Creativiteit nodig! Kinderkamer met hoge ramen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Creativiteit nodig! Kinderkamer met hoge ramen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 12:34

Ik woon in een leuk en sfeervol huis dat zo’n 100 jaar geleden is gebouwd. Dat betekent dat sommige dingen wat minder logisch zijn. In dit geval een slaapkamer van ongeveer 3 bij 3 met aan twee zijden een dakkapel (elk 2 ramen) die op ongeveer 1.50m boven de grond begint. Normaal gesproken geen probleem want je kan als je staat naar buiten kijken (en het uitzicht die kanten op is toch niet heel denderend), maar nu overweeg ik er een kinderkamer van te maken en het is wat sneu als het kind in kwestie de komende 10 jaar enkel de wolken kan zien :D

Kortom, ik ben op zoek naar creatieve oplossingen om iets onder/voor het raam (of de ramen) te zetten. Een verhoogd bed, kastje met daarop een leeshoekje/bankje of iets heel anders waar we nog niet aan gedacht hebben. Goed om te weten: de vensterbank is breed, maar niet breed genoeg om op/in te kunnen zitten en er hangen geen radiatoren voor de ramen. Het plafond is zo'n 3 meter hoog. Een meubel (laten) maken is geen probleem, niets in dit huis heeft standaardmaten dus dat zijn we gewend!

jibberjabber

Berichten: 786
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:15

Misschien een (te) grote verbouwing of misschien kan het bij jullie wel helemaal niet maar heb je dit bezien of het mogelijk is of wenselijk ?
Uiteraard de eerst jaren op slot houden ivm veiligheid....
Afbeelding

Urona447
Berichten: 2814
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Creativiteit nodig! Kinderkamer met hoge ramen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:36

Heb je ook foto's ? Dat maakt het denk ik gemakkelijker om te helpen.

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Creativiteit nodig! Kinderkamer met hoge ramen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 13:49

Helaas geen foto's! Het zijn eigenlijk vrij standaard dakkapellen alleen starten ze bijna een halve meter hoger dan gebruikelijk. Er mag/kan aan de buitenzijde niet aan gesleuteld worden, anders krijg ik de gemeente op m'n nek. Anders zou bovenstaand inderdaad een oplossing zijn, zijn wel echt gave dingen!

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:50

Een podium of verhoogd speelplateau met lades eronder voor speelgoed? Een hoog bed is een logische optie, maar in bed heb je vaker je ogen dicht dan dat je leuk naar buiten kijkt.

BigOne
Berichten: 38400
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:51

Gewoon de hele vloer ophogen? Met trapje dat bij de deur begint?

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Creativiteit nodig! Kinderkamer met hoge ramen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 16:00

De vloer ophogen hebben we inderdaad overwogen! De reden om het niet te doen is omdat het dak vrij schuin loopt dus je wil die extra zeg 40 centimeter hebben om te voorkomen dat je een substantieel deel van de kamer niet meer kan gebruiken omdat je er niet meer kan staan.

Een verhoogd speelplateau/podium gaat op de lijst, leuk idee! Je kan nooit genoeg bergruimte hebben met al dat speelgoed :=

Foaly

Berichten: 4939
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Creativiteit nodig! Kinderkamer met hoge ramen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 16:05

Een toffe hoogslaper? Je hebt erbij die complete speelkastelen zijn, die zijn echt niet alleen om in te slapen :D

Prairy
Berichten: 9160
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 16:06

Pinterest heeft super veel ideeën op raised children's bed.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Creativiteit nodig! Kinderkamer met hoge ramen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 16:37

Hiervoor zou ik inderdaad op Pinterest gaan zoeken, bijvoorbeeld op 'Book nook', 'window seat', 'window bench', 'kids bedroom window nook' en dergelijke zoektermen

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Creativiteit nodig! Kinderkamer met hoge ramen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 16:51

Ik zie het al, jullie zijn veel beter in de juiste zoektermen vinden dan ik! Dank voor alle tips! Heel leuk ook met die vaste trapjes in plaats van een ladder.

Prairy
Berichten: 9160
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Creativiteit nodig! Kinderkamer met hoge ramen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 16:55

Zoek zeker ook even op YouTube, ik denk dat daar ook heel veel te vinden is (incl how to). Daar ga ik geen voorbeelden van zoeken want dan staat mijn hele feed straks vol kinder dingen :+

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Creativiteit nodig! Kinderkamer met hoge ramen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 17:03

Mijn broer had ook een hoog dakraam en zijn bed stond daaronder. Wij vonden het altijd heel leuk om naar buiten te kijken. We hingen veel in het raam, we woonden onder de aanvliegroute van Schiphol dus we gingen vaak met de walkietalkie op zoek naar pratende piloten :D

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Creativiteit nodig! Kinderkamer met hoge ramen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 18:43

Raised window seat werkt ook goed als zoekoptie.

ievie

Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Creativiteit nodig! Kinderkamer met hoge ramen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 18:56

Wel nog een tip mbt gordijnen etc: let op dat je geen lus hebt hangen van bijv rolgordijnen, waar je kind in kan gaan hangen. Zeker als je een trappetje maakt is ofzo.

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Creativiteit nodig! Kinderkamer met hoge ramen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 11:03

Goed dat je het noemt! Er komt vermoedelijk geen raambekleding op ivm rolluiken aan de buitenzijde maar het is inderdaad iets wat we in ons achterhoofd moeten houden.

Dank weer voor de tips! Met een beetje pech komt hier de vierde aanvliegroute overheen dus wie weet wordt het nog een mooie vliegtuigspot-plek :=