Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Wie speelt er een onalledaags instrument?

 
Profiel   

musiqolog schreef
Maar on topic. :) Ik ben ooit met blokfluit begonnen (na twee jaar AMV, zo ging dat toen); toen kreeg ik klarinetles en bleef ik blokfluit spelen in een ensemble, sopraan en tenor. Als enige jongen. :) Het is een relatief gemakkelijk instrument, al is het natuurlijk moeilijker om het echt goed te doen. Dus Ianthe, wat ik eerder al over mezelf zei geldt ook voor jou: pak die dingen weer op! Je zult zien dat je de slag zo weer te pakken krijgt en dat je daar heel blij van wordt.


Ik wilde echt al vanaf dat ik 5 jaar was ofzo blokfluit spelen. Pas in groep 3 was ik oud genoeg voor die muziekschool en mocht ik gelijk beginnen. :+ Maar blokfluit zou ik niet meer willen doen. Noten lezen kan ik nog steeds wel, maar de bassleutel? Dat weet ik echt niet meer.

Ik zat al een tijdje te denken aan piano. Heb mezelf ooit piano geleerd, maar wil daarin wel graag lessen. Wie weet, als we ooit weer normaal kunnen leven. -O-
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 23:19 



 
Profiel   

Gothico schreef
@musiqolog Ik vind de draailier een geweldig instrument. Maar ook hier zit veel variatie in. Ik heb ooit een lesje mogen volgen en vind het erg leuk. Ik zie dat jij best wel kunt spelen. Weet je hoeveel lessen je ongeveer hebt gehad? En hoe vaak moet je alle snaren stemmen? Ik zou willen kijken nog voor een ouderwetse vierkante draailier. (Als een draailier in een houten kist.)

Ik ben geheel autodidact, nul lessen dus. Als je al iets met toetsen speelt, is het vrij gemakkelijk aan te leren. Hoe vaak je moet stemmen, hangt ervan af of je darm- dan wel nylonsnaren neemt. Darmsnaren moet je vaak stemmen als ze er net op zitten, maar als ze 'gewend' raken aan hun plekje raken ze minder gauw ontstemd.

Het is wel een instrument dat enig onderhoud vergt. Om de toon niet al te krasserig te maken, moeten er watjes om de snaren op de plaats waar het wiel de snaren raakt. Die watjes moet je apart bestellen; de huis- tuin en keukenwatjes van de drogist zijn veel te grof. (Watjes van tampons kunnen desnoods wel, heb ik me laten vertellen.) Je moet die watjes regelmatig vervangen; hoe precies, dat moet je echt even voorgedaan krijgen (er zijn natuurlijk filmpjes van op YouTube, maar in het echt werkt toch beter). Verder moet je ook oppassen dat je het wiel niet met je vingers raakt: dat is geharst en als die hars eraf gaat, gaat het van "krr... krr... krr..." als je speelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 10:36 



 
Profiel   

Wat een leuk topic! Ik ben zelf zo onmuzikaal als de pest :+

Maar mijn schoonouders en schoonbroertje spelen de doedelzak op redelijk niveau en mijn man speelt de snaredrum erbij. Niet heel bijzonder of onbekend misschien, maar je hoort er toch niet heel veel over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 10:45 



 
Profiel   

Leuk topic dit! :D

Ik speel vanaf kind de tin whistle en dwarsfluit (laatste niet zo heel bijzonder en niet goed onderhouden). Op dit moment bespeel ik een double chamber ocarina, hier heb ik ook een soort van les in (zit op hetzelfde niveau als fluitjuf, dus het is meer dat we samen spelen haha), heb ik een thumb piano en ben ik alt sax (zelf studie adhv youtube en boeken) aan het leren.
Meeste tijd gaat momenteel in de ocarina en de alt sax. De rest pak ik er af en toe bij als ik er zin in heb.. :o

Britt schreef
Wat een leuk topic! Ik ben zelf zo onmuzikaal als de pest :+

Maar mijn schoonouders en schoonbroertje spelen de doedelzak op redelijk niveau en mijn man speelt de snaredrum erbij. Niet heel bijzonder of onbekend misschien, maar je hoort er toch niet heel veel over.

Oh lees nu dit, de snaredrum heb ik ook gespeeld in een doedelzakband, mijn broer speelde daarin ook op een doedelzak en mijn vader deed met van die kwast stokken drummen, weet even niet hoe dat heet (geen bass), maar volgensmij was dat ook meer voor de sier.. :') Zijn we allemaal mee gestopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 10:56 



 
Profiel   

Leuk topic! Interessant om zo veel verschillende, onbekende instrumenten voor bij zien komen! :j
Ik speel zelf vrij fanatiek viool, niet zo bijzonder dus. Maar ik speel ook wel eens harmonium en mandoline, deze zijn wat onbekender (al lijkt een harmonium qua spelen heel erg op een piano). Hier ben ik niet erg goed in maar het is wel heel leuk om te doen. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 14:15 



 
Profiel   

Dit topic gaat lekker en er komen veel leuke instrumenten voorbij. Wat mij nog te binnen schiet: wij hadden vroeger in onze folkband een muzikant die "lepelde". Hij bespeelde de lepels; in de traditionele (zuid)duitse volksmuziek een volwaardig instrument.

