Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verhalend (bord)spel

 
Profiel   

Ik heb (ook) even in de kast gekeken, als je fan van deductie spellen bent, is Sherlock Holmes: Consulting Detective leuk.
Je speelt een groepje mensen dat Sherlock Holmes helpt bij zaken, en je moet verschillende locaties en mensen bezoeken om een zaak op te lossen. Elke persoon/locatie die je bezoekt, is een stuk tekst. Er zijn plattegronden, kranten, een 'telefoonboek' om je te helpen. Erg thematisch dus!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-20 15:00 



 
Profiel   

Mijn vriend heeft laatst Puzzelpost gekregen, een detectivespel. We moeten het nog spelen, maar het ziet er heel leuk uit, mooi gemaakt. Je krijgt per post een dossier toegestuurd, waarmee je een vermissingszaak van 40 jaar geleden moet oplossen. Gaat dus echt volledig om het verhaal, aantal spelers maakt niet uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-20 15:33 



 
Profiel   

Indy_Mouse_9 schreef
Ik heb (ook) even in de kast gekeken, als je fan van deductie spellen bent, is Sherlock Holmes: Consulting Detective leuk.
Je speelt een groepje mensen dat Sherlock Holmes helpt bij zaken, en je moet verschillende locaties en mensen bezoeken om een zaak op te lossen. Elke persoon/locatie die je bezoekt, is een stuk tekst. Er zijn plattegronden, kranten, een 'telefoonboek' om je te helpen. Erg thematisch dus!

Deze heb ik ook gespeeld!
Helaas zijn 2 van de 5 mensen in het groepje afgehaakt omdat ze het niet leuk vonden. Die vonden het wel flauw dat je soms echt een verkeerde kant op werd gestuurd en dat het vinden van het juiste pad meer een kwestie van geluk dan van wijsheid was. Daar zijn we mee opgehouden helaas.

Wat Betrayal betreft: ik ken zelf de eerste niet, dus ik kan het daar niet mee vergelijken. Het verschil met Legacy is (geloof ik) dat het over langere tijd speelt, enkele honderden jaren (met 12 spellen geloof ik). Jouw poppetjes zijn leden van een familie die steeds naar het huis toe gaan, dus soms vind je ook voorwerpen die "heirlooms" van jouw familie zijn :j En bijna alle beslissingen leiden tot dingen die langer doorwerken. Er is bijvoorbeeld een tuin-tegel bij ons waar inmiddels mist hangt, drie mensen dood zijn gegaan en een moeras in ontstaan wat mensen tot stilstand brengt :') Ook is er een stickervel met onzichtbare stickers voor in het regelboek. Je voegt gaandeweg extra regels aan het spel toe. Ook voeg je steeds evenementen, items toe, als je items gebruikt kan het zijn dat ze stukgaan etc.
Moet wel zeggen: doordat er zoveel mogelijkheden zijn is het soms wel zo dat bepaalde scenarios heel erg in het voordeel zijn van een bepaalde speler. Daar moet je niet te zwaar aan tillen als dat gebeurt :j dat goed balanceren is super lastig. Het verhaal is het belangrijkst :D

Random tip voor wie er wellicht wat aan heeft: de doden-stickertjes blijven niet zo goed zitten, die moet je met plakband vastmaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-20 15:52 



 
Profiel   

Wij ergeren ons soms wel aan de manier waarop Sherlock dingen 'oplost' en dan zegt 'kijk, ik hoefde maar 2 leads te volgen om te weten wie het deed!'. En het is moeilijk in te schatten wanneer je moet stoppen met leads volgen, je kan wel bezig blijven :)
Wij spelen ook niet alle cases na elkaar, maar af en toe eens een, dat scheelt met de ergernis ;)

TS, mijn 'team' en ik zijn nu The 7th Continent aan het spelen. Je moet er de juiste groep mensen voor hebben, wereld ontdekken en blijven leven is een belangrijk deel van het spel en dat vind niet iedereen leuk. Bovendien kan je het niet in 1 avond uitspelen, je zit er echt voor meerdere sessies in. Maar het heeft prachtige landschap kaartjes, veel sfeertekst. Je speelt wel met personages, maar kan prima samen beslissingen nemen of iemand een meer spelleider rol geven als je met meer dan 4 speelt.
Nadeel is dat het een kickstarter was, dus niet makkelijk verkrijgbaar.
De makers zijn momenteel bezig met een nieuw spel, The 7th Citadel. De kickstarter is net afgelopen maar ik denk dat je je nog kan inkopen...
https://www.kickstarter.com/projects/se ... -the-hero/

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-20 16:15 



 
Profiel   

Sem_ schreef
Die gaat ook op het lijstje! Ik zag ook de spellen Chronicles of Crime: 1400 en Arkham Horror: The Card Game, die passen denk ik ook wel in het straatje.


In die categorie is mansion of madness ook wel echt heel tof.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-20 16:17 



 
Profiel   

Stuffed Fables vind je misschien ook wel wat. Je speelt als een stel knuffels die "hun" kind tegen de nachtmerrie wereld moeten beschermen. Daarbij heb je een "storybook", die ook dienst doet als spelbord. Je hebt er een aantal scenario's inzitten, die volgen elkaar op in het verhaal. Die scenario's bestaan uit meerdere scene's. Iedere pagina heeft een stuk verhaal en een apart "bord" voor de scene. Het is vooral exploration en combat, gestuurd door het verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-20 16:53 



 
Profiel   

Ondertussen heb ik al een flinke lijst. Ik had niet verwacht dat er zoveel reacties zouden komen. Alleen maar leuk! :) Ik ben er nog niet over uit wat het gaat worden. Ik moet ook nog even overleggen met de medespelers. :Y) Veel vechten spreekt me minder aan, maar het mag wel eng zijn. :j

Die puzzelpost klinkt ook erg leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-20 19:34 



 
Profiel   

Sem_ schreef
Ondertussen heb ik al een flinke lijst. Ik had niet verwacht dat er zoveel reacties zouden komen. Alleen maar leuk! :) Ik ben er nog niet over uit wat het gaat worden. Ik moet ook nog even overleggen met de medespelers. :Y) Veel vechten spreekt me minder aan, maar het mag wel eng zijn. :j

Die puzzelpost klinkt ook erg leuk!


Dan zeker mansions of madness :') man, wat vond ik dat een eng spel op z’n tijd. Het is met de hele groep tegen je tablet of telefoon (maar wel als bordspel)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-20 20:06 



 
Profiel   

Ik weet niet of het per se een verhalend spel is maar wij zijn gek op Scythe <3 Zo'n prachtig spel, elke keer weer anders en je bent wel een paar uur zoet. Ook prima met z'n tweeën te spelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-20 20:14 



 
Profiel   

Ik heb pandemic legacy nog niet zien staan.

Het idee is dat je samen ‘tegen het bord’ speelt. En toepasselijk, een pandemie weet te voorkomen.

Betrayal staat ook op mijn lijstje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-20 20:24 



 
Profiel   

Luxorvalkje schreef
Ik heb pandemic legacy nog niet zien staan.

Het idee is dat je samen ‘tegen het bord’ speelt. En toepasselijk, een pandemie weet te voorkomen.


De TS noemt de reguliere versie van Pandemic wel in de openingspost.
Zit er meer verhaal in de Legacy versie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-20 20:57 



 
Profiel   

Jazeker. Legacy zijn eigenlijk 12 maanden die je speelt. Keuzes die je maakt hebben gevolgen voor de maanden die daarna volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-20 21:20 



 
Profiel   

Waarom zegt niemand Charterstone?!

