Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 18:59

Telpeva schreef:
Een andere insteek die volgens mij nog niet voorbij is gekomen, ik geloof dat ik ergens las dat ts een aannemersbedrijf heeft, of iets in die richting? de vraag van de buurman vind ik absoluut brutaal, máár stel dat hij denkt dat jullie het huis niet hebben gekocht om er zelf te gaan wonen, maar alleen om het op te knappen en door te verkopen zodat jullie er je geld mee kunnen verdienen. In zo'n geval zou het voor jullie wellicht niet per se een issue zijn om een stuk grond te verkopen, als de prijs ervoor ook juist zou zijn. Dat hij daarmee een aanname heeft gemaakt die niet klopt, zeg maar.

Dat is maar een gok van mijn kant uiteraard, ik kan ook niet in zijn hoofd kijken. Anders kan ik mij geen reden bedenken waarom iemand het in zijn hoofd zou halen om meteen te beginnen over verkoop van iets wat iemand notabene net zelf heeft gekocht.


Nee dit echt ons huis, in deze tijden is het echt niet meer rendabel om een huis voor de verkoop op te knappen. Tenminste niet zoals wij het doen, helemaal van top tot teen en van binnen en buiten.

Ibbel

Berichten: 49186
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:08

Jillz1 schreef:
Nee dit echt ons huis, in deze tijden is het echt niet meer rendabel om een huis voor de verkoop op te knappen. Tenminste niet zoals wij het doen, helemaal van top tot teen en van binnen en buiten.


Ja, maar realiseren je buren zich dat? Dát was de vraag...

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 19:10

anjali schreef:
Ts, je hebt natuurlijk groot gelijk dat je geen grond van jou tegen je zin aan je buren wil verkopen! Ze kunnen dat vragen, vragen staat vrij, maar een simpel "nee" van jouw kant is voldoende verder. Echter denk ik dat jullie zelf ook geen prettige nieuwe buren zijn want op de eerste plaats, dat gedoe over een raam wat er al zat toen jullie het huis kochten, dat is erg onsympathiek, en verder vermoed ik dat jullie buren best zware overlast van jullie verbouwingen ondervinden ,en je geeft aan dat dat nog een jaar gaat duren! Terwijl jullie er zelf nog niet wonen dus jullie zelf hebben daar geen last van,maar buren wel, dat kan ik je vertellen! Uiteraard mag je je pand verbouwen, maar een beetje consideratie met buren mag ook.



Wij houden heel erg rekening met de buren. Zo wordt er na 7 30 en tot 16.00 gewerkt en niet in de weekenden.
Dit is heel ruim binnen ht met wettelijke toegestane.
Verder heeft niemand vd buurt er last van. Ze komen vaak ff binnenlopen uit nieuwsgierigheid.
En ik vraag er regelmatig naar en stel ze ook op de hoogte als er weer iets met veel geluid gedaan moet worden.

Na deze week is al het sloopwerk klaar en wordt er alleen nog maar opgebouwd. Daarmee veroorzaak je bijna geen herrie.

Een ieder in de straat kon al weten dat er met dit huis flink geklust moest worden dus is voor niemand een verrassing geweest.

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 19:11

Ibbel schreef:
Jillz1 schreef:
Nee dit echt ons huis, in deze tijden is het echt niet meer rendabel om een huis voor de verkoop op te knappen. Tenminste niet zoals wij het doen, helemaal van top tot teen en van binnen en buiten.


Ja, maar realiseren je buren zich dat? Dát was de vraag...

Ja hoor, iedereen is op de hoogte gesteld over dat we het huis voor eigen gebruik renoveren.

KSHancox
Berichten: 1252
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:19

Persoonlijk had ik nagedacht over wat de grond waard is, er een 0 achter geplakt en de buurman het 'goede' nieuws verteld dat hij het mag kopen. :))

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:36

KSHancox schreef:
Persoonlijk had ik nagedacht over wat de grond waard is, er een 0 achter geplakt en de buurman het 'goede' nieuws verteld dat hij het mag kopen. :))


Strak plan. Dan zegt buurman "ja". En dan? Dan is de koop gesloten.

Noem geen geld als je iets echt niet kwijt wilt :D

KSHancox
Berichten: 1252
Geregistreerd: 02-06-22

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:42

Daarom zeg ik persoonlijk, voor een extra 0 is er veel wat van mij weg mag. :D

JorineV
Berichten: 1096
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:46

Zoals ik het las, was de opmerking van TS over het raam terloops "oh ja, zij hebben trouwens een raam op de erfgrens waar wij niet moeilijk over gaan doen, ook al mag het niet". Maar zo'n raam is wel zat. Dan wil je niet ook nog meegaan in hun gekke plannen om jullie grond te annexeren. Wellicht helpt het in de communicatie om te benoemen dat jullie daar niet moeilijk over gaan doen. Jammer, de grond verkopen we niet, maar hee dat raam kan blijven hoor, geen probleem.

De rest van de buurt klinkt heel gezellig en begripvol!

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:50

Mensen die al bij het eerste gesprek starten met manipuleren is een open, begripvol gesprek met opties en mogelijkheden niet aan besteed, is mijn ervaring.
Gewoon vriendelijk, maar recht voor zijn raap. En dat consequent volhouden. Daarmee kom je het verst.

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 22:16

JorineV schreef:
Zoals ik het las, was de opmerking van TS over het raam terloops "oh ja, zij hebben trouwens een raam op de erfgrens waar wij niet moeilijk over gaan doen, ook al mag het niet". Maar zo'n raam is wel zat. Dan wil je niet ook nog meegaan in hun gekke plannen om jullie grond te annexeren. Wellicht helpt het in de communicatie om te benoemen dat jullie daar niet moeilijk over gaan doen. Jammer, de grond verkopen we niet, maar hee dat raam kan blijven hoor, geen probleem.

De rest van de buurt klinkt heel gezellig en begripvol!

Dit vind ik persoonlijk juist weer niet handig om dat te benoemen als dit nog nooit ter sprake is gekomen, lijkt alsof het dan als “troef” of “dreiging” gebruikt word. Als in; ik doe niet moeilijk dan mag jij dat ook niet doen. Want als jij dat wel doet ga ik ook moeilijk doen” ofzo :Y)

pmarena

Berichten: 48169
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 09:16

Nouja, niet moeilijk doen over dat raam vind ik nogal positief gesteld.... zoals ik het lees is TS van plan om 50 cm van het raam een heg te plaatsen.

Jillz1 schreef:
Verder over die Haag. 0.5 meter vanaf de erfgrens.


Dat lijkt me ook niet echt een pretje voor de buren. Dan heb je dus geen daglicht meer door je keukenraam en groeit er ook een haag zowat tegen je huis aan :?

Ik vind dat best wel een enorm lüllige actie eigenlijk.

BeFunny

Berichten: 10581
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 09:29

En daar kunnen de buren echt bezwaar tegen maken en dan moet die heg gewoon weg :D

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 09:52

BeFunny schreef:
En daar kunnen de buren echt bezwaar tegen maken en dan moet die heg gewoon weg :D


Afhankelijk van of er bewezen toestemming is van vorige eigenaren om dat raam daar te plaatsen en hoe lang geleden ze geplaatst is

Ibbel

Berichten: 49186
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:00

Goeie grutten. Over dat raam...

Er mag gewoon gebouwd worden op de erfgrens, daar zijn geen afstandsgrenzen voor.
Er mogen ook ramen in de muur op de erfgrens zitten. Daar zijn wél afstandgrenzen voor.
Die grens is 2 meter. Is de afstand tussen beide woningen (de ene dus óp de erfgrens) mínder dan 2 meter, moeten de ramen matglas hebben. Boven de 2 meter afstand mag je een complete etalage in je muur bouwen als je dat wilt.

Als TS een heg denkt te kunnen plaatsen voor dat raam, dan schat ik zomaar in dat de afstand tussen beide woningen méér dan 2 meter is. Zo niet, dan geef ik die haag geen centje kans om uberhaupt te kunnen groeien.

Advies aan TS: voor je uberhaupt over dat raam gaat zeuren, meet de afstand.
Is die meer dan 2 meter, plak folie over je eigen ramen. Probleem óók opgelost.

pmarena

Berichten: 48169
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:12

Zoals ik het lees zit de gevel-met-raam van de buren op de erfgrens. Dan de oprit van een meter of 6. En daarna het huis van TS. En omdat ze zo min mogelijk ruimte van haar oprit kwijt wil (wat an sich natuurlijk hartstikke logisch is) denkt ze dan maar een haag op 50 cm van het raam van de buren te planten....

Dat is dus praktisch er tegenaan laten groeien.

Als het raam al daadwerkelijk niet zou mogen op die plek, geef de buren dan de kans om er melkglas in te zetten denk ik dan.... beetje rekening houden met elkaars woongenot is toch een kleine moeite als het om zoiets gaat.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:13

met de uitleg van Ibbel vind ik een haag plaatsen op 50cm van hun raam dus ook echt pesterij binnen de lijtnjes, zeker als je het niet bespreekt met ze. Als je dan de boel niet op scherp wil zetten dan zou ik dat vooral laten.

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:14

@Ibbel ik kan wel overal vinden dat er regels zijn over een raam binnen 2 meter van de erfgrens, maar nergens dat het daarvoor relevant is waar het huis van de buren staan. Dat zou namelijk ook betekenen dat je gerust een raam zou mogen maken in je zijgevel op de erfgrens waarbij je de achtertuin van je buren in kijkt (immers geen huis binnen 2 meter) maar dat lijkt me niet wenselijk. Even als voorbeeld: de vorige eigenaar van ons huis heeft een stuk van de zijtuin aan de buren verkocht waardoor je aan die kant bijna op de erfgrens zit en aan die kant van ons huis zit dus matglas. Terwijl die kant van hun huis geen ramen bevat, je kijkt op muur of tuin.

fransje23

Berichten: 15369
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:16

Zoals ik het lees komt er na de verbouwing een grote pui in het huis van ts. Die nieuwe pui heeft over de oprit uitzicht op het keukenraam van de buren.

pmarena

Berichten: 48169
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:18

Ja zo lees ik het ook. Ik kan me goed voorstellen dat je liever geen inkijk van de buren wilt in je pui. Maar om dan een haag vrijwel tegen hun keukenraam aan te willen laten groeien is wel een extreem oncharmante oplossing.....

CharleyT
Berichten: 3995
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:19

fransje23 schreef:
Zoals ik het lees komt er na de verbouwing een grote pui in het huis van ts. Die nieuwe pui heeft over de oprit uitzicht op het keukenraam van de buren.


Hardstikke leuk joh, kunnen ze naar elkaar zwaaien elke dag.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:27

Yessy schreef:
@Ibbel ik kan wel overal vinden dat er regels zijn over een raam binnen 2 meter van de erfgrens, maar nergens dat het daarvoor relevant is waar het huis van de buren staan. Dat zou namelijk ook betekenen dat je gerust een raam zou mogen maken in je zijgevel op de erfgrens waarbij je de achtertuin van je buren in kijkt (immers geen huis binnen 2 meter) maar dat lijkt me niet wenselijk. Even als voorbeeld: de vorige eigenaar van ons huis heeft een stuk van de zijtuin aan de buren verkocht waardoor je aan die kant bijna op de erfgrens zit en aan die kant van ons huis zit dus matglas. Terwijl die kant van hun huis geen ramen bevat, je kijkt op muur of tuin.


Dit klopt. Een gevelopening (dus raam, deur, balkon) mag zich niet binnen 2 meter van de erfgrens zitten. Hoe ver het huis van de buren zich van jou gevel bevind is niet relevant.

Precies de situatie die jij schetst is de reden dat mijn (hoek)huis geen ramen in de zijgevel heeft.
Afbeelding
Mijn zijgevel (groen) zit op minder dan 2 meter van de erfgrens (paars), en als daar wel ramen in zouden zitten zou ik het eten van het bord kijken bij de buren, ondanks dat hun achtergevel (blauw) op meer dan twee meter uit mijn zijgevel zit. Ik mag daar wettelijk gezien geen ramen in maken (of ik moet ze idd matteren).

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:30

pmarena schreef:
Ja zo lees ik het ook. Ik kan me goed voorstellen dat je liever geen inkijk van de buren wilt in je pui. Maar om dan een haag vrijwel tegen hun keukenraam aan te willen laten groeien is wel een extreem oncharmante oplossing.....

De oplossing is heel simpel, lijkt mij. Als ze die haag op een halve meter van haar pui zet heeft ze geen inkijk, nog genoeg oprit en drijft ze ook de verstandhouding met de buren niet op de spits.

Yessy

Berichten: 23034
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:34

Ja precies, duidelijk. Dus dan zijn er eigenlijk 2 opties: dat raam zit daar al 20 jaar, dan mag je binnen 2 meter van dat raam niets meer plaatsen (maar de buren vriendelijk vragen om een compromis om niet bij elkaar naar binnen te kijken kan natuurlijk altijd), ofwel het raam zit er korter en dan kan je met ze in overleg of ze er melkglas in plaatsen of dat ze er wat voor zet op minimaal 50cm.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:40

Yessy schreef:
Ja precies, duidelijk. Dus dan zijn er eigenlijk 2 opties: dat raam zit daar al 20 jaar, dan mag je binnen 2 meter van dat raam niets meer plaatsen (maar de buren vriendelijk vragen om een compromis om niet bij elkaar naar binnen te kijken kan natuurlijk altijd), ofwel het raam zit er korter en dan kan je met ze in overleg of ze er melkglas in plaatsen of dat ze er wat voor zet op minimaal 50cm.


Idd. Met die 50cm is het slim om ff te checken wat de APV zegt over heesters ivt afstand tot de erfgrens, maar meestal is dat idd 50cm.

Ik hoor hier ook iemand zeggen dat je recht hebt op lichtinval in je huis. Daar heb je niet perse recht op, hoewel iedereen snapt dat je dat wil. Maar lichtinval en naar buiten kunnen kijken is niet hetzelfde. Door melkglas krijg je ook licht binnen.

Deze regel geldt trouwens niet als je grenst aan de openbare weg, dan mag je wel een raam op minder dan 2 meter uit de grens hebben

BeFunny

Berichten: 10581
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 10:57

Vjestagirl schreef:
Yessy schreef:
Ja precies, duidelijk. Dus dan zijn er eigenlijk 2 opties: dat raam zit daar al 20 jaar, dan mag je binnen 2 meter van dat raam niets meer plaatsen (maar de buren vriendelijk vragen om een compromis om niet bij elkaar naar binnen te kijken kan natuurlijk altijd), ofwel het raam zit er korter en dan kan je met ze in overleg of ze er melkglas in plaatsen of dat ze er wat voor zet op minimaal 50cm.


Idd. Met die 50cm is het slim om ff te checken wat de APV zegt over heesters ivt afstand tot de erfgrens, maar meestal is dat idd 50cm.

Ik hoor hier ook iemand zeggen dat je recht hebt op lichtinval in je huis. Daar heb je niet perse recht op, hoewel iedereen snapt dat je dat wil. Maar lichtinval en naar buiten kunnen kijken is niet hetzelfde. Door melkglas krijg je ook licht binnen.

Deze regel geldt trouwens niet als je grenst aan de openbare weg, dan mag je wel een raam op minder dan 2 meter uit de grens hebben


Als het raam is goed gekeurd ooit
Dan is dat recht op lichtinval aan de orde. Op het moment dat je iets gaat planten of een hek plaatst wat de lichtinval belemmerd dan heb je grote kans dat dat weg moet.

Als dat raam is goedgekeurd dan hoeft daar ook geen melkglas in tenzij het enkel met melkglas is goedgekeurd.

Dat raam zat er en ik gok erop dat die er mag zitten.

Misschien is het mogelijk voor ts om de plannen wat te wijzigen en de pui ergens anders te plaatsen zodat ze niet de inkijk geeft bij de buren. Want ook zij willen dus in de zijgevel de pui gaan plaatsen. Zij zijn nu aan het verbouwen en kunnen nu dus zo bouwen dat het hun voor langere tijd bevalt. En als ze zich nu al storen aan dat raam dan lijkt het me minder fijn.