Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 08:19

Onali schreef:
Jee, wat een zeikerds zijn jullie allemaal.

De buurman heeft het pas afgelopen week gevraagd terwijl TS midden in een verbouwing en weet ik het wat zit.

Aan het lijntje houden, asociaal? De buurman heeft 2 jaar gewacht, hij kan best een paar dagen extra wachten.

Net wanneer je denkt dat Bokt niet vreemder kan reageren 8)7
Fijn dat iedereen hier zo goed kan communiceren met de buitenwereld, sommige houden er niet van om slecht nieuws te brengen aan mensen waar je toch al een buikpijn van krijgt.


Ts zit hier duidelijk mee, anders had de het topic niet geopend.
Dingen als dit verdwijnen niet door het voor je uit te schuiven. Sterker nog deze mensen gaan er waarschijnlijk heel vaak op terug komen.
Duidelijk maar vriendelijk communiceren dat de grond niet verkocht gaat worden is noodzakelijk.
Als ts het lastig vindt kan haar man misschien de boodschap vertellen?

BeFunny

Berichten: 10828
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 08:20

Ik heb niet alles gelezen hoor maar even mijn kijk.

De buren zien nu een mogelijkheid met nieuwe buren om toch een achterom en zo te krijgen en niet geschoten altijd mis ;)

Als het pad/oprit enzo echt jullie grond is dan heeft hij niet veel te willen als jullie nee zeggen. Dat hij het probeert kan ik wel begrijpen. Wij hadden bij ons vorrige huis een stuk overpad gekocht van de buurman met een loods naast dat huis, die buurman verkocht ons ook het huis en wilde dat zonder dat overpad doen. Wij hebben een bod gedaan voor het stukje grond erbij dat wilde hij eerst niet maar na de uitleg waarom en dat hem duidelijk werd dat wij het zelfde wilden als hij voorheen namelijk geen vreemden continu langs ons huis en nooduitgang toen heeft hij het ons verkocht.

Ik zou wel op een positieve manier in gesprek blijven maar aangeven dat je hun plannen niet ziet zitten.

Ik ken dus niet precies de situatie van de buren en het waarom ze overpad willen.

Wat jullie verbouwing betreft daar hebben je buren niks mee te maken.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 02-04-24 08:32, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 08:29

Wat een getuttebel zeg.
Ben gewoon duidelijk, zo geef je die mensen ook nog valse hoop.
Gewoon nee. Niet we denken erover, we komen er over terug, want je weet het antwoord al.

En lees regelmatig ze hadden bij de vorige bewoners moeten zijn...daar zal ook een dikke nee zijn geweest en proberen ze het nu bij jullie.

Koper

Berichten: 30355
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 08:46

Jeetje, wat een brutale buurman. Ik zou ook overdonderd zijn en een halfslachtig antwoord geven. Om daarna boos te worden en te gaan piekeren, mezelf dan te kalmeren en bij de buren aan te bellen om aan te geven dat ik een beetje was overrompeld door deze vraag terwijl ik er nog niet woon maar toch echt die grond voor mijzelf wil houden. Fijne dag buurman. Gewoon geen discussie dus verder, waarom zou je van hun probleem jouw probleem maken.

Het klinkt namelijk als mensen die gewend zijn om hun zin door te drijven, maar dat komt misschien ook doordat de op uiteraard gekleurd is (het is een ervaring van de ts). Wellicht een idee om aan de vorige bewoners eens te vragen hoe zij met die buren waren, en hoe ze dat toen hebben aangepakt? Als namelijk jouw buren iets van jou willen en dan voor deze weinig subtiele aanpak kiezen dan ben ik bang dat het mensen zijn die gewend zijn anderen zo te kunnen behandelen. Hoe eerder je daar paal en perk aan stelt hoe beter.

hahahatsjoe

Berichten: 2399
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 08:46

Jillz1 schreef:
Ben beetje bang om nu al een verstoorde verhouding te krijgen.
Ze zijn erg onrealistisch en het feit dat ze dit al jaren zo blijken te willen maakt mij voorzichtig.

Eerst onze plannen de vergunning rond en dan de botte bijl erin.

Geen zin in Meester Frank Visser op de stoep.

