Mieren spontaan dood

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
raket

Berichten: 4095
Geregistreerd: 07-03-06

Mieren spontaan dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 12:48

Sinds gisteren liggen er echt hopen dode mieren bij mijn achterdeur. Zomaar spontaan, ik heb geen gif of iets anders gebruikt.
Dat had ik misschien wel gedaan als ze in polonaise binnen hadden willen komen. Maar ik ben dus echt benieuwd waarom een mierennest spontaan dood gaat en dan ook op tegels komt te liggen.

Gisteren heb ik een uur gegoogled, maar alles gaat richting bestrijding.

Iemand enig idee wat een reden is dat mierennesten zomaar dood gaan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Mieren spontaan dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:53

Zijn het niet gewoon mieren die op natuurlijke wijze in het nest zijn dood gegaan en dan door de werksters naar buiten worden gebracht?
Want voor hen is het afval wat niet in het nest hoort.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Mieren spontaan dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:58

Mieren kunnen ook massaal doodgaan van stress, bijvoorbeeld door trillingen. Is er misschien toevallig net iemand bezig geweest met een terras aanleggen, trilplaat oid?

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 13:16

Wat sneu zeg. Heb je geen buren of achterburen die misschien gif hebben gebruikt? Of een akker in de buurt waar gespoten is?
Of geen nieuwe planten gehaald bij het tuincentrum? Als ze daar bladeren van meenemen het nest in dan kan dat ook een hoop dieren doden.

Lestrange01

Berichten: 2809
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 13:24

Het kan zijn dat iemand anders gif heeft gebruikt.

De andere optie is dat mieren een begraafplaats hebben, en dat zij normaal gesproken ergens in hun nest een hoop hebben waar ze alle dode mieren op gooien. Het kan zijn dat ze verhuisd zijn, en de begraafplaats (tijdelijk) buiten het nest hebben geplaatst. Het is nu het moment dat mieren weer op gang komen na de winterrust (of slaap, afhankelijk van de soort), dus wellicht zijn ze bezig met een lente opruim beurt

Een mieren oorlog is ook een mogelijkheid, maar dan zie je vaak dat de mieren terugkomen om hun eigen kolonie genoten alsnog op te halen en te begraven.

Zou je een foto kunnen maken? Ik ben benieuwd hoeveel het er zijn.

Het zou echt heel jammer zijn als iemand een hele kolonie heeft vergiftigd...
Laatst bijgewerkt door Lestrange01 op 22-04-24 13:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Lestrange01

Berichten: 2809
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 13:25

.
Laatst bijgewerkt door Lestrange01 op 22-04-24 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

VenoSnorlax

Berichten: 4526
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 13:26


raket

Berichten: 4095
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 13:34

Afbeelding

Er zijn zowel achterburen als buren aan de voorkant bezig met de tuin.

Nieuwe planten heb ik niet.
Gif van de buren lijkt me niet, de ene kant is niet aanwezig en de andere zijn veganisten.

Dode mieren uit een nest lijken me het er teveel voor.

Op de foto nog een hoopje, de rest was al opgeveegd door mijn vriend, omdat het precies bij de schuifpui zit.

Wat een interessante weetjes over mieren trouwens.

raket

Berichten: 4095
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 13:37

VenoSnorlax schreef:
Misschien zoiets, dit was het enige duidelijke nederlandse artikel dus sorry voor de bron :') Zou verklaren waarom ze allemaal op 1 plek liggen

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mierenkring


Bizar...
Maar ik denk het niet.

Ze liggen wel op de plek waar vorig jaar een nest zat.

Lestrange01

Berichten: 2809
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 13:39

Dat lijkt me een begraafplaats. Ik heb dezelfde mierensoort als huisdier en binnen 4 jaar is dat uitgegroeid tot een kolonie van 2000 mieren. Deze soort kan rustig meer dan 10.000+ werksters hebben. Dus die zullen een grote hoeveelheid mieren in hun begraafplek hebben. Ik denk dat de nest ingang in de buurt zit en dat ze om een of andere reden ervoor gekozen hebben om de doden buiten te dumpen.

raket

Berichten: 4095
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Mieren spontaan dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 13:48

Ze lagen over een dikke meter zo. Maar het zou kunnen. De ingang zat zo'n beetje in het midden.