Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-24 18:23

Na twee jaar rustig afwachten hebben we in december een nieuw heel leuk huis gekocht.

Leuk zou je zeggen maar ik heb toch een naar onderbuikgevoel vd buren gekregen.

Inmiddels is het huis gestript en gaan we het bijna weer opbouwen. Ons huis staat op een mooi voorin breed perceel met ongeveer een 5 a 6 meter brede oprit, achterin loopt het perceel wel wat taps toe( Alle percelen in de straat)

Afgelopen week ging ik bij de buren netjes aangeven dat er vanaf dinsdag tot weekend wel wat geluidsoverlast is omdat als laatste vh strippen gedeelte vd vloeren eruit geboord gaan worden.
Gelukkig vond de buurman het geen probleem en maakte hij vd gelegenheid gebruik om ons uit te nodigen voor een kopje koffie of borrel. Ik dacht, nou dat is altijd leuk, maar hij vervolgde zijn verhaal dat ze wat plannen aan ons wilde voorleggen.

Uiteraard haakte ik daarop in en stelde de vraag, wat voor plannen ze dan hebben.

Ik was namelijk in de veronderstelling dat ze plannen hebben op hun eigen perceel maar....

Tot mijn verbazing hadden ze alleen maar plannen die over ons perceel gingen.

Eerste plan: ze willen een stuk van onze oprit om zelf hun auto naast het huis te zetten dus ongeveer 2.5 meter overkopen en dat wij zelf een 3.5 meter overhouden. Dat is echt een absurd plan, dan moet ik zelf mijn auto aan de straat zetten. En voor het beeld, ze staan dan echt in onze oprit, niet een verloren strookje langs het huis ofzo.

Plan 2: als de oprit er dan toch ligt willen ze een looppad naar het eerste deel vd schutting, daar een poort in zodat ze een achterom krijgen.

Dat zou betekenen dat ze echt letterlijk langs mijn keukenraam gaan lopen en dan wordt onze parkeerruimte dus ook kleiner.

Plan 3:

Omdat ze zelf maar 4 meter brede tuin achter hebben willen ze onze laaste 8 meter tuin ( loopt ook taps toe) erbij kopen om daar een guesthouse of zoiets te bouwen , bed and breakfast werd genoemd of woonruimte voor zijn moeder
Dus we hebben ze dan in onze achtertuin zitten.

Ik was stomverbaasd en ik was ineens niet zo happy met hun uitnodiging voor een borrel.

Ik dacht even, wat gebeurt hier, hij bracht het erg dwingend en de plannen waren in zijn beleving erg nodig omdat ze al jaren dit in hun gedachten hadden. Ze wilde graag blijven wonen maar ze liepen nu vast met hun plannen.

Ik heb gezegd, ik geef het door aan mijn man en dan hoor je wel een keer er iets van.

Ik kom 15 minuten later thuis, wil het tegen mijn man zeggen, heeft hij al een app gestuurd met hun plannen en wederom de vraag voor een gesprek.

Mijn man is heel stellig, nooit gaat hij met geen enkel plan meedoen.
Elk vd 3 plannen gaat ons huis sterk in waarde verminderen en ons woongenot verminderen.

Maar wij hebben nog bouwplannen ( schuur en uitbreiding) bij de gemeente liggen) en dan is een goede relatie met je buur wel nodig( immers hij wil nu iets van ons en zal dus zich wel inschikken met onze plannen).

Vanmorgen weer een app of we half mei op de verjaardag willen komen( ken ze verder helemaal niet), oeps hoe gaan we ons hierin manoeuvreren.

Een verstoorde verhouding zitten we niet op te wachten maar wij kunnen hun wensen/plannen niet vervullen.

Eigenlijk hebben we eigenlijk zelf nog een vervelende mededeling voor hun: hun keukenraam zit op erfgrens op ons perceel, die willen wij eigenlijk dicht hebben.
Dat zet de boel helemaal op scherp.

Wat is wijsheid, meteen zeggen dat wij niet willen meewerken aan hun plannen of eerst de bouwvergunning binnen zien te krijgen?

Jammer het bederft wel beetje mij beleving bij het nieuwe huis.

Furst
Berichten: 620
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 18:27

Oh jee, wat een rare buren? Ik vind dit echt heel raar dat ze dat eigenlijk zo maar durven voorstellen. Of ben ik nu verkeerd? Ik zou iig eerst de bouwvergunning aanvragen en binnen zien te krijgen. Je kan het spelletje even meespelen. Niet per se dat je gaat toegeven, maar zou goed vragen stellen. Hoe zij het zien kwa kosten en zo, zoiets. Tot alles in orde is. Dan zou ik zeggen van, hmm. Heb me laten informeren, dat doen we best niet want dan daalt ons huis in waarde. Ofzo :')

Wat raar!

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 18:29

Je hebt een hypotheek? Want dan zit je meteen al met een bank die nee zegt ivm waardevermindering en alles wat daardoor jouw hypotheek kosten op de kop gooit met eventueel zelfs boetes of slechtere voorwaarden ivm openbreken daarvan.
Meteen nee zeggen dus, bank weigert mee te werken excuus geven.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 18:29

Dus de buurman besluit dat hij jullie grond gaat kopen? :') sorry hoor, maar van welke planeet komt deze man?
Voor bouwvergunning van schuren zijn regels en als je op je oppervlakte van je perceel nog ruimte hebt voor bebouwing heb je geen bemoeienis met buren- dat is gewoon wettelijk geregeld , je eigen dingen regelen en de buurman laten- idd wel erg jammer dat dit zo gaat

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 18:30

tamary schreef:
Je hebt een hypotheek? Want dan zit je meteen al met een bank die nee zegt ivm waardevermindering en alles wat daardoor jouw hypotheek kosten op de kop gooit met eventueel zelfs boetes of slechtere voorwaarden ivm openbreken daarvan.
Meteen nee zeggen dus, bank weigert mee te werken excuus geven.


Waarom zou je liegen - je verkoopt toch geen grond die je niet kwijtwil ?

Ibbel

Berichten: 49183
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 18:30

Heel simpel antwoord: "Buurman, waarom heb je niet aan de makelaar/verkopende vorige bewoners gevraagd of je die stukken van ons perceel kon kopen?"

Buurmans grond komt maar 1x te koop. En nu hebben jullie het gekocht. Jammerdebammer voor je buren.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 01-04-24 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Melzazu
Berichten: 1787
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 18:31

Ik zou meteen duidelijk zijn en dat daardoor dan eventueel mijn eigen plannen “gevaar” liepen dat was dan maar zo.

Wat de verjaardag betreft zou ik gewoon zeggen. Dank voor de uitnodiging maar wij slaan over.

En wat betreft het raam van de buren. Als dat op een plek zit waar het niet hoort en ik er last van heb dan maakte ik daar ook gewoon werk van.

Voor mij zijn buren gewoon buren en als je het toevallig misschien heel leuk met elkaar kunt vinden kan het tot vriendschap komen maar dit is voor mij absoluut geen must en ik hoef het dus ook niet perse heeeeel gezellig te hebben met mijn buren maar dat is hoe ik ben.

Het hele verhaal klinkt voor mij vooral dat jouw buren eigenlijk gewoon jullie huis met perceel erbij hadden moeten kopen dan hadden ze alles kunnen doen en maken hoe ze het in hun hoofd hebben.

DuoPenotti

Berichten: 29601
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 18:39

Dit lijkt me echt niet moeilijk.
Nee nee en nee.

En jullie plannen als die gewoon met vergunning mogen zie ik het probleem niet.

Laat aub niet nu over je heen lopen want zo een stopt daar niet mee.
Al geef je hem alles verzint die weer wat nieuws

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 18:40

Kan me voorstellen dat je schrikt en dit niet prettig is zeg.
Maar eigenlijk is het heel simpel inderdaad, het is jullie grond en niemand kan jullie dwingen om daar wat van weg te doen.
Dan hadden zij het van de vorige eigenaar moeten zien te kopen zodat het al niet bij jullie huis hoorde bij aankoop.
Ik zou niet eens in discussie gaan, wij verkopen niets, punt.

Sterkte ermee!

