Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Bol jij uit in neutraal, of schakel jij terug?

Ik bol uit waar dit volgens mij kan
43 (15%)
Ik schakel terug op de motor, altijd
230 (84%)

Totaal aantal stemmen: 273


NoTwixLeft
Berichten: 606
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 22:53

ikke schreef:
NoTwixLeft schreef:
Niet de omgekeerde wereld. Er wordt ook van je verwacht als bestuurder dat je fouten van anderen op vangt. Die ACC is bedoelt om kleine snelheidsverschillen op te vangen, niet de volledige remming over te nemen omdat de bestuurder te lui is om auto te blijven rijden.

Ik heb genoeg lesgegeven met ACC, dat ik het een gevaarlijk uitvinding vind. Mensen stoppen met zelf nadenken en dus ook geen fouten van anderen meer zelf gaan opvangen. Jij bent ook voor iedereen achter jou geen betrouwbare en voorspelbare bestuurder.

DAT is dus de grote keerzijde van al die "intelligentie" in de auto. Die auto doet te veel voor je waardoor de meeste chauffeurs nog luier worden als ze al waren want de auto lost het wel op.....

Zo had ik eens een Focus gehuurd die ook allerlei onzin aan boord had, zoals waarschuwen als er iets te dicht bij de auto kwam. Dat systeem ging helemaal over de jank van mijn rijgedrag want ik durf gerust op 10cm van zo'n brits muurtje of rotswand te sturen. Ik zit namelijk aan die kant }> Systeem maakte overuren... dat het piepertje dat overleeft heeft, verbaast me nog steeds.


Ik test ook alle systemen zoveel mogelijk als ik in een nieuwere auto stap :') Ben alleen nog maar verbaasd over hoe slecht het vaak werkt in het verkeer. Mooi voor in noodsituaties, maar niet om de bestuurder en goed inzicht te vervangen. Ik ben daardoor juist echt oprecht verbaasd over mensen die denken dat ze veilig bezig zijn als ze zo op de systemen vertrouwen.

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 07:27

NoTwixLeft schreef:
Niet de omgekeerde wereld. Er wordt ook van je verwacht als bestuurder dat je fouten van anderen op vangt. Die ACC is bedoelt om kleine snelheidsverschillen op te vangen, niet de volledige remming over te nemen omdat de bestuurder te lui is om auto te blijven rijden.

Ik heb genoeg lesgegeven met ACC, dat ik het een gevaarlijk uitvinding vind. Mensen stoppen met zelf nadenken en dus ook geen fouten van anderen meer zelf gaan opvangen. Jij bent ook voor iedereen achter jou geen betrouwbare en voorspelbare bestuurder.


Even los van al het anderen, ben ik het hier wel mee eens.

Vorige week reed mijn vader met mij mee, en hij was positief verbaasd over mijn parkeer-skills.
Nu heb ik geen grote auto, maar volgens mij is het aller belangrijkste: ik heb geen moderne snufjes. Ik heb geen camera, geen sensors. Ik moet zélf nadenken, zelf rijden, zelf parkeren.
Mijn eerste auto had niet eens stuurbekrachtiging of ramen met een "knopje", mijn Golf 2 was echt werken geblazen haha. Maar ik kan dus wel parkeren en geraak zonder moderne snufjes een helling op.

Terug on topic: gisteren geprobeerd enkel af te remmen op de motor. De gewoonte van dat niet te doen zat me wat in de weg haha.

Ibbel ik rij nu 16 jaar, en kan hetzelfde zeggen over mijn remschijven: ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

Ik blijf het een boeiende discussie vinden!

Ibbel

Berichten: 49233
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 07:51

LWDaisy schreef:
Terug on topic: gisteren geprobeerd enkel af te remmen op de motor. De gewoonte van dat niet te doen zat me wat in de weg haha.


