Het leed dat rouwvliegjes heet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jeniej

Berichten: 223
Geregistreerd: 26-10-10
Woonplaats: In het midden van het land

Het leed dat rouwvliegjes heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 12:11

Zoals de titel al zegt, wij hebben in huis enorm veel last van deze vervelende rouwvliegjes. Hoe kunnen we er vanaf komen?

Dingen die we al geprobeerd hebben zijn, aaltjes bij de planten (maar dit is wel een redelijk kosten plaatje, gezien wij heel veel planten hebben) dit lijkt even te werken dat het er minder worden die rond vliegen maar dit is maar heel erg tijdelijk ook als we het na 2 weken herhalen.

Er zitten bij de meeste planten nu van die plak stickers waar de volwassen vliegjes opkomen te zitten deze zitten inmiddels weer vrij snel vol.

Ik heb ook al kaneel geprobeerd, maar werkt ook niet echt. En is niet bij alle planten even gemakkelijk toepasbaar.

Is er iemand met een gouden tip? Zoals gezegd wij hebben een hoop kamerplanten alleen in de woonkamer al ruim 17 planten en dan in de rest van het huis ook nog waar de vliegjes helaas dus ook al zitten.

Het zijn allemaal verschillende soorten planten dus het liefst wel iets wat geschikt is om alles mee te behandelen.

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 12:48

Aaltjes heb ik nog nooit geprobeerd. Ik heb goede ervaringen met het gebruik van roofmijten.

Die schud je uit het buisje op de potgrond. Alle potten een beetje. Zo tegen de schemering, ze worden 's nachts actief.
De mijten leven van de larven. Dus zolang de vliegjes zich voortplanten doen de mijten dat ook.

Klinkt misschien eng die roofmijten maar ik heb er nooit één met het blote oog gezien.

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Het leed dat rouwvliegjes heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 12:50

Stap 1 is alle planten alleen nog maar van onder water gaan geven. Rouw vliegen leven in vochtige grond en dat moet je dus zien te voorkomen

Stap 2 is terwijl je daar mee bezig bent de rest van de vliegjes te vangen met van die gele plakkers die je in een pot kunt stoppen

chanicha

Berichten: 12165
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 12:52

Hoe zit het met je afvoer en riolering?
Als je een lekkage hebt ergens kom je er niet vanaf voor dat gemaakt is, ik had dat nl ook en sinds het gemaakt was waren de vliegjes ook weg.

Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:05

Je planten zo veel mogelijk laten uitdrogen. Alleen water geven als het ECHT heel hard nodig is en het liefst vanaf de onderkant. Potgrond evt afdekken met bijv zand, daar komen de volwassen vliegjes geen larven meer inleggen. Potgrond evt ook vervangen, maar het kan ook zijn dag er weer nieuwe vliegjes meekomen met gekocht potgrond.

Ik zou je echt aanraden om op de grond te focussen, zolang dat een fijn klimaat blijft voor larven blijft de plaag in stand en zijn plakkers/aaltjes vooral tijdelijke symptoombestrijding.

jeniej

Berichten: 223
Geregistreerd: 26-10-10
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 13:13

Ik heb heel veel planten ingepot staan in de pot, dus die kan ik niet vanaf onderen watergeven helaas, en ik heb ook heel veel calathea's die dus weer niet van droge potgrond houden (waarschijnlijk zit daar dus ook een deel van het probleem.)

Roofmijten wist ik niet dat die ook tegen de larven van de rouwvliegjes werkte, is het een speciaal soort? En waar koop je deze?

Als het goed is hebben we nergens lekkage.

Potgrond afdekken met zand zal bij een aantal planten misschien lukken maar ik heb heel veel planten die meerdere scheuten uit de grond hebben, dus dan wordt dat al heel lastig om het goed dicht te krijgen dat die vliegjes er niet langskomen heb ik al gemerkt.

En ik heb inderdaad het idee dat de larvjes mee zijn gekomen met gekochte potgrond..

frensje
Berichten: 723
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:15

Die gele plakkers idd. Ik heb ze van Pokon. Ik gebruik ze in de buiten potten.

Anouk146
Berichten: 190
Geregistreerd: 19-09-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:21

chanicha schreef:
Hoe zit het met je afvoer en riolering?
Als je een lekkage hebt ergens kom je er niet vanaf voor dat gemaakt is, ik had dat nl ook en sinds het gemaakt was waren de vliegjes ook weg.


Dit. Die vliegjes zijn vaak een symptoom van een lekkage/rioolprobleem wat je misschien niet direct ziet (bijv onder het huis). Helaas ook uit ervaring geleerd.. Ze zijn erg vervelend en mogelijk schadelijk voor je gezondheid als ze op voedsel komen :( Maar als je verder geen aanwijzingen hebt dat er een lekkage kan zijn zou ik inderdaad eerst die roofmijten proberen.

jeniej

Berichten: 223
Geregistreerd: 26-10-10
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 13:27

frensje schreef:
Die gele plakkers idd. Ik heb ze van Pokon. Ik gebruik ze in de buiten potten.


Die gele plakkers heb ik inderdaad, en die zitten in no time vol bij sommige planten, bij andere planten valt het dan weer mee...

We gaan nog eens een rondje onder het huis doen, maar dit is al vaker gedaan en toen waren er geen bijzonderheden. En er is niks veranderd sinds dien. Maar nogmaals een controle kan geen kwaad.

Weet iemand waar ik de roofmijten zou kunnen bestellen?

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:34

Niet gaan beginnen aan dingen als roofmijten en aaltjes zolang je besmette potgrond hebt. Bij een daadwerkelijke plaag kunnen ze daar niet tegen aan eten namelijk, ze werken beter preventief.

Het is een klusje maar als je er echt goed vanaf wilt zul je alle planten moeten verpotten in grond zoals die cocosblokken (van Pokon bijvoorbeeld) die je laat weken in water. Doordat dit gedroogde en geperste blokken zijn, heb je daar sowieso geen ei of iets in zitten. Beste meng je dit dan verder met perliet en schors of cocossnippers zodat je mix snel droog is en luchtig blijft voor de plant.

Na het verpotten plaats je dan in iedere pot een of meer gele vangers.

Qua water geven, met een luchtige mix droogt je substraat sowieso snel op. Beste doe je door middel van een satepriker of een watermeter ook kijken of het rondom de kluit daadwerkelijk droog is voordat je nieuw water geeft.

Het gaat erom dat je dus besmette potgrond weg doet (meeste zakken aarde zijn al besmet dus blijf daar vanaf) en volwassen exemplaren weg vangt met vangplaten.

Het is een tijdrovende klus maar sinds ik hier zo'n 100 potten met cocopeat heb (ook diversen met hydrocultuur) heb ik amper nog een vlieg in huis.

Anouk146 schreef:
chanicha schreef:
Hoe zit het met je afvoer en riolering?
Als je een lekkage hebt ergens kom je er niet vanaf voor dat gemaakt is, ik had dat nl ook en sinds het gemaakt was waren de vliegjes ook weg.


Dit. Die vliegjes zijn vaak een symptoom van een lekkage/rioolprobleem wat je misschien niet direct ziet (bijv onder het huis). Helaas ook uit ervaring geleerd.. Ze zijn erg vervelend en mogelijk schadelijk voor je gezondheid als ze op voedsel komen :( Maar als je verder geen aanwijzingen hebt dat er een lekkage kan zijn zou ik inderdaad eerst die roofmijten proberen.


Rouwvliegen zitten alleen in plantenpotten. Die jij bedoelt die vliegjes zijn rioolvliegjes en inderdaad mogelijk schadelijk voor je gezondheid. Maar die zul je dus niet in plantenpotten treffen.

Amado7

Berichten: 10733
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:49

Hier ook heel erg last van gehad. Uiteindelijk weggekregen door alle planten bijna te laten uitdrogen en waar kon vanaf onder water te geven. In droge grond kunnen ze niet leven. En een bakje met witte zoete wijn er naast, daar gaan ze in zitten.

Ik heb nu nog 2 plantjes in de keuken waar er een paar inzaten, deze heb ik water gegeven met druppels lavendel olie. Dit las ik ergens dat dit helpend is. Heb het maar bij 2 planten gedaan omdat ik bang was dat het mijn plant aantast, maar niets te zien. Deze blijf ik nu voorlopig even met lavendel olie water geven. Het lijkt erop alsof de vliegjes weg zijn!

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het leed dat rouwvliegjes heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 14:05

Een goede potmix met perliet, van onderen water geven en met een hydrometer kijken of ze echt ook tot onderin droog genoeg zijn voor je ze water geeft.

De gele stekers zijn een goede indicatie hoe erg je probleem is en handig voor wat management verder ja.

Eleionomae

Berichten: 19599
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Het leed dat rouwvliegjes heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 14:09

Aaltjes werken hier echt heel goed. Na 2 weken de aarde nog even goed dik bestrooien met kaneel (aaltjes werken gemiddeld 2 week)en ik heb ze hier niet meer gezien.

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Het leed dat rouwvliegjes heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 14:18

Planten overpotten in kweekpotten en dan in een sierpot

Ik heb hier meer dan 100 planten en stekjes gehad en had geen last van rouw vliegjes. Alles stond gewoon op potgrond uit de supermarkt

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 14:22

Het probleem zit echt in de aarde van je planten helaas. Ik zou ze allemaal ompotten en dan preventief met aaltjes of mijten aan de gang gaan.

Knuffeldier

Berichten: 562
Geregistreerd: 21-07-08
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 14:43

Citaat:
Weet iemand waar ik de roofmijten zou kunnen bestellen?


Ik heb hier roofmijten en aaltjes besteld: https://www.biogroei.nl/

Thats_Me

Berichten: 10944
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 14:44

Hier werken aaltjes in combinatie met die plakstickers en zorgen dat de plantjes niet te nat staan het beste.

jeniej

Berichten: 223
Geregistreerd: 26-10-10
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 15:18

Bedankt voor alle reacties al! Overpotten zou kunnen, maar gezien dat ik het idee heb dat die rouwvliegjes uit de pot grond komen heb ik de indruk dat dat geen effect heeft. Ik zou dan inderdaad naar de grond moeten kijken die je kan weken van te voren..

Ik ga toch eerst kijken dat ik ze dan toch laat uitdrogen en een hydrometer bestellen. Erna dan misschien met aaltjes en roofmijten nog de rest aanpakken en hopelijk wordt het dan minder :Y)

Ballard_L

Berichten: 2496
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Het leed dat rouwvliegjes heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 15:37


Ibbel

Berichten: 49188
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 15:44

jeniej schreef:
Ik heb heel veel planten ingepot staan in de pot, dus die kan ik niet vanaf onderen watergeven helaas


En daar ga je nat. Letterlijk. Potplanten áltijd in een binnenpot zetten, zodat water weg kan.
Ik denk dat hier je probleem zit: de grond in deze potten zal altijd (te) nat zijn, omdat er geen drainage is. En eenmaal rouwvliegjes in zo'n omgeving, raak je ze niet kwijt, want ze blijven een moerasplekje ter beschikking houden, waar ze dol op zijn.

Bovendien verzwak je je planten, doordat die ook altijd met een deel van hun wortels in het water blijven staan, de grond kan nooit goed drogen tussen watergeefbeurten. Dus je zult bij verpotten mogelijk ook wortelrot aantreffen. En dat is helemaal smullen voor je rouwvlieglarfjes...

jeniej

Berichten: 223
Geregistreerd: 26-10-10
Woonplaats: In het midden van het land

Re: Het leed dat rouwvliegjes heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 15:49

Ik heb wel een goede laag van die oranje bolletjes op de bodem van de potten, (ben de naam even kwijt) ik vind het zelf namelijk niet mooi om ze in een pot in een pot te zetten..
Maar er is inderdaad kans dat hier een deel van het probleem zit ja, ik ga wel met bovenstaande tips aan de gang en hopelijk werkt het.

chanicha

Berichten: 12165
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 16:06

Wij hadden een afvoer vanaf boven die heel zachtjes lekte maar dat ging al een aantal jaar zo.
Hoop dat je achter de oorzaak komt.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Het leed dat rouwvliegjes heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:12

Hier ook altijd geleerd dat je binnenplanten altijd in een binnenpot moet hebben. Staat inderdaad minder leuk maar dan moet je op zoek naar een goed passende binnenpot.

ASF
Berichten: 59
Geregistreerd: 22-01-13

Re: Het leed dat rouwvliegjes heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:25

Hier ook meegekomen met het verpotten van een stokoude plant met verse potgrond van het tuincentrum, grrr. De aaltjes hebben goed geholpen, wel flink overgedoseerd gebruikt.
Als ik nu nog wat verpot zet ik de benodigde aarde eerst een poos in de oven op 100 graden, daar schijnen ze niet tegen te kunnen. Maar goed, daar heb je pas wat aan als je er (ooit) vanaf bent.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Het leed dat rouwvliegjes heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 20:02

Ik gebruik mieren poeder als die rotzakken er weer eens zijn
Nieuwe planten krijgen preventief en shotje. Gaat al jaren heel goed.