Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Bol jij uit in neutraal, of schakel jij terug?

Ik bol uit waar dit volgens mij kan
43 (15%)
Ik schakel terug op de motor, altijd
230 (84%)

Totaal aantal stemmen: 273


Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101944
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:13

Ik rijd dagelijks over de Amerongse berg en als ik daar helling af rij heb ik niets ingetrapt, ik laat hem dus lekker op de motor naar beneden rijden (uitrollen). Zolang ik geen langzame voorganger heb blijft hij op snelheid en hoef ik niet te remmen. En dan staat hij dus gewoon in de 5e versnelling. Ik rem wat bij als ik een voorganger heb maar gas geef ik niet en ik zet hem ook niet in zijn vrij. Pas onderaan de berg schakel ik terug (splitsing zit daar en dan wil je niet met 90 aankomen rijden) naar z'n 4 en rem ik.

Maar ik laat de auto altijd in zijn versnelling staan.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:17

Ibbel schreef:
Het schijnt zo te zijn (geweest) dat het in Italië in ieder geval onder jongeren gebruikelijk was om de auto zelfs gewoon uit te zetten en dan naar beneden te 'vallen' van hellingen met alleen remmen als mogelijkheid om je snelheid te reguleren. Want dat spaarde écht benzine. En dat laatste klopt :))

Disclaimer: anecdote van mijn moeder uit de jaren 50 :+

Maar ik zie ze er eigenlijk wel voor aan, Italiaanse lefgozertjes in Fiat 500'tjes en zo.


Mijn ex deed het ook :') was alleen niet Italiaans en het waren zeker geen jaren 50 :=


Verder eens met iedereen die zegt dat je je auto gewoon in de versnelling moet laten en bij voorkeur op de motor afremmen.

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:20

Hier tijdens rijles geleerd om uit te laten rollen, zou veel zuiniger zijn.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23492
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:21

Isabel schreef:
Hier tijdens rijles geleerd om uit te laten rollen, zou veel zuiniger zijn.


Met de koppeling los? Of ingetrapt?

Mi_Amore

Berichten: 14849
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:21

Ik ben van '89, heb mijn rijbewijs ook 16 jaar nu en heb ook leren terugschakelen op de motor (bij VAB België) :D

Ik heb eigenlijk nooit stilgestaan bij in neutraal zetten en 'laat maar gaan'.
Denk dat ik dan meer de rem zou gaan aanspreken ook en stel dat er iets gebeurd waardoor je toch ff gas bij moet geven ofzo, denk ik dat je sneller bent met in 'een vitesse' staan.

Ik vraag het na bij mijn collega's morgen :D (ik werk voor VAB dus easy peasy om even te horen wat de normen en waarden zijn hierrond)

lenaa_tje

Berichten: 10348
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:25

Isabel schreef:
Hier tijdens rijles geleerd om uit te laten rollen, zou veel zuiniger zijn.

Ja hier ook maar dat hoeft toch niet met de koppeling ingetrapt?
Ingeval mocht ik dat ingeval echt niet haha.

Hier zet ik hem ingeval alleen in z’n neutraal voor een brug, spoor of een stoplicht wat bekend lang op rood staat.
Verder rij ik nu ook veel automaat dan is het voor het stoplicht zoveel mogelijk in de neutraal ivm. Remschijven.

LWDaisy

Berichten: 4803
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 08:36

Mi_Amore schreef:
Ik ben van '89, heb mijn rijbewijs ook 16 jaar nu en heb ook leren terugschakelen op de motor (bij VAB België) :D

Ik heb eigenlijk nooit stilgestaan bij in neutraal zetten en 'laat maar gaan'.
Denk dat ik dan meer de rem zou gaan aanspreken ook en stel dat er iets gebeurd waardoor je toch ff gas bij moet geven ofzo, denk ik dat je sneller bent met in 'een vitesse' staan.

