Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Bol jij uit in neutraal, of schakel jij terug?

Ik bol uit waar dit volgens mij kan
43 (15%)
Ik schakel terug op de motor, altijd
230 (84%)

Totaal aantal stemmen: 273


Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16248
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 22:02

Ik laat de auto alleen uitrollen in zijn vrij als ik een stoplicht nader, maar dat is echt pas de laatste 30 meter en dan houd ik eigenlijk altijd nog mijn koppeling in voor als ik toch door kan rijden. Geen idee hoe het mij geleerd is. Heb nu bijna een jaar mijn rijbewijs maar mijn instructeur, geen fijne, heeft daar nooit uitleg over gegeven :+

Celebi
Berichten: 3747
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 22:24

Nog nooit van deze term gehoord. Ik schakel volgens mij redelijk goed terug volgens het boekje. De koppeling staat alleen in z'n vrij het laatste stukje voor het stoplicht, wel met de koppeling in en de rem. Dat is dan meer om even te kijken of ik compleet stil ga staan en dus naar 1 schakel of toch door kan rijden en in een hogere versnelling blijf.

Marije_jiplover

Berichten: 25342
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 22:35

Ik laat wel uitrollen, maar wel altijd in de versnelling.
Dan remt die op de motor af en dat is idd zuinig. En je hebt nog wat controle over het voertuig, als er onverwachte dingen gebeuren.

Inmiddels rijd ik de meeste km in een EV (maar ook nog behoorlijk wat in een diesel) en die EV is helemaal easy, "gas" iets los is al heerlijk afremmen op de motor, "gas" helemaal los is behoorlijk remmend, gaat t remlicht ook bij aan.
Rempedaal zit er wel, gebruik ik vnl om helemaal tot stilstand te komen, tijdens het rijden kom ik er niet veel aan, behalve bij noodstops oid.

Hutcherson

Berichten: 7387
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 22:36

Ik heb gewoon een automaat. :j :')

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 22:52

NoTwixLeft schreef:
Als je dit op je examen in NL doet, verwacht ik dat de examinator er vrij snel klaar mee is en je nog een keer terug laat komen. Foutieve bediening, dus dan komt de veiligheid, doorstroming, sociaal rijgedrag en milieubewust rijden in het gedrang.

Het is (in de basis!) of rem vasthouden of koppeling (minimaal op aangrijpingspunt) omhoog. Ja, er zijn daarin echt wel mitsen en maaren. Maar dat moeten uitzondering zijn. (Edit: met schakelen an sich heb je dus sowieso even geen contact tussen motor en versnellingsbak, maar ik mag hopen dat iedereen dat snapt)
Ik laat het mijn leerlingen altijd voelen als we een helling afrijden. Ik trap de koppeling in en "lekker" uitrollen. Er is er geen een die dat tof vind als ze alleen mogen sturen :') Je hebt dan gewoon geen controle over wat je voertuig doet.
Ook in neutraal wachten op groen, mag van mij alleen bij gesloten spoorwegovergangen oid. Groen is wegwezen, niet nog moeten zoeken naar de juiste versnelling.

Vroegtijdig je gas los, graag! Maar dan laten vertragen op de motor, niet in z'n neutraal. In z'n neutraal is echt niet zuiniger, maar kan (kan, geen feit) wel gevaarlijke situatie veroorzaken.

Jawel hoor, je hebt nog steeds controle; je kunt namelijk vol in de ankers gaan :j

In GB regelmatig hellingen genomen die niet werken met alleen het gas eraf. Dat is zo steil dat het spul dwars door de compressie heen dendert. Dan zul je echt het anker uit moeten gooien.
En dan? Dan gooi je ook echt het anker uit, tot je bijna stil staat en dan alles weer los en laten vallen totdat de snelheid je te hoog wordt, anker uit, bijna stil, alles los en weer verder.