Je hoeft ook niet 'alleen maar' op de motor af te remmen. Het enige wat je níet moet doen is als je gas loslaat, de pook in z'n vrij zetten :))

Net zoals je opschakelt als je sneller gaat rijden (bij 2000 toeren schakel je een versnelling hoger, normaalgesproken, als je een beetje 'netjes' wilt rijden en de straatstenen wilt laten liggen), schakel je terug als je langzamer wilt of moet gaan rijden (bij 1200 toeren schakel je terug, dan kom je weer op 2000 uit, bij de meeste auto's - dan rem je helemaal niet extreem af op de motor)

Maanlicht

Berichten: 6855
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 07:55

BritHittepit schreef:
Ik HAAT het als iemand voor me uitbolt, hier ook een belg! Stel je moet voorsorteren en je heb een uitboller voor je kan je niet op je rijvak voorsorteren omdat die voor je alle tijd neemt omdat hij toch rood heeft… terwijl een ander rijvak misschien wel groen heeft of sneller krijgt! Dus vlot mee met het verkeer, afremmen en terug schakelen wanneer nodig maar niet taffelen aan het rode licht om uit te bollen!

Ps ben van 88 en NEUTRAL was uit den boze tijdens mijn lessen/examen in 2006


Inderdaad, heel vervelend dit..

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 08:16

Ik heb in 2009 rijlessen en examen gedaan (in NL). Wel leren terugschakelen, maar écht afremmen op de motor, nee. Dat was voor zwaar verkeer. Moet zeggen dat ik het met name als passagier (en in mindere mate als bestuurder) ook zeer oncomfortabel vindt. Daar gaat de wagenziekte wel op aan zeg maar.

Als ik incidenteel eens een schakelauto rijdt, is het voor mij zo: gas los en laten uitrollen in de versnelling (zo nodig bijremmen) en terugschakelen zodra het toerental daar om vraagt.

In z'n vrij zetten mocht ik van de instructrice overigens wel bij het langzaam aansluiten aan het verkeerslicht.

Ibbel

Berichten: 49233
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 08:22

Bergaf is je auto hoog in de toeren houden (= zwaar afremmen op de motor) wel heel verstandig.
Op het platteland hier heeft het niet zo heel veel zin om bij 2500 toeren al terug te schakelen en brullend boven de 3000 toeren verder af te remmen.
Daar heeft niemand het ook over volgens mij.

Het gaat er hier (in ieder geval voor mij) puur om dat "gas loslaten = pook in z'n vrij" géén veilige manier van rijden is. En ook is het qua doorstroming geen efficiënte manier en auto-technisch geen goede manier.

Rubs

Berichten: 533
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 08:54

In Italië in de bergen rijden, dan leer je wel afremmen op de motor, dwz terugschakelen! Daarnaast zonodig nog extra remmen met de rem.

Motor uitzetten de berg af zou ik niet proberen, dat deed mijn vader een keer in Frankrijk, hij kon nog net op tijd afremmen voor hij het ravijn indook, auto schoot nl in het stuurslot!

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 09:06

Ik rij een automaat met stuurversnelling, ik zet hem nooit in zijn vrij.
Alleen in de winter als het glad is wanneer hij nog hoig op de choke loopt :D
Dan kan ik nl niet remmen bij een bocht want hij duwt gewoon door... dus dan eerst in vrij, dan remmen en de bocht door en dan weer in Drive.... idem bij plassen .
NB: auto is een Blazer K5 2800 kilo en uit 1978 dus niks aan poespas erop...

Mijn ford Fiesta is schakel, ik rij er weinig in en ik zou echt niet weten hoe ik het doe :D gaat zo automatisch, ik zit er nu over na te denken....ik gooi hem geloof ik in zijn vrij wanneer ik ga remmen voor een stoplicht, verder nooit. En pas in zijn 1 bij groen

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 10:27

NoTwixLeft schreef:
foxy80 schreef:
Dit is dus de omgekeerde wereld. Omdat mensen niet genoeg remafstand respecteren, maar er vanuit gaan dat iedereen het rempedaal vermijdt alsof het onderdeel uitmaakt van ´de vloer is lava´ tot het laatste moment, word ik erop aangekeken dat mijn acc wel de wettelijke remafstand respecteert. Trouwens, suffende idioten zijn veel gevaarlijker als ze op je knallen als je vlak achter een voorligger rijdt (dan ben ik een geplet sardientje en ben ik aansprakelijk voor schade aan voorligger) dan wanneer er nog voldoende ruimte tussen mijn wagen en mijn voorligger zit (kan ik misschien toch nog gas bijgeven en ontsnappen of raak ik tenminste mijn voorligger niet).


Niet de omgekeerde wereld. Er wordt ook van je verwacht als bestuurder dat je fouten van anderen op vangt. Die ACC is bedoelt om kleine snelheidsverschillen op te vangen, niet de volledige remming over te nemen omdat de bestuurder te lui is om auto te blijven rijden.

Ik heb genoeg lesgegeven met ACC, dat ik het een gevaarlijk uitvinding vind. Mensen stoppen met zelf nadenken en dus ook geen fouten van anderen meer zelf gaan opvangen. Jij bent ook voor iedereen achter jou geen betrouwbare en voorspelbare bestuurder.


Ik dacht nochtans dat het concept van dat ding was dat het veilig en tijdig remt met voldoende remafstand. Dat een ander denkt door te moeten jassen tot het laatste moment om dan coup de frein te doen, is ook geen veilig rijgedrag voor de achteropkomende bestuurder. En ik blijf nog wel altijd alert of het systeem wel degelijk werkt, heb ook al meegemaakt dat hij dingen niet tijdig ziet (invoegende wagens). Ik ben me er terdege van bewust dat het een rijhulp is, maar ga hem niet uitzetten omdat het anderen 'op de zenuwen werkt'. Trouwens, dankzij de ACC rijd ik rustiger en heb geen snelheidsboetes meer, omdat ik niet in de val trap van mee met de verkeersstroom te jagen zodra de baan vrij is. Dus vertrekken, max instellen, rechts rijden en de rest moet maar kijken hoeveel ze aan vadertje staat aftikken. Na een jaar met 750 euro aan boetes hebben ze mij niet meer.

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:11

Ik trap wel op tijd de koppeling in voor een stoplicht, dan rolt hij verder uit zonder in eerste instantie echt snelheid te verliezen. En dan rem ik verder op de motor en daarna rem ik met de remmen tot ik zo goed als stilsta. Maar ik hou mijn auto wel in een versnelling tot ik of terugschakel of stilsta, ik zet mn auto tijdens het rijden nooit in zn vrij

ikke

Berichten: 37648
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:23

Ibbel schreef:
LWDaisy schreef:
Terug on topic: gisteren geprobeerd enkel af te remmen op de motor. De gewoonte van dat niet te doen zat me wat in de weg haha.


Je hoeft ook niet 'alleen maar' op de motor af te remmen. Het enige wat je níet moet doen is als je gas loslaat, de pook in z'n vrij zetten :))

Net zoals je opschakelt als je sneller gaat rijden (bij 2000 toeren schakel je een versnelling hoger, normaalgesproken, als je een beetje 'netjes' wilt rijden en de straatstenen wilt laten liggen), schakel je terug als je langzamer wilt of moet gaan rijden (bij 1200 toeren schakel je terug, dan kom je weer op 2000 uit, bij de meeste auto's - dan rem je helemaal niet extreem af op de motor)

Dat zou ik dus niet doen maar eerder 2500 - 3000 toeren aanhouden. De meeste motoren zitten dan beter in hun vermogenskromme en kunnen gemakkelijker door trekken.
Scheelt je op termijn een setje drijfstanglagers.....

De ene of de andere auto maakt uit maar dat "nieuwe rijden" is vooral leuk voor de motorrevisiebedrijven en de handel, niet voor de levensduur van de motor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41789
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:30

Mijn (youngtimer) automaat schakelt idd pas bij 2500-3000 toeren door, en dan eerder richting de 3000, volgens mij bij 2800. Maar niet zeker.

Afhankelijk van wat ik doe, trouwens. Als ik iemand inhaal op een N-weg bijv., en dus korte tijd veel vermogen nodig heb, schakelt ie terug naar 4 en trekt op naar rond de 3500-4000 toeren en schakelt dan uiteindelijk weer door.

Ibbel

Berichten: 49233
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 12:38

ikke schreef:
Dat zou ik dus niet doen maar eerder 2500 - 3000 toeren aanhouden. De meeste motoren zitten dan beter in hun vermogenskromme en kunnen gemakkelijker door trekken.
Scheelt je op termijn een setje drijfstanglagers.....

De ene of de andere auto maakt uit maar dat "nieuwe rijden" is vooral leuk voor de motorrevisiebedrijven en de handel, niet voor de levensduur van de motor.


Grinnik. Ik rij een diesel met z'n maximale koppel al bij 1200 toeren :D

Keell94

Berichten: 4062
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 14:35

Suzanne F. schreef:
Bollen ken ik niet maar dat zal uitrollen zijn.
Mij is altijd geleerd dat je de auto altijd in een versnelling moet hebben als je rijdt omdat je anders geen controle hebt over de motor. Dus uitrollen mag wel maar niet in zijn vrij. En dus terugschakelen daarna.
Nooit in zijn vrij hebben in principe. Mijn moeder heeft er handje van om hem snel in zijn vrij te zetten en dan nog even lekker klutsen met de pook heen en weer en dan pas een versnelling kiezen als ze de hoek om moet ofzo. Dat is mij echt altijd ten strengste afgeleerd omdat je dan dus geen controle over de motor hebt.


Nou dit, zelfs als ik voor het stoplicht stilstond moest ik hem in zijn 1 laten staan met mijn voet op de koppeling, want zo kan je snel weer weg rijden (nu heb ik 9 jaar me rijbewijs en doe ik dit niet meer, en staat hij gewoon vaak in zijn vrij als ik voor een stoplicht sta) maar ik laat hem eigenlijk nooit zomaar uitrollen, uiterst irritant als mensen al 600 meter voordat ze stil moeten staan hun auto laten uitrollen, degene achter je kan vaak op de rem, en je creëert ook file zo omdat het veel langer duurt voor je kan aansluiten op de auto voor je, ik heb er grote ergernis aan als mensen dit doen.

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 16:43

Keel94, je beschrijft het harmonica-effect (een bewezen oorzaak van filevorming), maar je wijst eigenlijk de verkeerde rijstijl aan als schuldige... Als we maximaal gas geven en dan ineens flink moeten remmen (omdat een ander met of zonder goede reden afremt) en automobilisten die achterop komen doen hetzelfde, hebben we eerder een file veroorzaakt, dan als we iets behoudender rijden en anticiperen. Geleidelijk je snelheid aanpassen aan de situatie voor je. Op een weg met 1 rijstrook, kun je bijvoorbeeld vaak beter de 3 auto's voor je in de gaten houden, dan alleen de laatste.

Eerder werd al gezegd dat de adaptive cruise control lang niet in alle situaties goed werkt. Dat heeft in mijn ogen juist met dat anticiperen en verkeersinzicht te maken. Maar gelukkig kun je als bestuurder altijd beslissen: nee dankjewel, ik ga even zelf rijden.

(Edit: lelijke typfout hersteld)

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 16:46

ikke schreef:
NoTwixLeft schreef:
Niet de omgekeerde wereld. Er wordt ook van je verwacht als bestuurder dat je fouten van anderen op vangt. Die ACC is bedoelt om kleine snelheidsverschillen op te vangen, niet de volledige remming over te nemen omdat de bestuurder te lui is om auto te blijven rijden.

Ik heb genoeg lesgegeven met ACC, dat ik het een gevaarlijk uitvinding vind. Mensen stoppen met zelf nadenken en dus ook geen fouten van anderen meer zelf gaan opvangen. Jij bent ook voor iedereen achter jou geen betrouwbare en voorspelbare bestuurder.

DAT is dus de grote keerzijde van al die "intelligentie" in de auto. Die auto doet te veel voor je waardoor de meeste chauffeurs nog luier worden als ze al waren want de auto lost het wel op.....

Zo had ik eens een Focus gehuurd die ook allerlei onzin aan boord had, zoals waarschuwen als er iets te dicht bij de auto kwam. Dat systeem ging helemaal over de jank van mijn rijgedrag want ik durf gerust op 10cm van zo'n brits muurtje of rotswand te sturen. Ik zit namelijk aan die kant }> Systeem maakte overuren... dat het piepertje dat overleeft heeft, verbaast me nog steeds.

