestelen...


Zou kunnen dat ze beestjes hebben gevonden, ze gaan alleen wel echt voor het maken van gaten en er is in principe voldoende voedsel te vinden in de omgeving. Er is nu alweer een flink gat bij. Opzich heb ik geen probleem met een nestje in de gevel, maar ik vermoed dat ze het hout lostrekken en meenemen als nestmateriaal. Ik zie ook nergens iets terug van het hout. En ze doen het in een behoorlijk rap tempo. Als het wel doorgaat in dit tempo, is al het hout van de zijgevel in 2 maanden weg. Dat wil ik wel proberen te voorkomen :+

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 19:14

Animal schreef:
Bedankt alvast voor alle tips! We hangen er nu telkens een plankje voor wanneer we een gat zien ontstaan. Die gaten ontstaan binnen een dag en worden dezelfde dag nog dichtgemaakt. Ze lijken echt een zwak punt te zoeken en trekken dat dan open tot er een gat in zit.

Het kunststof kan nog wel ruim een tot twee jaar gaan duren. Daar zitten hier behoorlijke wachttijden op.

Mss ipv een plankje er een nestkastje hangen? Omdat het toch nog even duurt voor je kunststof krijgt?
Dichttimmeren heeft niet het gewenste effect. Mss vinden ze dit een fijn alternatief. Doe je er vast wat takjes of wol in of whatever ze fijn nestmateriaal vinden?
De titel…moest ik ook even om glimlachen…maar serieus lastig dit.

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Pimpelmeesjes slopen ons huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 19:27

Die nestkastjes gaan we doen inderdaad. We hebben tientallen lege nestkastjes rondom huis, dus dat is sowieso wel heel makkelijk te realiseren. Meelwormen heb ik ook wel een aantal kg van liggen, dus ook dat werkt wel. Nestmateriaal is wat lastiger. Wol hebben we wel, maar wat zou verder te doen zijn? We wonen tegen een natuurgebied aan in een gebied rijk aan bomen, dus takjes lukt ze vast zelf wel qua sprokkelen.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 19:30

Omdenken: het scheelt je sloopkosten :))

Ik geef ze paardenhaar (het is nu verhaartijd tenslotte) en mos (uit het grasveld) als nestelmateriaal, en einde seizoen zit dat idd in de nestkastjes als ik ze schoonmaak.
Nestkastjes al in het najaar ophangen maakt ook dat ze niet meer in het voorjaar gaan bouwen. Daar werken ze dan de hele winter al aan (en ze slapen er ook in)

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 21:08

hooi, of gemaaid gras drogen

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Pimpelmeesjes slopen ons huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 21:11

Wel goed om te weten dat áls ze aan het broeden zijn, je ze niet mag verstoren. Dat is wettelijk gezien verboden.