Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Netflix: The social dilemma

 
Profiel   

Hey bokkers,

Wie heeft deze netflix documentaire ook gezien? Ik vond hem heel goed en duidelijk. Ik heb gemerkt dat ik echt heel erg verslaafd ben aan mijn social media apps, en er werkelijk uren en uren per dag op kan scrollen. En me dan maar afvragen waarom ik geen opdrachten en dergelijke af krijg :') Vooral de 'explore' pagina van instagram was voor mij een ontzettende valkuil. En maar scrollen en scrollen, want het houdt niet op natuurlijk. Ik heb een tijdje heel star alleen naar mijn eigen feed gekregen (dus van de accounts die ik echt actief volg), maar op zo'n mensen heeft instagram nu heel slim op ingespeeld door je alleen de 'ongeziene' nieuwe posts te laten zien, en dan suggesties, waardoor je net zoals op de explore pagina weer eindeloos nieuwe (vaak betaalde/reclame) posts kunt scrollen.

Net als de mensen in de documentaire heb ik al vaker geprobeerd te zeggen "ik ga er nu echt van afblijven! Ik ga m'n telefoon echt niet meer aanraken na tijd x!" en alles dat erop lijkt _O- Ik vond het vooral heel eye-opening dat zelfs de ontwikkelaar van Pinterest zelf last van verslaving aan zijn eigen website/app had, terwijl hij het wel zelf zo heeft geprogrammeerd.

Ik heb nu dan ook mijn facebook en instagram app (de enige social media die ik gebruik) ingesteld op 15 minuten per dag, en daarna kan ik ze niet meer openen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-20 15:43 



 
Profiel   

Hoe stel je dat in :Y)?

Ik kan wel in mijn telefoon zien wat ik de hele dag doe, dus hoeveel tijd ik besteed aan bepaalde apps. Instagram is toch ruim het meest, maar ik ga voor de 5000 volgers en dan is het wel mooi geweest :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-20 16:29 



 
Profiel   

Ik heb de nokia 7 plus, en daar staat dat bij instellingen onder 'digitaal welzijn'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-20 16:30 



 
Profiel   

Ik besteed de meeste tijd aan Facebook. Ben even gaan zoeken en heb inderdaad ook zoiets als jou erop zitten, misschien toch maar eens gebruiken, aangezien ik ook uren kan scrollen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-20 16:44 



 
Profiel   

Heb hem ook bekeken en er werd me duidelijk waarom sommige mensen altijd een bepaalde soort posts plaatsten of delen, anti vax kennis deelt de hele tijd hele rare dingen, fake nieuws enzo, iemand anders scheld de hele tijd op de president (Frankrijk) en voor de rest zijn zijn posts van een hoog politiek klaag gehalte. Maar dat is dus wat er uiteindelijk alleen nog in hun feed langskomt, die mensen snappen ook niet dat andere mensen zich niet zo druk maken als zij om al die kwesties.

Realiseerde me ook dat Facebook niet zoveel aan mij heeft, ik kijk niet heel vaak en ik ben er ook niet aan verslaafd, zie er wel steevast reclames voorbij komen waar ik op Google naar gezocht heb. Ben wel verslaafd aan mijn telefoon maar dan zit ik eigenlijk nog het meest op Bokt volgens mij. Facebook denk ik twee keer per dag even scrollen maar ik like nagenoeg niks en plaats nog minder.

Het meeste zullen ze me kennen van mijn Google zoekopdrachten, ik zoek echt bijna alles op, en in drie talen, Frans doordat ik daar woon, Nederlands omdat ik dat ben en Engels omdat ik dat veel gebruik. Ga ervan uit dat ik dan redelijk moeilijk te profileren ben maar daar kan ik me goed in vergissen natuurlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-20 17:05 



 

Interessant, heb die docu meteen toegevoegd aan mijn lijstje op netflix.

Ik scroll meestal een beetje door social media tijdens het trainen (nu) maar kan ook redelijk makkelijk zonder. Merk alleen wel dat twitter tegenwoordig meer aantrekkingskracht heeft dan de andere platforms omdat je daar sneller toegang hebt tot actueel nieuws, dat zal wel weer weggaan zo snel Trump herkozen is en de wereld daarmee gered is voor nog eens 4 jaar ( ;) ).

