Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Als volwassene een instrument leren

 
Profiel   

Gewoon gaan doen! Het duurt alleen wat langer om bepaalde dingen te leren maar het leuke is je raakt nooit uitgeleerd. Ik speel sinds mijn zevende gitaar ( ben nu 22 dus al 15 jaar ongeveer) en zelfs ik leer nog enorm veel bij ben er nog lang niet. Zo heb ik er 4 jaar over gedaan om barre akkoorden onder de knie te krijgen. Blijft toch altijd een moeilijk iets maar na veel herhalen en oefenen is het gelukt. Ik heb iets van 5 jaar les gehad en ben toen gestopt omdat ik geen tijd meer had voor school. Vaak kwam ik niet meer aan het oefenen toe en dan blijf je een beetje hangen. Voor het geld ook wel zonde dus ik ben gestopt. Ik speelde toen destijds in een band en vond nummers leren veel leuker dan verder met de noten ( ik gebruik voornamelijk tab en chords) als ik mij er nu een aantal weken in zou gaan verdiepen zou ik het noten lezen zo weer op kunnen pakken ooit. Ik vind het leuke dat je nooit raakt uitgeleerd en dat er ontelbaar nummers zijn om te leren. En ook op verschillende manieren.

Voor je het weet kun je nog meer instrumenten bespelen. Zo heb ik Bass gitaar geleerd , piano ( losse akkoorden en niet te ingewikkeld en zelfs wat drum. En je bent nooit te oud om te leren zeggen ze!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-20 00:48 



 
Profiel   

Ailill schreef
Altijd al een fascinatie voor het instument gehad, voelt een beetje als 'thuis'. Vroeger wel jaren viool les gehad en later sax, maar dat was het beide niet. Hier in Ierland is het natuurlijk een stuk meer bekend dan in Nederland, dus eind vorig jaar besloten op zoek te gaan naar iemand die les geeft.

Alleen die bijpassende outfit, dat gaat nog wel een dingetje worden :')

Ach, voordat je aan een kilt toe bent, ben je minstens een jaar verder :)) succes, is een leuk instrument! Ik speel zelf ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-20 06:33 



 
Profiel   

Ik ben begin 20 begonnen met gitaar spelen. Had wekelijks les met 2 anderen en ik vond het wel lekker gaan. Nu heb ik geen les meer maar speel nog wel. Het geleerde zakt niet weg bij mij en ik kan alleen ook nog wel vorderingen maken. Zou het gewoon eens proberen. Je merkt snel genoeg of je door wilt gaan of niet, maar idd dan geen spijt dat je het niet geprobeerd hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-20 06:39 



 
Profiel   

Ik ben vanavond met mijn moeder mee naar de academie gegaan.

Allicht moet ik starten in het tweede jaar notenleer (heet niet meer zo, maar goed, jullie weten dan wat ik bedoel) en in het eerste jaar instrument. Dan zit ik in graad twee. Daarna nog één jaar notenleer en daarna komt er samenspel bij bij de strijkers.

Toeval wilt dat notenleer en cello op woensdagavond vallen, en mogelijks netjes achtereen, dus dan moet ik maar 1 keer per week naar de les.

Het systeem van vroeger met de manier van lesgeven, examens etc. is blijkbaar toch wel wat veranderd. Dus allicht ga in de notenleer minder vervelend vinden dan vroeger toen ik 11 was :+

Ik vertelde aan één van mijn moeder haar leerkrachten dat ik al volop bezig ben met de notennamen, f-sleutel etc. en hij gaat eens overleggen met de cello-leerkracht. Er zijn namelijk elk jaar in januari leerlingen die stoppen of een ander instrument kiezen en ook dit jaar was dat het geval. Als er nu bij cello iemand is weggevallen, kan ik mogelijks alvast starten binnenkort.

Dus het zou wel fijn zijn als dat zou lukken, en anders is het wachten tot september.

Huurcello's hebben ze genoeg, dus daar moet ik me geen zorgen om maken.

Ben heel enthousiast :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 00:03 



 
Profiel   

Leuk zeg!
Ik hoop voor je dat je in februari al kunt instromen.
Is het een optie om thuis al wat te oefenen zonder les?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 00:22 



 
Profiel   

senna21 schreef
Leuk zeg!
Ik hoop voor je dat je in februari al kunt instromen.
Is het een optie om thuis al wat te oefenen zonder les?


Dat doe ik zelf liever niet met dit instrument. De houding is heel belangrijk en ik leer het liefst gewoon meteen echt goed aan. Dus mijn theorie oefen ik wel op voorhand, maar instrument laat ik aan de professional over :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-20 00:44 



 
Profiel   

Tieneke schreef
senna21 schreef
Leuk zeg!
Ik hoop voor je dat je in februari al kunt instromen.
Is het een optie om thuis al wat te oefenen zonder les?


