Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Bol jij uit in neutraal, of schakel jij terug?

Ik bol uit waar dit volgens mij kan
43 (15%)
Ik schakel terug op de motor, altijd
230 (84%)

Totaal aantal stemmen: 273


Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:15

Momenteel? Portemonnee :+

Collega van me heeft de adblue er wel uit gekregen (Peugeot).

simongek

Berichten: 5345
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:19

Thioro schreef:
Mja, het stopt ook met blèren als ik stug doorrij (maar dan wel niet meer onder 60 komen :+ ).
Als ik hem naar de garage zou brengen om te herprogrammeren wil ik ook die adblue eruit en de motor minder begrensd (nu 150pk, maar motor kan ook op 190pk geprogrammeerd worden).
Maar ik ben te braaf :+ .
Het is verder wel een fijne auto (we tikken bijna de 200k km aan en niet van zin daar te stoppen), alleen de programatie is niet helemaal naar m'n zin.


Dat was het eerste wat wij uit hebben gezet. Doen we zelf met laptop. Wat een rot functie is dat. Start stop bedoel ik

Ibbel

Berichten: 49214
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:28

Danielleeee_ schreef:
Ibbel schreef:
Als je gas loslaat, de auto in de versnelling laat en de koppeling niet intrapt, dan rol je ook uit. Maar wel gekoppeld, en dús remmend op de motor. Wil je meer afremmen, dan schakel je terug.

Er zijn idd ook mensen die gas loslaten, verder nergens aanzitten en tegen de tijd dat ze bij het verkeerslicht zijn en de auto nog maar 1000 toeren in z'n 4 maakt de koppeling intrappen en remmen.


Wat vind je ervan als mensen dit dikgedrukte stukje doen?


Inefficient :D
Wat langer doorrijden, wat gas loslaten, dan terugschakelen en op de motor remmen, nog eens terugschakelen (maw, gewoon 'afbouwen' in stappen, van 6 via 4 naar 2, of van 5 via 3 naar 2, of van 4 naar 2, je kan best een versnelling overslaan, net wat uitkomt) is ook beter voor de doorstroming.

ikke

Berichten: 37621
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:49

Ibbel schreef:
Danielleeee_ schreef:
Wat vind je ervan als mensen dit dikgedrukte stukje doen?


Inefficient :D
Wat langer doorrijden, wat gas loslaten, dan terugschakelen en op de motor remmen, nog eens terugschakelen (maw, gewoon 'afbouwen' in stappen, van 6 via 4 naar 2, of van 5 via 3 naar 2, of van 4 naar 2, je kan best een versnelling overslaan, net wat uitkomt) is ook beter voor de doorstroming.

En je kunt ervoor zorgen dat de motor in het toerengebied zit waar de power is, zodat de motor ook meteen goed oppakt als je het gas weer in trapt (omdat de situatie dat vraagt).

Qimm

Berichten: 15184
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 10:55

Waarmee je dus altijd in de juiste versnelling zit mocht er wat overwachts gebeuren. Als er in een stress situatie wat gebeurt en je moet dan splitsecond nog een juiste versnelling kiezen is er een grote kans dat de niet oplettende vrachtwagen bestuurder achter jou je achterbank tot aan je voorruit opdrukt en jij bent nog aan het roeren op zoek naar de 2e versnelling...

tengeltje11
Berichten: 7156
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:46

Hier van ‘84 en mijn rijbewijs gehaald op mijn 18de. Vorig jaar mijn C1rijbewijq gehaald.
Ze zakken mensen die uitbollen in neutraal. Gevaarlijk. Als er dan bv iemand in je poep rijdt, wordt je weggekatapulteerd.
Altijd terugschakelen en nooit in neutraal.
Was enorm opletten, want al die jaren deed ik ook automatisch de auto in neutraal bij uitbollen …

Enige moment waarop het voor het examen wel mocht, was als je bv stil stond aan de rode lichten, dan mag je hem even in neutraal zetten.