- Clank Legacy!!
- Near and Far
- Time Stories
- Pandemic Legacy
- Etherfields (ik ben helemaal verliefd op dat spel)
- Betrayal Legacy
- Munchkin Legacy (wat lichter)
- Jaws of the Lion (koop die aub echt eerst ipv Gloomhaven als je geen die hard boardgamer bent)

Ik zou Tainted Grail of 7th Continent zeker niet aanraden. Veel te zwaar. Scythe heeft ook niet bijzonder een campaign.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-20 21:21 



 
Profiel   

Iris82 schreef
Waarom zegt niemand Charterstone?!

- Etherfields (ik ben helemaal verliefd op dat spel)


Ik zou Tainted Grail of 7th Continent zeker niet aanraden. Veel te zwaar. Scythe heeft ook niet bijzonder een campaign.

Wij hebben Etherfield vandaag binnen gekregen, mijn man zit hem nu uit te pakken achter me :D *\o/*

Ik vind Tainted grail en 7th continent een beetje ertusse in. We wat zwaarder maar vooral Tainted graail heel heel heel veel verhaal.

Scythe heb ik dan weer echt een hekel aan, veel te competatief voor mij , en heeft weinig verhaal.
Pandemic Legacy is dan weer wel vrij licht maar het verhaal is wel heel dun. Dat is geen stukken aan elkaar voorlezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-20 22:13 



 
Profiel   

Maar ik vind het verhaal wel heel pakkend. :)

Stuffed Fables is ook nog een goede optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 13:11 



 
Profiel   

Etherfield ziet er ook gaaf uit! Beetje duur alleen. :Y)

Iemand noemde Pandemic, dat spel vind ik zelf niet zo leuk. Ik merk dat ik dan de keuzes aan anderen over laat en het verder niet zo volg.

Ik ga vandaag even kijken in de spellenwinkel hier in de buurt. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 09:02 



 
Profiel   

Nu zijn de Legacy versies van de spellen wel echt anders dan de reguliere versies, TS. Het zou dus kunnen dat je Pandemic Legacy wel leuk vind.

Heb je een echte spellenwinkel? Daar kunnen ze je dan ook goed verder helpen met suggesties.
Als je het moet doen met de spellenafdeling van de Bart Smit zou ik even verder zoeken :)

Overigens is de tijd dat spellen goedkoop waren voorbij, helaas -O- Een beetje fatsoenlijk spel kost al 35-40 euro, en alles wat iets meer dunk van zichzelf heeft zit meer richting de 50-60.
Als er veel onderdelen, poppetjes, en meer van dat in zit ga je makkelijk richting de €100.

Helaas voor mijn portomonee :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 09:52 



 
Profiel   

Ja we hebben gelukkig een echte spellenwinkel in de buurt! Altijd leuk om daar rond te kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 10:34 



 
Profiel   

We hebben voor nu Betrayal at the House on the Hill gehaald! Vanavond beginnen we als het goed is. Ik denk dat mijn vriend en ik ook nog Arkham Horror the Card Game gaan halen, maar eerst hier maar eens mee beginnen.

Suggesties en ervaringen blijven natuurlijk welkom! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 15:59 



 
Profiel   

Leuk, veel plezier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 16:29 



 
Profiel   

Sem_ schreef
We hebben voor nu Betrayal at the House on the Hill gehaald! Vanavond beginnen we als het goed is. Ik denk dat mijn vriend en ik ook nog Arkham Horror the Card Game gaan halen, maar eerst hier maar eens mee beginnen.

Suggesties en ervaringen blijven natuurlijk welkom! :D


Mijn man zegt dat Arkham horror in verhouding wel heel duur. Je hebt allerlei uitbreidingen en als je alles wil hebben ben je veel geld kwijt. En het is wel de bedoeling dat je alle delen krijgt. Mijn man zegt dat het meer loont om bijv Gloomhaven te halen, omdat je daar ook veel langer mee bezig bent, en dus veel meer waar hebt voor je geld. Maar goed, dan moet het spel je natuurlijk wel aanspreken :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 16:35 



 
Profiel   

Ik lees even mee :)

Speel nu vaak Catan, Carcasonne, Ticket to ride Europe, Machiavalli maar ben vaak aan het kijken naar een nieuw spel maar kan er niet echt uit komen wat me nu leuk lijkt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 17:59 



 
Profiel   

melissa_93 schreef
Ik lees even mee :)

Speel nu vaak Catan, Carcasonne, Ticket to ride Europe, Machiavalli maar ben vaak aan het kijken naar een nieuw spel maar kan er niet echt uit komen wat me nu leuk lijkt :)


Dat zijn leuke instapspellen. Wat vind je het leukst om te doen? Ik raad sowieso iedereen wingspan aan. Niet verhalend, helemaal niet zelfs, maar de mechaniek is echt superleuk en het is gewoon een heeeel mooi spel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 19:13 



 
Profiel   

Arkham horror is niet zo moeilijk hoor :) Iedere ronde/beurt is hetzelfde, dus als je een paar beurten gehad hebt ga je vanzelf. Ook leuk om met 2 te spelen, eventueel met 2 karakters per persoon om het wat sneller te laten gaan. Ik vind Arkham echt heel leuk iig :j

Groot fan ook van Betrayal at house on the hill, en ga zeker even Legacy opzoeken!

Aangezien je 'bord' tussen haakjes hebt staan: leuk, verhalend PC spel is Divinity (zowel 1 als 2). Heeeeeeel erg heavy storybased, soort van turnbased RPG.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-20 20:40 



 
Profiel   

Heb even tijd om achter de laptop te kruipen.

Waar jij op zoek naar bent is een storytelling game. Er worden er meerdere aangedragen in het topic. Er is een verschil in spellen die puur storytelling zijn, en spellen die legacy zijn of een campaign hebben. Meestal zijn storytelling games ook legacy of hebben ze een campaign maar het hoeft niet.

Legacy betekent dat het spel verandert naar mate dat je het spel speelt. Het begint klein, maar wordt uitgebreider en er komen regels bij zodra je het vaker speelt. Soms betekent dat ook dat er speciale doosjes, kaarten of folders hebt die je pas mag openen op het moment dat het spel je dat aangeeft. Soms vraagt het spel je ook bepaalde keuzes te maken en hangt het verloop van het spel af van de keuzes die jij gemaakt hebt. Sommige Legacy spellen kun je maar 1x spelen en soms blijft er een speelbare variant van het spel over als je er mee klaar bent.

Een campaign is een soort verhaallijn die je volgt er waarbij er ook kleine veranderingen in de regels of in de karakters zijn die je in het spel speelt, maar minder intens als bij een legacy-spel.

Top storytelling:
- Time Stories (co-op)
- Etherfields (co-op, campaign)
- Dead of Winter (semi co-op)
- Betrayal Legacy (co-op, legacy, campaign)
- Gloomhaven (co-op, legacy, campaign)

Top legacy:
- Gloomhaven
- Clank Legacy (co-op, legacy, campaign)
- Betrayal Legacy
- Pandemic Legacy 1, 2, 3 (co-op, legacy, campaign)
- Aeon's End: Legacy (co-op, legacy, campaign)
- Charterstone (campaign, legacy)

Top campaign:
- Near and Far (campaign) (avontuur)
- The Crew (co-op, campaign) (kaartspel, heeft iets weg van hartenjagen)
- Detective (co-op, campaign) (moorden oplossen)
- The 7th Continent (co-op, campaign) (avontuur)
- Harry Potter Hogwards Battle (co-op, campaign) (naja, HP dus)

Overal waar co-op bij staat betekent dat het coöperatief is, dwz, dat je samen tegen het spel speelt. Dit is veelal het geval bij verhalende spellen. Bij alle legacy varianten is het over het algemeen: versla de monsters, of naja, red de wereld zoals bij Pandemic. (Ik vind de gewone Pandemic overigens vreselijk saai maar ik vind de Legacy helemaal leuk). Charterstone is daar weer anders in, dat is een bouw je dorpje.

Bij de campaign spellen is er wat meer verschil qua type spellen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 16:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen