Welke plantjes doen het goed in de schaduw?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Welke plantjes doen het goed in de schaduw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 12:40

Hoi bokkers, zouden jullie misschien willen meedenken voor mijn balkon op het noorden? Ik heb nog een plantenbak over en zoek leuke éénjarigen die goed tegen schaduw kunnen (met einde van de middag een uurtje of twee wat zon). Gewoon een niet al te ingewikkeld, schaduwbestendig plantje wat liefst lang bloeit.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Welke plantjes doen het goed in de schaduw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 12:42

Op de website van plantsome.nl kun je ook met de zoeker informatie invullen waarmee ze dan geschikte planten laten zien en dan kun je ze of daar kopen of gewoon op naam elders zoeken. Je kunt met de zoeker dan invullen of ze veel of weinig zonlicht krijgen e.d. en dan laten ze geschikte planten zien die matchen.

https://www.plantsome.nl/pages/plantzoeker

Goof

Berichten: 28797
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Welke plantjes doen het goed in de schaduw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 12:50

Zolang er wel voldoende licht is is mijn ervaring dat eigenlijk alles het wel goed doet. Gewoon kopen wat je leuk vindt dus :D

Ik heb een plek in mijn tuin die nooit zon pakt en altijd vochtig blijft en ook daar is het altijd 1 grote bloemenzee.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 13:06

Dank je wel voor de tip, cursebreaker +:)+

@Goof: vorig jaar stonden onder andere mijn blauwebessenstruik te donker. Waardoor die heel erg naar één kant is gaan groeien. Die doet het dus niet goed met zo weinig zon. Mijn ervaring is echt anders dan de jouwe.

Telpeva

Berichten: 14721
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 14:15

Ik lees graag mee want ik vind het ook een ellende om iets te vinden, ik heb een stuk tuin waar gewoon 0 direct zonlicht komt en mijn ervaring is ook dat planten het daar gewoon niet goed doen.
Wat ik tot nu toe heb gevonden wat daar weet te overleven dat zijn geraniums, ook wel bekend als ooievaarsbek. Ik zou wel kijken naar varianten die ook tegen schaduw kunnen, want volgens mij kan niet elke variant even goed er tegen. In de winter worden ze kaal, maar als je ze gewoon laat zitten dan komen ze in het voorjaar weer terug tot leven. Het is op zich dus geen eenjarige plant, ik weet niet of dat een harde eis is? Want ze kunnen dus wel langer leven. Ik kijk er zelf in de winter nooit naar om en die verwaarlozing lijken ze ook prima te kunnen handelen. Het type wat ik heb heet geranium rozanne, die zijn blauw paarsig met relatief grote bloemen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Welke plantjes doen het goed in de schaduw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 14:55

Ik verplaats dit topic naar Huis Tuin en Techniek, daar past het beter

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:03

Varens?

Sansevieria
Berichten: 4204
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Welke plantjes doen het goed in de schaduw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:09

Bloeiend eenjarig spul? Vlijtige liesjes, die hebben in de zon heel veel water nodig, gaan ook wel in schaduw.
Dan, een (knol) begonia zou het ook redelijk moeten doen, maar die dan echt niet te veel water geven.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Welke plantjes doen het goed in de schaduw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:29

Waarom één jarig en niet vast? Kleine maagdenpalm doet het goed in de schaduw, bloeit leuk en is een vaste plant. Wel blijft ie heel laag

prompter

Berichten: 11104
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:38

Lobelia's zijn eenjarigen die het ook wel goed zullen doen en bloeien lang. Wel vorstgevoelig, dus als er nog nachtvorst voorspeld wordt even binnen halen. Oh en viooltjes, die kunnen ook wat meer hebben.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Welke plantjes doen het goed in de schaduw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:47

Astilbe is ook een vaste plant die het goed doet in de schaduw. Anemoon vaak ook

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Welke plantjes doen het goed in de schaduw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:51

Hier doen de rhododendrons het goed in de schaduw :)

prompter

Berichten: 11104
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 16:25

Marigo schreef:
Hier doen de rhododendrons het goed in de schaduw :)


Die zijn wat groot voor in een plantenbak op een balkon :))

Knuffeldier

Berichten: 562
Geregistreerd: 21-07-08
Woonplaats: Midden van het land

Re: Welke plantjes doen het goed in de schaduw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 16:47

Hosta's

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 17:10

Viooltjes? Al houden die ook van zon, eigenlijk houden de meeste eenjarigen van zon. Misschien vingerhoedskruid? Is tweejarig maar kan wel redelijk in de schaduw.
Wat het hier goed doet in de schaduwborder (vast): vrouwenmantel, skimmia (blijft groen), astilbe, en ik heb sind vorig jaar longkruid en heuchera wat goed lijkt te gaan en mooi blad heeft in de winter. Een kerstroos/ helleborus, al doen die het hier ook goed in de zon. Vergeet met nietjes, de kaukaskische is vast en heeft volgens mij ook mooi blad in de winter.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 17:34

prompter schreef:
Marigo schreef:
Hier doen de rhododendrons het goed in de schaduw :)


Die zijn wat groot voor in een plantenbak op een balkon :))

En daarnaast heb ik al een Azalea'tje (op stam) op dat balkon staan, dat wordt een beetje te veel van hetzelfde.

Er komen leuke tips voorbij, dank! Ik zal eens opzoeken wat goed bij mij past, en wat er in de buurt te krijgen is :) De vlijtige liesjes lijken me een kanshebber, ik zie ze met wit, roze en rood. Lichte kleuren hebben mijn voorkeur, blauw en lila vind ik ook mooi maar in zo'n donkere omgeving valt het eerder weg.

Éénjarig is geen harde eis maar ik zou het leuk vinden om in die bak elk jaar iets anders te hebben staan. Daarnaast waait het hier nogal en dat lijkt me vooral in de winter niet optimaal voor een balkonplant (en ja er staan andere, vaste planten. Achter het muurtje wat de omheining is van het balkon zeg maar. Niet aan de rand, waar ik die bak wil hangen).

Sansevieria
Berichten: 4204
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Welke plantjes doen het goed in de schaduw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 18:12

Hou er wel rekening mee dat het meeste eenjarige spul niet winterhard is, en vlijtige liesjes bijvoorbeeld kunnen echt geen graad nachtvorst verdragen, maar zijn wel heel leuke dankbare bloeiers.