Zal mss in Nederland anders zijn, maar hier zal het dus ook voor de B zo zijn lijkt me.

Ibbel

Berichten: 49214
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 12:11

Is in NL exact hetzelfde hoor. Auto in z'n vrij laten rollen is een no-go.

Fitzroy

Berichten: 25152
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 12:44

Ik laat mijn auto altijd uitrollen, dan laadt hij de accu weer op (hybride). Ik snap nooit dat mensen op een 80 km weg als een idioot de bebouwde kom ingestoven komen om keihard op de rem te moeten trappen.
Dan moeten mensen maar wat minder boven op je plakken.

Met een schakel auto laat ik ook uitrollen maar dan wel in de versnelling.

Elisa2

Berichten: 37463
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 12:45

Ik dacht dat dit topic over bloembollen zou gaan. :+

Heb ook nog nooit gehoord van uitrollen in de vrij..altijd in versnelling en zo is me dat ook geleerd. Heb hem alleen in de vrij staan nadat de auto geparkeerd is.

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:10

Ja hier ook. Bollen is het hele vreemde synoniem voor uitrollen. Maar waarom in neutraal laten uitrollen? Gewoon de pook in de versnellingsbak laten en dan kan je daarna nog altijd kijken of nee Gewoon weer gas bij kunt geven, terug schakelen of als nog naar de neutraal indien je lang moet wachten.

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:14

Ibbel schreef:
Inefficient :D
Wat langer doorrijden, wat gas loslaten, dan terugschakelen en op de motor remmen, nog eens terugschakelen (maw, gewoon 'afbouwen' in stappen, van 6 via 4 naar 2, of van 5 via 3 naar 2, of van 4 naar 2, je kan best een versnelling overslaan, net wat uitkomt) is ook beter voor de doorstroming.

Je koppeling slijt zo wel stukken harder en ik hoop dat je ook wat tussen gas geeft of behoort de koppeling opkomen bij jou ook tot het rem proces -O-

Gwenvd

Berichten: 1736
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:26

Ik doe precies wat ts ook doet, kom uit Nederland. Geen idee hoe ik dit heb aangeleerd. Volgens mij van mijn moeder zelfs haha die komt uit 1959

JudithGigi

Berichten: 4225
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:26

Als het echt zinnig (en veilig) voelt tik ik hem wel eens in de neutraal, maar ik rij een automaat, dus dan is het sowieso al iets minder spannend. Er zijn een aantal plekken waar dat wel wat gas bijgeven scheelt :D

Nala

Berichten: 8198
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Discussie hier thuis - "bollen" in neutrale stand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 13:32

Hier iets ertussenin: ik rem niet op de motor en zet m niet in de vrij, maar duw m’n koppeling in. Ik heb mijn rechterhand hierbij op de schakelpook en anticipeer zoals al eerder genoemd welke gang ik moet hebben zodra versnellen weer nodig is. Maar echt in de vrij met koppeling omhoog, nee, dat niet.

Momo94
Berichten: 1120
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 14:04

Bellatrix schreef:
Als het kan laat ik wel eerst mijn gas los. Wil zo min mogelijk remmen.

Maar ik heb mijn auto nog nooit in zijn vrij gezet tijdens het rijden. :')

Had hier nog nooit van gehoord. Ik zou het ook nooit doen, klinkt eng. :=


Dit. Ik laat mijn auto ook uitrollen en schakel dan terug op de motor om weer verder uit te rollen. Niet in zijn neutraal, want zoals gezegd je hebt dan minder controle over de auto. Ik wissel wel vooral af, want als je te weinig je remmen gebruikt moet je uit eindelijk ook nieuwe remschijven.

Ibbel

Berichten: 49214
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 14:16

LianB schreef:
Je koppeling slijt zo wel stukken harder en ik hoop dat je ook wat tussen gas geeft of behoort de koppeling opkomen bij jou ook tot het rem proces -O-


Tussengas geven? Ik heb geen oldtimer zonder synchromesh hoor :D

Gombal
Berichten: 121
Geregistreerd: 22-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 15:01

Ik deed ook wel regelmatig/altijd uitrollen (bollen) in neutraal. Snapte t gezeur van mn man ook nooit over geen controle , gevaarlijk , geen motor controle remschijfjes die daardoor dan sneller zouden slijten …..Totdat man lief me een keer liet rijden , van de Franse route door de bergen lekker naar beneden. Sindsdien schakel ik braaf terug en rem ik om de motor . Resultaat , je gaat langzamer gecontroleerder naar beneden en de remblokjes/schijven gaan niet roken

_Nadia_

Berichten: 2656
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 15:28

Ik heb in 2010 in Belgie mijn rijbewijs gehaald en dit echt nooit geleerd. Ik rij nu al 10 jaar automaat dus niet meer aan de order maar ken verder ook niemand die in zn vrij uit laat rollen

ikke

Berichten: 37621
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:45

Ibbel schreef:
LianB schreef:
Je koppeling slijt zo wel stukken harder en ik hoop dat je ook wat tussen gas geeft of behoort de koppeling opkomen bij jou ook tot het rem proces -O-


Tussengas geven? Ik heb geen oldtimer zonder synchromesh hoor :D

_O-

LianB: Hoe doe jij dat dan met opschakelen? Eerst koppeling los laten en dan het gas erop?

Ibbel

Berichten: 49214
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:10

ikke schreef:
LianB: Hoe doe jij dat dan met opschakelen? Eerst koppeling los laten en dan het gas erop?


Ik snap de opmerking van Lian oprecht niet hè.

Ik heb in 45 jaar autorijden en een paar miljoen kilometers werkelijk nog nooit problemen met een koppeling gehad. Geen platen verglaasd, geen drukgroepen naar de klote, noppes. Bij onderhoud nieuwe olie er in als dat volgens schema moest, en verder niets.

ikke

Berichten: 37621
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:16

Ibbel schreef:
ikke schreef:
LianB: Hoe doe jij dat dan met opschakelen? Eerst koppeling los laten en dan het gas erop?


Ik snap de opmerking van Lian oprecht niet hè.

Ik heb in 45 jaar autorijden en een paar miljoen kilometers werkelijk nog nooit problemen met een koppeling gehad. Geen platen verglaasd, geen drukgroepen naar de klote, noppes. Bij onderhoud nieuwe olie er in als dat volgens schema moest, en verder niets.

Ik denk dat als de Volvo het nog een poosje vol houdt, ik op enig moment wel aan een nieuw setje toe ben maar die auto heb ik intussen 10 jaar en ben 200k verder...

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:16

Zelf rem ik ook op de motor, zo heb ik het ook geleerd. We gingen ook vaak op vakantie in de bergen en mijn vader is vrachtwagen chauffeur dus dan leer je wel hoe het moet. :P
Mijn dochter heeft pas geleden haar rijbewijs gehaald en die moest ook op de motor remmen.

NoTwixLeft
Berichten: 606
Geregistreerd: 06-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 19:13

foxy80 schreef:
NoTwixLeft schreef:

Waarom je acc aan als je een afrit neemt? Of waarom haal je zelf überhaupt niet eerder de acc eraf als je ziet dat je moet gaan vertragen?
Je merkt zelf al dat sommige mensen dat niet verwachten, dus je kan er vergif op in nemen dat er iemand een keer echt zit te suffen. Ja, zij zijn verantwoordelijk. Moeten ze maar voldoende afstand houden. Maar jij moet ook rekening houden met dat soort idioten, want een kop/staart botsing met alle mogelijke letsel vandien zit niemand op te wachten. Sta je dan met je energiebesparende gedrag met een kapotte auto doordat je geen rekening wilde houden met dommerds achter je. Kost meer energie om die auto te reparen of te vervangen met een nieuwe...


Dit is dus de omgekeerde wereld. Omdat mensen niet genoeg remafstand respecteren, maar er vanuit gaan dat iedereen het rempedaal vermijdt alsof het onderdeel uitmaakt van ´de vloer is lava´ tot het laatste moment, word ik erop aangekeken dat mijn acc wel de wettelijke remafstand respecteert. Trouwens, suffende idioten zijn veel gevaarlijker als ze op je knallen als je vlak achter een voorligger rijdt (dan ben ik een geplet sardientje en ben ik aansprakelijk voor schade aan voorligger) dan wanneer er nog voldoende ruimte tussen mijn wagen en mijn voorligger zit (kan ik misschien toch nog gas bijgeven en ontsnappen of raak ik tenminste mijn voorligger niet).


Niet de omgekeerde wereld. Er wordt ook van je verwacht als bestuurder dat je fouten van anderen op vangt. Die ACC is bedoelt om kleine snelheidsverschillen op te vangen, niet de volledige remming over te nemen omdat de bestuurder te lui is om auto te blijven rijden.

Ik heb genoeg lesgegeven met ACC, dat ik het een gevaarlijk uitvinding vind. Mensen stoppen met zelf nadenken en dus ook geen fouten van anderen meer zelf gaan opvangen. Jij bent ook voor iedereen achter jou geen betrouwbare en voorspelbare bestuurder.

ikke

Berichten: 37621
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 19:21

NoTwixLeft schreef:
Niet de omgekeerde wereld. Er wordt ook van je verwacht als bestuurder dat je fouten van anderen op vangt. Die ACC is bedoelt om kleine snelheidsverschillen op te vangen, niet de volledige remming over te nemen omdat de bestuurder te lui is om auto te blijven rijden.

Ik heb genoeg lesgegeven met ACC, dat ik het een gevaarlijk uitvinding vind. Mensen stoppen met zelf nadenken en dus ook geen fouten van anderen meer zelf gaan opvangen. Jij bent ook voor iedereen achter jou geen betrouwbare en voorspelbare bestuurder.

DAT is dus de grote keerzijde van al die "intelligentie" in de auto. Die auto doet te veel voor je waardoor de meeste chauffeurs nog luier worden als ze al waren want de auto lost het wel op.....

Zo had ik eens een Focus gehuurd die ook allerlei onzin aan boord had, zoals waarschuwen als er iets te dicht bij de auto kwam. Dat systeem ging helemaal over de jank van mijn rijgedrag want ik durf gerust op 10cm van zo'n brits muurtje of rotswand te sturen. Ik zit namelijk aan die kant }> Systeem maakte overuren... dat het piepertje dat overleeft heeft, verbaast me nog steeds.

Cubone

Berichten: 6237
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 19:35

Echt in zijn vrij zelden. Eigenlijk enkel als ik in de file sta, omdat hij dan net wat makkelijker door rolt en ik minder snel weer hoef te koppelen en schakelen :+

Bij teruglopende snelheid laat ik de auto in dezelfde versnelling uitrollen of schakel ik terug bij verschillen die maken dat ik in een andere versnelling moet rijden. (Bijvoorbeeld 80-50 schakel ik terug, 120-90 laat ik rollen in dezelfde versnelling of neem gas terug tot ik op 90 kom).

Als in op een stoplicht aan rijd probeer ik niet te stoppen door via laten uitrollen op dezelfde manier (terugschakelen, rollen, terugschakelen, rollen etc.). De persoon achter mij kan ook zien dat het licht rood is, dus als die op mijn bumper gaat zitten is het een idioot. Groen rijden wordt reeds al 15-20 jaar aangeleerd.

Wegrijden bij stoplicht is wel altijd vol gas. Niet met piepende bandjes :+ maar wel stevig gas erop en zo vlot mogelijk optrekken tot het snelheidslimiet.

Ik ben overigens dik fan van de groene doorstroom borden. Die mogen van mij overal waar mogelijk!