Voor degenen die dit onzin vinden: Porlock hill in Sommerset... Succes...
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ikke op 27-04-24 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Rintah

Berichten: 2927
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 23:02

Ik doe iets er tussen in :+

Als het druk is schakel ik netjes terug, al het rustig is rol ik vaak uit, soms begin ik daar al 600m voor afrit mee (maar nogmaals, alleen als ik daar niemand mee in de weg zit)
Ook zet ik hem niet in de neutraal, maar trap de koppeling vol in. Zo kan ik (waar nodig) alvast schakelen naar de geschikte versnelling, zonder dat dat invloed heeft op de snelheid/het uitrollen. Maar zit ik dus voor onverwachte situaties ook direct goed qua versnelling.

NoTwixLeft
Berichten: 606
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 23:17

ikke schreef:
NoTwixLeft schreef:
Als je dit op je examen in NL doet, verwacht ik dat de examinator er vrij snel klaar mee is en je nog een keer terug laat komen. Foutieve bediening, dus dan komt de veiligheid, doorstroming, sociaal rijgedrag en milieubewust rijden in het gedrang.

Het is (in de basis!) of rem vasthouden of koppeling (minimaal op aangrijpingspunt) omhoog. Ja, er zijn daarin echt wel mitsen en maaren. Maar dat moeten uitzondering zijn. (Edit: met schakelen an sich heb je dus sowieso even geen contact tussen motor en versnellingsbak, maar ik mag hopen dat iedereen dat snapt)
Ik laat het mijn leerlingen altijd voelen als we een helling afrijden. Ik trap de koppeling in en "lekker" uitrollen. Er is er geen een die dat tof vind als ze alleen mogen sturen :') Je hebt dan gewoon geen controle over wat je voertuig doet.
Ook in neutraal wachten op groen, mag van mij alleen bij gesloten spoorwegovergangen oid. Groen is wegwezen, niet nog moeten zoeken naar de juiste versnelling.

Vroegtijdig je gas los, graag! Maar dan laten vertragen op de motor, niet in z'n neutraal. In z'n neutraal is echt niet zuiniger, maar kan (kan, geen feit) wel gevaarlijke situatie veroorzaken.

Jawel hoor, je hebt nog steeds controle; je kunt namelijk vol in de ankers gaan :j

In GB regelmatig hellingen genomen die niet werken met alleen het gas eraf. Dat is zo steil dat het spul dwars door de compressie heen dendert. Dan zul je echt het anker uit moeten gooien.
En dan? Dan gooi je ook echt het anker uit, tot je bijna stil staat en dan alles weer los en laten vallen totdat de snelheid je te hoog wordt, anker uit, bijna stil, alles los en weer verder.

Voor degenen die dit onzin vinden: Porlock hill in Sommerset... Succes...
[ Afbeelding ]


Dus jij gaat de door jouw genoemde helling af met een ingetrapte koppeling? Of lees ik je verhaal nu gewoon zo verkeerd? Of begrijp je mijn tekst niet....

Je hebt geen controle met een ingetrapte koppeling en niet remmen. Dus waar jouw "vol in de ankers" op slaat, weet ik niet. Ik vertel wat ik m'n leerlingen laat voelen om er voor te zorgen dat zij eerst gaan remmen en pas de koppeling gaan gebruiken zodra dat (bijna) nodig is. Wat juist van belang is, als je berg af rijdt!
Vol in de ankers is geen controle over het voertuig. Remmen/vertragen is een kunst die weinig mensen echt beheersen. Want omdat goed te kunnen is namelijk vooruit kijken en denken van groot belang. En dat dat mis gaat ziet iedereen dagelijks om zich heen door ongelukken. Of het gebeurt jezelf als je "vol in de ankers" moet.

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 23:27

NoTwixLeft schreef:
ikke schreef:
Jawel hoor, je hebt nog steeds controle; je kunt namelijk vol in de ankers gaan :j

In GB regelmatig hellingen genomen die niet werken met alleen het gas eraf. Dat is zo steil dat het spul dwars door de compressie heen dendert. Dan zul je echt het anker uit moeten gooien.
En dan? Dan gooi je ook echt het anker uit, tot je bijna stil staat en dan alles weer los en laten vallen totdat de snelheid je te hoog wordt, anker uit, bijna stil, alles los en weer verder.

Voor degenen die dit onzin vinden: Porlock hill in Sommerset... Succes...
[ Afbeelding ]


Dus jij gaat de door jouw genoemde helling af met een ingetrapte koppeling? Of lees ik je verhaal nu gewoon zo verkeerd? Of begrijp je mijn tekst niet....

Je hebt geen controle met een ingetrapte koppeling en niet remmen. Dus waar jouw "vol in de ankers" op slaat, weet ik niet. Ik vertel wat ik m'n leerlingen laat voelen om er voor te zorgen dat zij eerst gaan remmen en pas de koppeling gaan gebruiken zodra dat (bijna) nodig is. Wat juist van belang is, als je berg af rijdt!
Vol in de ankers is geen controle over het voertuig. Remmen/vertragen is een kunst die weinig mensen echt beheersen. Want omdat goed te kunnen is namelijk vooruit kijken en denken van groot belang. En dat dat mis gaat ziet iedereen dagelijks om zich heen door ongelukken. Of het gebeurt jezelf als je "vol in de ankers" moet.

Nee, ik ga Porlock Hill af met alles los in 3. Maar een V8 met 8,5 compressie in een Disco van ruim 2 ton remt niet zo hard dus moet je op enig moment het anker uit gooien :j Porlock Hill is 3km lang....

Enne, remmen is wel degelijk controle maar voertuigbeheersing is meer dan alleen remmen.

BritHittepit

Berichten: 2573
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 23:41

Ik HAAT het als iemand voor me uitbolt, hier ook een belg! Stel je moet voorsorteren en je heb een uitboller voor je kan je niet op je rijvak voorsorteren omdat die voor je alle tijd neemt omdat hij toch rood heeft… terwijl een ander rijvak misschien wel groen heeft of sneller krijgt! Dus vlot mee met het verkeer, afremmen en terug schakelen wanneer nodig maar niet taffelen aan het rode licht om uit te bollen!

Ps ben van 88 en NEUTRAL was uit den boze tijdens mijn lessen/examen in 2006

Zoolgangster

Berichten: 9682
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 23:56

BritHittepit schreef:
Ik HAAT het als iemand voor me uitbolt, hier ook een belg! Stel je moet voorsorteren en je heb een uitboller voor je kan je niet op je rijvak voorsorteren omdat die voor je alle tijd neemt omdat hij toch rood heeft… terwijl een ander rijvak misschien wel groen heeft of sneller krijgt! Dus vlot mee met het verkeer, afremmen en terug schakelen wanneer nodig maar niet taffelen aan het rode licht om uit te bollen!

Ps ben van 88 en NEUTRAL was uit den boze tijdens mijn lessen/examen in 2006


Precies, iemand die uitbolt hindert in zo'n geval de doorstroming van het (overige) verkeer. Ik haat dat ook.

foxy80

Berichten: 7908
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 00:01

Nou dan zullen hier meerdere mensen nogal op hun neus kijken met alle elektrische wagens op de weg, waarbij adaptieve cruisecontrol sowieso vroeger remt dan ´verwacht´. Als ik met dat systeem aan bv een afrit neem, gaat dat vroeger in de ankers om ook energiebesparender te remmen, maar zit ik de helft van de tijd met een bumperkleven achter me, omdat ik me naar hun idee niet naar de uitgang ´haast´.

En dat maakt ook dat ik zelf niet meer kies hoe ik rem, met die automaat op cruise regelt de auto dat allemaal.

NoTwixLeft
Berichten: 606
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 00:10

ikke schreef:
Nee, ik ga Porlock Hill af met alles los in 3. Maar een V8 met 8,5 compressie in een Disco van ruim 2 ton remt niet zo hard dus moet je op enig moment het anker uit gooien :j Porlock Hill is 3km lang....

Enne, remmen is wel degelijk controle maar voertuigbeheersing is meer dan alleen remmen.


Gelukkig begreep ik jou niet zo goed :')
Voertuigbeheersing is idd meer als remmen. Dat zie je me ook zeggen, vertragen/remmen gaat niet alleen om de bediening maar ook om het vooruit kijken en vooral ook doen met de info die je verzamelt. Dit geldt uiteraard ook voor optrekken en auto rijden in het algemeen, maar daar gaat dit topic niet over :+
Maar aan de hand van jouw tekst zou ik dus eerder remmen dan wachten tot je "vol in de ankers" moet. Dat is puur wat ik uit jouw verhaal haal hè. Ik ken jou niet, je combi niet en de situatie ook niet. Ik ga puur uit van wat ik lees.
Ik rij regelmatig met auto+aanhanger boven de 2ton in bergen, maar vol in de ankers hoef ik vrij weinig. Ja, ik moet vaker remmen dan als ik zonder aanhanger rij. Maar ik heb nooit het gevoel dat ik op dat soort momenten in de ankers moet.

Nu wel benieuwd naar die weg :D

Cioccolato

Berichten: 6629
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 00:14

Ik zou het niet eens weten......

Wss ook omdat ik ook al een poosje automaat rij. Verademing _O-

NoTwixLeft
Berichten: 606
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 00:18

foxy80 schreef:
Nou dan zullen hier meerdere mensen nogal op hun neus kijken met alle elektrische wagens op de weg, waarbij adaptieve cruisecontrol sowieso vroeger remt dan ´verwacht´. Als ik met dat systeem aan bv een afrit neem, gaat dat vroeger in de ankers om ook energiebesparender te remmen, maar zit ik de helft van de tijd met een bumperkleven achter me, omdat ik me naar hun idee niet naar de uitgang ´haast´.

En dat maakt ook dat ik zelf niet meer kies hoe ik rem, met die automaat op cruise regelt de auto dat allemaal.


Waarom je acc aan als je een afrit neemt? Of waarom haal je zelf überhaupt niet eerder de acc eraf als je ziet dat je moet gaan vertragen?
Je merkt zelf al dat sommige mensen dat niet verwachten, dus je kan er vergif op in nemen dat er iemand een keer echt zit te suffen. Ja, zij zijn verantwoordelijk. Moeten ze maar voldoende afstand houden. Maar jij moet ook rekening houden met dat soort idioten, want een kop/staart botsing met alle mogelijke letsel vandien zit niemand op te wachten. Sta je dan met je energiebesparende gedrag met een kapotte auto doordat je geen rekening wilde houden met dommerds achter je. Kost meer energie om die auto te reparen of te vervangen met een nieuwe...

foxy80

Berichten: 7908
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 00:49

NoTwixLeft schreef:
foxy80 schreef:
Nou dan zullen hier meerdere mensen nogal op hun neus kijken met alle elektrische wagens op de weg, waarbij adaptieve cruisecontrol sowieso vroeger remt dan ´verwacht´. Als ik met dat systeem aan bv een afrit neem, gaat dat vroeger in de ankers om ook energiebesparender te remmen, maar zit ik de helft van de tijd met een bumperkleven achter me, omdat ik me naar hun idee niet naar de uitgang ´haast´.

En dat maakt ook dat ik zelf niet meer kies hoe ik rem, met die automaat op cruise regelt de auto dat allemaal.


