Meer biodiversiteit; Hoe draag jij bij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bodan

Berichten: 1220
Geregistreerd: 27-08-07

Meer biodiversiteit; Hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 21:14

Afgelopen decennia daalden de aantallen bestuivende insecten en de diversiteit ervan dramatisch. Veel soorten zitten op de rand van uitsterven. Terwijl het voortbestaan van bestuivende insecten, zoals hommels, bijen en vlinders, belangrijk is voor onze voedselzekerheid, ons welzijn en de economie (bron pollinators)

Ik heb dit topic geopend, omdat ik benieuwd ben op welke manier jullie een bijdrage leveren aan het vergroten van de biodiversiteit. Ik hoop dat we veel ideeën uitwisselen.

3 jaar geleden begon het toen ik mijn eigen tuin diverser wilde maken. Het begon met een grasveld met wat struiken en bloemen. Nu heb ik een tuiny vijver, takkenril, diverse inheemse planten en komt er in mijn grasveld een bloemenmengsel.

Maar ik wilde meer. Ik heb de hele straat meegekregen om een geveltuin aan te leggen, ook in de straat van mijn ouders.
Ik heb contact gehad met de gemeente om meer bomen te plaatsen. Ik ben nu voor het 2e jaar een voedselbank voor bijen, dit gaat via de pollinators. Dit houdt in dat ik 20 inheemse bloemenzaad zakjes uitdeel. Wil je zelf ook een bijen voedselbank worden of alleen zaden ophalen, kijk dan even op de website van de pollinators.

Maar toch voelt het alsof ik meer kan doen, maar hoe? Ik zou willen dat mijn gemeente zou samenwerken met groene organisaties als cruydthoeck of ivn. Dat er minder geharkt en gemaaid wordt en groenmedewerkers meer kennis wordt bijgebracht. Dat sloten gezonder worden, waar zijn de planten? Dat bedrijven ook kijken hoe ze groener kunnen worden. Hoe kan ik meer mensen in de wijk stimuleren?

Wat doen jullie in je omgeving? Hoe heb je dit aangepakt? Brand los!

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 22:07

Bij ons in de tuin zitten ook wel veel insecten; wij bespuiten niets, en wat door rupsen of slakken opgevreten wordt zij maar zo. Ook meikevers zien we elk jaar. Ze richten wel wat schade aan maar dat herstelt ook wel weer.
Zolang de monocultuur grasland, landbouw, akkerbouw, tuinbouw en bloemen/bollenteelt niet verandert, en niet stopt met bespuiten op grote schaal zullen de insecten het niet redden, laat staan dat ze waardplanten vinden.
Zelfs honderden meters ver in het natuurgebied bij ons in de buurt zijn de gifstoffen van de leliekweek in de bodem gevonden. 8)7
We hebben bij de paarden een takkenwal gemaakt rondom de heuvel, en die beplant met allerlei kruidachtigen. Tussen de bomen is ook een bloemen/on-kruidenstrook. En in de wei staat een variatie aan 'on'kruiden tussen het gras.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Meer biodiversiteit; Hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 22:10

Ik heb voornamelijk inheemse planten en laat snoeiafval zo veel mogenlijk liggen.
We hebben veel vlinders in de tuin en ik probeer ook bewuat bepaalde waardplanten neer te zetten.

Dit topic van Pien sluit ook wel goed aan:
[HTT] Permacultuur

Sannens
Berichten: 1408
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 22:18

Mijn moeder was gek op vogeltjes en vlinders, dus zij had heel haar tuin vol staan met planten die de insecten en vogeltjes naar haar tuin hielpen. Wij hebben twee jaar geleden haar huis gekocht en veel van die planten laten staan. We hebben een stukje uitgeruimd en daar gras geplant zodat onze dochter daar ook kan spelen, maar de rest staat vol met allemaal prachtige planten en bloemen die de vlinders, bijen en vogels fijn vinden. Ook hebben we veel bomen (zeven in totaal) in onze ‘normale’ rijtjeshuis tuin.
We laten expres al het afgevallen blad liggen in de winter, voor onder andere egeltjes. En ik vind het echt heel leuk dat ik afgelopen jaar voor het tweede jaar op rij een egeltje heb zien scharrelen in onze tuin.

