Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocamor

Berichten: 10949
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:42

Als jullie plannen gewoon binnen bestemmingsplanplan past, kan buurman op zijn kop van staan...

De verhoudingen zijn nu al verstoord. Korte metten mee maken

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110796
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:45

Precies. Of je nou links of rechts om gaat.. De verhoudingen zijn al verstoord en zeker als jullie niet akkoord gaan met de plannen van de buurman.

journee
Berichten: 783
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:45

Jouw nieuwe buren hebben in elk geval gevoel voor humor! Dit moet wel een vroege 1 april grap zijn toch..!? :')

Alja

Berichten: 25646
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:48

Net verhuisd en dan al zoveel gedoe..
Jij had toch ook moeite om je oude buurtje achter te laten?
Dan moet dit niet als een warm welkom voelen.


Sterkte

LaPluche

Berichten: 1992
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:51

Soms heb je leuke buren en soms niet.
Als je gelijk heel strak bent en duidelijk maakt dat er niks verkocht gaat worden, dan lijkt mij dat de beste oplossing.
Beetje aanmodderen met dit soort mensen is echt een afrader, die kennen geen stop.

justdiesel
Berichten: 4957
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:51

Dat raam zat er toch al toen jullie dat huis kochten? Beetje raar om daar dan over te gaan zeuren.
Maar de plannen van de buurman zijn wel heel raar.
Dat zou ik ook meteen afkappen.

Ibbel

Berichten: 49224
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:53

Met de (nieuwe) omgevingswet is het in ieder geval heel simpel. Het enige dat je 'moet' is aangeven of je met je buren over je bouwplannen hebt gesproken. 'Nee' is daarbij gewoon een geaccepteerd antwoord.
Maar zelfs bij een 'ja, en ze hebben bezwaren' wordt daar bij het beoordelen van je plannen niet méér rekening mee gehouden als wanneer ze (zoals in het oude systeem) een 'zienswijze' zouden indienen.
En trouwens, ook bij een 'ja, en ze hebben géén bezwaren' mogen je buren alsnog een zienswijze indienen.

Anyway, als jullie bouwplannen binnen het bestemmingsplan en beleid van de gemeente vallen, kunnen jullie buren op hun kop gaan staan, maar dan heeft hun eventuele 'ik wil het niet' geen enkele invloed.

996981
Berichten: 9838
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:53

Dat ze de plannen al langer hebben en het tot nu toe niet gelukt is komt omdat het compleet van de pot gerukt is.

De kans dat ze dat zelf (gaan) inzien lijkt me echter klein. Daarom zou ik echt heel duidelijk zijn. Zolang jullie er wonen is geen van de drie een optie. Punt. Zullen ze niet leuk vinden, maar dat is hun probleem. Als je niet duidelijk genoeg bent voorzie ik dat ze het telkens opnieuw aankaarten.

Ibbel

Berichten: 49224
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:54

justdiesel schreef:
Dat raam zat er toch al toen jullie dat huis kochten? Beetje raar om daar dan over te gaan zeuren.


Nee hoor, als dat zonder toestemming zo geplaatst is, dan kun je een gemeente gewoon om handhaving vragen. Feit dat een voorganger er niet over gemiept heeft, maakt het niet legaal.

Melzazu
Berichten: 1810
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:55

+:)+ Ibbel!!

justdiesel
Berichten: 4957
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:58

Ibbel schreef:
justdiesel schreef:
Dat raam zat er toch al toen jullie dat huis kochten? Beetje raar om daar dan over te gaan zeuren.


Nee hoor, als dat zonder toestemming zo geplaatst is, dan kun je een gemeente gewoon om handhaving vragen. Feit dat een voorganger er niet over gemiept heeft, maakt het niet legaal.


Dan maakt ze net zo goed vrienden met de buren als dat de buurman nu bij haar doet.
Al snap ik wel wat je bedoeld hoor.

Anomien

Berichten: 7418
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:59

Rocamor schreef:
Als jullie plannen gewoon binnen bestemmingsplanplan past, kan buurman op zijn kop van staan...

De verhoudingen zijn nu al verstoord. Korte metten mee maken


Ja precies. Je bent me voor.

Hij kan wel bezwaar maken, maar als het past in de regels van het bestemmingsplan. Dan zal de jurist bij de gemeente dit snel naast zich neerleggen.
Bij een binnen of buitenplanse afwijking kan dit anders zijn. Maar ook dan hoeft niet zo te zijn dat een buurman ook gelijk krijgt in zijn bezwaar.

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 20:06

Weetje TS, jij verstoort de verhoudingen niet, dat doet de buurman met dit bizarre plan :+

Ik zou duidelijk communiceren. Hoe minder je nu/zegt hoe meer hij denkt dat je meegaat in zijn plannen.
Realiseer je ook dat de aanvragen voor vergunningen vaak openbaar zijn. Je kan je ook aanmelden om en mailtje te krijgen als iemand binnen x meter van je huis een vergunning aanvraagt.
Je buurman kan dan beter via jou horen wat je wilt op een moment dat jij er goed op voorbereid bent, dan dat hij de vergunningsaanvraag ziet en op een willekeurig moment komt binnenvallen.

Roodvos

Berichten: 6711
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 20:09


verootjoo
Berichten: 35665
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 20:22

Jillz1 schreef:
Ben beetje bang om nu al een verstoorde verhouding te krijgen.
Ze zijn erg onrealistisch en het feit dat ze dit al jaren zo blijken te willen maakt mij voorzichtig.


Zij hebben de verhoudingen al verstoord, jij niet.

Citaat:
Eerst onze plannen de vergunning rond en dan de botte bijl erin.

Geen zin in Meester Frank Visser op de stoep.

Die komt alleen als beide partijen mee willen werken

Citaat:
Ze hebben nergens recht op maar ze denken van wel


Klopt, gelijk afkappen die handel. Als ze dit al jaren willen hadden ze jullie huis moeten kopen en hun eigen huis verkopen.
Zakelijk blijven en hier gelijk korte metten mee maken, als je ze aan het lijntje houdt blijven ze een opening voelen.
Zulke mensen gaan dan tot het gaatje.
Ze zijn niet goed snik en het is een belachelijk voorstel.

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 20:34

Roodvos schreef:
TS, lees dit even mbt ramen en de erfgrens:
https://fdjadvocaten.nl/ramen-vensters- ... s-mag-dat/

Het raam hoeft niet weg, maar moet wel ondoorzichtig gemaakt worden. Dit kan bijvoorbeeld met folie.

Tenzij er sprake is van verjaring. Als dat raam daar al 30 jaar zit dan heb je weinig in te brengen.

Wat een vervelende situatie TS! Wij grepen helaas toen de buren verhuisden ook mis op een stuk van hun grond. Dus tegen de nieuwe bewoners wel gezegd dat als ze er ooit vanaf wilden, wij dat heel graag als eerste zouden horen. Maar daar hebben we het ook direct bij gelaten, lijkt me niet meer dan fatsoenlijk..

capopjekop

Berichten: 30677
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 20:42

Beter gewoon meteen duidelijk zijn en je grenzen aangeven. Dit lijken me van die mensen die meteen je hele hand nemen als je ze een vinger geeft.

Sowieso zou ik als ik je buurman zou zijn het heel naar vinden dat je eerst het idee geeft open te staan voor de plannen terwijl je dat niet bent. Dat zou bij mij meer de verhouding verstoren dan meteen een duidelijke nee. Dat is wellicht even vervelend maar dan heb je duidelijkheid en ga je weer door

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-24 20:44

Alja schreef:
Net verhuisd en dan al zoveel gedoe..
Jij had toch ook moeite om je oude buurtje achter te laten?
Dan moet dit niet als een warm welkom voelen.


Sterkte

Inderdaad is mijn "oude" buurtje me lief.

Ik moet er wel bij zeggen dat we in de nieuwe buurt ook warm onthaald zijn. We kregen meteen begin januari een uitnodiging voor nieuwjaarsborrel.
De buren van links( de rare) waren er toen niet bij. De buren van rechts en overkant zijn echt superleuke mensen. De zomer bbq staat ook al gepland

Goof

Berichten: 28934
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 20:49

Jillz1 schreef:
Ik heb gezegd, ik geef het door aan mijn man en dan hoor je wel een keer er iets van.


Deze opmerking en het nu vooruit schuiven zodat je je eigen plannen eerst kunt realiseren geven de buren juist heel erg de ruimte om te gaan hopen of denken dat je welwillend bent en mee zal gaan werken.
Dat lijkt me juist nog ongunstiger voor de relatie.

Je had eigenlijk meteen een 'nee' moeten geven; jullie aankoop, jullie geluk.
Ik zou in ieder geval zo snel mogelijk aangeven dat jullie niet akkoord gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41758
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 20:50

Goof schreef:
Jillz1 schreef:
Ik heb gezegd, ik geef het door aan mijn man en dan hoor je wel een keer er iets van.


Deze opmerking en het nu vooruit schuiven zodat je je eigen plannen eerst kunt realiseren geven de buren juist heel erg de ruimte om te gaan hopen of denken dat je welwillend bent en mee zal gaan werken.
Dat lijkt me juist nog ongunstiger voor de relatie.

Je had eigenlijk meteen een 'nee' moeten geven; jullie aankoop, jullie geluk.
Ik zou in ieder geval zo snel mogelijk aangeven dat jullie niet akkoord gaan.

Dit.

Ilse_123

Berichten: 3781
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 20:52

Je kan er nu toch op terug komen van ‘goh buur, we waren best wel verrast door je voorstel en hebben het er uitvoerig over gehad, maar we moeten je toch teleurstellen.’
Zo is het aardig en dan komt het niet vreemd over dat je niet direct nee hebt gezegd. Het is zelfs wel netjes omdat het nu lijkt alsof jullie het er echt serieus over hebben gehad. Bijzondere situatie.

Goof

Berichten: 28934
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 20:59

Ilse_123 schreef:
Je kan er nu toch op terug komen van ‘goh buur, we waren best wel verrast door je voorstel en hebben het er uitvoerig over gehad, maar we moeten je toch teleurstellen.’
Zo is het aardig en dan komt het niet vreemd over dat je niet direct nee hebt gezegd. Het is zelfs wel netjes omdat het nu lijkt alsof jullie het er echt serieus over hebben gehad. Bijzondere situatie.


Maar ook het uitvoerig en serieus bespreken geeft aan dat het misschien wel een optie zou kunnen zijn. Ook dat kan hoop geven.

Nee, je hebt er niet over gesproken. Ja, je was overdonderd. Nee, uiteraard is het idee geen optie. Gewoon nee.

capopjekop

Berichten: 30677
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 21:01

Je woont samen, dan vind ik het logisch dat je het bespreekt met je partner voordat je meteen nee zegt. Dus ik vind het niet zo gek.

En bespreken hoeft dan ook helemaal niet serieus te zijn. Als partner ook meteen nee zegt ben je ook klaar

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41758
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 21:02

capopjekop schreef:
Je woont samen, dan vind ik het logisch dat je het bespreekt met je partner voordat je meteen nee zegt. Dus ik vind het niet zo gek.

En bespreken hoeft dan ook helemaal niet serieus te zijn. Als partner ook meteen nee zegt ben je ook klaar

Ik zou er met mijn partner heerlijk om kunnen lachen, zulks een brutaliteit. En vervolgens nee zeggen.

BigOne
Berichten: 38406
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 21:06

Heel voorzichtig aanpakken, eerst even kijken welke vergunningen jullie nog nodig hebben, meteen aanvragen.
Wanneer de buurman erop terug komt gewoon zeggen dat jullie dit voor de ruimte gekocht hebben en er niets van willen verkopen.
Het feit dat ze niet op die barbecue waren geeft achteraf al te denken. Gatver wat een gestoord figuur.