Hoe weet ik of huis veilig is na koolmonoxide melding?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Hoe weet ik of huis veilig is na koolmonoxide melding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 10:00

Gisteravond lag ik lekker te slapen en werd ik ineens wakker van een piep. Duurde even voordat ik doorhad wat het was, maar helaas voor mij bleek het mijn koolmonoxidemelder te zijn. Toen heb ik een soort paniekstand mijn ouders gebeld, apparaatje gereset, ramen open gedaan en naar hun huis gegaan om daar verder te slapen.

Alleen ja, wat nu? Zou ik gewoon weer terug naar huis kunnen gaan of is dat niet veilig? En zo niet, wie moet dat voor mij oplossen?

Hopelijk hebben jullie wat tips voor me!

Elisa2

Berichten: 37168
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe weet ik of huis veilig is na koolmonoxide melding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:03


Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:05

Je had hiervoor de hulpdiensten mogen bellen om te controleren of je daadwerkelijk een verhoogde concentratie had in je woning of dat je melder in storing ging.
Maar nu zou ik de monteur van het apparaat bellen
Even ervan uit gaande is het je ketel geweest dus een monteur bellen en vragen je ketel te controleren

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:05

Is het niet gewoon een lege batterij.
Een enkele piep die regelmatig herhaald wordt (X keer per uur/ dag) vs brandalarm wat continue afgaat.

Ik heb tot nu toe alleen meldingen gehad van lege batterijen.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:06

Kimmie25501 schreef:
Gisteravond lag ik lekker te slapen en werd ik ineens wakker van een piep. Duurde even voordat ik doorhad wat het was, maar helaas voor mij bleek het mijn koolmonoxidemelder te zijn. Toen heb ik een soort paniekstand mijn ouders gebeld, apparaatje gereset, ramen open gedaan en naar hun huis gegaan om daar verder te slapen.

Alleen ja, wat nu? Zou ik gewoon weer terug naar huis kunnen gaan of is dat niet veilig? En zo niet, wie moet dat voor mij oplossen?

Hopelijk hebben jullie wat tips voor me!


Allereerst gaan zorgen dat je achter de oorzaak van de koolmonoxide waarschuwing komt!

Als je namelijk de oorzaak niet weg neemt, gaat het alarm binnen no-time weer af.

Koolmonoxide komt vrij bij verbranding van brandstoffen, in huis zijn dat bijvoorbeeld de CV ketel of geiser. Of bijvoorbeeld een petroleum kachel of openhaard.

Weet je zeker dat het een koolmonoxide CO meter is die af is gegaan en niet een kooldioxide CO2 meter?

Die laatste co2 ontstaat door uitademing en te weinig ventilatie.

Een enkele losse piep is vaak een indicatie van een lege batterij inderdaad. Gaat het alarm echt af, is het alsof het brandalarm af gaat.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 27-03-24 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Fika
Berichten: 188
Geregistreerd: 05-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:06

Ik zou zeker niet zomaar terug in huis gaan. Je merkt/ruikt het namelijk niet.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:07

Was het idd een melding of een lege batterij?

As het echt een melding was zou ik even de brandweer bellen om de boel te laten checken.

Ibbel

Berichten: 49133
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:08

Lijkt me niet dat je hier 112 voor belt. Je bent veilig, dus er is geen levensbedreigende ernstige situatie.
Hiervoor bel je een installatiebedrijf (bedrijf dat plaatsing van en onderhoud aan CV ketels ed doet): die kunnen controleren of en wáár er iets kapot is waardoor je CO-melder afgegaan is, kunnen dus ook meten of er nog steeds CO in je huis aanwezig is, en kunnen ook je CO-melder controleren of die vals alarm heeft gegeven.

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:10

Ibbel schreef:
Lijkt me niet dat je hier 112 voor belt. Je bent veilig, dus er is geen levensbedreigende ernstige situatie.
Hiervoor bel je een installatiebedrijf (bedrijf dat plaatsing van en onderhoud aan CV ketels ed doet): die kunnen controleren of en wáár er iets kapot is waardoor je CO-melder afgegaan is, kunnen dus ook meten of er nog steeds CO in je huis aanwezig is, en kunnen ook je CO-melder controleren of die vals alarm heeft gegeven.


Nu niet meer idd maar als het alarm gaat mag je wel degelijk 112 bellen. Staat ook op de pagina van de brandweer.

Ik zou nu ook de monteur van het desbetreffende apparaat

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:13

Als het af gaat had je al 112 “moeten”
Bellen ;)

Ook hier de ervaring. Ze voeren dan controles uit en dan weet je of het weer veilig is.

In ons geval ging hij af, ramen open gedaan en naar buiten gegaan. Toen de brandweer kwam konden ze niks verkeerds meer meten. Batterijen zaten vol. En de jaren daarna nooit meer last gehad dus wat het geweest is geen idee. Hij gaf toen wel een waarde aan. Maar toen de brandweer daar om vroeg was ik het al vergeten door alle stress ivm kids


Ik zou er toch zelf niet gaan slapen of überhaupt zijn als je geen controles hebt gedaan. :')
Laatst bijgewerkt door just_kiki op 27-03-24 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:15

Ons koolmonoxide ding heeft ook een waarde aan. Dan kun je ook zien of het echt een melding is van koolmonoxide.

Maar batterij of levensduur van de meter kunnen het ook zijn.

Sjofel

Berichten: 315
Geregistreerd: 15-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:16

Nu kan je nog de brandweer bellen. Op de niet spoed lijn 0900 0904. Die kunnen je beter adviseren dan bokt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:16

Voor CO mag je inderdaad gewoon de brandweer bellen :j. Nu je bij je moeder zit en je al gelucht hebt, zou ik inderdaad eerst de installateur bellen, maar laat wel die ramen en deuren open tot je weet dat de oorzaak weg genomen is. En anders ook nu nog gewoon de brandweer bellen.

Maar voor een volgende keer, als dat alarm af gaat: Maken dat je buiten komt. Niet eerst nog alle ramen open gaan zetten en apparaatje resetten. CO is akelig, het hecht zich in je bloed op de plek waar zuurstof hoort te zitten, maar het hecht béter dan zuurstof. Dus het is niet dat als je daarna in de buitenlucht komt, je de CO meteen weer uitwisselt voor zuurstof. En dat kan betekenen dat je lichaam best lang met te weinig zuurstof moet doen.

Dus volgende keer gewoon onmiddellijk je huis uit en de brandweer bellen. Die komen écht voor de een CO melding, gaan met perslucht op je huis binnen en kunnen dan veilig voor je kijken hoe hoog de concentratie is en de ramen en deuren voor je open zetten.

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:21

Als ons brand alarm afgaat, is dat niet “een piep”, maar allemachtig veel kabaal. Weet je heel zeker dat het echt het alarm was?

(Ik had namelijk een brandalarm hangen op stal, maar het is op stal te stoffig voor een gewoon brandalarm, dus hij ging bij tijden onterecht af) de allereerste keer stond ik dus met 1 oog half open, op mijn blote voetjes op stal, want ik dacht: brand op stal. Gelukkig geen brand, ook geen rook, en ik zou niet weten hoe daar CO zou moeten zijn. Na 3x vals alarm midden in de nacht natuurlijk, hebben we nu warmtemelders op stal :) )

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 10:32

Het was een echte melding! Ik heb namelijk drie opties op dat ding. Power (als hij het doet), fault (dan is er een fout/batterij leeg) en alarm (helaas voor mij ging die af). Ik zag ook dat hij op 66 stond. Ik dacht eerst ook dat batterij leeg was, maar ik schrok wat harder toen ik echt alarm zag staan. Het was ook echt de piep van het alarm (3/4 keer achter elkaar met even pauze) en enorm hard.

Ik heb nu ook geleerd dat ik eigenlijk 112 had moeten bellen. Dat wist ik helemaal niet. Sowieso is dit wel enorm leerzaam voor me. Ik wist wel dat zo’n melding gevaarlijk kan zijn, maar wat ik moet doen als het gebeurt is wel heel handig om te weten nu.

Meteen geregeld dat de monteur morgenmiddag komt. Mijn vader is er blijkbaar wel heen gegaan (kreeg net een appje), want de monteur had aangeraden om de stekker van de ketel eruit te trekken. Ik heb ook al vaker ketelstoring gehad, dus het verbaast me ook weer niet heel erg dat het de ketel is.

Ik blijf vandaag iig nog bij mijn ouders thuis, maar volgens de monteur kan ik er veilig zijn, als ik maar niet de stekker erin stop (zal alleen een beetje koud zijn dus)

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:40

Ik heb dat ook gehad en heb wel 112 gebeld, binnen no time stond de brandweer er maar bleek gelukkig vals alarm maar je schrikt je kapot!
Ik had eerst 0900 nummer gebeld van de politie en die zeiden ook dat je met zo’n melding altijd 112 moet bellen.
TS ik zou contact met de brandweer opnemen zodat zee kunnen komen meten want eerder zou ik niet in dat huis blijven.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Hoe weet ik of huis veilig is na koolmonoxide melding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 11:42

Mijn melder staat ondertussen al weer een tijd op 0. Is die indicatie betrouwbaar?

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:43

Lijkt mij wel maar zou geen risico nemen want je merkt het niet.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:44

Even los van de oorzaak en bovengenoemde adviezen zou ik je ook willen adviseren om je even te verdiepen in de alarmwaarde van de melder versus de gevaarlijke concentraties CO.

Normaal gesproken zou zo'n melder af moeten gaan ruim voordat je in de buurt van een gevaarlijke concentratie komt en je dus handelingsruimte hebt.

De acties die je uitgevoerd hebt zijn goed; de tips alhier zinvol maar zorg ook dat jouw kennis op hetzelfde niveau komt zodat je niet meer in paniek hoeft te raken.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hoe weet ik of huis veilig is na koolmonoxide melding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 12:09

Je hebt verschillende meters. Die van ons gaat pas af vanaf 30 ppm geloof ik en staat verder al die tijd op 0. Maar we hebben ook handmeters die kleinere hoeveelheden aangeven. Daarmee controleer ik regelmatig het huis

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Hoe weet ik of huis veilig is na koolmonoxide melding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 12:36

Uiteindelijk bleek de waarde niet zo heel gevaarlijk idd. 66, terwijl je pas vanaf 300 echt ziek kan worden. Maar hier stond hij wel al anderhalf uur op, dus wel goed dat hij af ging. En voor mij goed om te weten dat er iets dus niet helemaal lekker gaat met m’n ketel. Nu weet ik dus gelukkig al weer een stuk meer