In ons plantsoen is door de gemeente ook net een nieuwe boom geplant. We gaan die komende zomer wat extra water geven zodat hij er hopelijk goed doorheen komt.

Verder lees ik graag mee voor extra tips!

mysa

Berichten: 10486
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Meer biodiversiteit; Hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 22:39


Pluttersput

Berichten: 15018
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Meer biodiversiteit; Hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 23:12

Ik heb in de voortuin een grote vijver aangelegd, met vooral inheemse waterplanten. Voor de libelles, salamanders, kikkers etc.. ook liggen er 2 hoge houtwallen, maar ik vorig jaar een hommelnest in had <3

De achtertuin is ook voorzien van een vijver, bloeiende planten voor vrijwel elk seizoen, een houtwal, bomen, en struiken. Ik ben nog veel aan het finetunen, maar ik durf wel te zeggen dat ik een van de weinige tuinen ben waar echt voor alles iets bedacht is hier in de straat :j

Kimberley_

Berichten: 4893
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Re: Meer biodiversiteit; Hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 23:26

Wij proberen steeds een beetje meer te doen in onze tuin.

Tot dusver:
Vijver waar vaak libelles, kikkers enzovoort zitten.

Bloemen, planten en struiken speciaal voor bijen, vlinders enzovoort.

Meerdere voerplekken voor de mussen, mezen, eksters, duiven en Vlaamse gaai.

Een mussen/mezenhotel dus hopelijk ook kleintjes dit jaar. En een vogelbadje om in de hitte even af te koelen.

Een egelhuisje welke goed beschut staat en waar rondom zo min mogelijk bladeren weggehaald worden.

Dus ik neus lekker mee voor meer ideeën.

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Meer biodiversiteit; Hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 23:33

Wij hebben zo’n 400m2 bestrating omgetoverd tot tuin :D.

Wel nog een beetje zoekende welke bloemen en planten e.d.
ook hebben we een hele grote klimop. In mijn ogen prachtig en er zit super veel in qua insecten.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 23:54

Bodan schreef:
Maar toch voelt het alsof ik meer kan doen, maar hoe? Ik zou willen dat mijn gemeente zou samenwerken met groene organisaties als cruydthoeck of ivn. Dat er minder geharkt en gemaaid wordt en groenmedewerkers meer kennis wordt bijgebracht. Dat sloten gezonder worden, waar zijn de planten? Dat bedrijven ook kijken hoe ze groener kunnen worden. Hoe kan ik meer mensen in de wijk stimuleren?

Wat doen jullie in je omgeving? Hoe heb je dit aangepakt? Brand los!


Ik ben actief geworden in de lokale politiek. Bij een 'groene' lokale partij.
Dus als je echt meer invloed wilt, kijk welke (lokale) politieke partij ook met vergroening, milieu en klimaat bezig is, en vraag daar eens door wat er al gedaan wordt, en drop je ideeën. Je hoeft niet meteen op de kieslijst te komen en raadslid te worden (wat ik dus wel ben). Dat zou je sowieso nog 2 jaar wachten kosten.

Hier gaat op mijn (politiek ingezette) suggestie de gemeente de specifieke op de gemeente aangepaste zadenmengsels van Cruydthoeck zaaien bv.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 23:56

Thuis; helemaal niks. Kaal balkon, alles wat ik had ging dood omdat ik het vergat.

Op stal hebben we een kruiden- en een bloementuin.
Daar ben ik af en toe wel actief in bezig.

Ik heb gewoon geen groene vingers en voel ook de noodzaak niet om die te ontwikkelen.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 00:07

Ik heb amper bestrating. Ik heb veel struiken en planten in de tuin, bomen en heesters. Ik heb een voederplaats voor vogels, altijd water voor de egels, een gemetselde plantenmuurtje, met extra brede voegen, waar kikkers, padden, slakken en andere insecten in kruipen. Een laag vogelbad met stenen er in voor de insecten. In de zomer zet ik de sproeier wel eens aan, waar de merels dankbaar gebruik van maken. De mussen nestelen onder mijn dakpannen, ook altijd veel kuikens en een hoop herrie, meerdere nestkastjes, ik heb een vleermuizenhuis welke is bewoond. Verder heb ik kippen en eten die buiten, vogels eten altijd graag mee. Meerdere konijnenverblijven met zandbakken waar de vogels in zandbadderen. Ik geniet er van, zelfs van de muisjes :D
Oh en het blad van de bomen gaat in de herfst enkel van het gras af, maar ik veeg het allemaal in de borders, waar heel veel diertjes in gaan schuilen. Verder ook erg goed voor het bodemleven. Mijn tuiny forest ligt helemaal onder de mulch, zodat de grond in de zomer niet uitdroogt. De kippen graven de modder om en houden het los, ik heb enorm veel wormen :D En ook de mol is geweest, die heb ik even laten graven, toen was is klaar en foetsie is ie :D
Laatst bijgewerkt door Wintu op 27-03-24 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 00:07

Mijn tuintje is helaas voor een groot deel bestraat. Wel elk jaar een bijen-bloemenmengsel in de border en in bloembakken, veel bijen in de bramenstruik die de hele schutting beslaat en veel bijen in de vlinderstruik. En de bijen hebben een giga hotel gevonden in mijn schuur: daar staat een hele grote houten stellingkast met heel veel gaatjes in de staanders. De bijen gaan daar in de zomer af en aan in en uit.

Ik ben bezig met de aanleg van een volkstuin, daar ben ik nog aan het nadenken wat ik wil. Ik wil wel graag bloemen, maar heb hem nu heel effectief ingedeeld voor groenten.

Het liefst wil ik op het dakterras ook bloembakken en bloemen, maar ik moet daar nog eens over nadenken. Want eraan denken om daar water te geven (liefst uit de regenton 2 verdiepingen lager) is nog wel een dingetje. Een sedumdak voor op mijn schuurtjes staat op de agenda voor als ik geld over heb.

Yavanna

Berichten: 2642
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Meer biodiversiteit; Hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 07:16

Ik heb geen tuin, of eigenlijk wel, de watertuin van Nederland, want ik woon op een boot. En ik heb hiervop de eilanden bijen en vlinderbloemenzaad gezaaid, ook op mijn boot heb ik bakken en potten met bloemenzaad gezet. Nu maar zien wat er uit komt. En kijken of ik aziatische hoornaars zie, die gaan eraan.
We zijn dol op bijtjes, hommels, vlinders, libelles en juffers en doen er zoveel mogelijk aan om hun leefomgeving te verbeteren.

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Re: Meer biodiversiteit; Hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 07:24

16 hectare grasland met diverse kruiden en veel paardenbloemen, die door jaren zelf zijn opgekomen. Spuiten nooit iets op het land :D

En de koeienvlaaien, trekken ook veel insecten aan. Hebben gezonde bodemleven.

Daarnaast zelf in de tuin diverse planten staan waar veel insecten op af komen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34645
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 07:56

Wij hebben veel meer groen dan bestrating, ik heb zoveel mogelijk beplanting waar bijen en vlinders van houden.

Prairy
Berichten: 9079
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 08:04

Ehhh... Even een kleine samenvatting :')

We zijn al 5 jaar bezig met de aanleg van ons voedselbos. Dus heel veel fruit- en notenbomen geplant, maar ook struwelen en hagen geplant met inheems plantgoed.

We hebben de poel uit laten diepen, daar zit nu van alles in. Paar kleine vijvers er bij aangelegd.

Vorige week hebben we in ons productiebos met voornamelijk dennen, eik en berk ongeveer 200 bomen plat laten leggen. De takken gaan grotendeels op de takken wallen van in totaal een 400m lang.
Hierdoor ontstaan open plekken in het bos waardoor jong opschot en zaad dat nuttiger is dan dennen, kan gaan groeien.

In dit bos zijn we ook al een paar jaar meer diversiteit aan het planten. Denk dat we richting de 6000 geplante bomen en grote struiken gaan, framboos etc tel ik dan niet mee.

Mijn moeder en zusje zijn hun tuin nu ook steeds meer divers aan het maken en gebruiken afgevallen blad nu ook als mulch.


Wij werken niet met vrijwilligers, maar er zijn veel voedselbossen die dat wel doen, waar je kunt helpen planten en onderhouden.

Paloedie, tussen je groenten kun je heel goed bloemen zetten zoals Afrikaantjes, bieslook, goudsbloem, Oostindische kers en nog veel meer. Hierdoor maak je het meer divers en heb je ook minder plaagdieren. En het is nog mooi ook ;)
Laatst bijgewerkt door Prairy op 27-03-24 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 08:42

Heel leuk topic om te lezen! Echt tof hoe iedereen hier bezig is met meer biodiversiteit <3

Je kan ook nog overwegen mee te doen aan Maai Mei Niet, dan hebben insecten het meeste profijt van de bloemen in je gazon: https://www.knack.be/maaimeiniet/

Wat ook vaak een hindernis is in tuinen, is dat die weinig toegankelijk zijn (bv door schuttingen, draad,...) Hier en daar een opening laten (een 'egelwegel') helpt dieren om zich toch van tuin naar tuin te kunnen verplaatsen. Zoiets zou je ook met de buurt samen kunnen organiseren: https://www.natuurpunt.be/natuurinfo/tu ... egelstraat

Ook eentje die soms vergeten wordt, is als je een vijver aanlegt, ergens een plekje voorzien waar diertjes zoals egels eruit kunnen klimmen mochten ze in de vijver vallen. Kan via een schuin plankje, of een schuine oever.

prompter

Berichten: 11106
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Meer biodiversiteit; Hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 08:49

Toen wij in ons huidige huis kwamen wonen tien jaar geleden was de tuin een steenvlakte met twee perkjes en twee hortensiastruiken in zieltogende staat. Inmiddels wonen er zo'n 40 mussen permanent in onze tuin, want ze vinden er eten, kunnen slapen in de struiken en broeden in de vogelhuisjes. We hebben een vijver aangelegd waar veel vogels komen drinken, er staan ook vogelbadjes en in de zomer een ondiep schoteltje met water voor de bijen, die komen veel drinken en er is dan geen risico voor ze op verdrinken. We hebben een mengsel van klimplanten, een schaduwhoek met groene planten en verder veel bloemen in de zomer. In de ochtend worden we wakker met mussengekwetter, zo gezellig!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 08:49

Leuk topic :D

Ik heb vooral zo veel mogelijk groen, overal vlinderstruiken en fruitbomen, een brede haag, en het liefst laat ik de bladeren zo veel mogelijk liggen aan de rand van de tuin. Ik heb een vijver met rotsen waar insecten veel gebruik van maken. Ik gebruik uiteraard geen gif. Helaas gebruikt de buurman wel nog veel gif en spuit ook mijn paadjes mee als ik weg ben.

Ik ben van plan om een groot insectenhotel te bouwen. Zeker een vierkante meter. Het hout ligt klaar, ik heb er alleen nog geen tijd voor gehad :=

We hebben altijd veel vlinders en wilde bijen in de tuin en schuur. Helaas gingen ze een paar jaar geleden ineens allemaal dood toen de boer zijn aardappelen begon te spuiten.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:10

Bodan schreef:
......

Ik heb contact gehad met de gemeente om meer bomen te plaatsen. Ik ben nu voor het 2e jaar een voedselbank voor bijen, dit gaat via de pollinators. Dit houdt in dat ik 20 inheemse bloemenzaad zakjes uitdeel. Wil je zelf ook een bijen voedselbank worden of alleen zaden ophalen, kijk dan even op de website van de pollinators.

....


Ik heb op de website gekeken om ook een voedselbank te worden, maar ik begrijp niet helemaal hoe het werkt. Is het de bedoeling dat je zelf die 20 zakjes eerst betaalt en dat de mensen die een zakje komen ophalen aan jou betalen? Hoeveel kost dat allemaal? Weet jij dat?

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:16

Ik heb maar een paar m2 aan tuin, dus gigantisch is de impact niet :') maar ik heb alle tegels en kiezels eruit gehaald en er planten voor in de plaats gezet. Eerst insect vriendelijke planten die ik mooi vond, maar probeer tegenwoordig zoveel mogelijk ook inheems en biologisch te planten. Verder ook een vijvertje aangelegd en een paar hotelletjes opgehangen :D het is nu al een groot zoemfestijn in de tuin :D

kosseh

Berichten: 2598
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Meer biodiversiteit; Hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:39

Ik lees even mee! Ik wil m'n balkon van 12m2 uiteindelijk groener maken. Enige groen nu is de aanslag...

Eerst maar even binnen alles klaar krijgen om er te gaan wonen, maar inspiratie opdoen kan natuurlijk wel al.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:49

Wij hebben dik 900 m² klinkerbestrating uit het erf gehaald en hier hebben we onze ''wildernistuin'' op. Er staat een beukenhaag omheen (helaas mocht het niet gemengd, bestemmingsplan-ding). De begroeiing bestaat uit allerhande kruiden en spul wat vanzelf op komt. Er staan een appelboom, een vlinderstruik, een sering, een paar rozenstruiken, kornoeljes, treurwilg, boswilg, schietwilg, mispel en vlier in. Er is een vijver in gekomen en een ondiepe waterschaal met wat stenen erin.

We maaien er slechts paadjes doorheen verder mag alles doorgroeien, of mijn oude paard maait de paadjes :+: die mag regelmatig los in de tuin.

We gebruiken geen bestrijdingsmiddelen of kunstmest.

Verder hebben we in de afgelopen 4 jaar
-een stuk of 40 wilgen geplant
-een takkenril aangelegd
-in de voortuin ligt een ''rommelhoop'' (blad, kleine takken, maaisel van de paden)
-bij de paarden ongeveer 150 meter haag aangeplant (wel gemengd)
-4 losse ''bosjes'' met struiken, wilgen, rozen, frambozen in de paardenweide/paddock
-Ik maai 1 tot 1,5 meter van de weide niet. Dus er blijft tussen onze hooiweide en onze paardenweide altijd een begroeide schuilstrook staan voor patrijzen/hazen/konijnen

Ik zou nog meer willen aan inheemse bloemen zaaien, maar zit dan altijd met de mengsels dat ik zeker wil weten dat ze niet giftig zijn. Volgend jaar wil ik een aantal bedden aanleggen.

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:50

Leuk topic!
Wij hebben verschillende soorten bomen in de tuin staan, een stuk fruitboomgaard, een stuk bosplantsoen met allerlei grote struiken met schuilmogelijkheden voor vogels, stukken met wilde bloemen, allerlei bloeiende planten in de borders, een paar heggen en stapelmuurtjes. Daarnaast een insectenhotel, verschillende egelhuizen, een eekhoornhuis, vogelhuisjes voor allerlei verschillende soorten vogels, een uilenkast voor steenuilen en kerkuilen, een muizenruiter, een stuk rotstuin.
We laten altijd blad in de borders liggen. We halen het alleen van het gras af maar dan gaat het de borders in. Al het snoeiafval klein knippen en terug de borders in of grotere takken in een paar takkenrillen. Een composthoop wat we weer verspreiden over de tuin. Paadjes met houtsnippers ipv stenen. We vangen regenwater van de schuur op in een IBC.
We hebben altijd heel veel soorten vlinders, struiken bewegen soms helemaal door de hoeveelheid hommels en bijen, heel veel wormen en tal van andere insecten.

We gaan komende zomer 3 minivijvers aanleggen en een vleermuizenkast staat ook nog op het wensenlijstje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bentuh

Berichten: 3434
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Re: Meer biodiversiteit; Hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:58

wat een leuk topic,

wij hebben een normaal rijtjeshuis met daarbij behorende tuin. hierin heb ik verschillende bordes gemaakt, waar ik allemaal verschillende planten in heb staan. Hierbij hou ik altijd rekening of deze aantrekkelijk zijn voor de beestjes.

misschien is het niet veel in vergelijking met sommige anderen. Maar ik denk dat alle beetjes helpen :)

aan de voorkant kijken wij uit op bollenvelden, waarvoor een brak liggend stukje gras met bramenstruiken staat. deze bramenstruik hebben wij voor de helf terug gesnoeid. want veel vogeltjes zitten daar in. maar daarnaast hebben we nu verschillende vlinderstruiken gepland en willen nog wat andere dingen gaan neerzetten. zodat dat stukje ook aantrekkelijk wordt voor de vlinders en bijtjes.