Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
Ibbel schreef:Bollen is in ieder geval in NL een werkwoord dat we niet kennen in deze context. Je bedoelt wat we in NL uitrollen noemen. En eigenlijk is 'uitrollen' per definitie in z'n vrij, want je laat 'rollen'.
Maar bij het naderen van een verkeerslicht of kruising of wat dan ook: altijd terugschakelen, nooit in vrij laten uitrollen. Je moet nl altijd meer remmen dan wanneer je op de motor remt dus deze manier van rijden vreet remblokjes.
En heb je een elektrische auto, dan rem je altijd zo veel mogelijk op de motor, omdat je daarmee de accu weer bijlaadt.
Ibbel schreef:Je versnellingsbak slijt niet van remmen op de motor. Of-ie nou toeren maakt bij optrekken of bij terugschakelen, dat maakt geen fluit uit.
Ja, qua veiligheid is er verschil. Met tractie op de wielen (dus in de versnelling) heb je meer te zeggen dan vrij rollend.
Je 'trekt' een auto ook een bocht door, bv. Je remt voor een bocht af (op de motor ), en geeft ín de bocht gas bij.
En verder ben je 'irritant' voor je medeweggebruikers, want je zet je auto veel eerder in z'n vrij dan dat een ander terugschakelt, dus je bent over een veel langere stuk weg aan het afremmen. En dat kan ook onveiligheid met zich meebrengen, omdat een ander niet ziet dat je afremt.
Ibbel schreef:En verder ben je 'irritant' voor je medeweggebruikers, want je zet je auto veel eerder in z'n vrij dan dat een ander terugschakelt, dus je bent over een veel langere stuk weg aan het afremmen. En dat kan ook onveiligheid met zich meebrengen, omdat een ander niet ziet dat je afremt.
Ibbel schreef:Je versnellingsbak slijt niet van remmen op de motor. Of-ie nou toeren maakt bij optrekken of bij terugschakelen, dat maakt geen fluit uit.
Ja, qua veiligheid is er verschil. Met tractie op de wielen (dus in de versnelling) heb je meer te zeggen dan vrij rollend.
Je 'trekt' een auto ook een bocht door, bv. Je remt voor een bocht af (op de motor ), en geeft ín de bocht gas bij.
En verder ben je 'irritant' voor je medeweggebruikers, want je zet je auto veel eerder in z'n vrij dan dat een ander terugschakelt, dus je bent over een veel langere stuk weg aan het afremmen. En dat kan ook onveiligheid met zich meebrengen, omdat een ander niet ziet dat je afremt.
verootjoo schreef:Vanaf hoever begin je dan met ‘bollen’ (wat een hilarisch woord trouwens )
Als ik een rood stoplicht zie haal ik niet gelijk m’n voet van de rem, en als je laat uitrollen sta je toch nooit op tijd stil, dat duurt toch veel te lang?
Ik rij gewoon naar het stoplicht en rem dan als ik er bijna ben.
Dat trage gedoe van al afremmen als het stoplicht nog een kilometer ver is, is echt slecht voor mijn humeur
Ik begrijp dus niet echt het nut van rollen naar het stoplicht in z’n vrij.
Suzanne F. schreef:troi schreef:Huh ik laat ook altijd in de vrij uitrollen en zo vroeg mogelijk. Heb geleerd dat dat veel zuiniger is.
Ja maar in zijn vrij kan gevaarlijk zijn. Uit laten rollen is prima maar wel als de motor onder controle is.
Ibbel schreef:Je versnellingsbak slijt niet van remmen op de motor. Of-ie nou toeren maakt bij optrekken of bij terugschakelen, dat maakt geen fluit uit.
Ja, qua veiligheid is er verschil. Met tractie op de wielen (dus in de versnelling) heb je meer te zeggen dan vrij rollend.
Je 'trekt' een auto ook een bocht door, bv. Je remt voor een bocht af (op de motor ), en geeft ín de bocht gas bij.
En verder ben je 'irritant' voor je medeweggebruikers, want je zet je auto veel eerder in z'n vrij dan dat een ander terugschakelt, dus je bent over een veel langere stuk weg aan het afremmen. En dat kan ook onveiligheid met zich meebrengen, omdat een ander niet ziet dat je afremt.
troi schreef:Suzanne F. schreef:
Ja maar in zijn vrij kan gevaarlijk zijn. Uit laten rollen is prima maar wel als de motor onder controle is.
Hoe zou die dan niet onder controle zijn?
Ik kan nog niet steeds prima remmen en om te versnellen moet hij terug in versnelling maar das secondenwerk en bovendien zie je dat aankomen in zo'n situatie toch?