Ik vraag het na bij mijn collega's morgen :D (ik werk voor VAB dus easy peasy om even te horen wat de normen en waarden zijn hierrond)


Aha, hey :D Ik heb bij jouw VAB mijn 20u gehad. Verdeeld over 2 instructeurs, want mijn theorie verliep bijna, dus het moest snel gaan :') Ik reed "op mijn manier" bij beide heren, en dat mocht dus gewoon.

Ik "bol uit" met de koppeling los, trouwens.
En ook alleen "als het kan", ik zal nooit bewust iemand in de weg gaan rijden of de boel ophouden, volgens mij zit ik niemand in de weg met mijn manier van rijden.. Ik krijg toch nooit een hoop getoeter oid naar mijn hoofd :')

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:40

Koppeling los, wat bedoel je? Je zet de auto in z'n vrij en laat de koppeling weer opkomen? Dat zit je koppeling juist 'vast' - in de zin dat de platen dan tegen elkaar liggen. Maar in z'n vrij maakt dat niet uit.
Tja, waarom zou je 'm ingetrapt houden, dat is idd niet zo best voor je koppeling, want dan houd je de platen zonder reden van elkaar af.

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:42

Polly schreef:
Isabel schreef:
Hier tijdens rijles geleerd om uit te laten rollen, zou veel zuiniger zijn.


Met de koppeling los? Of ingetrapt?

Met de koppeling los

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:44

Voor de spraakverwarring: koppeling is los als je het pedaal ingetrapt hebt.
Pedaal op: gekoppeld/koppeling vast.

Koppeling los is dus verwarrend als je bedoelt dat je het pedaal op hebt laten komen :D

LWDaisy

Berichten: 4803
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 08:47

Ibbel schreef:
Koppeling los, wat bedoel je? Je zet de auto in z'n vrij en laat de koppeling weer opkomen? Dat zit je koppeling 'vast' - in de zin dat de platen dan tegen elkaar liggen. Maar in z'n vrij maakt dat niet uit.
Tja, waarom zou je 'm ingetrapt houden, dat is idd niet zo best voor je koppeling, want dan houd je de platen zonder reden van elkaar af.


Ik bedoel dat ik die niet ingetrapt hou, terwijl ik de auto laat "bollen". Tot ik zie wat ik kan doen, in de zin van "is het groen/rood, kan ik verder rijden/moet ik stoppen, moet ik gas geven/remmen", .."

Ik lees dat ik niet de enige ben, maar wel in de minderheid.

Ik rij "altijd" al zo. Ik zie het probleem niet.. Of nou ja, wel een beetje, want ik doe het ook niet altijd/overal, niet onder bepaalde weersomstandigheden, .. Dus ik snap wel dat het niet zomaar altijd & overal kan. Maar ik doe het wel frequent.

Volgens mij (ik kan het mis hebben) zit ik er niemand mee in de weg. Ik hou voor zover ik weet de boel niet op, ik verspest de vlotte doorstroming niet, .. Ik moet zo meteen de baan op, ik zal eens proberen om alleen maar op de motor af te remmen.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:54

LWDaisy schreef:
Ik bedoel dat ik die niet ingetrapt hou, terwijl ik de auto laat "bollen". Tot ik zie wat ik kan doen, in de zin van "is het groen/rood, kan ik verder rijden/moet ik stoppen, moet ik gas geven/remmen", ..".


Maar jij zet de auto in z'n vrij, zeg je. Daar zit het verschil.

Als je gas loslaat, de auto in de versnelling laat en de koppeling niet intrapt, dan rol je ook uit. Maar wel gekoppeld, en dús remmend op de motor. Wil je meer afremmen, dan schakel je terug.

Er zijn idd ook mensen die gas loslaten, verder nergens aanzitten en tegen de tijd dat ze bij het verkeerslicht zijn en de auto nog maar 1000 toeren in z'n 4 maakt de koppeling intrappen en remmen.