Waarom je acc aan als je een afrit neemt? Of waarom haal je zelf überhaupt niet eerder de acc eraf als je ziet dat je moet gaan vertragen?
Je merkt zelf al dat sommige mensen dat niet verwachten, dus je kan er vergif op in nemen dat er iemand een keer echt zit te suffen. Ja, zij zijn verantwoordelijk. Moeten ze maar voldoende afstand houden. Maar jij moet ook rekening houden met dat soort idioten, want een kop/staart botsing met alle mogelijke letsel vandien zit niemand op te wachten. Sta je dan met je energiebesparende gedrag met een kapotte auto doordat je geen rekening wilde houden met dommerds achter je. Kost meer energie om die auto te reparen of te vervangen met een nieuwe...


Dit is dus de omgekeerde wereld. Omdat mensen niet genoeg remafstand respecteren, maar er vanuit gaan dat iedereen het rempedaal vermijdt alsof het onderdeel uitmaakt van ´de vloer is lava´ tot het laatste moment, word ik erop aangekeken dat mijn acc wel de wettelijke remafstand respecteert. Trouwens, suffende idioten zijn veel gevaarlijker als ze op je knallen als je vlak achter een voorligger rijdt (dan ben ik een geplet sardientje en ben ik aansprakelijk voor schade aan voorligger) dan wanneer er nog voldoende ruimte tussen mijn wagen en mijn voorligger zit (kan ik misschien toch nog gas bijgeven en ontsnappen of raak ik tenminste mijn voorligger niet).

Forcalquier

Berichten: 2065
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 03:46

NoTwixLeft schreef:
Als je dit op je examen in NL doet, verwacht ik dat de examinator er vrij snel klaar mee is en je nog een keer terug laat komen. Foutieve bediening, dus dan komt de veiligheid, doorstroming, sociaal rijgedrag en milieubewust rijden in het gedrang.

Het is (in de basis!) of rem vasthouden of koppeling (minimaal op aangrijpingspunt) omhoog. Ja, er zijn daarin echt wel mitsen en maaren. Maar dat moeten uitzondering zijn. (Edit: met schakelen an sich heb je dus sowieso even geen contact tussen motor en versnellingsbak, maar ik mag hopen dat iedereen dat snapt)
Ik laat het mijn leerlingen altijd voelen als we een helling afrijden. Ik trap de koppeling in en "lekker" uitrollen. Er is er geen een die dat tof vind als ze alleen mogen sturen :') Je hebt dan gewoon geen controle over wat je voertuig doet.
Ook in neutraal wachten op groen, mag van mij alleen bij gesloten spoorwegovergangen oid. Groen is wegwezen, niet nog moeten zoeken naar de juiste versnelling.

Vroegtijdig je gas los, graag! Maar dan laten vertragen op de motor, niet in z'n neutraal. In z'n neutraal is echt niet zuiniger, maar kan (kan, geen feit) wel gevaarlijke situatie veroorzaken.


Precies dit! Ik had "tijdelijk" een collega (internationaal paardentransport) die het in de vrij zetten ook constant flikte. Vanuit (bijv) de pyreneeën naar beneden, met paardentrailer en dan enkel remmen. Ik heb er met angstzweet naast gezeten en ben wel zo verschrikkelijk kwaad geworden... A je hebt geen bal te vertellen over je combinatie en B de remmen vlogen haast in de fik. Kreeg doodleuk als antwoord: maar het scheelt wel brandstof 8)7

Ongeschikt dus na die rit nooit meer gezien.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:16

Het schijnt zo te zijn (geweest) dat het in Italië in ieder geval onder jongeren gebruikelijk was om de auto zelfs gewoon uit te zetten en dan naar beneden te 'vallen' van hellingen met alleen remmen als mogelijkheid om je snelheid te reguleren. Want dat spaarde écht benzine. En dat laatste klopt :))

Disclaimer: anecdote van mijn moeder uit de jaren 50 :+

Maar ik zie ze er eigenlijk wel voor aan, Italiaanse lefgozertjes in Fiat 500'tjes en zo.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:22

Voor de "ik zet 'm in z'n vrij" - mensen: wat doen jullie als je een tunnel in rijdt?
In z'n vrij, laat maar rollen en we zien wel of we 140 rijden op de bodem van de tunnel?
Gas los (en dus remmen op de motor) en maar zien hoe hard je op de bodem van de tunnel rijdt (in verreweg de meeste gevallen is dat harder dan je reed)?
Of terugschakelen en gas los en met dezelfde snelheid op de bodem aankomen én er weer uit klimmen, want je staat al in een betere versnelling om de helling op óók op snelheid te kunnen nemen?

(Met een trailer er achter is die laatste optie absoluut de veiligste)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41721
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:30

Nu rijd ik een automaat, dus heb sowieso geen keuze meer. Maar in de schakelauto van mijn vriend rem ik op de motor. Beter voor de auto, veiliger en duidelijk voor medeweggebruikers.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:36

Nou kan je een automaat ook in z'n vrij zetten... :D

De enige reden om je koppeling in te trappen als je rijdt is als je gaat slippen. Dan is die tractie die je normaal wilt hebben contraproductief.

Wat meteen aantoont wat tractie doet: die houdt je auto op de weg - alleen niet als je geen grip hebt en aan het glijden bent :))

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41721
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:38

Ja, dat kan. Zou alleen niet weten waarom.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:47

_San87_ schreef:
Ja, dat kan. Zou alleen niet weten waarom.


Als je gaat slippen. Want je hebt in een automaat niets te vertellen als je gaat zolang hij in een versnelling staat (wat ik een paar jaar geleden dus idd aan de hand had - beetje sneeuw, ik ging rechtuit op een fietser af, geen automaat gewend, en het duurde echt heel lang voordat ik dacht, oh ja, N!)

Als ik ooit overstap naar een elektrische auto ga ik echt een cursus doen, want ik zou écht niet weten hoe ik een EV onder controle houd in een slip. Schakelbakken geen probleem, maar op het moment dat je geen koppeling hebt?

Jildau

Berichten: 9417
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:56

Ik heb echt nog nooit mijn auto in de vrij gehad tijdens het rijden. Helemaal nieuw voor me dat er mensen zijn die dat doen. :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41721
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:56

Ibbel schreef:
_San87_ schreef:
Ja, dat kan. Zou alleen niet weten waarom.


Als je gaat slippen. Want je hebt in een automaat niets te vertellen als je gaat zolang hij in een versnelling staat (wat ik een paar jaar geleden dus idd aan de hand had - beetje sneeuw, ik ging rechtuit op een fietser af, geen automaat gewend, en het duurde echt heel lang voordat ik dacht, oh ja, N!)

Als ik ooit overstap naar een elektrische auto ga ik echt een cursus doen, want ik zou écht niet weten hoe ik een EV onder controle houd in een slip. Schakelbakken geen probleem, maar op het moment dat je geen koppeling hebt?

Ja, uitzonderingen. In normale omstandigheden, zoals TS in haar OP schetst, zie ik geen enkele reden de auto in zijn vrij te zetten.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23491
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:05

troi schreef:
Huh ik laat ook altijd in de vrij uitrollen en zo vroeg mogelijk. Heb geleerd dat dat veel zuiniger is.


leg eens uit?
Als je je gas loslaat, motor gekoppeld laat (dus: koppeling LOS en in de versnelling) geef je geen brandstof, als je ontkoppeld (dus de koppeling intrapt) en evt in 'vrij' zet gaat je auto stationair lopen en dus ook stationair gebruiken. Het is dus niet zuiniger bij mijn weten, ben benieuwd hoe jij dan ziet dat het wel zuiniger is?

Verder inderdaad wel als het kan qua verkeer op tijd gas los maar in de versnelling laten staan, rond 1000 toeren koppeling in, als het licht springt kies je de juiste versnelling en laat je de koppeling weer opkomen, als het licht rood blijft rem je door.