Wel ben ik erg op zoek hoe ik social media rond kinderen vorm kan geven. Mijn kinderen zijn momenteel nog te jong om het te snappen maar het zal niet lang meer duren voor hun halve leven zich online afspeelt en ze niet meer naar buiten willen. Ze er helemaal van weghouden lijkt me niet goed, maar onbeperkt toegang ook niet. Het is nu al onderdeel van het normale leven dus ze zullen er mee moeten leren omgaan op de een of andere manier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 04:37 



 
Profiel   

Ik heb dit topic verplaatst naar ENT, daar past hij beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-20 08:44 



 
Profiel   

Het is inderdaad een hele goede docu :j
Het verklaart ook aardig waarom sommige mensen zo gepolaliseerd zijn. Af en toe vraag ik me namelijk af waar het grijze gebied gebleven is in discussies ipv zwart/wit.

Facebook heb ik overigens niet, ook niet twitter of instagram. Wel linkedin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-20 20:34 



 
Profiel   

Ik heb 'm ook gezien. Ondanks dat ik veel dingen eigenlijk wel wist, vond ik 'm toch confronterend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-20 19:36 



 
Profiel   

Heb ‘m ook gezien. Direct instagram, reddit en linkedin van m’n telefoon gegooid, facebook had ik al niet meer. Doe nu overdag m’n telefoon pas aan na 5 uur, dan kan ik eerst de hele dag ongestoord studeren/werken. ‘s Avonds laat ik hem vaak aan op bed liggen zodat ik niet doelloos op de bank ga liggen met dat ding.

So far heb ik nu mega productieve dagen, kook ik uitgebreid, speel ik zeker een uur piano en slaap ik op tijd. Ik begrijp niet waarom ik dit niet eerder heb gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-20 17:53 



 
Profiel   

Ik ben ‘m ook aan het kijken inmiddels. Merkte al langer dat ik ook echt teveel tijd doorbracht op social media en dat het best wel mijn mindset beinvloedde. Nu Facebook en Instagram even inactief gezet en verwijderd, benieuwd hoe dat bevalt.. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-20 06:53 



 
Profiel   

Kom op, meiden.. Heb hem ook gezien, maar was er voor jullie zoveel nieuws onder de zon dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-20 18:11 



 
Profiel   

Nielojram schreef
Kom op, meiden.. Heb hem ook gezien, maar was er voor jullie zoveel nieuws onder de zon dan?


Zeker niet, maar besefte me wel dat ik er ontiegelijk veel tijd aan verspilde :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-20 18:31 



 
Profiel   

had de docu vorige week al gezien. Vind het goed verteld worden met een lekkere pace, maar heel eerlijk; er werd eigenlijk niks nieuw verteld.
Alles wat er verteld werd is toch al een aantal jaar bekend toch?

Daarom heb ik ook alleen maar fb, die ik alleen maar nog houdt omdat het zo makkelijk is om contact te houden met vrienden op afstand en leuke foto's van elkaar te zien. Anders ging die ook de deur uit.
Verder zit ik ook alleen maar op fb als ik thuis ben en op de pc kan; ik haat het turen naar een minischermpje. Dus dat scheelt ook al veel wat betreft de tijd die je er op door brengt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-20 18:41 



 
Profiel   

En daarna nog even Minimalism: A Documentary About the Important Things kijken, ook erg goed;)

Heb zelf alleen Facebook, maar post nooit wat eigenlijk. Zit sowieso al de hele dag achter de computer voor werk, dus daarnaast ook nog al die apps bekijken, nah.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-20 18:46 



 
Profiel   

Was eraan begonnen en ga ‘m zeker afkijken. Maar ik vind het erg lastig. Als ik geen bedrijfs pagina had op Insta en Facebook had ik dat allang verwijderd maar ik vind die accounts te belangrijk om m’n social media te verwijderen. FB moet ik prive hebben om een zakelijke pagina te kunnen doen. Insta kan volgens mij wel los van elkaar, maar mijn prive verwijderen vind ik zonde vanwege de mooie foto’s en herinneringen en zou die graag eerst willen laten afdrukken voordat ik het verwijder. Heb laatst zitten zoeken naar een bedrijf wat dat direct kan uploaden, maar nog niet gelukt...

Heb Pinterest al verwijderd en heb geen Twitter.
En Bokt is ook best verslavend :+

Wat ik vooral lastig vind is de opvoeding van m’n dochter, en wat zij bij klasgenootjes op school ziet etc...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-20 18:54 



 
Profiel   

Ik wil 'm ook gaan kijken, misschien vanavond! :j
Hier heb ik Facebook verwijderd voor, 2 jaar ofzo? Maar helaas voor [***] is het toch handig als je op sommige pagina's kunt komen. Dus nu weer aangemaakt en stiekem wel leuk om te kijken hoe het met iedereen gaat. Heb wel alle meldingen uitgezet dus misschien kijk ik er 3x per dag op een paar minuten.
Instagram net zo, ik volg niet zoveel mensen dus heb ook niet zoveel nieuwe berichten om te kijken.
Enige wat ik veel doe is op 9GAG en Bokt. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-20 10:01 



 
Profiel   

Ik heb eerlijk gezegd alleen fb voor mijn spelletje te spelen Hedgies maar verder dan dat heb ik niks van social media gelukkig niet en tv kijk ik ook al lang niet meer. Heb niet voor niks Netflix genomen... en een smartphone heb ik ook al niet. ben ik dan saai?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-20 13:13 



 
Profiel   

Ik snap sommige mensen niet, als je op een pagina alleen maar reclame ziet of onzin berichten dan ga je toch niet scrollen? Ik klik dan op het kruisje :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-20 13:37 



 
Profiel   

Ik ga de docu nog kijken!

Ik vind apps verwijderen of een tijd limiet instellen wat 'ver gaan'. Ik snap de wetenschap erachter, maar als je plezier haalt uit het scrollen van de apps, wat is dan precies het probleem? Dat zoveel mensen vinden dat ze iets waardevollers met hun tijd hadden kunnen doen? Doe dat dan. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-20 13:50 



 
Profiel   

Ik heb de docu afgelopen weekend gekeken. Weinig nieuws voor mij, maar ben sowieso laatste tijd best veel bezig met waar en aan wie ik tijd wil besteden.

Heb al heel lang alleen maar Instagram. Ik heb afgelopen zomaar al keer de accounts die ik volg opgeruimd en is zeker 2/3e ontvolgd. Heerlijk, ik zie maar beperkt aantal posts, en dan ook alleen wat ik ook daadwerkelijk leuk vindt om te volgen.

Helemaal stoppen met Instagram heb ik ook aan gedacht. Maar daarvoor haal ik er nog teveel plezier en vooral informatie uit.

Wel hoop ik dat meer mensen bewust worden dat je informatie altijd vanuit meerdere kanten/visies moet halen, juist ook over onderwerpen waar je een sterke mening over hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-20 14:09 



 
Profiel   

Interessant! Had al meer gelezen over deze docu. Wil hem zeker gaan kijken, met mijn dochters! Die mogen nog wel een met hun neus op de feiten worden gedrukt. Ik denk, zeker als ik hier de reacties zo lees, dat er voor mij weinig nieuws te melden zal zijn, maar is vast wel weer even een wake-up call.

Ik wist dat niet van die tijdlimiet. Direct opgezocht op mijn Samsung en ook ingesteld voor een paar apps.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-20 14:47 



 
Profiel   

Je kijkt een dergelijke documentaire meestal ook pas als het onderwerp je aanspreekt (en dat is dan ook precies weer een van de scherpe punten uit de documentaire :) )
Wat ik wel heftig vond is hoe een van de sprekers aangaf dat wij waarde toekennen als mens aan levende dingen, dus de waarde van een zehond is dood (zijn vacht) hoger dan levend. Van een boom dood (papier, meubels etc) meer dan levend. En nu hebben we een waarde toegekend aan onze aandacht. Die raakte mij wel even moet ik zeggen.
Ik ben al geen social media wonder (maar dat zal meer met de generatie te maken hebben ) maar was ook niet van plan het te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-20 14:59 



 
Profiel   

Inmiddels over de helft van het kijken. Samen met de puberdochters (11 en 14). Vooral voor hen leverde het tot nu toe goede inzichten op en ontstonden er goede gesprekken. Het besef dat alles wat je kijkt en doet op TikTok en YouTube (want dat zijn hun grote favo's) wordt gezien en dat dit beïnvloedt wat ze vervolgens te zien krijgen. En dat algoritmes zorgen dat ze aan het beeldscherm gekluisterd blijven. "Ze zitten in ons brein!", riep de jongste verschrikt.
Wij weten dat allemaal wel, en wij voelen ons schuldig over ons telefoongebruik (tenminste... ik dan), maar zij hebben dat geweten helemaal (nog) niet. Er zit geen rem op. Ze vinden dat ze helemaal niet teveel op hun telefoon zitten (even de statistieken gecheckt: oudste zat vandaag op 4,5 uur, dat vond ze nog heel normaal). Het zaadje is geplant, zullen we maar zeggen. Morgen de tweede helft kijken, want over de eerste 50 minuten hebben we al 1,5 uur gedaan, vanwege pauzeren en discussiëren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-20 19:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen