Oorzaak hoog waterverbruik, cv ketel?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Oorzaak hoog waterverbruik, cv ketel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 11:43

Aangezien ik (in mijn eentje) een akelig hoog waterverbruik heb en niet de illusie heb dat ik echt zoveel gebruik (sta niet uuuuuuuuren onder de douche, planten in de zomer moeten zichzelf maar redden of meedrinken van hetgeen de buuv sproeit), ben ik op zoek naar de oorzaken.

Mijn watermeter is nu 3 jaar "oud" en uiteraard kan daar de oorzaak liggen. Echter, ik wil eerst op zoek naar andere mogelijke oorzaken voor ik geld investeer in een kalibratie van mijn watermeter en het probleem nog niet is opgelost.

Lekken zijn op dit moment uitgesloten. Ik heb meermaals lektesten uitgevoerd op verschillende manieren. (hoogste onverwachte niet gecalculeerde verbruik was 10 ml over 5 dagen, maar dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk als je dit extrapoleert naar een heel jaar).

Nou hoorde ik van het waterbedrijf dat er ook water kan weglopen via je combi-cv. Mijn cv is in dezelfde tijd geplaatst als mijn meters, dus is inmiddels ook ongeveer 3 jaar oud.

Wie kan mij hier (behalve mijn installateur uiteraard) meer over vertellen? Wie heeft dit meegemaakt en hoe is dit te verhelpen? Wat zouden de oorzaken hiervan kunnen zijn? En hoe kan ik dit controleren?

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Oorzaak hoog waterverbruik, cv ketel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:48

Tsja een lek lijkt mij het meest logisch. Maar ja als je dat al gecontroleerd hebt.....

Ik kan je verder ook niet helpen. Ik denk een installateur laten komen meer duidelijkheid geeft. Water aftappen zoals dat bij gas en electra kan kan dacht ik niet bij water......

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Oorzaak hoog waterverbruik, cv ketel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:52

CV's werken op een gesloten systeem, daarom moet je de verwarming zo nu en dan zelf handmatig bijvullen.
Daar kan het dus niet liggen. Of het moet een combiketel zijn, maar dan zou je het water zelf verbruiken met douchen, afwassen (tenzij je een afwasmachine hebt) en evt bad.

Maar wat noem jij een akelig hoog waterverbruik? Gemiddeld verbruik je in een huishouden zo'n 50m3 op jaarbasis. Soms dus wat meer, echt zuinige mensen wat minder.

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Oorzaak hoog waterverbruik, cv ketel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 12:15

Ik heb 220 m3 in krap 3 jaar verbruikt. Dat houdt dus in, ongeveer 70 m3 per jaar.

Maar, ik ben maar ongeveer 2/3 van mijn tijd thuis. Ben soms hele weken van huis, in hotels, en mag dus daar veel water verbruiken. Als je dat extrapoleert naar 100% thuis, is dat dus ongeveer 100 m3 per jaar (in mijn eentje)

Op combiketels zitten overloopventielen. Heb dat ding inderdaad geloof ik wel eens gezien en dat vertelde de persoon van het waterbedrijf me net ook. Daar zou dus, volgens deze persoon, water het riool in kunnen stromen.

Zou bijzonder onwenselijk zijn Knipoog

Aangezien mijn cv dus in dezelfde tijd is geleverd als de overige meter, kan het zijn dat er misschien iets verkeerd is afgesteld. Althans, dat is dus de vraag die ik mezelf stel. En ik heb even geen zin in: "maar nee mevrouwtje, of ja mevrouwtje" of, "tja, dat kunnen we verhelpen en dat kost u een bom duiten", wil ik mezelf eerst wat verdiepen in de kwestie. Heb namelijk aan den lijven ondervonden dat je ze soms toch een stap voor moet zijn...

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Oorzaak hoog waterverbruik, cv ketel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:24

Bij 50m3 wordt er ook meegerekend dat er mensen een aantal weken per jaar weg zijn Knipoog maar dan nog heb je een aardig verbruik...

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat mensen om die reden een hoog waterverbruik hadden, maar het zal inderdaad best kunnen. Kun je het bedrijf dat de ketel geplaatst heeft niet bellen met deze vraag?

En je zou kunnen kijken wat de watermeter doet als je nergens water voor gebruikt. Dan zou de meter stil moeten staan. Blijft hij heel langzaam lopen is er inderdaad kans dat er dus toch een 'lek' zit. Dat zou dan dus de CV moeten zijn als het verder nergens zit.

Of als je een week weggaat de stand bij vertrek en de stand bij terugkomst opnemen. Zie je meteen of er water wegstroomt terwijl je het zelf niet gebruikt...

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Oorzaak hoog waterverbruik, cv ketel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:30

70m3 in zo'n ruimte in je eentje !!!!!!! Nee kan echt niet. Wij hebben een huis met 360 m2 oppervlak met 2 personen en hebben 47 m3 verbruikt in 11 maanden zonder vakantie. Wij hebben een bad en een vaatwasser en wij houden allebei van lang en uitgebreid douchen Tong uitsteken

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Oorzaak hoog waterverbruik, cv ketel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:37

Dat kan niet zo weinig
Weet je zeker dat er geen geschatte stand ergens bij zit???

Ik woon met 2 personen en we verbruiken zo'n 110m3 per jaar. En dat is met douche en toilet, geen afwasmachine en geen bad.

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Oorzaak hoog waterverbruik, cv ketel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 12:43

Inderdaad Ludora, dat was ook mijn schrik! En ik heb ook een vaatwasser, maar die draait max 1 keer per week, soms nog minder. Heb een bad, maar daar lig ik 1 keer per maand of nog minder in. En ik houd ook van lekker douchen, maar ik kom altijd tijd tekort, dus dat kan het ook niet zijn.

Djilan, beide door jou aangegeven methodes zijn door mij al meerdere keren uitgevoerd. Bij de laatste methode was het verschil in voor en na 10 ml (milliliter!). Volgens mijn waterman die ik daarover geraadpleegd had, kan dit veroorzaakt worden door een drukval in de leidingen van het waterbedrijf ofzo.

Djilan, jij geeft aan, een aantal weken per jaar weg? Hoeveel is dat? Want ik denk dat ik dus ongeveer 15 (!!) weken of meer niet thuis ben.

Dat was het dus niet. Maar ja, wat is het wel.

Mijn alleenwonende zusje (met dezelfde apparaten en lekker lang douchen, maar zonder bad) verbruikt ongeveer 45 m3. Mijn alleenwonende zeeeeeeeeeeer zuinige mams (met zelfde apparaten) verbruikt amper 35 m3...

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Oorzaak hoog waterverbruik, cv ketel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:47

Rucamor, dat verbruik van je zusje en moeder is inderdaad veel realistischer.

Ehm hoeveel weken weet ik niet, het is een landelijk gemiddelde. Dus ook wat betreft hoeveel mensen thuis zijn en niet, grote gezinnen en alleenstaand... Maar als je dat allemaal al getest hebt en er is maar zo weinig verschil tussen vertrek en aankomst, dan zou het dus alleen kunnen voorkomen als je wel thuis bent.

Moet je de verwarming vaak bijvullen? Als dat nl niet zo is kan de verwarming zich niet zelf bijvulllen nl, dus dan zou hij leeg lopen via het overdrukventiel en valt de verwarming of douche uit ivm te weinig druk.

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Oorzaak hoog waterverbruik, cv ketel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 12:56

nope, verwarming heb ik nog maar 1 of 2 keer bijgevuld. Staat nu netjes op zijn goede druk. Maar zal hem vanavond nog eens controleren. Heb namelijk sinds vorige week de verwarming weer aan 's avonds. Mijn vloerverwarming nog niet trouwens.

In de winter heb ik wel gemerkt dat mijn douche toch wel af en toe te koud is (moeilijk warmer te krijgen), dan heb ik alleen mijn warm water kraan nog maar openstaan en kan dat dan prima hebben. Zou dit er ook mee te maken kunnen hebben?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Oorzaak hoog waterverbruik, cv ketel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:59

Dat laatste klinkt niet goed , dan heb je nl ook verhoogde kans op legionella in je leidingen als je water niet heet genoeg is (minimaal 65 graden geloof ik). Dus even bellen met je installateur!

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Oorzaak hoog waterverbruik, cv ketel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 13:02

Dat moet het dan inderdaad maar worden.

ellepel

Berichten: 47364
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Oorzaak hoog waterverbruik, cv ketel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:04

heb je een wasmachine?
daar ook evan naar kijken, met een programma met hoog waterstand verbuik je toch redelijk wat, zeker als je veel wast Knipoog

huisman
Berichten: 166
Geregistreerd: 22-06-06

Re: Oorzaak hoog waterverbruik, cv ketel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:05

De combi ketel kan een interne boiler hebben die regelmatig verwarmd wordt. Dan kan er een half kopje water weglopen maar dat jij 70kuub verbruikt lijkt ook mij erg veel.

Vraag eens na wat de beginstand was toen jij er ging wonen en vergelijk dat eens met de stand die jij toen hebt genoteerd.
Misschien zit daar al het grote probleem bij!!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37285
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Oorzaak hoog waterverbruik, cv ketel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:20

Het kan ook zijn dat je wc doorloopt. Oftewel dat je daar steeds wat water blijft verbruiken. Wij hebben dat gehad met een oudere toilet waarbij de vlotter bleef hangen.

Ook kun je onder de kruopruimte kijken of je daar geen water verliest. En ook wel handig om te kijken of er niemand water van je kan "lenen" legaal of illegaal. Heel soms bij oudere huizen gaat er wel eens iets fout en krijg jij het gebruik van 2 huishoudens en de ander heeft dan bijna geen verbruik.

Normaal kan een combiketel geen extreem hoog verbruik geven en zeker geen 3 jaar jonge ketel.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: Oorzaak hoog waterverbruik, cv ketel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:26

Ik denk, dat je heel precies je watermeterstand moet gaan controleren. Voor en na douchen bv, voor en na afwassen, voor en na alles wat je doet me twater, maar ook en vooral... als je niets hebt gedaan. Dus bv. de stand aflezen voor je naar bed gaat en de violgende ochtend als eerste weer. Ook voordat je weggaat en direct als je terugkomt. Zo krijg je een iodee va nje eigen verbruik en kiûn je ook zien, of er water verbruikt wordt terwijl je weg bent of terwijl je zelf niets hebt gebruikt. Blijkbaar heb je al eens zoiets gedaan als je weet dat je in 5 dagen 10 ml lek hebt. Maar ik zou hier heel preices eens ee nlijstja van gaan bijhouden. Maak een Excel fielen schrijf de datum, tijd en meterstand op en of je weg was, of gedoucht hebt of zo. Dat geeft je een idee van wanneeer er hoeveel verbruikt wordt. Succes!

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Oorzaak hoog waterverbruik, cv ketel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 14:27

Even een aantal vragen beantwoorden. De stand toen ik er kwam wonen was 0. Toen ik dit huis kocht, zaten water en electra samen met de buuv (die het ook net gekocht had). Dit is direct veranderd doordat leidingen van haar naar mij zijn afgelsloten en ik nieuwe meters en leidingen heb gekregen voor water en electra. Vanuit de andere kant van het huis. Alles aangelegd door erkende installateurs aangelegd (wat overigens uiteraard niet wil zeggen dat die geen fouten kunnen maken Knipoog)

Ik was gemiddeld 1-2 keer per week en eigenlijk altijd op 40 graden, tenzij iets echt onwijs smerig is, dan gaat het op 65 graden, maar ik zal dat inderdaad eens controleren.

Ik weet dat 1 wc (mijn oude boven) soms doorloopt, maar die controleer ik altijd voor ik wegga.

Ik heb trouwens even 3 metingen gedaan. En of ik ga malen, zie spoken of nog meer enge dingen, of er is toch iets mis met mijn meter. Maar ik heb 3 keer een liter getapt met mijn maatbeker (onzekerheid is klein genoeg) en de eerste keer leek het of ie 2 liter aangaf en daarna beide keren dat ie 1 liter aangaf. Nu vraag ik mezelf dus af of ik die eerste keer wel goed gekeken heb...

Ik denk dat ik op dit moment inderdaad een paar mogelijkheden heb.
1 oa doen wat bterlaan al aangaf (wat wel even veel werk is, maar ja hoge rekeningen zijn ook niet alles om nog maar te zwijgen dat een hoog watergebruik slecht is voor het milieu (als dat het inderdaad is)
2 contact opnemen met mijn installateur.

ben jullie trouwens wel heel erkentelijk voor jullie meedenken, dus als er nog meer opties zijn, die nog niet zijn genoemd, dat houd ik me aanbevolen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37285
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Oorzaak hoog waterverbruik, cv ketel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:34

optie 3 staat er nog niet bij, doe beiden en bel ook de waterleverancier. En wordt misschiein een beetje boos op instalateur als hij je al een keer heeft afgescheept met mevrouwtje Tong uitsteken of zoiets. Daarnaast zou normaal gesproken een controle van een watermeter geen geld hoeven kosten als je zo simpel kunt aantonen dat je watermeter met een simpel testje een foute meting geeft.

Als dat zo is heb je trouwens ook recht op geld terug van waterleverancier.

probeer het nog een keer met 5 liter water aftappen en kijken.

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Oorzaak hoog waterverbruik, cv ketel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 14:46

Het laten kalibreren van de watermeter gebeurt op kosten van gelijkheid. Of iets in die geest. Met andere woorden, als ie niet in orde blijkt, betaalt Vitens het gebeuren. Echter 90% van de ter controle aangeleverde watermeters blijkt goed te werken (ach 10% werkt dan nog niet naar behoren)...

Mocht ik die meter laten testen (weet inmiddels wie die testen uitvoert) dan ben ik er uiteraard zelf bij en hou voor mezelf een verslag bij. Ten eerste omdat ik nogal nieuwsgierig ben en ten tweede omdat ik gewoon zeker wil weten wat er gebeurt!!!! Heb inmiddels al wel info wie die testen uitvoert, en wat de afkeurcriteria (wat zegt u?? zei de dame van de technische klantenservice) van zo'n meter zijn. En als ik hem laat testen, en er komt uit dat ie niet goed is, dan wil ik de correctiefactor doortrekken op mijn waterverbruik en zal ik inderdaad nog geld terug moeten krijgen! (zo niet, dan ga ik regenwater opvangen Clown )

Ga van de week ook maar eens in bad, ga ik het bad vol laten lopen met 5 liters tegelijk en opschrijven. Ook nog goed voor de lijn, moet constant van boven en naar beneden en weer terug.

Oh trouwens, water kwijt raken in de kruipruimte van mijn huis lukt niet, heb geen kruipruimte....

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: Oorzaak hoog waterverbruik, cv ketel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:18

Rocamor schreef:
Mijn alleenwonende zusje (met dezelfde apparaten en lekker lang douchen, maar zonder bad) verbruikt ongeveer 45 m3.


Inderdaad 44 kuub om precies te zijn, naar boven afgerond.
Sta (zo goed als) dagelijks onder de douche, en hou ervan om lekker lang te douchen.
10 à 20 minuten, geen probleem, als ik tijd genoeg heb vaak nog wel langer.
Wasmachine draait ook zo'n 2 keer per week, gemiddeld. Maar wél veelal op wol- of fijnwasprogramma.
Ik ga niet op vakantie, slechts 1 week en in die week is onze moeder hier in huis, die dus wel echt zuinig is, maar goed.
Ik kan het dus ook écht niet begrijpen dat mijn zus zoveel water zou verbruiken per jaar, terwijl ze er bijna nooit is..

DubbelFun

Berichten: 88755
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Oorzaak hoog waterverbruik, cv ketel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:39

@Rocamor: de meeste dingen die voor het verbruik zouden kunnen zorgen zijn al gemeld.
Ook sluit ik zeker watergebruik via de buren niet uit.
Als je veel weg bent of slaapt sluit dan je hoofdkraan eens af. Als het goed is zou je daar zelf geen last van moeten hebben, maar je hebt kans dat je buren wel gaan piepen Knipoog
Ook is dat een goede kontrole of je meter het wel goed doet en of de hoofdkraan wel goed afsluit.

Verder kan je CV idd de oorzaak zijn, zeker als je eem combi-geval hebt. Bij het warmhouden van het kleine voorraadvat van warm water kan er een drukverhoging plaatsvinden in de CV-leidingen waardoor er een drukventiel water gaat lozen. Bij de meeste CV's kun je dit voorraadvat ook uitzetten. Het duurt dan iets langer voor je warm water uit de kraan krijgt, maar dat is vaak verwaarloosbaar.

En je bent geen slaapwandelaar met veel dorst... Clown

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Oorzaak hoog waterverbruik, cv ketel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 16:42

DubbelDun, dank je voor je inbreng. Toen ik in mijn huis kwam wonen, zat er 1 watermeter voor mij en de buuv (in het huis van de buuv). We hebben toen het water van haar naar mij afgesloten en ik heb een nieuwe eigen meter gekregen. (nou ja gekregen, grof voor betaald). Er moest toen ook water vanaf de weg naar mijn watermeter aangelegd worden, en in het huis moesten leidingen aangelegd worden. Dus zal we heel vreemd zijn als mijn buuv ervan meeprofiteert (heb zelf de enige leiding van haar naar mij namelijk doorgezaagd).

Maar ik ga het komende tijd dagelijks eens bijhouden, dan kan ik ook zien wat mijn wasmachine en vaatwasding doen.

Ik heb inderdaad een combi-geval en daar moet dan ook maar eens naar gekeken worden.

En slaapwandelaar met grote dorst? Zou kunnen, snap ik ineens waarom ik 's morgens zo moe ben, dat is dan van dat heen en weer rennen van de kraan naar bed naar wc naar bed naar kraan naar bed naar wc Knipoog

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Oorzaak hoog waterverbruik, cv ketel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:49

Andere dingen om te controleren zijn de afvoerleidingen van je wasmachine en vaatwasser. Als de slang die uit b.v. de wasmachine komt te diep in de afvoer gestoken is waardoor het uiteinde van de slang ongeveer even hoog zit als de onderkant van je wastrommel gaat die slang werken als een hevel waardoor al het water uit je wasmachine loopt. Hierdoor kan het zijn dat water dat je wasmachine in de trommel laat lopen meteen weer richting riool gaat. Niet handig Lachen Zelfde is dus het geval bij b.v. de vaatwasser.

BTW je watermeter aflezen op een milliliter nauwkeurig lijkt me redelijk onmogelijk Lachen

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Oorzaak hoog waterverbruik, cv ketel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 17:10

Bart, dank je wel voor deze mogelijkheden.

Als je hier klikt, dan kun je mijn watermeter zien, ik heb type 2. Hierop kun je nauwkeurig de kuubs aflezen, daarna 100 liter, 10 liter, 1 liter en de 0,1 liter (=100 ml). Als je dan een beetje kunt aflezen kun je ongeveer tot 10 ml schatten... (inderdaad, aflezen op ml nauwkeurig is onmogelijk)

DubbelFun

Berichten: 88755
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Oorzaak hoog waterverbruik, cv ketel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 18:32

@Rocamor: ik schat in dat je in een ouder huis woont of eentje die naderhand is opgesplitst in 2 wooneenheden.
In dit soort huizen kunnen er in de jaren heel wat leidingtjes bijgetrokken zijn op plaatsen waar je ze niet verwacht.
Wij kwamen er bijv. achter dat onze achterbuurman (zit 60 meter tussen de huizen) zijn schapen water gaf van een leiding die bij ons (en van onze watermeter) door onze groentetuin liep naar zijn weitje.