Dat is wel iets heel anders dan de situatie: 500 meter verderop zie ik een licht op rood, ik zet de auto in z'n vrij, laat de koppeling op en zie tegen de tijd dat ik op 50 meter genaderd ben wel wat ik doe, remmen of 'm weer in een versnelling zetten en gas geven, want het licht is ondertussen groen.

Ik heb de hele tijd begrepen dat het laatste scenario is wat jij doet.

Gaabje
Berichten: 941
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:59

Ik heb ook tijdens mijn rijles geleerd dat dit onveilig is, mede om de reden dat stel je wordt van achter aangereden dan is in z’n vrij met koppeling los de kans veel groter dat je verder doorschiet dan de auto in z’n versnelling. Verder ook de andere redenen over veiligheid en doorstroming etc die al genoemd zijn.

Jolliegirl

Berichten: 32989
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:00

Ibbel schreef:
Je versnellingsbak slijt niet van remmen op de motor. Of-ie nou toeren maakt bij optrekken of bij terugschakelen, dat maakt geen fluit uit.

Ja, qua veiligheid is er verschil. Met tractie op de wielen (dus in de versnelling) heb je meer te zeggen dan vrij rollend.
Je 'trekt' een auto ook een bocht door, bv. Je remt voor een bocht af (op de motor :)) ), en geeft ín de bocht gas bij.

En verder ben je 'irritant' voor je medeweggebruikers, want je zet je auto veel eerder in z'n vrij dan dat een ander terugschakelt, dus je bent over een veel langere stuk weg aan het afremmen. En dat kan ook onveiligheid met zich meebrengen, omdat een ander niet ziet dat je afremt.


Ik ga hier volkomen in mee.
Het is gevaarlijk. Men ziet niet dat jij rolt...ik vind dit soort mensen bloed irritant op de weg en kom ze in nederland echt genoeg tegen.
Ze gaan ineens heel rustig langzamer...er gebeurt verder niets...ik vraag mr vaak af of het dan wel helemaal goed gaat met iemand.
Als er wat gebeurt ben jij niet snel genoeg te handelen, terwijl als jij al geschakeld hebt ben je zó weg als dit moet.

En wat denk je als je aangereden bent?
Met koppeling heb je meer te vertellen dan zonder...in zn vrij ben jij een ongeleid projectiel die ook nog anderen in gevaar brengt.

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:05

Ik laat uitbollen in versnelling, geen voeten op de pedalen, tenzij ik moet bijremmen. En schakel terug als de auto het nodig heeft.
In stilstand sta ik in neutraal, wederom geen voeten op de pedalen. De auto heeft start&stop en schakelt dus automatisch uit bij (langere) stilstand. Persoonlijk vind ik dat gruwelijk in de stad bvb waar je om de haverklap voor een rood licht staat maar kan het niet omzeilen (tenzij zelf constant koppeling ingedrukt houden maar is nutteloos en vermoeiend).
Hellingen ook altijd op motor afremmen, eventueel bijremmen indien nodig.
Cruisecontrol doe ik alleen op lange afstanden snelwegrijden. Die is te vroeg in afremmen (kunnen nog 7 auto's tussen) en te traag bij weer optrekken.
Koppeling ingedrukt houden tijdens het rijden doe ik idd alleen tijdens slipcursus.

Geen idee hoe ik het geleerd heb bij m'n rijbewijs, is al een tijdje geleden maar kan me niet herinneren dat we in neutraal moesten zetten.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:10

Ik kan gelukkig start-stop uitzetten. Moet dat wel iedere keer (bij iedere autorit) weer opnieuw doen, maar het kan gelukkig wel. Vind het ook een irritant systeem.
Koppeling ingedrukt houden is niet alleen vermoeiend maar gewoon slecht voor je koppeling.

Ik heb wel ook 'hill assist', dus bij stilstaan voor een verkeerslicht op een glooiing hoef ik ook de rem niet ingedrukt te houden, dat is wel fijn.

simongek

Berichten: 5344
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:13

Ik heb een automaat en laat hem vaak uirollen bij uitvoegstrook of op rotonde af. Als hij in zuinige modus staat zet hij hem dan in neutraal en als hij in d staat blijft hij in versnelling.

Ik doe het omdat het veel zuiniger is en een ander ben ik echt niet tot last.

Hij blijft namelijk prima uitrollen bij uitvoegen en moet vaak bijremmen voor voorgangers.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:21

Automaten remmen slechter op de motor omdat ze laat terugschakelen. Dus ja, je moet eerder gas loslaten dan met een schakelbak en/of eerder bijremmen, omdat schakelauto's sterker op de motor remmen. Met een automaat verslijt je ook meer remblokken en -schijven over het algemeen.

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:23

Hill assist heeft deze auto ook. Nja meestal. Alles zijn electronische buttons en als de hond weer door de auto gedonderd heeft is de hill assist de eerste die er de brui aan geeft.

Ik heb in deze auto ongeveer alle assistentie uitgezet (al dat gepiep altijd :roll: ) behalve dus 2 die ik niet uit kàn zetten.
Die start&stop.
En in het bouwjaar van deze auto is blijkbaar beslist dat er ook een maximum snelheid zit aan mistlicht voeren.
Als ik het achtermistlicht aanzet (want nodig, want mist) en ik waag het sneller dan 60 te rijden (woon in het godvergeten platteland) dan begint die auto te blèèèren, erger dan wanneer je de gordel vergeet. Bloedirritant.
Altijd leuk, die 'moderne' auto's 8)7 .

Danielleeee_
Berichten: 3179
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:24

Ibbel schreef:
LWDaisy schreef:
Ik bedoel dat ik die niet ingetrapt hou, terwijl ik de auto laat "bollen". Tot ik zie wat ik kan doen, in de zin van "is het groen/rood, kan ik verder rijden/moet ik stoppen, moet ik gas geven/remmen", ..".


Maar jij zet de auto in z'n vrij, zeg je. Daar zit het verschil.

Als je gas loslaat, de auto in de versnelling laat en de koppeling niet intrapt, dan rol je ook uit. Maar wel gekoppeld, en dús remmend op de motor. Wil je meer afremmen, dan schakel je terug.

Er zijn idd ook mensen die gas loslaten, verder nergens aanzitten en tegen de tijd dat ze bij het verkeerslicht zijn en de auto nog maar 1000 toeren in z'n 4 maakt de koppeling intrappen en remmen.

Dat is wel iets heel anders dan de situatie: 500 meter verderop zie ik een licht op rood, ik zet de auto in z'n vrij, laat de koppeling op en zie tegen de tijd dat ik op 50 meter genaderd ben wel wat ik doe, remmen of 'm weer in een versnelling zetten en gas geven, want het licht is ondertussen groen.

Ik heb de hele tijd begrepen dat het laatste scenario is wat jij doet.

Wat vind je ervan als mensen dit dikgedrukte stukje doen?

Druif_01

Berichten: 8838
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:31

Ik zet mijn auto tijdens het rijden echt nooit in neutraal, altijd in een versnelling. Vind het ook echt heel raar als je dat wel doet, als de situatie ineens veranderd kun je niet zo snel anticiperen. Uit laten rollen in de versnelling: ja
Uit laten rollen in zijn vrij: nee

ikke

Berichten: 37616
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:32

NoTwixLeft schreef:
ikke schreef:
Nee, ik ga Porlock Hill af met alles los in 3. Maar een V8 met 8,5 compressie in een Disco van ruim 2 ton remt niet zo hard dus moet je op enig moment het anker uit gooien :j Porlock Hill is 3km lang....

Enne, remmen is wel degelijk controle maar voertuigbeheersing is meer dan alleen remmen.


