Welke drone zonder dronebewijs?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25983
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Welke drone zonder dronebewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 21:46

Eigenlijk wil ik wel eens een drone als speeltje voor er bij. :+
En dan eentje die je zonder registratie mag vliegen, dus eentje van maximaal 249 gram.
Maar welke is dan goed?

Het moet een drone zijn die EN goed kan filmen EN ook foto's kan maken (liefst in raw). En het liefst natuurlijk niet al te duur. De DJI mini kost iets van 1100 euro en dat vind ik wel veel voor een speeltje. Video zal het primaire doel zijn. Maar foto's moet de drone ook kunnen maken (geen stills uit een video halen omdat de kwaliteit dan bagger is en ik natuurlijk wel een fotograaf ben :+ )

Bij Ali express vind je drones van 20 euro die van alles beloven, maar ik ben bang dat ik daar dan spijt van ga krijgen omdat het gewoon waardeloze kwaliteit is.

Welke heb je en bevalt deze? En wat vind je de mindere punten? Zit er goede beeldstabilisatie op?

linoleum

Berichten: 6480
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Welke drone zonder dronebewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 21:54

Drones mét camera zijn altijd mét registratie, ook als deze lichter zijn dan 250 gram. Wat je zoekt, bestaat dus niet.

Enkel drones lichter dan 250 gram zónder camera hebben geen registratie plicht.

Captain

Berichten: 21393
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 21:54

Ook met een drone van maximaal 249 gram moet je je registreren bij de RDW als je drone een camera en/of microfoon heeft. Je hebt geen vliegbewijs nodig.

Registratie is alleen niet verplicht als je gaat vliegen met een speelgoed-drone.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Welke drone zonder dronebewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 22:09

Check even of je telefoon matcht met de software van de drone. Ik heb een dji mini en krijg die app met geen mogelijkheid op mijn telefoon (en dat ding dus ook de lucht niet in).

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welke drone zonder dronebewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 22:19

Ik zou eerst beginnen met de cursus voor vliegbewijs basis, dan worden al je vragen meteen beantwoord. Ook met een lichte drone wil je van tevoren weten waar en wanneer je wel en niet mag vliegen. De cursus is gratis.

Verder heb je inderdaad het registratienummer nodig.

Chinese drones zijn doorgaans prut. Dan zou ik liever een tweedehands DJI nemen bijvoorbeeld.
Ik heb een oude Mavic Air die nu geen drol meer kost op marktplaats, maar ik schiet er al jaren heel tevreden trouwfilm-beelden mee.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 07:22

Het lukt mij nog niet echt om geld te sparen voor de DJI mini 4 Pro. :') Voor als je interesse hebt heb ik wel mijn DJI mini Fly More combo ter overname. Ik heb ook nog een Air2. Dat is nu dus een legacy drone en valt in categorie A3. := Ik heb gelukkig wel mijn A1/A3 bewijs en wil ooit nog een keertje A2 doen.

Voor alle drones met camera heb je inderdaad sowieso een RDW registratie nodig. Mocht hij lichter zijn dan 250 gram heb geen theorie nodig, maar is altijd wel handig. +:)+ Ik bedoel je mag met je fiets de openbare weg op, maar het is wel handig om de verkeersregels te kennen zonder dat je een fiets certificaat oid hoeft te halen.
Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 04-04-24 07:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 07:26

Prairy schreef:
Check even of je telefoon matcht met de software van de drone. Ik heb een dji mini en krijg die app met geen mogelijkheid op mijn telefoon (en dat ding dus ook de lucht niet in).



Daar heb je gelijk in. Er zijn sommige telefoons die niet compatible zijn. :=

De DJI app kun je niet meer uit de appstore downloaden, maar moet je vanaf de site van DJI downloaden. Dan zou die moeten werken. En anders hebben we Litchi nog. :D

Mlies
Berichten: 14153
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Welke drone zonder dronebewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 07:31

Ik heb een DJI mini Pro 4 met smart controller, kost wel een paar centen maar dan heb je wel leuk speelgoed! :)

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 07:32

Bagheera_206 schreef:
Daar heb je gelijk in. Er zijn sommige telefoons die niet compatible zijn. :=

De DJI app kun je niet meer uit de appstore downloaden, maar moet je vanaf de site van DJI downloaden. Dan zou die moeten werken. En anders hebben we Litchi nog. :D

Die van mij staat nog steeds in de appstore :j DJI GO 4 heet mijn app. Geen idee of je voor elk type weer een andere app nodig hebt trouwens.

germie

Berichten: 25983
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 08:06

Captain schreef:
Ook met een drone van maximaal 249 gram moet je je registreren bij de RDW als je drone een camera en/of microfoon heeft. Je hebt geen vliegbewijs nodig.

Registratie is alleen niet verplicht als je gaat vliegen met een speelgoed-drone.

Nou ja, dan alleen registreren en geen vliegbewijs halen zeg maar. Ik ken iemand die de nogal dure dji heeft van 1100 euro en er erg blij mee is, maar dat is mij even wat te gortig. Want ik weet nog niet hoe veel ik zo'n speeltje zal gaan gebruiken.

Mijn telefoon is net een week oud, dus die zal alle apps moeten kunnen draaien (ik moest plotseling aan een nieuwe telefoon na slechts 3.5 jaar gebruik van de oude omdat bij de oude de microfoon kapot was en tja, kunnen bellen is toch wel een basisfunctionaliteit van een telefoon).
ik neem aan dat DJI een goede handleiding heeft.

Tweedehands is eventueel een optie.

germie

Berichten: 25983
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 08:07

Mlies schreef:
Ik heb een DJI mini Pro 4 met smart controller, kost wel een paar centen maar dan heb je wel leuk speelgoed! :)

Ja, dat lijkt mij voor mij ook de beste, maar de prijs is me net even te hoog. De helft van de prijs en ja, ik ging er voor. :D

Ik lees dat het examen (3 pogingen) inclusief een cursus voor een drone 30 euro kost, dat is te doen, dan wil ik er wel een uurtje in gaan steken denk ik.
Jullie hebben het over deze gratis cursus? of zijn er meer aanbieders?
https://www.dutchdroneacademy.com/eu-vl ... an-gratis/

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 08:35

Ik heb (had toen) ook een nieuwe Android telefoon maar mooi niks, ik heb een one plus. En nu ook een Motorola waarmee ik het nog eens ga proberen als ik ooit eens zin en tijd heb.

Je hebt voor zover ik heb kunnen vinden voor bepaalde types inderdaad een andere app nodig, de app die ik had voor de dji 4 Pro werkte niet voor de mini.

Wat is Litchi?

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 08:56

Ik heb destijds de gratis online cursus + examen van Luxemburg gedaan, en veel mensen deden die uit Ierland. Ik weet niet of die examens nog steeds gratis zijn, maar de cursussen zelf zijn sowieso overal gratis te vinden.

Edit, hier heb ik die van mij gevolgd: https://dac.gouvernement.lu/en/drones/t ... e-how.html

germie

Berichten: 25983
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 10:23

8nnemiek schreef:
Ik heb destijds de gratis online cursus + examen van Luxemburg gedaan, en veel mensen deden die uit Ierland. Ik weet niet of die examens nog steeds gratis zijn, maar de cursussen zelf zijn sowieso overal gratis te vinden.

Edit, hier heb ik die van mij gevolgd: https://dac.gouvernement.lu/en/drones/t ... e-how.html

ik lees dat 3 examens, dus 1 keer examen en 2 keer her 30 euro kosten? Of is dat omdat men daar dan wel geld voor wil zien bij een gratis cursus?
Ik zal er eens naar kijken. Het liefst gewoon even de cursus gratis downloaden en daarna zien of je wel of geen examen wilt doen.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 06:24

8nnemiek schreef:
Ik heb destijds de gratis online cursus + examen van Luxemburg gedaan, en veel mensen deden die uit Ierland. Ik weet niet of die examens nog steeds gratis zijn, maar de cursussen zelf zijn sowieso overal gratis te vinden.

Edit, hier heb ik die van mij gevolgd: https://dac.gouvernement.lu/en/drones/t ... e-how.html


Heb A1/A3 toen in Ierland gedaan en later ook nog in Nederland.

KimD

Berichten: 20435
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Welke drone zonder dronebewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 06:52

En toch is die DJI de investering waard, het is ook onze eerste drone. Even een uurtje oefenen en gaan met die banaan, hartstikke makkelijk en prachtig beeld.

Hier was hij denk ik zo'n vier uur oud toen een van onze honden zich de lucht in lanceerde en hem eruit haalde. Gelukkig alleen wat beschadiging aan de behuizing, nu heb ik er dus tandjes opgemaakt met 'Vixem was here'. :')

Daarnaast heb ik de registratie en onze gegevens erop gezet, mocht het mis gaan hoop ik dat de eerlijke vinder hem terugbrengt.

Maar, hij is de €1000,- zeker waard. :j