Oh dat is zoo irri, wij hadden ook een vervangende auto toen onze bij de garage was, ik noemde het de zelfmoord stand. :')
Wij hebben hier smalle 80km weggetjes met bomen vlak langs, en die auto stuurde van de kant af, (geen piepertje maar echt correctie van je stuur) waar je toch echt wel moet rijden als je een tegenligger hebt, hij ging dan liefst effe frontaal op de tegenligger af. :+

Exitium

Berichten: 7169
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 16:50

Lane keeping ja, dat gaat hier standaard uit zodra ik instap :') ACC staat soms wel, soms niet aan. Op snelwegen als het druk is vaak niet, als het rustiger is of ik op de N-wegen hier rij wel

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 18:22

Keell94 schreef:
Suzanne F. schreef:
Bollen ken ik niet maar dat zal uitrollen zijn.
Mij is altijd geleerd dat je de auto altijd in een versnelling moet hebben als je rijdt omdat je anders geen controle hebt over de motor. Dus uitrollen mag wel maar niet in zijn vrij. En dus terugschakelen daarna.
Nooit in zijn vrij hebben in principe. Mijn moeder heeft er handje van om hem snel in zijn vrij te zetten en dan nog even lekker klutsen met de pook heen en weer en dan pas een versnelling kiezen als ze de hoek om moet ofzo. Dat is mij echt altijd ten strengste afgeleerd omdat je dan dus geen controle over de motor hebt.


Nou dit, zelfs als ik voor het stoplicht stilstond moest ik hem in zijn 1 laten staan met mijn voet op de koppeling, want zo kan je snel weer weg rijden (nu heb ik 9 jaar me rijbewijs en doe ik dit niet meer, en staat hij gewoon vaak in zijn vrij als ik voor een stoplicht sta) maar ik laat hem eigenlijk nooit zomaar uitrollen, uiterst irritant als mensen al 600 meter voordat ze stil moeten staan hun auto laten uitrollen, degene achter je kan vaak op de rem, en je creëert ook file zo omdat het veel langer duurt voor je kan aansluiten op de auto voor je, ik heb er grote ergernis aan als mensen dit doen.


Ohnee, hier was het juist "laat je voet/been zo vaak mogelijk rusten, rijden is al zwaar genoeg" :')

ikke

Berichten: 37648
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 21:43

Ibbel schreef:
ikke schreef:
Dat zou ik dus niet doen maar eerder 2500 - 3000 toeren aanhouden. De meeste motoren zitten dan beter in hun vermogenskromme en kunnen gemakkelijker door trekken.
Scheelt je op termijn een setje drijfstanglagers.....

De ene of de andere auto maakt uit maar dat "nieuwe rijden" is vooral leuk voor de motorrevisiebedrijven en de handel, niet voor de levensduur van de motor.


Grinnik. Ik rij een diesel met z'n maximale koppel al bij 1200 toeren :D

Dat is flauw }>

Dat max koppel is leuk zo laag maar gaat eigenlijk nergens over omdat er geen PK's zijn om er wat mee te doen.
De Volvo heeft ook bij 1500 toeren z'n max koppel (turbo benzine) maar pakt pas redelijk op vanaf 2000 en heeft liever 2500 toeren op de teller staan als er echt wat moet.
Maar ik kan ook door trappen tot 6000 toeren en dat is bij de meeste Diesels minder verstandig.

thequeensmum
Berichten: 3577
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 21:54

Thioro schreef:
Mja, het stopt ook met blèren als ik stug doorrij (maar dan wel niet meer onder 60 komen :+ ).
Als ik hem naar de garage zou brengen om te herprogrammeren wil ik ook die adblue eruit en de motor minder begrensd (nu 150pk, maar motor kan ook op 190pk geprogrammeerd worden).
Maar ik ben te braaf :+ .
Het is verder wel een fijne auto (we tikken bijna de 200k km aan en niet van zin daar te stoppen), alleen de programatie is niet helemaal naar m'n zin.


Was even nieuwsgierig, waarom adblue eruit?

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 23:25

Oke wait, bollen?

Je zegt jonger tw zijn dan je partner maar juist als je jonger bent heb je volgens het nieuwe rijden leren rijden en dat betekend uitrollen ín de versnelling. Dus echt pas de koppeling in onder de 40km/h ongeveer.

Ik rijd inmiddels al jaren automaat maar ben ook van '89 en mij is het uitrollen geleerd ín de versnelling.

In zijn vrij heb je 0 controle. Altijd in de versnelling laten ook al moet je stoppen voor het rode licht. Altijd in de 1 met je voet op de koppeling.

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 23:33

Ik begin aan de hand van dit topic nu wel meer het gezemel rijden van de belgen te snappen :') blijkbaar is het daar vrij normaal om in de vrij te rollen. Strontvervelend om oa de reden die Ibbel op pagina 1 al aangeeft. Rij gewoon door ofzo :+ iets met doorstroming :')

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 23:44

foxy80 schreef:
Nou dan zullen hier meerdere mensen nogal op hun neus kijken met alle elektrische wagens op de weg, waarbij adaptieve cruisecontrol sowieso vroeger remt dan ´verwacht´. Als ik met dat systeem aan bv een afrit neem, gaat dat vroeger in de ankers om ook energiebesparender te remmen, maar zit ik de helft van de tijd met een bumperkleven achter me, omdat ik me naar hun idee niet naar de uitgang ´haast´.

En dat maakt ook dat ik zelf niet meer kies hoe ik rem, met die automaat op cruise regelt de auto dat allemaal.




Ik ben heel blij dat mijn adaptive cruise control uit kan. Wat godvergeten irritant is dat zeg.
Hij remt zo enorm ver van te voren al af dat wanneer je op de linkerbaan rijd iedereen die nog rechts zit m ervoor flikkert want er valt zo'n enorm gat tussen daar passen nog wel 6 lzv vrachtwagens tussen :Y)
Uit die troep. Evenals mijn lane control. Die staat ook altijd uit. Stront irritant dat getrek in mn stuur :))
Al die functies zijn misschien handig bedacht maar de werkbaarheid valt soms mega tegen.



Om maar niet te spreken over dat start/stop systeem. Heb je een Dodge 5.7 liter benzine slurper. Heeft dat ding een start/stop systeem. Nee alsof dat zoden aan de dijk zet wat betreft verbuik _O- Ook zo'n knopje wat ik direct uit zet. Ellende is alleen dat je die iedere keer als je de auto in stapt opnieuw uit moet zetten.

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 06:58

cp112 schreef:
Ik begin aan de hand van dit topic nu wel meer het gezemel rijden van de belgen te snappen :') blijkbaar is het daar vrij normaal om in de vrij te rollen. Strontvervelend om oa de reden die Ibbel op pagina 1 al aangeeft. Rij gewoon door ofzo :+ iets met doorstroming :')


Ik ben me na het openen van dit topic iets bewuster van hoe ik rij. En eerlijk: ik "bol uit" (in neutraal) en vertraag daardoor niet belachelijk snel ofzo. Ik ram dan ook niet meteen mijn voet op de rem. Volgens mij vertraag ik de boel niet echt hoor.

Ik moet eens zien of ik onze dashcam kan vinden haha, en kan filmen wat ik doe/wat dat met mijn snelheid doet. Want als ik het uitleg, klinkt het erger dan het is. Denk ik :') Of ik nu in 3de tegen 50 rij, of tegen 50 in neutraal "bol" richting een licht - ik rij nog steeds 50, ik ben nog steeds mee met het verkeer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41789
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 07:17

LWDaisy schreef:
cp112 schreef:
Ik begin aan de hand van dit topic nu wel meer het gezemel rijden van de belgen te snappen :') blijkbaar is het daar vrij normaal om in de vrij te rollen. Strontvervelend om oa de reden die Ibbel op pagina 1 al aangeeft. Rij gewoon door ofzo :+ iets met doorstroming :')


Ik ben me na het openen van dit topic iets bewuster van hoe ik rij. En eerlijk: ik "bol uit" (in neutraal) en vertraag daardoor niet belachelijk snel ofzo. Ik ram dan ook niet meteen mijn voet op de rem. Volgens mij vertraag ik de boel niet echt hoor.

Ik moet eens zien of ik onze dashcam kan vinden haha, en kan filmen wat ik doe/wat dat met mijn snelheid doet. Want als ik het uitleg, klinkt het erger dan het is. Denk ik :') Of ik nu in 3de tegen 50 rij, of tegen 50 in neutraal "bol" richting een licht - ik rij nog steeds 50, ik ben nog steeds mee met het verkeer.

In zijn vrij houd je natuurlijk geen snelheid, want je staat niet in een versnelling.

Dus tenzij je een heuvel af gaat, minder je zodra de auto in vrij staat meteen vaart. En als je een heuvel af gaat, wil je juist niet in vrij.