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 18:40

Haha wat? Die mensen hebben dus plannen over hele stukken grond die niet eens van hen zijn? Daag, daar zou ik heel snel klaar mee zijn.

Wat heb je eigenlijk van hen nodig ivm jullie plannen? Op eigen grond niks toch?

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 18:40

knollentuin schreef:
tamary schreef:
Je hebt een hypotheek? Want dan zit je meteen al met een bank die nee zegt ivm waardevermindering en alles wat daardoor jouw hypotheek kosten op de kop gooit met eventueel zelfs boetes of slechtere voorwaarden ivm openbreken daarvan.
Meteen nee zeggen dus, bank weigert mee te werken excuus geven.


Waarom zou je liegen - je verkoopt toch geen grond die je niet kwijtwil ?

Niks aan gelogen en sterker excuus dan enkel wil niet. Kan niet is niet omheen te kletsen, bij wil niet is doorzeuren nog wel eens succesvol.

Thats_Me

Berichten: 10941
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 18:45

Lijkt mij dat in gesprek gaan de beste optie is. Dus inderdaad bij elkaar op de koffie. Zo kun je luisteren en met goede argumenten komen waarom jullie wel begrijpen dat zij meer zouden willen maar dat jullie daar niet mee akkoord kunnen gaan omdat je de grond zelf gebruikt als oprit/tuin, de hypotheekbank niet akkoord gaat, vragen waarom ze het bij de verkoop niet hadden gevraagd om te kopen etc. Je kunt dan ook het keukenraam aankaarten en jullie plannen vermelden zodat alle kaarten op tafel liggen en je er samen uit kunt komen.

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-24 18:53

MerleSimone schreef:
Haha wat? Die mensen hebben dus plannen over hele stukken grond die niet eens van hen zijn? Daag, daar zou ik heel snel klaar mee zijn.

Wat heb je eigenlijk van hen nodig ivm jullie plannen? Op eigen grond niks toch?


Nee niks van hun. Wij begrijpen ook niet warom ze het huis zelf niet gekocht hebben. Heeft 2 jaar te koop gestaan.

DuoPenotti

Berichten: 29601
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 18:56

Dat is dan toch ook een mooi antwoord:jullie hebben 2 jaar de kans gehad. Nu blijft het zoals het is.

Earth

Berichten: 7922
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 18:56

Ibbel schreef:
Heel simpel antwoord: "Buurman, waarom heb je niet aan de makelaar/verkopende vorige bewoners gevraagd of je die stukken van ons perceel kon kopen?"

Buurmans grond komt maar 1x te koop. En nu hebben jullie het gekocht. Jammerdebammer voor je buren.


Idd, ik denk dat dit je sterkste argument is. En een voor een uitleggen waarom je dat niet wilt.
Natuurlijk is een goede buur belangrijk, maar in een goed gesprek vanuit jullie kant kunnen jullie niet meer doen dan dat.

pmarena

Berichten: 48151
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 18:58

Nee joh dat meen je niet, die zijn brutaal zeg....!

Wat balen joh.... ik zou hier ook heel erg mee in mijn maag zitten want dit geeft toch wel aan dat die mensen niet helemaal goed bij hun hoofd zijn..... dat is toch totaal onrealistisch... :=

Zeker als je zegt dat het gewoon pal op jullie oprit is, langs jullie raam en alles.... niet een achteraf stukje en niet even voorzichtig informeren maar er gewoon vanuit gaan dat jullie het prima vinden :=

Ik zou er meteen op vriendelijke manier maar wel heel duidelijk korte metten mee maken.
Aangeven dat je snapt dat ze dat graag zouden willen, maar dat jullie dit huis juist hebben gekocht vanwege de fijne oprit en ruime voortuin. En dat je het perceel ook hebt gekocht met plannen voor de achtertuin. Dus dat er helaas voor hen echt geen grond verkocht wordt.

Of je moet het stuk in de achtertuin eventueel wel willen missen, als het echt omsloten wordt zodat je geen inkijk hebt....? Als je dat nog wel okee zou vinden zou je kunnen overwegen om daarvoor een prijs te maken. Maar ik moet er persoonlijk niet aan denken zeg, zout op met je guesthouse / B&B / moeder in jullie tuin :=

Dat keukenraam is wel lüllig als dat dichtmoet. Is dat hun enige lichtbron...? En hoe is het zo ontstaan dat daar een raam terecht gekomen is...? Mag het niet op die plek?

Ik zou eerst even bij de instanties informeren hoe het met dat raam zit, en nadenken over hoe lüllig het is als dat dichtgemaakt zou moeten worden. Kijken of er een andere oplossing mogelijk is waar jullie en zij mee kunnen leven. Voordat je het slechte nieuws brengt dat niet alleen die idiote plannen niet doorgaan maar er zelfs een stukje woongenot weg moet :=

En met die verjaardag zou ik zorgen dat ik andere plannen had. Lijkt me erg ongemakkelijk.
Zou wellicht wel nog even aanbellen met een bosje bloemen en een gefeliciteerd als aardigheidje :)

noordje

Berichten: 2211
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:14

Gewoon nee zeggen, dat is nl ook een antwoord.
Wij hebben het ook aan de hand gehad, nu lag het stuk grond wel aan het begin van ons eigendom, maar de buren hadden ook al een prijs in hun hoofd :?
Nu was de buurman echt een verzamelaar, dus we zagen de bui al hangen.
Gewoon vanaf het begin duidelijk zijn.

marleen_88

Berichten: 14055
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:15

De beste man heeft 2 jaar de tijd gehad, dus: "nee, dat gaat niet gebeuren."

Heeeel apart dit.

Lindsey_99
Berichten: 2492
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:18

Nergens op ingaan, en terug appen dat je op dit moment veel te druk bent met de verbouw en straks verhuizen en inrichten, en dat jullie er wel op terugkomen als je verhuisd bent en er rustig over kunt nadenken.
Tegen de tijd dat dat klaar is zijn de bouwplannen al terug van de Gemeente en heb je de vergunningen.
Buurman is niet helemaal snik om zoiets te vragen.
Tegen de tijd dat jullie er wonen en hij komt erop terug, dan doen alsof je neus bloedt en zeggen dat je je eigen grond eigenlijk prima vindt en geen plannen hebt stukjes ervan te verkopen. Helaas voor je buurman.
Wat een mafkees.
Voor zijn keukenraam zou je desnoods een paar mooie struiken kunnen zetten. Jullie grond en jullie tuin. Doei. In Nederland mag het niet eens; een raam binnen x meter van de erfgrens.

Melzazu
Berichten: 1787
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:25

Maar je hoeft toch helemaal geen verantwoording af te leggen of iets uit te leggen.

Nee is gewoon een antwoord hoor en bijvoorbeeld aangeven dat er nu geen tijd voor is dan stel je het alleen maar uit.

Lynn_Nikita

Berichten: 25474
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:30

Ik zou ook niet rekken, gewoon aangeven dat je het perceel juist gekocht hebt vanwege de ruimte en dat je er over na gedacht hebt maar dat je het niet gaat doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110706
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:31

Wauw, die hebben wel lef!
Ik zou het ook niet rekken en idd zsm met het advies wat Ibbel geeft aankloppen.
Korte metten maken met dit soort rare mensen. Jammer, maar het is niet anders!

Was het stiekem geen 1 april grap van de buurman? :+
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 01-04-24 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 14021
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:34

Melzazu schreef:
Maar je hoeft toch helemaal geen verantwoording af te leggen of iets uit te leggen.

Nee is gewoon een antwoord hoor en bijvoorbeeld aangeven dat er nu geen tijd voor is dan stel je het alleen maar uit.

Dit inderdaad.

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-24 19:36

Ben beetje bang om nu al een verstoorde verhouding te krijgen.
Ze zijn erg onrealistisch en het feit dat ze dit al jaren zo blijken te willen maakt mij voorzichtig.

Eerst onze plannen de vergunning rond en dan de botte bijl erin.

Geen zin in Meester Frank Visser op de stoep.

Ze hebben nergens recht op maar ze denken van wel

AnnemiekvM

Berichten: 8250
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:37

Eerlijk zijn is denk ik de beste weg. Wel aardig en duidelijk.
Maar ik kan me voorstellen dat je even raar stond te kijken.