Dat doe ik zelf liever niet met dit instrument. De houding is heel belangrijk en ik leer het liefst gewoon meteen echt goed aan. Dus mijn theorie oefen ik wel op voorhand, maar instrument laat ik aan de professional over :D


Heel verstandig, echt niet eerst thuis gaan klooien. Noten lezen, theorie, tuurlijk. Maar spelen? Nee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-20 15:58 



 
Profiel   

Gewoon doen! Het is zo zonde als je later denkt, had ik maar..... Plezier is het allerbelangrijkste denk ik. Ik speel sinds oktober harp en heb 1 x per 2 weken les. Daarvoor nog nooit een instrument bespeeld. Ik heb privéles bij iemand. Ierse harp kun je ook, heel traditioneel, leren spelen op gehoor en dat is wat ik doe. Ze schrijft de noten wel op en leer ik noten lezen vrij onbewust. Leren spelen op gehoor past veel meer bij mijn manier van leren.
Harp staat bekend als moeilijk maar ik ervaar het niet zo. Ik leer makkelijk en kan inmiddels al een aantal liedjes spelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-20 16:19 



 
Profiel   

Ik hoop dat het ok is om mijn topic omhoog te schoppen.

Ik ben namelijk ingeschreven *\o/* *\o/* *\o/*

Vanaf september start ik in de tweede graad, tweede jaar muzieklab (de nieuwere naam voor notenleer) en in de tweede graad, eerste jaar cello. (Als volwassene start je automatisch in de tweede graad.)

We hebben wat getwijfeld over het tweede of het derde jaar muzieklab, maar gezien het allemaal eventjes geleden is, is het tweede jaar waarschijnlijk wel beter. De manier van lesgeven zou bij volwassenen ook wel wat anders zijn, waardoor ik daar wat minder tegenop zie.

Ik krijg les op woensdag, cello tussen 18 en 19u, muzieklab van 19u15 tot 21u15. Wordt een drukke avond midden in de week, maar ik kijk er naar uit. Ik heb wat contact gehad met de leraar cello en vond het al superfijn dat hij de les wou afstemmen op de les muzieklab zodat ik geen twee avonden moet gaan (het is een eindje).

Nu nog afwachten of ik een huurinstrument via de academie kan krijgen of niet, maar vermoedelijk is dit geen probleem.

Ik vind het zo spannend *\o/* *\o/* *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-20 16:25 



 
Profiel   

Als meisje van 8 t/m12 blokfluit en klarinet gespeeld en voor beide had ik aanleg.

Nu 32 jaar en na al die jaren niets meer gedaan te hebben kriebeld het om te leren keyboard spelen. Dochter wil op les dus oefen leuk met haar mee.
Lijkt me leuk op mijn werk te kunnem spelen en de peuters erbij zingen. En dit met mijn eigen kinderen ook te doen *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-20 16:48 



 
Profiel   

liesJ schreef
Als meisje van 8 t/m12 blokfluit en klarinet gespeeld en voor beide had ik aanleg.

Nu 32 jaar en na al die jaren niets meer gedaan te hebben kriebeld het om te leren keyboard spelen. Dochter wil op les dus oefen leuk met haar mee.
Lijkt me leuk op mijn werk te kunnem spelen en de peuters erbij zingen. En dit met mijn eigen kinderen ook te doen *\o/*


Oh dat klinkt zo gezellig!! Ik denk dat als je de microbe ooit te pakken had, dat je er nog moeilijk van af komt :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-20 16:55 



 
Profiel   

Tof zeg! Soms zit ik ook aan cello te denken.
Heb 8 jaar dwarsfluit gespeeld. Aan je beschrijvingen te zien dacht ik al dat je uit België zou komen. Op de muziekscholen in Nederland bestaan de graden niet, en ook niet perse aparte notenleer “muzieklab ”. Weet jij waarom ze dat in België zo aanpakken ? Lijkt mij enorm dubbel op?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-20 17:05 



 
Profiel   

Goh, ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat zo gekomen is. Er zijn wel wat hervormingen geweest, maar grofweg heeft het altijd zo gewerkt in het deeltijds kunstonderwijs.

Sowieso is de structuur van het onderwijs hier helemaal anders dan in Nederland. Hoe werkt het bij jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-20 17:09 



 
Profiel   

Ik ben in februari begonnen met gitaar leren. Gewoon online met filmpjes en iedere dag oefenen. Ik ben overigens 45 en nooit eerder echt een instrument bespeelt. Ik kan geen noten lezen en heb vroeger wel 2 a 3 liedjes gepingelt op een keyboard maar dat was maar met 1 vinger :-).

Als je het leuk vind pak je het toch wel op, misschien duurt het ietsje langer maar dat maakt toch niet uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-20 17:27 



 
Profiel   

Leuk hoor! Stoer van jullie.

Ik ben van kind af aan opgegroeid met viool, maar nu best fanatiek met de ukelele sinds een maand of twee. Contrabas lijkt me ook geweldig maar we wonen niet zo groot, haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-20 21:19 



 
Profiel   

Even een kleine maar belangrijke update :D

Ik had vandaag m'n eerste les, eindelijk, na al die tijd wachten en de onzekerheid of we in Corona zouden kunnen starten.

Ben zo blij! Het voelde best wel intimiderend om ineens die cello tegen m'n lichaam te hebben en huppa, beginnen maar :+

en hebben het vooral dus gehad over de positionering, de greep van de strijkstok en heb m'n eerste deuntje gespeeld :D

Ik heb hem Jack genoemd :')
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 22:01 



 
Profiel   

Goeie zet. :j Veel succes en plezier met Jack. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 22:03 



 
Profiel   

Geweldig instrument!
Veel plezier ermee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 22:05 



 
Profiel   

Mijn vader was cellist van beroep en gaf o.m. les aan een paar conservatoria. Toch heeft hij ook een stuk of drie 'privéklanten' gehad. Twee ervan herinner ik me goed. De ene was een arts die na zijn pensioen (dus al ongeveer 65) eindelijk wilde leren cellospelen. De basis was wel al gelegd op een muziekschool. Die man genoot heel erg van de lessen. Hij speelde uitsluitend voor zijn genoegen. De andere man was iets van 45 en speelde al enkele jaren via de muziekschool, maar wilde toch privéles. Mijn vader deed het uit sympathie, hij vond deze heren gewoon aardig en het was altijd gezellig.

Natuurlijk is het gemakkelijker om jong te beginnen, maar je kunt altijd zien hoe ver je komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 22:09 



 
Profiel   

Volgens mijn leraar gaan volwassenen sneller vooruit dan kinderen, we zullen het zien :+

Hij heeft ook verschillende oudere leerlingen, zelfs een aantal 70+zes die nog beginnen, maar hey, waarom ook niet. Je bent nooit te oud om te leren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 22:20 



 
Profiel   

Het voordeel van volwassen leerlingen is dat ze de uitleg sneller begrijpen. Nadeel is dat de snelheid en flexibiliteit van de handen wat minder is.
Dus zeker niet tegenhouden door wat langzamer tempo. Veel plezier met Jack op les!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 22:58 



 
Profiel   

@TS: Wat fijn dat je bent kunnen starten.

Had dit niet het geval geweest, had ik je willen aanraden te zoeken naar een muziekschool die met de "suzuki"methode werkt.(Als je het zo al schrijft) hierbij leer je eerst instrument "op het gehoor" en pas later de noten en zo omzeil je even de f-sleutel problemen.
Ik heb zo als kind van 5 jaar viool geleerd. Het vertrekpunt was dat ouder en kind samen instappen. Dus als mijn moeder het op een leeftijd van 37j kon aanleren, dan moet het jouw ook zeker lukken.
Ik heb wel mijn moeder "er af gespeeld" in het 2de jaar. Toen vorderde ik zo snel dat mijn moeder niet meer kon volgen :+ Ik heb het uiteindelijk 5jaar volgehouden en toen ben ik van instrument veranderd :')
Nadeel: ik ben nooit een goede notenlezer geworden in de zin van ik kan goed partituren lezen, maar ik heb veel moeite met ze te benoemen (ABC... of do-re-mi) voor mij zijn het klanken, grepen en/snaren. Ondanks dat ik toen ik 9 was braaf 4j algemene muzikale vorming/notenleer gevolgd heb.

Muziek en instrument leren op oudere leeftijd heeft voor en nadelen. Heb in mijn latere jaren toen ik van instrument veranderde ook bij "beginnende volwassenen" gezeten en de manier dat deze iets oppikken is gewoon anders dan jonge kinderen. Deze laatste proberen onmiddellijk en doen door totdat het lukt. Volwassenen halen het meer uit elkaar, doorlopen een oefening trager totdat ze het juist hebben en gaan dan pas meer "a tempo" werken en leren minder fouten aan.

Maar ik wens je veel succes en plezier! Motivatie is de belangrijkste drijfveer.
Wie weet waag ik ooit nog eens aan piano.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-20 12:44 



 
Profiel   

Petitparis, wat fijn om over je ervaringen te lezen.
Ik leer niet volgens Suzuki (wel mee bekend) maar volgens kleuren. Elke snaar heeft een kleur en de noot op de partituur is gekleurd en heeft een cijfer van het aantal vingers dat er gezet moeten worden. Dus het omzeilen van die sleutel ook idd, maar op een andere manier.

Ben inmiddels helemaal verliefd op de cello. Jack is een keertje grondig gepoetst, voorzichtig weliswaar ivm de lak en het hout.

Momenteel is het oefenen op de legatoboog en drie vingers per snaar. Volgens de leraar is dat laatste het moeilijkste in het eerste jaar. Ik ga hem niet tegenspreken :+

Maar ik blijf strijdlustig :D
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-20 17:27 



 
Profiel   

Wat leuk!
Plezier in wat je doet is zo belangrijk voor de progressie.
Mooie bezigheid in tijden van Corona. :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-20 23:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen