Meer biodiversiteit; Hoe draag jij bij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yavanna

Berichten: 2642
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:25

Net even een foto gemaakt van mijn biovarendetuin in wording. Het onderstel van het paspopje is een keer aan komen drijven, uit het water gehaald en nu volgegooid met potgrond en zaadjes, er komt van alles in op, voornamelijk roze en paarse bloemetjes en zonnebloemen, hoop ik.
En op dit eiland, Geitekaai, heb ik diverse plekken omgeharkt en er vlinder en bijenbloemenzaad gezaaid en ook dit komt al op.
Afbeelding

Afbeelding
Dit zijn mijn palmboompjes in wording, deze zaadjes heb ik meegenomen uit Benidorm, trekt wel geen bijtjes aan, maar bied wel onderdak voor andere insecten. En de andere bak is mijn kruidentuin, net als in het houten bakje, ook allemaal kruiden :)



Afbeelding

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:35

ik woon in het groen, mijn tuin laat in 'verwilderen' :) er staan hier massa's wilde bloemen en kruiden. brandnetels.

We beheren een klein natuurgebiedje (1 ha) met een grote waterpartij, hier is heel veel leven aan insecten en watervogels.

Verder ben ik actief voor de vlinderstichting: https://www.vlinderstichting.nl/bimag/
ik tel regelmatig nachtvlinders, met best grote opbrengst.

Op ons bedrijf wordt niet/heel weinig gespoten tegen onkruid. Ik haal wel de jkk weg en zuring ook af en toe wel. De bramenstruiken moet ik binnenkort ook wel te lijf, want die woekeren te veel.

We hebben veel sloten en water in de buurt, waar het ook gezellig druk is met insecten en vogels. Echt genieten.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:37

Wij doen best veel al eigenlijk :j
We hebben een perceel van 1,3 hectare, helemaal omheind met bomen en struiken (o.a. zo'n 400 meter meidoornheg) waarin van alles woont :j De elzensingel hebben we deze winter gesnoeid zodat er weer flinke scheuten uit gaan lopen waardoor de boel nog beter dicht trekt met betere bescherming voor de beestjes die er wonen.
In de tuin plant ik steeds meer inheemse bloemen, in het gazon hebben we ook al jaren een wildbloemenmengsel. Helaas lukt het niet goed om dat meerjarig te krijgen, dus ik zaai het weer opnieuw in. Blad van de bomen laten we grotendeels liggen, alleen op de bestrating en op het gras halen we het weg. Dat gaat de borders in.
De wei bemest ik alleen met dierlijke mest, het bodemleven daar is ook uitstekend :j Dat viel de loonwerker nog op toen we wat sleuven lieten graven voor de leidingen.
Spuiten doe ik niet of nauwelijks, ik moet alleen wel even kijken naar de plekken met brandnetels, die zijn de afgelopen jaren wat uit de hand gelopen en de paarden eten het niet.
Overal hangen vogelhuisjes voor koolmeesjes e.d.
En er wonen hier ook roofdieren, maar die laten zich niet altijd zien. Zo lag er een paar jaar geleden een hermelijn op het gazon, een paar jaar eerder een boommarter bijvoorbeeld.

Ik moest wel lachen om de opmerking van iemand dat de mol kwam en ging. Dat doen ze hier helaas niet, blijkbaar zit er zoveel voedsel voor ze in de bodem dat ze blijven, dus ik vang wel af en toe een mol om het een beetje beheersbaar te houden.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:42

Ik hou van mollen <3 Theoretisch graven ze vooral in het voorjaar hun gangenstelsel, daarna stoppen ze vrijwel helemaal met graven, en ze zijn territoriaal.
De grond uit mollenhopen is altijd heel schoon en fijn. Ideaal om te mengen met wat compost en als potgrond te gebruiken, of om gaten in de tuin op te vullen. En ze zijn heel handig tegen emelten en engerlingen. Ik ben altijd blij als ik hier weer een mol zie!

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:47

Ik woon redelijk ' op den buiten ' en laat de natuur zoveel mogelijk haar gang gaan.
Veel wilde bloemen, brandnetels, boerenwormkruid, bramen, meidoorns, notelaars, fruitbomen,...
Het is echt een prachtig vogelconcert als je door de weide loopt in deze tijd van het jaar.
Insecten gebruiken de buitenmuren van mijn huis en mijn tuinstoelen als insectenhotel, dus dat zit ook wel snor denk ik :D

JKK en ander slecht spul voor de paarden trek ik uit, wat een kl*teklus is op meer dan 1,5ha weiland }>
En de bramen probeer ik ook in toom te houden, wat niet altijd evengoed lukt :x
Maar ze geven wel elk jaar heerlijke vruchtjes :9

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Meer biodiversiteit; Hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:57

@annemeik: theoretisch gezien zal dat vast kloppen, maar de praktijk is hier anders. Ze graven hier eigenlijk het hele jaar, alleen in de winter nemen ze wat rust.
Maar goed, ik overdrijf het vangen ook zeker niet, maar probeer het wel wat binnen de perken te houden. Zo hebben we al meerdere keren een verzakt tuinpad gehad door de mollengangen, om maar wat te noemen.

Wat ik ook altijd leuk vind zijn de hazen en de fazanten, die zitten ook in de wei. En er woont hier nog een grote buizerd, maar ook verschillende soorten spechten, meerdere soorten mussen, etc etc. We hebben ondertussen ook meerdere buren met bijenkasten, dus die zullen ook wel blij zijn met onze bloemetjes :D

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:02

Wij wonen buitenaf dus veel ruimte om dingen goed te doen. :D We zijn ons raaigras weiland aan het omvormen naar een kruiden/bloemenrijke weide. We hebben honderden meters haag aangeplant. Tientallen meters takkenril. Borders verstoren we zo min mogelijk. Er hangen insectenhotels (en deze zomer komt er eentje bij van 1m3, gemaakt van oude pellets, heel tof!). We zaaien bloemenranden in. Uiteraard alles zo veel mogelijk zonder gif/bestrijdingsmiddel (dus kastanje weide palen, maar de bak is wel geïmpregneerd hout, anders is het niet meer te betalen...).
Solleke_Noah schreef:
Ook eentje die soms vergeten wordt, is als je een vijver aanlegt, ergens een plekje voorzien waar diertjes zoals egels eruit kunnen klimmen mochten ze in de vijver vallen. Kan via een schuin plankje, of een schuine oever.

Ja, dit doen wij ook bij de waterbakken van de paarden. Sinds we dat hebben nooit meer verdronken dieren in de waterbak, zelfs geen insecten! Toevallig vorige zomer 1x vergeten, gelijk een verdronken muisje :\

Mollen laten wij ook altijd hun gang gaan. Zij waren hier eerder dan wij zeg ik altijd. :D Het gazon (of wat daar voor door moet gaan) trekt altijd vanzelf weer bij, hoef je niks aan te doen. Wel jammer is dat onze oprit een forse verzakking heeft omdat een mol er onderdoor gegraven is. :') Ik zie het maar als een natuurlijk aangelegde rem voor auto's, een soort verkeers drempel geul.

Als tip van Solleke_Noah heb ik ooit (4 jaar geleden?) houtstronken die niet goed te kloven waren op een bult gegooid. Ook leuk voor allerlei diertjes om zich in te verstoppen. Er groeit mooi mos op en ik strooi er wat bloemzaad op in het voorjaar. Nog decoratief ook.

edit: ik zie nu je foto's pas TS, superleuk die halve paspop!!
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 27-03-24 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy
Berichten: 9078
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:06

Akshay schreef:
Wij hebben dik 900 m² klinkerbestrating uit het erf gehaald en hier hebben we onze ''wildernistuin'' op. Er staat een beukenhaag omheen (helaas mocht het niet gemengd, bestemmingsplan-ding). De begroeiing bestaat uit allerhande kruiden en spul wat vanzelf op komt. Er staan een appelboom, een vlinderstruik, een sering, een paar rozenstruiken, kornoeljes, treurwilg, boswilg, schietwilg, mispel en vlier in. Er is een vijver in gekomen en een ondiepe waterschaal met wat stenen erin.

We maaien er slechts paadjes doorheen verder mag alles doorgroeien, of mijn oude paard maait de paadjes :+: die mag regelmatig los in de tuin.

We gebruiken geen bestrijdingsmiddelen of kunstmest.

Verder hebben we in de afgelopen 4 jaar
-een stuk of 40 wilgen geplant
-een takkenril aangelegd
-in de voortuin ligt een ''rommelhoop'' (blad, kleine takken, maaisel van de paden)
-bij de paarden ongeveer 150 meter haag aangeplant (wel gemengd)
-4 losse ''bosjes'' met struiken, wilgen, rozen, frambozen in de paardenweide/paddock
-Ik maai 1 tot 1,5 meter van de weide niet. Dus er blijft tussen onze hooiweide en onze paardenweide altijd een begroeide schuilstrook staan voor patrijzen/hazen/konijnen

Ik zou nog meer willen aan inheemse bloemen zaaien, maar zit dan altijd met de mengsels dat ik zeker wil weten dat ze niet giftig zijn. Volgend jaar wil ik een aantal bedden aanleggen.

Via IVN, Velt zijn vaak inkoop acties.

Bij de Cruydthoek hebben ze goede kruiden mengsels.

Je kunt ook bij paard en plant kijken (onderdeel van Arborealis).

Er zijn ook diverse kleine biologische telers die zaad hebben.

Of via BioRon.

Miriam91, wat een mooie tuin <3

Bentuh, alle beetjes helpen zeker!

Kosseh en andere mensen met een balkon, ga vooral ook de hoogte in waar mogelijk :)

Een Japanse Wijnbes kun je prima opbinden tegen een wand en daar komen heerlijke besjes aan. In de kuip, onder de struik kun je dan weer andere dingen planten/zaaien die niet zo hoog worden.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 27-03-24 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Meer biodiversiteit; Hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:08

Wat is iedereen goed bezig. Klein advies zoek de samenstelling van cruydthoek op en ga even zoeken. Scheelt veel in de portemonnee zullen we maar zeggen.

Zelf net verhuisd naar de polder en we zijn nu aan het kijken wat er op komt allemaal. Mag helaas geen haag planten als weide afscherming ivm beschermd open polder landschap. Maar de tuin maakt genoeg goed zullen we maar zeggen.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:10

In m'n werk heb ik er mee te maken. En in m'n tuin probeer ik het zoveel als mogelijk. Ik woon in een kleike arbeiderswoning en mn tuin is niet auper groot. Volgens mij 7x4 ofzo. Vorig jaar bijna 150 tegels uit m'n mini tuin gehaald en tig planten erin gezet. Inheems was het steven maar dat is niet altijd gelukt. Vaste planten en een strook dat ik inzaai met bijen/vlinder mengsel. Verder een mini vijvertje (specikuip in de grond). Ik wil nog graag een boompje erbij (heb al een krentenboompje). Maar ik weet nog niet was. Ik had tot vorig jaar een enorme klimop hek van een meter breed tegen m'n schutting, maar helaas begaf de schutting het en moest die er uit.... echt eeuwig zonde, want daar kwamen zoveel vogels en insecten op af. Ik heb wel nieuwe geplant maar dat is nog echt niets in vergelijking met wat het was.

Ik heb wat stenen gehouden voor een stapel in de hoek van de tuin, waar ik ook wat snoeiafval gooi.

Het is een druppel op een gloeiende plaat aangezien directe buren bv echt amper groen hebben. Maar alle beetjes helpen.

Afanaisa91

Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 12:40

Veel herkenbare berichten hier in dit topic, wat een goed nieuws voor de natuur! :D

Hier ook veel grond met bos/wei, waar we vooral de natuur meer de natuur laten. Dus niet maaien, altijd een stukje wei laten uitbloeien, houtwallen/takkenrillen/hagen aanplanten, inheemse bomen en struiken toevoegen etc.
Heel leuk om een jaar na aanleg van de houtwal al een veer van een kerkuil te vinden. Dus het trekt echt kwetsbare soorten aan! *\o/*

Planten die hier in overvloed groeien of in de weg staan, zoals zaailingen van Europese eik, wilde kers, of vlier en vlinderplant, bied ik sinds vorig jaar langs de weg aan voor een vrijwillige bijdrage. Dit loopt verrassend goed, en in plaats van dood te gaan dragen deze planten elders hopelijk bij aan de biodiversiteit!

Prairy
Berichten: 9078
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 12:42

Nog een tip voor degenen die nog willen gaan planten (volgend najaar, niet nu dat is al te laat):

Meerbomen.nu

Kun je ook helpen met oogsten, en bomen/struiken gratis halen als je helpt met oogsten, of bij afhaal dagen bij bomen hubs :)

En voor grotere aantallen inheems plantgoed waarvan je wil weten wat het is, tegen betaalbare prijzen (ook volgend najaar)

Hegenlandschap.nl

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 12:47

Misschien ook nog een leuke tip, als je tuin ervoor geschikt is: kijk of er in je buurt een uilenwerkgroep (kerkuilen, steenuilen, of bv andere roofvogels zoals torenvalk) zit en neem contact met hen op.

Hier zijn ze (gratis) een steenuilenkast en torenvalkkast komen ophangen, en elk jaar komen ze terug om de nesten te checken en de jongen te ringen.

Heel tof om te zien altijd en tot nu toe hadden we elk jaar prijs met jongen <3

Afbeelding

Afbeelding

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 13:09

Solleke_Noah schreef:
Misschien ook nog een leuke tip, als je tuin ervoor geschikt is: kijk of er in je buurt een uilenwerkgroep (kerkuilen, steenuilen, of bv andere roofvogels zoals torenvalk) zit en neem contact met hen op.

Hier zijn ze (gratis) een steenuilenkast en torenvalkkast komen ophangen, en elk jaar komen ze terug om de nesten te checken en de jongen te ringen.

Heel tof om te zien altijd en tot nu toe hadden we elk jaar prijs met jongen <3

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]


Dat doen ze bij ons in het dorp uit, vooral de steenuilen werkgroep is hier bezig.
In de nachten horen wij veelal de bosuilen trouwens, weet niet of de steenuilenkast ook nog bevolkt is.

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 13:22

Wij hebben inderdaad een steenuilen kast die bewoond is. Hopen op jongen dit jaar! We hebben afgelopen najaar een jonge kerkuil in de kast gekregen, maar die is helaas toch weer vertrokken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Meer biodiversiteit; Hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 14:12

Oh wat gebeurd er al veel. Mooie fotos ook van planten, beestjes en voorbeelden

Ik ben op twee plekken bezig. In nl in de tuin van gv die langzaam van gras/mos en fanatiek schoffelen maar wel met groenblijvende en bloeiende heg verandert in meer groenblijvers bloemen in de borders en een minivijver waar meteen een paar kikkers inzaten

In Frankrijk is voormalig weiland 1600 m2 aan het veranderen in een voedselbosje met nuttig voor mij insecten vogels en reptielen. Een mix aan hoog en laag fruit. Groenblijvende struiken klimmers met bloemen en dadelijk ook groenblijvers. Houtwalletjes, stukjes niet maaien tot oktober bloemmengsels. Bodembedekkers komen ook alles nog vers en jong maar het komt. Vogelbadjes en nu ook voor een stenen voerbak die met water staat waar fanatiek gebadderd wordt inmiddels

Veel insecten (verschillende groene springers) vorig jaar al 6 soorten bijen waar onder de glansbij en hommels geteld en 9 soorten vlinders oa de kolibrie vlinder.

Al meer vogels in de tuin ook met nestjes

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Meer biodiversiteit; Hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 14:34

Daar willen wij nog mee aan de slag. Maar willen het goed doen en damn, wat zijn er veel producten in de handel die eigenlijk toch weer belastend zijn voor het milieu. Ik vind het niet kunnen dat ik mijn tuin aantrekkelijk maak voor insecten/egels/vogels/amfibieën en daarvoor elders schade veroorzaak.

Zaaigoed dat met pesticiden behandeld is zodat het niet aangevreten wordt
Plantjes die geleverd worden in potgrond met turf
Bloempotten van plastic (gerecycleerd, dat wel, maar dan nog...)
Tropische houtsoorten (niet-gecertificeerd) voor schuttingen ed. waarvoor oerwoud moet wijken etc etc

Ik ren altijd gillend het tuincentrum uit ipv in, ik schaf niks aan en zo vlot het natuurlijk niet. Tips welkom (biologisch bloemen zaaigoed heb ik nu al wel haha).

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 14:48

foxy80 schreef:
Ik ren altijd gillend het tuincentrum uit ipv in, ik schaf niks aan en zo vlot het natuurlijk niet. Tips welkom (biologisch bloemen zaaigoed heb ik nu al wel haha).

Onze wilgen komen uit de buurt en bij kennissen vandaan. De boswilg komt spontaan op in de tuin.

De appelboom hebben we gekocht bij een boomgaard die ging verjongen.

De sering hebben we een uitloper van de voortuin gepakt.

Ik denk dat je op die manier in een belastings-luwe manier een eind moet kunnen komen?

Mijn pronkstuk is de treurwilg in de paardenpaddock. Ik heb maanden rondgekeken overal of ik er zag staan. En plots 2 straten verder er één gevonden. Heb op een zonnige middag aangebeld of ik een stekje mocht. Man vond het een fantastisch idee. Hij had de boom zelf geplant, en die stond er al 65 jaar.
Dus het vooruitzicht dat er nu een tak van die boom een paar kilometer verder bij een maf paardenmeisje in de tuin kwam vond hij prachtig!
Afbeelding
Hier staat mijn ''stekje'' in de achtergrond :+:
Ik heb er op 1 avond al eens een uil in zien landen. Een bosuil of ransuil.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Meer biodiversiteit; Hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 15:18

Ondertussen ben ik al bakken en potten uit de kringloop aan het hamsteren voor het eetbare spul.

Voor de tuin zijn stekken uit de omgeving idd een prima idee, daar had ik nog niet aan gedacht.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 15:25

Wij hebben flink veel diversiteit aan planten en bloemen in de tuin (inderdaad zoveel mogelijk stekjes en biologische zaden en bollen) hebben een paar bijenhotels en gaan dit jaar een zandwal maken voor zandbijen.
We maaien het gras amper om veel extra bloemen op te laten komen.
In de winter laten we zoveel mogelijk stengels van het voorgaande jaar in de tuin staan en laten we overal bultjes bladeren en dergelijke liggen zodat bestuivers een plek hebben om te overwinteren.
Daarnaast zijn mijn vriend en ik als vrijwillig wespenconsulent actief bij de Wespenstichting.
Dit houdt in dat we mensen helpen en advies geven bij wespenoverlast zonder de wespen te doden.
We verplaatsen nesten naar plekken waar ze geen overlast geven, of als het mogelijk is, veranderen de vliegrichting om de overlast te beperken.
(want, voor wie het nog niet wist, wespen zijn extreem belangrijk voor de biodiversiteit en bestuiven ook)

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 16:10

Afanaisa91 schreef:
Planten die hier in overvloed groeien of in de weg staan, zoals zaailingen van Europese eik, wilde kers, of vlier en vlinderplant, bied ik sinds vorig jaar langs de weg aan voor een vrijwillige bijdrage. Dit loopt verrassend goed, en in plaats van dood te gaan dragen deze planten elders hopelijk bij aan de biodiversiteit!

Wat een leuk idee. Hoe groot zijn die zaailingen van de eik dan bv? Echt van die eenjarige frummels?

En je vlinderplant (bedoel je de Budleja?), stek je die?

foxy80 schreef:
Daar willen wij nog mee aan de slag. Maar willen het goed doen en damn, wat zijn er veel producten in de handel die eigenlijk toch weer belastend zijn voor het milieu. Ik vind het niet kunnen dat ik mijn tuin aantrekkelijk maak voor insecten/egels/vogels/amfibieën en daarvoor elders schade veroorzaak.

Zaaigoed dat met pesticiden behandeld is zodat het niet aangevreten wordt
Plantjes die geleverd worden in potgrond met turf
Bloempotten van plastic (gerecycleerd, dat wel, maar dan nog...)
Tropische houtsoorten (niet-gecertificeerd) voor schuttingen ed. waarvoor oerwoud moet wijken etc etc

Ja, dit vind ik ook ingewikkeld. :j Ik doe het in stapjes om het behapbaar te maken voor mijzelf. Waar ik 15 jaar geleden nog alle plantjes in het tuincentrum kocht zaai ik het grootste gedeelte nu zelf. Nu ben ik bezig met de overstap naar bio zaad (naast het terugwinnen van zaad uit de bloemen die gebloeid hebben).

Bloempotten van plastic die ik nog heb mogen blijven. Er komt zo min mogelijk nieuw bij, soms krijg ik nog wat kado (van die hangende dingen).

Mijn grootste uitdaging is geschikte potgrond/aarde vinden. Ik bestel het nu bij een goed doel, dan draag ik tenminste nog iets goed bij aan de wereld. Maar ik zou daar graag een verantwoord alternatief voor hebben. Iemand tips?

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 16:39

Voor inheems plantgoed en zaaigoed kan je ook eens op Ecoflora kijken: https://www.ecoflora.be/nl-nl/home

"Onze basisfilosofie: ecologische aanpak van tuinen en openbaar groen, waarbij mens én natuur centraal staan. Tuinieren wordt zoveel aangenamer wanneer we met de natuur meewerken in plaats van haar voortdurend (vruchteloos) te willen tegenwerken.

Op onze kwekerij vindt u de planten, producten én expertise voor het realiseren van uw natuurrijke tuin. "

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 16:51

Solleke_Noah schreef:
Je kan ook nog overwegen mee te doen aan Maai Mei Niet, dan hebben insecten het meeste profijt van de bloemen in je gazon: https://www.knack.be/maaimeiniet/


Oh ja, dat is zeker een aanrader. De vorige bewoner van ons huis maaide alles strak glad, ook de berm langs de wat nu onze PP is was biljartlaken gladgemaaid.
Wij laten de berm mooi berm en die staat altijd vol met bloemen van de kruidachtigen. Ergens eind juni maait de gemeente alles 1 x en meer niet.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 16:55

Ir111 schreef:
Mijn grootste uitdaging is geschikte potgrond/aarde vinden. Ik bestel het nu bij een goed doel, dan draag ik tenminste nog iets goed bij aan de wereld. Maar ik zou daar graag een verantwoord alternatief voor hebben. Iemand tips?


Daar heb ik al een hele studie aan gewijd en de minst schadelijke optie die ik zelf kon ophalen was BIO KULTURA bij Dille & Kamille, wel zakjes van max 20 l

Maar bij VELT kan je ook wat kopen begreep ik.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Meer biodiversiteit; Hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 18:01

Ik woon twee hoog in hartje Amsterdam, maar ben hard bezig met moestuinieren op mijn twee balkonnetjes! Momenteel ben ik veel vloemen aan het zaaien en probeer ik het hek vol te laten groeien met een oost-indische kers.

Iemand tips?