Ze hebben nergens recht op maar ze denken van wel


Laat het even heel duidelijk zijn: jouw vergunningen zijn niet afhankelijk van de buren, nooit. Vergunningen worden gebaseerd op wat de wet zegt, niet op wat de buren zeggen. Ze kunnen hoogstens in bezwaar gaan als de vergunningen verleend zijn, maar dan krijgen ze ook echt geen gelijk, is alleen vervelend.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41788
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 08:48

meggiemeg schreef:
Dromen mag iedereen hebben, de buren hebben waarschijnlijk gedacht o die overrompelen we wel even en dan is het klaar. De manier van communicatie is zeker niet netjes en geeft aardig aan hoe ze zijn. Met dit soort mensen moet je vaak wel duidelijk en klaar zijn, zijn ze zelf tenslotte ook. Geef gewoon open en eerlijk aan dat je dit perceel juist gekocht hebt vanwege de ruimte en de mogelijkheden en dat verkoop er niet in zit. Dat je het heel vervelend voor ze vindt dat het dan niet past in hun plannen maar dat jullie toch nu echt de eigenaar zijn en daar mee klaar.
Wij hebben het ook met onze buren. Die dachten hun bouwplannen ten uitvoer te brengen en hadden voor het gemak maar even onze grond er bij betrokken... Nooit iets over gezegd dat er plannen waren of een aanvraag voor alles, gewoon uitgevoerd. Dat zijn ook mensen die je heel kort en duidelijk moet houden anders walsen ze over je heen.

Nou jaaaaa 8)7! Bizar asociaal.

tengeltje11
Berichten: 7166
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 09:03

Maar ik snap wel dat ze er mee zitten. Een buur die tegendraads doet en alles gaat tegenwerken bij verbouwingen, daar zit je ook niet op te wachten en kan je, als ze echt willen, behoorlijk veel frustratie en uiteindelijk zelfs geld kosten.

Dus het laatste wat je wil is ze tegen je gaan hebben.

Denk dat ik persoonlijk eens zou kennismaken met de andere buren en als je ergens voelt dat iets wel klikt, eens voorzichtig polsen naar die buren…
Nu weet je totaal niet hoe ze in elkaar zitten en of dit al speelde, of ze bv schappelijk zijn of eerder als ‘moeilijk’ aanzien worden,… dan kan best uitmaken in hoe je er verder mee om gaat.

Jolien87

Berichten: 17509
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 09:03

Wat een vervelende situatie.
Toch zou ik echt de eer aan mezelf houden en open kaart spelen.
Dit is enkel uitstel van executie en daarbij verwacht ik dat de buren evengoed op de achterste benen gaan als ze horen van jullie verbouwingsplannen.
Of je nu direct eerlijk bent of toch nog maar eventjes wacht.
Dat de buren zich zo gedragen, maakt nog niet dat het oké is om zelf ook de halve waarheid te vertellen.
Echt nogmaals: houd de eer aan jezelf en wees meteen eerlijk en duidelijk.
Zo heb je zo min mogelijk ruis op de lijn.

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 09:04

Als buurman zijnde kan je dit altijd proberen. Ik zou ze echter niet aan het lijntje houden ondanks de eigen plannen. Elke vorm van een toezegging wordt dan nm. gebruikt tegen je. Gewoon eerlijk zijn.

journee
Berichten: 799
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 09:12

Jillz1 schreef:
Er liggen aanvragen omgevingsvergunningen die niet vergunningsvrij zijn, daar kan men wel makkelijk bezwaar op maken. En verder heeft hij ons onder druk gezet, waarom moeten wij dan nu transparant en open communiceren.
Zolang wij het laten rusten blijft het aan de andere kant ook rustig.
Als wij kolen op het vuur gooien geeft dat nu juist meer verontwaardiging bij ze.

Ik hoef geen beste vrienden met hun te zijn. De rest vd buurt zijn hele leuke mensen dus dat komt vast goed.

1 vd buren gaf aan, toen ik vertelde dat ze klaagde over geluidsoverlast, dat ze altijd wat te melden hadden. Dus erg geliefd lijken ze niet te zijn.


TS, als je zelf ook een vergunningsaanvraag hebt lopen en je vanwege de aanvraag ook al besloten hebt hoe je in deze zaak gaat handelen, wilde je misschien alleen de situatie delen om het even van je af te kunnen schrijven?

In dat geval veel succes met de aanvraag en ondanks alles veel geluk gewenst in jullie nieuwe woning! :)

smurffie

Berichten: 11133
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 09:20

Ts, mijn advies is blijf eerlijk.
Ruzie komt vooral door het gebrek aan communicatie.
Joh buurman, je overviel me best wel. Ik begrijp dat jullie dit graag zouden willen, maar wij hebben het huis gekocht omdat we het wilde zoals de situatie was. Dus helaas kunnen we je niet helpen met je wensen. Toch bedankt voor het kenbaar maken van je wensen. Mochten we er ooit anders over denken hoor je het gelijk!