Gelukkig begreep ik jou niet zo goed :')
Voertuigbeheersing is idd meer als remmen. Dat zie je me ook zeggen, vertragen/remmen gaat niet alleen om de bediening maar ook om het vooruit kijken en vooral ook doen met de info die je verzamelt. Dit geldt uiteraard ook voor optrekken en auto rijden in het algemeen, maar daar gaat dit topic niet over :+
Maar aan de hand van jouw tekst zou ik dus eerder remmen dan wachten tot je "vol in de ankers" moet. Dat is puur wat ik uit jouw verhaal haal hè. Ik ken jou niet, je combi niet en de situatie ook niet. Ik ga puur uit van wat ik lees.
Ik rij regelmatig met auto+aanhanger boven de 2ton in bergen, maar vol in de ankers hoef ik vrij weinig. Ja, ik moet vaker remmen dan als ik zonder aanhanger rij. Maar ik heb nooit het gevoel dat ik op dat soort momenten in de ankers moet.

Nu wel benieuwd naar die weg :D

Porlock ligt in Sommerset, kun je googlen en de weg ligt aan de westkant en heet gewoon Porlock Hill :D

Remmen op dergelijke hellingen en met dergelijk gewicht is een kwestie van afwegen en omstandigheden. Als het kan, gooi ik het anker uit tot ik bijna stil sta en laat 'm weer gaan totdat de snelheid te veel toe neemt. Het is de afweging wat er kan en hoe je de remmen het meeste tijd kunt geven om weer af te koelen, zodat de boel niet verglaasd of krom trekt.


Thioro schreef:
Hill assist heeft deze auto ook. Nja meestal. Alles zijn electronische buttons en als de hond weer door de auto gedonderd heeft is de hill assist de eerste die er de brui aan geeft.

Ik heb in deze auto ongeveer alle assistentie uitgezet (al dat gepiep altijd :roll: ) behalve dus 2 die ik niet uit kàn zetten.
Die start&stop.
En in het bouwjaar van deze auto is blijkbaar beslist dat er ook een maximum snelheid zit aan mistlicht voeren.
Als ik het achtermistlicht aanzet (want nodig, want mist) en ik waag het sneller dan 60 te rijden (woon in het godvergeten platteland) dan begint die auto te blèèèren, erger dan wanneer je de gordel vergeet. Bloedirritant.
Altijd leuk, die 'moderne' auto's 8)7 .

Naar de garage gaan en ze sommeren om het uit te zetten. Het is een simpele ingreep in de software en dat kunnen ze gewoon doen.

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:02

Mja, het stopt ook met blèren als ik stug doorrij (maar dan wel niet meer onder 60 komen :+ ).
Als ik hem naar de garage zou brengen om te herprogrammeren wil ik ook die adblue eruit en de motor minder begrensd (nu 150pk, maar motor kan ook op 190pk geprogrammeerd worden).
Maar ik ben te braaf :+ .
Het is verder wel een fijne auto (we tikken bijna de 200k km aan en niet van zin daar te stoppen), alleen de programatie is niet helemaal naar m'n zin.

ikke

Berichten: 37616
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:06

Thioro schreef:
Mja, het stopt ook met blèren als ik stug doorrij (maar dan wel niet meer onder 60 komen :+ ).
Als ik hem naar de garage zou brengen om te herprogrammeren wil ik ook die adblue eruit en de motor minder begrensd (nu 150pk, maar motor kan ook op 190pk geprogrammeerd worden).
Maar ik ben te braaf :+ .
Het is verder wel een fijne auto (we tikken bijna de 200k aan en niet van zin daar te stoppen), alleen de programatie is niet helemaal naar m'n zin.

Maar van 150 naar 190pk behelst wellicht iets meer dan alleen het programma. Het blok verandert niet, maar soms moet wel een deel van de elektronica vervangen worden. o.a. Mercedes werkt op die manier.
Adblue kan er niet uit, voor zover ik weet maar voor de rest kan ongeveer alles aangepast worden.
Wat let je :D

Christiene
Berichten: 7732
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:13

Ik doe het zelfde Nederland.

Niet geleerd met rijles, maar mijn vader deed dat als die naast me zat.

In de winter probeer ik heb met de moter te doen.

En ik doe het niet ver van te voren. Ik hou van opschieten.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 28-04-24 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt