Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jokonootje

Berichten: 4860
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 21:46

Ik hou van open en transparante communicatie. Hij legt zijn plannen voor (brutaal of niet dat even in het midden) en jullie geven je zienswijze erop.
Geen achterbaks gerommel en eerst je eigen dingen erdoor drukken en dan de deksel op de neus bij hun.

Onze nieuwe buren vinden ook iets van onze bouwplannen. Dat mag.... Je mag het zelfs ventileren maar ik doe er niks mee.
Ik hou me aan de regels en vertel ze precies wat we doen.
Zorgt nooit voor geroddel of achterklap in de buurt.

Getup

Berichten: 8324
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 21:55

Kan me voorstellen, dat je zo overrompeld was, dat je even niet zo adrem kon antwoorden.
Maar geen omwegen, uitstel, " we gaan het zien" etc... nee. Nee . Nee. Gaat niet gebeuren.

BigOne
Berichten: 38404
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 21:59

Jokonootje schreef:
Ik hou van open en transparante communicatie. Hij legt zijn plannen voor (brutaal of niet dat even in het midden) en jullie geven je zienswijze erop.
Geen achterbaks gerommel en eerst je eigen dingen erdoor drukken en dan de deksel op de neus bij hun.

Onze nieuwe buren vinden ook iets van onze bouwplannen. Dat mag.... Je mag het zelfs ventileren maar ik doe er niks mee.
Ik hou me aan de regels en vertel ze precies wat we doen.
Zorgt nooit voor geroddel of achterklap in de buurt.

Deksel op de neus? Hij meldt doodleuk allerlei plannen en denkt zo maar even een hoop grond van ts te kopen, spul stond twee jaar te koop? Ik vind het nog knap dat ts zich in heeft kunnen houden, ik was ter plekke van zoveel arrogantie en domheid in lachen uitgebarsten . Op zich is het al vreemd dat het in deze tijd twee jaar te koop staat dus zou toch maar wat bedachtzaam en slim met deze buren omgaan.

Jokonootje

Berichten: 4860
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:05

BigOne schreef:
Jokonootje schreef:
Ik hou van open en transparante communicatie. Hij legt zijn plannen voor (brutaal of niet dat even in het midden) en jullie geven je zienswijze erop.
Geen achterbaks gerommel en eerst je eigen dingen erdoor drukken en dan de deksel op de neus bij hun.

Onze nieuwe buren vinden ook iets van onze bouwplannen. Dat mag.... Je mag het zelfs ventileren maar ik doe er niks mee.
Ik hou me aan de regels en vertel ze precies wat we doen.
Zorgt nooit voor geroddel of achterklap in de buurt.

Deksel op de neus? Hij meldt doodleuk allerlei plannen en denkt zo maar even een hoop grond van ts te kopen, spul stond twee jaar te koop? Ik vind het nog knap dat ts zich in heeft kunnen houden, ik was ter plekke van zoveel arrogantie en domheid in lachen uitgebarsten . Op zich is het al vreemd dat het in deze tijd twee jaar te koop staat dus zou toch maar wat bedachtzaam en slim met deze buren omgaan.


Ja als ts ze nu aan het lijntje houd om eerst eigen plannen er door te drukken.
En dan pas de nee te verkopen geef je ze (onbedoeld) hoop.
Dus krijgen ze de deksel op hun neus.
Natuurlijk is het niet chique wat de buurman deed, alles behalve zelfs.
Maar ik vind het ook niet chique als je niet duidelijk communiceert.
Hoeft niet direct maar je kan prima deze of volgende week aangeven dat dit niet gaat gebeuren waar ze op hopen.

Wat ik zeg mijn buren zijn ook niet blij met de bouw van onze schuur waar zij op uit kijken. Maar dit was bekend toen zij de woning kochten en is vergunningsvrij.
Dus zijn zij komen "klagen" bij ons. Ik heb ze de bouw laten zien en duidelijk geweest dat er niks ging veranderen.
Uiteindelijk konden ze dat meer waarderen dan alles maar in het midden te laten.

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-24 22:05

Jokonootje schreef:
Ik hou van open en transparante communicatie. Hij legt zijn plannen voor (brutaal of niet dat even in het midden) en jullie geven je zienswijze erop.
Geen achterbaks gerommel en eerst je eigen dingen erdoor drukken en dan de deksel op de neus bij hun.

Onze nieuwe buren vinden ook iets van onze bouwplannen. Dat mag.... Je mag het zelfs ventileren maar ik doe er niks mee.
Ik hou me aan de regels en vertel ze precies wat we doen.
Zorgt nooit voor geroddel of achterklap in de buurt.


Dat is wel heel gemakkelijk gedacht,
Als ze beledigd zijn heb je zo maanden vertraging opgelopen.

Ik voel me niet genoodzaakt om nu al de spanning op te voeren. De manier waarop ze denken hun plannen aan de man te brengen zegt genoeg over hoe ze erin staan. Ze zullen op voorhand beledigd zijn en de gunst naar ons toe verliezen. Zo iets van , wij krijgen onze zin niet dan gaan we mooi dwars liggen. Ik zeg het niet dat het gebeurt maar dat gevoel heb ik wel bij ze gekregen.

Jokonootje

Berichten: 4860
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:16

Maar het bezwaar van buren weegt echt maar in een paar situaties mee.
Zoals het vroeger was dat als je buren een negatieve zienswijze indienen je vertraging op loopt is in 99% van de gevallen niet meer zo.
Zolang je plannen in het bestemmingsplan passen en je het percentage bebouwing niet overschrijdt weegt de mening van je buren echt niet meer mee.
Tenzij het hun woning omlaag brengt in waarde en ook daar zijn strenge criteria aan verbonden voordat dat telt.
Laatst bijgewerkt door Jokonootje op 01-04-24 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49223
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:17

Jillz1 schreef:
Als ze beledigd zijn heb je zo maanden vertraging opgelopen.


Ze kunnen een zienswijze indienen binnen 6 weken na publicatie van je afgegeven vergunning.
Dus pas nádat je vergunning is afgegeven. Mocht je die vergunning niet krijgen, ligt dat nooit aan je buren/mensen die bezwaar hebben. Bezwaar kan pas gemaakt worden ná afgeven van een omgevingsvergunning (dat dat niet heel erg logisch is, is een ander verhaal)

Als de zienswijze geen aanleiding geeft tot heroverwegen van de vergunning (wat meestal zo is trouwens, hooguit word je gevraagd wat aan te passen) dan kan iemand naar de rechter stappen (dat is het officiele 'bezwaar'). Ondertussen kan jij wél gaan bouwen. Dat kan alleen tegengehouden worden als je zwaarwegende argumenten daarvoor hebt. Dat gebeurt niet bij simpele woningverbouwingen.

Geen zienswijze ingediend? Dan kan je géén bezwaar indienen bij de rechter.

Mocht de rechter ook zeggen dat het flauwekul is, dan kunnen ze nog naar de Raad van State. En die oordeelt alleen over procedurele fouten die de gemeente gemaakt zou kunnen hebben. Die kijkt niet inhoudelijk.

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-24 22:18

Jokonootje schreef:
Maar het bezwaar van buren weegt echt maar in een paar situaties mee.
Zoals het vroeger was dat als je buren een negatieve zienswijze indienen je vertraging op loopt is in 99% van de gevallen niet meer zo.
Zolang je plannen in het bestemmingsplan passen en je het percentage bebouwing niet overschrijdt weegt de mening van je buren echt niet meer mee.
Tenzij het hun woning omlaag brengt in waarde en ook daar zijn strenge criteria aan verbonden voordat dat telt.

Onze vorige verbouwing (en dat was een enorme verbouwing) was onze toenmalige directe buurvrouw het ook niet mee eens en heeft tig bezwaren ingediend.
We hebben nul vertraging opgelopen.
De bezwaren van de toenmalige buurvrouw hebben echt totaal geen invloed gehad op onze vergunningen en ze heeft zelfs een advocaat in de arm genomen.



Onze aanvraag is niet vergunningsvrij , dus dat ligt wat gevoeliger.

Jokonootje

Berichten: 4860
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:22

Jillz1 schreef:
Jokonootje schreef:
Maar het bezwaar van buren weegt echt maar in een paar situaties mee.
Zoals het vroeger was dat als je buren een negatieve zienswijze indienen je vertraging op loopt is in 99% van de gevallen niet meer zo.
Zolang je plannen in het bestemmingsplan passen en je het percentage bebouwing niet overschrijdt weegt de mening van je buren echt niet meer mee.
Tenzij het hun woning omlaag brengt in waarde en ook daar zijn strenge criteria aan verbonden voordat dat telt.

Onze vorige verbouwing (en dat was een enorme verbouwing) was onze toenmalige directe buurvrouw het ook niet mee eens en heeft tig bezwaren ingediend.
We hebben nul vertraging opgelopen.
De bezwaren van de toenmalige buurvrouw hebben echt totaal geen invloed gehad op onze vergunningen en ze heeft zelfs een advocaat in de arm genomen.



Onze aanvraag is niet vergunningsvrij , dus dat ligt wat gevoeliger.


Onze vorige verbouwing ook niet. Wij hebben onze reeds ruime vrijstaande woning met 1,5x de oorspronkelijke oppervlakte uitgebouwd. Over meerdere verdiepingen en in het zichtveld van de buren.
En ik heb echt veel ervaring met buren die ergens iets van vinden...
Zoals Ibbel het in wat mooiere bewoordingen beschrijft en met de juiste termijnen.

Mondy

Berichten: 11876
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:26

Ben ik nou de enige die gewoon normaal een onbevooroordeeld gesprek in gaan een optie vind ? Er wordt veel ingevuld over hoe en waarom de man die keuze heeft en hoe hij wel niet zou reageren.
Wellicht is het iets wat bij m heeft liggen broeden omdat t huis zo lang te koop heeft gestaan en heeft ie net voor de koop bedacht dat te willen doen maar toen te laat.
Nee heeft ie en ja kan ie misschien krijgen.
Dat ie niet op een bbq is wil ook niet meteen wat zeggen, hij nodigt jullie wel gewoon uit.

Gaat er gedoe van komen dan merk je t dan wel, er nu al zo in staan geeft ook geen lekkere sfeer.
Ga het gesprek aan en laat hem niet wachten of valse hoop krijgen en zet zo voor jullie zelf ook een fijne manier van communicatie uit.

Jokonootje

Berichten: 4860
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:29

Mondy schreef:
Ben ik nou de enige die gewoon normaal een onbevooroordeeld gesprek in gaan een optie vind ? Er wordt veel ingevuld over hoe en waarom de man die keuze heeft en hoe hij wel niet zou reageren.
Wellicht is het iets wat bij m heeft liggen broeden omdat t huis zo lang te koop heeft gestaan en heeft ie net voor de koop bedacht dat te willen doen maar toen te laat.
Nee heeft ie en ja kan ie misschien krijgen.
Dat ie niet op een bbq is wil ook niet meteen wat zeggen, hij nodigt jullie wel gewoon uit.

Gaat er gedoe van komen dan merk je t dan wel, er nu al zo in staan geeft ook geen lekkere sfeer.
Ga het gesprek aan en laat hem niet wachten of valse hoop krijgen en zet zo voor jullie zelf ook een fijne manier van communicatie uit.


Nee hoor ik vind transparante communicatie met je buren essentieel. En als er dan al gedoe van komt was dat later ook wel gekomen.

Spaansepony
Berichten: 995
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:29

Ik had niet mijn eigen glazen ingegooid hoor ts.
Ik zal terug appen iets in de zin van “we maken eerst de verbouwing af en gaan eerst eens daadwerkelijk verhuizen daarna gaan we er eens over nadenken en komen we erop terug”

En vliegensvlug je eigen vergunningen regelen en daarna nee tegen de buren zeggen.
Misschien gemeen, ja maar mensen zullen altijd dingen doen alleen als ze er iets voor terug krijgen. En als ze het niet krijgen je zal niet de eerste buur zijn die getreiterd word in de verdere verbouwing

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:35

Ik ga met Mondy mee.
Benieuwd ook wat ie voor je grond van plan was te betalen dan.
Misschien koopt ie je uit.
Zo niet, mag die buurman gauw normaal gaan doen, kom op wat een brutaliteit immers.

Het is niet leuk maar de situatie laten sluimeren lost idd waarschijnlijk niks op.
Aangezien die buurman nu toch al een paar x apart deed toch? Of was het 1 ontmoeting, dat ben ik even kwijt. Eerlijk zeggen dat je helemaal niet van plan bent grond te verkopen of overpad te vergeven.

@spaansepony maar zo houdt je ze wel aan het lijntje dus zullen die buren daar blijven wonen, azend op die grond en dat overpad? Ze willen blijkbaar ruimer wonen, dus dan moeten ze dat kunnen betalen, zo niet, dan kan dat niet op die lokatie, dus kunnen ze beter zelf andere plannen met hun leven maken zoals verhuizen, en zo niet, indammen.

journee
Berichten: 783
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:38

Jillz1 schreef:
Jokonootje schreef:
Ik hou van open en transparante communicatie. Hij legt zijn plannen voor (brutaal of niet dat even in het midden) en jullie geven je zienswijze erop.
Geen achterbaks gerommel en eerst je eigen dingen erdoor drukken en dan de deksel op de neus bij hun.

Onze nieuwe buren vinden ook iets van onze bouwplannen. Dat mag.... Je mag het zelfs ventileren maar ik doe er niks mee.
Ik hou me aan de regels en vertel ze precies wat we doen.
Zorgt nooit voor geroddel of achterklap in de buurt.


Dat is wel heel gemakkelijk gedacht,
Als ze beledigd zijn heb je zo maanden vertraging opgelopen.

Ik voel me niet genoodzaakt om nu al de spanning op te voeren. De manier waarop ze denken hun plannen aan de man te brengen zegt genoeg over hoe ze erin staan. Ze zullen op voorhand beledigd zijn en de gunst naar ons toe verliezen. Zo iets van , wij krijgen onze zin niet dan gaan we mooi dwars liggen. Ik zeg het niet dat het gebeurt maar dat gevoel heb ik wel bij ze gekregen.


Ik denk ook dat jullie met open communicatie het meest kunnen bereiken. Naar mijn idee willen jullie buren ook graag 'aan de slag'. Die gaan echt geen maanden op jullie antwoord wachten. Vaak werkt eerlijkheid het beste! Dus:" ja, we begrijpen best dat jullie al deze plannen zouden willen uitvoeren, maar wij hebben dit huis/ perceel gekocht omdat wij er zelf ook plannen mee hebben." vraag ook om eerlijkheid van de buren. "Jullie zouden in ons geval ook geen grond willen verkopen?" (dat lijkt me duidelijk anders waren ze niet op jullie grond uit!) Vervolgens kun je vragen waarom ze zelf het huis niet hebben gekocht als jullie perceel beter aan hun wensen zou voldoen dan hun huidige woning. Ook zou ik benadrukken dat je het echt heel jammer zou vinden als dit al gelijk een stempel op jullie relatie als buren zou drukken, omdat je waarschijnlijk nog heel lang naast elkaar zal wonen. (over het raam zou ik misschien nog niet direct beginnen, tenzij de situatie dat toelaat) Misschien verbazen de buren jullie wel en wordt jullie eerlijk gewaardeerd. :)

De boel traineren kunnen buren alleen als ze daadwerkelijk een punt hebben. Veel belangrijker is of jullie eigen plannen volgens het bestemmingsplan mogelijk zijn.

capopjekop

Berichten: 30677
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Nieuwe huis gekocht en de buren hebben nogal wat plannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:46

Precies. Die mensen gaan vroeg of laat echt wel merken dat ze aan het lijntje gehouden worden. Ik denk bij zulke zaken vooral van behandel de ander zoals je zelf ook graag behandeld zou worden. Wat zou je er zelf van vinden als je nieuwe buren zo met je om zouden gaan?

verootjoo
Berichten: 35665
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:49

Jillz1 schreef:
Jokonootje schreef:
Maar het bezwaar van buren weegt echt maar in een paar situaties mee.
Zoals het vroeger was dat als je buren een negatieve zienswijze indienen je vertraging op loopt is in 99% van de gevallen niet meer zo.
Zolang je plannen in het bestemmingsplan passen en je het percentage bebouwing niet overschrijdt weegt de mening van je buren echt niet meer mee.
Tenzij het hun woning omlaag brengt in waarde en ook daar zijn strenge criteria aan verbonden voordat dat telt.

Onze vorige verbouwing (en dat was een enorme verbouwing) was onze toenmalige directe buurvrouw het ook niet mee eens en heeft tig bezwaren ingediend.
We hebben nul vertraging opgelopen.
De bezwaren van de toenmalige buurvrouw hebben echt totaal geen invloed gehad op onze vergunningen en ze heeft zelfs een advocaat in de arm genomen.



Onze aanvraag is niet vergunningsvrij , dus dat ligt wat gevoeliger.


Zo lang je geen bestemmingsplan hoeft te wijzigen kunnen de buren niet zoveel.
Dan krijg je gewoon een vergunning.
De buren aan het lijntje houden krijg je denk ik meer last mee. Beter in een keer duidelijk zijn dat zijn plannen niet doorgaan.

StalNollie

Berichten: 9162
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:49

Je buren zouden in bezwaar kunnen gaan tegen je plannen maar moeten dan toch echt met goede argumenten komen, ik zou daar niet zo bang voor zijn

Meteen eerlijk en open communiceren en ook aangeven dat je het niet ziet zitten om op een feestje te komen.

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:50

Met sommige mensen moet je niet teveel meebewegen, maar vooral helder zijn. Nee is nee.
Ik heb het idee dat jullie zulke buren hebben getroffen, TS. -O-

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:52

Ik zou inderdaad transparant een gesprek met je man erbij en een bakkie en de buren voeren en kenbaar maken dat jullie het er eigenlijk direct over eens waren dat dit helaas onmogelijk is gezien jullie eigen plannen met het huis en grond. Dat als de mogelijkheid er wel was geweest (dus meer grond wat wel gemist kon worden en niet tot last zou zijn) jullie het met liefde hadden gedaan maar dit is niet het geval en zal ook niet veranderen dus helaas blijft het antwoord nee.

Wil er wel even aan toevoegen dat ik het echt onbeschoft en respectloos vind dat hij dit meteen naar je man stuurde voordat jij zelf de kans had om dit te bespreken. Extreem opdringerig komt dit over.

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-24 23:00

Rennie89 schreef:
Ik zou inderdaad transparant een gesprek met je man erbij en een bakkie en de buren voeren en kenbaar maken dat jullie het er eigenlijk direct over eens waren dat dit helaas onmogelijk is gezien jullie eigen plannen met het huis en grond. Dat als de mogelijkheid er wel was geweest (dus meer grond wat wel gemist kon worden en niet tot last zou zijn) jullie het met liefde hadden gedaan maar dit is niet het geval en zal ook niet veranderen dus helaas blijft het antwoord nee.

Wil er wel even aan toevoegen dat ik het echt onbeschoft en respectloos vind dat hij dit meteen naar je man stuurde voordat jij zelf de kans had om dit te bespreken. Extreem opdringerig komt dit over.


Dit dus, ik vindt dat inderdaad onder druk zetten echt niet tof.

Daarom is het open en transparant communiceren wel een beetje gedaan nu.

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-24 23:05

Maar we hebben een app terug gestuurd, dat we er eens rustig de tijd voor nemen om eerst alles zelf op een rijtje te zetten.
Verder geen behoefte om hun plannen weer aan te horen. Wij doen er toch niks mee.

Half mei is die verjaardag en dan geven we van te voren wel een app met onze visie erop.
Ondertussen is het geregeld met de vergunningen (hoop ik)
Laatst bijgewerkt door Jillz1 op 01-04-24 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Berichten: 11979
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 23:07

Waarom niet gewoon gelijk zeggen dat je er niet op in gaat? Wees duidelijk: 'nagedacht, we doen het niet'. En verder hebben we geen behoefte om jullie plannen aan te horen, we doen er toch niks mee. :D

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-24 23:09

Ir111 schreef:
Waarom niet gewoon gelijk zeggen dat je er niet op in gaat? Wees duidelijk: 'nagedacht, we doen het niet'. En verder hebben we geen behoefte om jullie plannen aan te horen, we doen er toch niks mee. :D

Omdat wij nu geen gezeik met de buren kunnen hebben, moeten nog vergunningen komen.

Spenk
Berichten: 21822
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 23:12

Jillz1 schreef:
Ir111 schreef:
Waarom niet gewoon gelijk zeggen dat je er niet op in gaat? Wees duidelijk: 'nagedacht, we doen het niet'. En verder hebben we geen behoefte om jullie plannen aan te horen, we doen er toch niks mee. :D

Omdat wij nu geen gezeik met de buren kunnen hebben, moeten nog vergunningen komen.

Hoe vaak moet er nog gezegd worden dat dat geen invloed op je vergunningen heeft?

Wat je nu doet is de deur op een kier laten dat vind ik ook vrij onbeschoft want je gaat er niet over nadenken. Je wil het niet punt. Zeg dat dan gewoon.

Ir111

Berichten: 11979
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 23:14

Spenk schreef:
Hoe vaak moet er nog gezegd worden dat dat geen invloed op je vergunningen heeft?

Wat je nu doet is de deur op een kier laten dat vind ik ook vrij onbeschoft want je gaat er niet over nadenken. Je wil het niet punt. Zeg dat dan gewoon.

Dit. :)

Aan het lijntje houden gaat de sfeer er niet beter op maken.