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 09:22

TS heb je nog (goed) contact met de verkoper van jullie woning? Evt vragen of hij toevallig vaker “lastig” is gevallen door de buren? Weet je meteen wat je kan verwachten :Y) misschien dat die vorige bewoner heeft gezegd dat hij het in zijn geheel ging verkopen en dat de nieuwe bewoners maar moeten beslissen hoe en wat. Dan is dat balletje daar al gaan rollen. Van wat ik begrijp zouden jouw buren overwegen om te verhuizen als ze deze fantastische plannen niet konden realiseren toch? Dan kan je het net zo goed meteen zeggen dan ben je er maar meteen van af en verhuizen ze wellicht ook nog :Y)

ista
Berichten: 1138
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 09:25

Gewoon direct duidelijk zijn. Dat heeft geen invloed op het afgeven van vergunningen.

Je kan de deksel nog wel eens harder op je neus krijgen door nu niet direct duidelijk en eerlijk te zijn.

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 09:30

Ik snap je wel TS. Toen ik nog niet eens in mijn huis woonde kwamen de buren ook al met een behoorlijk brutaal verzoeken (het kappen van een hoge boom in mijn achtertuin). Ik heb toen ongeveer hetzelfde gereageerd als jij; overrompeld.

Mijn fout zat hem er in dat ik uiteindelijk nooit echt duidelijk ben geworden, ook uit angst om de relatie te verpesten. Daardoor heb ik een paar jaar lang gedoe gehad met de buren die keer op keer terug kwamen om weer te vragen wanneer de boom nou om ging / gesnoeid werd. (Mocht je willen dan kun je de hele saga hier lezen: [HTT] Relatie met de buren goed houden...).

Als buurtbemiddelaar kom ik met enige regelmaat dit soort geschillen tegen, en ik ben het met de rest eens dat je binnen nu en een redelijke termijn duidelijk aan de buren aan zal moeten geven dat je het niet wil. Of dat nu onmiddellijk moet dat weet ik niet zo nodig; ik denk dat je hierin hoe dan ook de gebeten hond bent. Zeg je het over een maand of twee tot vier dan heb je ze aan het lijntje gehouden, zeg je het nu onmiddellijk dan denkt de buurman dat je er niet eens serieus over na hebt gedacht. Wat misschien wel een goed idee is, is om hem een tijdframe te geven, dus te zeggen dat je er op [datum x] even op terug komt, en dat je tot die tijd geen tijd hebt om er op in te gaan ivm verbouwing en verhuizing. Dat kan over een maand zijn maar ook over zes maanden.

Ik kan me goed voorstellen dat je de verbouwing achter de rug wil hebben voordat je hier op in gaat, ook omdat je, als je er woont, in de gaten kan houden of hij toch geen dingen doet die jij niet wil. Mijn tip is dan ook om foto's te maken van de huidige situatie, gewoon voor de zekerheid.

Weet in ieder geval dat het feit dat jij nee zegt geen reden hoeft zijn tot een verstoorde situatie. De buurman wil iets, jij wil dat niet. Als hij besluit om daar boos over te worden/blijven en of daardoor vervelend te gaan doen ligt dat niet aan jou maar aan hem.


Edit: ik ben stiekem wel heel benieuwd hoe dit eruit zou moeten zien, zou je als je tijd hebt een google maps tekeningetje willen maken van hoe de situatie is en wat zij graag willen?
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 02-04-24 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

pillow
Berichten: 7846
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 09:40

Vjestagirl schreef:
Weet in ieder geval dat het feit dat jij nee zegt geen reden hoeft zijn tot een verstoorde situatie. De buurman wil iets, jij wil dat niet. Als hij besluit om daar boos over te worden/blijven en of daardoor vervelend te gaan doen ligt dat niet aan jou maar aan hem.

Dit is het beste advies hier. Duidelijk zijn, en idd de meeste buren ruzies komen van slechte communicatie.
En als buurman meer grond wil moet hij maar verhuizen.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:02

Ik ben het met je man eens, ze kunnen veel willen maar zou er niet in mee gaan. Dat van de keukenraam zou ik even mee wachten. Verder snap ik je dilemma. Maar het gedrag van de buurman is idd erg dwingend zoals je het hier schetst en daar hoef je niet in mee. Hoe dat uitpakt voor jullie bouwplannen is natuurlijk afwachten al kun je bij dit soort mensen wel al verwachten hoe dat zal gaan. Geef jullie grenzen aan en dat jullie bepaalde dingen niet zien zitten en onderbouw dat. Als ze niet voor reden vatbaar zijn weet je zeker met wat voor mensen je te maken hebt.

thequeensmum
Berichten: 3577
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:03

Wat een rare situatie.
Al snap ik je argument, ik zou toch meteen duidelijk zijn. Wij gaan niets verkopen.

Wat betreft het keukenraam: geen idee hoe hier juridisch naar gekeken wordt, maar dat wist je toen je het huis kocht, kan je daar dan achteraf bezwaar over maken? Lijkt me anders als ze dit vorige week zo hadden gemaakt, maar nu? Ik heb werkelijk geen idee

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41788
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:05

thequeensmum schreef:
Wat een rare situatie.
Al snap ik je argument, ik zou toch meteen duidelijk zijn. Wij gaan niets verkopen.

Wat betreft het keukenraam: geen idee hoe hier juridisch naar gekeken wordt, maar dat wist je toen je het huis kocht, kan je daar dan achteraf bezwaar over maken? Lijkt me anders als ze dit vorige week zo hadden gemaakt, maar nu? Ik heb werkelijk geen idee

Ligt eraan of het verjaard is. Echter is het al genoeg om er melkglas in te zetten of folie te plakken. Dat raam hoeft iig niet compleet weg.

Fitzroy

Berichten: 25165
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:20

Ik zou het hetzelfde aanpakken als Jillz. Laat de buurman maar in zijn sop gaar koken. En nadat alle vergunningen erdoor zijn, laat je weten dat je het niet ziet zitten. Waarom zou je hem nu al tegen je in het harnas jagen? Dat is gegarandeerd goed voor bezwaren.
Nee hoor, de beste man heeft 2 jaar de tijd gehad om erover na te denken, daar kan best nog een aantal maanden bij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41788
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:23

Fitzroy schreef:
Ik zou het hetzelfde aanpakken als Jillz. Laat de buurman maar in zijn sop gaar koken. En nadat alle vergunningen erdoor zijn, laat je weten dat je het niet ziet zitten. Waarom zou je hem nu al tegen je in het harnas jagen? Dat is gegarandeerd goed voor bezwaren.
Nee hoor, de beste man heeft 2 jaar de tijd gehad om erover na te denken, daar kan best nog een aantal maanden bij.

Zoals hier al 300 keer gezegd is, buurman heeft geen invloed op de vergunningverstrekking.

Ik denk dat je met laten wachten meer kwaad bloed zet, tbh.

Fitzroy

Berichten: 25165
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:24

Buurman kan toch bezwaar aantekenen nadat het besluit genomen is? Daar zit je niet op te wachten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41788
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:29

Fitzroy schreef:
Buurman kan toch bezwaar aantekenen nadat het besluit genomen is? Daar zit je niet op te wachten.

Dat betekent toch niet dat dat bezwaar ook maar van enige invloed is?

Tallie1979
Berichten: 22776
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:29

Volgens mij kan de buurman wel bezwaar aan tekenen nadat de vergunning er is, maar moet hij wel met zeer goede argumenten komen.

En hij krijgt er geen brief vanuit de gemeente van, het wordt gepubliceerd in de lokale bode. (Streekkranten bijvoorbeeld)

Kirrietje
Berichten: 520
Geregistreerd: 09-11-10

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:32

Nou ik snap TS wel. Heb al meerdere keren gehoord/gelezen dat er dan 1 buur roet in het eten gooit door op de laatste dag bezwaar aan te tekenen waardoor alles zolang uitgesteld werd. Uiteindelijk is het bezwaar dan ongegrond verklaart maar al die tijd en moeite die daar in zit plus ook nog eens een hoop frustratie, daar zit je inderdaad niet op te wachten...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41788
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:33

Ibbel schreef:
Jillz1 schreef:
Als ze beledigd zijn heb je zo maanden vertraging opgelopen.


Ze kunnen een zienswijze indienen binnen 6 weken na publicatie van je afgegeven vergunning.
Dus pas nádat je vergunning is afgegeven. Mocht je die vergunning niet krijgen, ligt dat nooit aan je buren/mensen die bezwaar hebben. Bezwaar kan pas gemaakt worden ná afgeven van een omgevingsvergunning (dat dat niet heel erg logisch is, is een ander verhaal)

Als de zienswijze geen aanleiding geeft tot heroverwegen van de vergunning (wat meestal zo is trouwens, hooguit word je gevraagd wat aan te passen) dan kan iemand naar de rechter stappen (dat is het officiele 'bezwaar'). Ondertussen kan jij wél gaan bouwen. Dat kan alleen tegengehouden worden als je zwaarwegende argumenten daarvoor hebt. Dat gebeurt niet bij simpele woningverbouwingen.

Geen zienswijze ingediend? Dan kan je géén bezwaar indienen bij de rechter.

Mocht de rechter ook zeggen dat het flauwekul is, dan kunnen ze nog naar de Raad van State. En die oordeelt alleen over procedurele fouten die de gemeente gemaakt zou kunnen hebben. Die kijkt niet inhoudelijk.

Om Ibbel nog maar een keer te quoten.