Voorbeeldje voor de nieuwsgierigen (en nee, dit zijn wij niet :') )
https://www.youtube.com/watch?v=Bt-89XQEpW4

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 14:25 



 
Profiel   

O spoons. Dat kennen de Ieren ook. Kan ik ook spelen, al ben ik wel beter in bodhran spelen. In Ierland kennen ze het ook als bones. Dat is idd wat je denkt, 2 botjes waarmee je hetzelfde kunt bereiken.

Bones spelen kan ik niet trouwens, of iig niet goed. En zeker niet zoals hij:


Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 14:33 



 
Profiel   

Leuk topic! In de basis speel ik de meest saaie instrumenten wat bijzonderheid betreft, namelijk dwarsfluit, gitaar, piano. Wat dwarsfluit betreft heb ik echter wel de kans gehad om ze allemaal te spelen: piccolo, C (normaal), alt, bas en contrabas. Helaas is alleen de C-fluit van mij zelf, droom is nog steeds wel om ooit zelf een basfluit te bezitten (ach, en als we dan toch bezig zijn, doe die contrabas dan ook maar. Piccolo hoeft niet en altfluit vind ik de mooiste die er is qua klankkleur, maar is helaas te zwaar voor mij om vast te houden.... -O- ). Maar dan wel de Jelle Hogenhuis variant, en bij voorkeur ook nog een van de oudere van echte rioleringsbuizen <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 14:37 



 
Profiel   

De Hogenhuis bassen worden helaas zeldzaam, want afgelopen januari is Jelle Hogenhuis overleden. Maar ze zijn wel heel gaaf. Mijn oude ensemble heeft er een. Ik heb ook wel eens op een Kingma bas en contrabasfluit mogen spelen, dat was ook wel een belevenis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 14:44 



 
Profiel   

Oooh ik zou nog wel heel graag een keer een piccolo willen.. Maar ook een tenor sax. En nog wel wat andere blazers... O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 14:45 



 
Profiel   

daffieduck83 schreef
De Hogenhuis bassen worden helaas zeldzaam, want afgelopen januari is Jelle Hogenhuis overleden. Maar ze zijn wel heel gaaf. Mijn oude ensemble heeft er een. Ik heb ook wel eens op een Kingma bas en contrabasfluit mogen spelen, dat was ook wel een belevenis.

Ik weet het.... Het ensemble hier had zowel een bas als contra bas, beide één van de eerste toen het echt nog 'uitprobeersels' waren. Mijn docent was een directe collega van Jelle, dus ik ben haast opgegroeid met die dingen.

Er zijn zoveel dingen die ik nog wil uitproberen _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 14:48 



 
Profiel   

musiqolog schreef
Gothico schreef
@musiqolog Ik vind de draailier een geweldig instrument. Maar ook hier zit veel variatie in. Ik heb ooit een lesje mogen volgen en vind het erg leuk. Ik zie dat jij best wel kunt spelen. Weet je hoeveel lessen je ongeveer hebt gehad? En hoe vaak moet je alle snaren stemmen? Ik zou willen kijken nog voor een ouderwetse vierkante draailier. (Als een draailier in een houten kist.)

Ik ben geheel autodidact, nul lessen dus. Als je al iets met toetsen speelt, is het vrij gemakkelijk aan te leren. Hoe vaak je moet stemmen, hangt ervan af of je darm- dan wel nylonsnaren neemt. Darmsnaren moet je vaak stemmen als ze er net op zitten, maar als ze 'gewend' raken aan hun plekje raken ze minder gauw ontstemd.

Het is wel een instrument dat enig onderhoud vergt. Om de toon niet al te krasserig te maken, moeten er watjes om de snaren op de plaats waar het wiel de snaren raakt. Die watjes moet je apart bestellen; de huis- tuin en keukenwatjes van de drogist zijn veel te grof. (Watjes van tampons kunnen desnoods wel, heb ik me laten vertellen.) Je moet die watjes regelmatig vervangen; hoe precies, dat moet je echt even voorgedaan krijgen (er zijn natuurlijk filmpjes van op YouTube, maar in het echt werkt toch beter). Verder moet je ook oppassen dat je het wiel niet met je vingers raakt: dat is geharst en als die hars eraf gaat, gaat het van "krr... krr... krr..." als je speelt.


Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Ik speel ook alles zonder les te hebben gevolgd.(Alleen djembé van een Senegalees.)

Het is dus best nog eens goed uitzoeken hoe en wat en welke draailier. Ik weet het verschil tussen de snaren wel. Maar wist niet van het hars op het wiel. De watjes wist ik dan wel.

Je hebt me wel aan het denken gezet of ik een draailier ga aanschaffen. Ik vind het een super muziekinstrument. Maar is dus heel bewerkelijk. Al speel ik best veel verschillende muziekinstrumenten. De meeste vergen niet super veel onderhoud. En spannen van de trommels doe ik zelf.
Ik denk dat mijn RAVdrum het meeste onderhoud vraagt. Die moet ik ook als ik hem niet (be)speel toch vet houden tegen roesten. Hij is gemaakt van ruw staal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 15:21 



 
Profiel   

Ik ben even aan het denken geweest. Er is iets dat ik wel heel erg mis.

Het kan zijn dat het hier ergens al stond. Maar jaren geleden bestond er een dag van de oude muziekinstrumenten. Dat werd altijd in Orvelte gehouden. Daar waren altijd aparte muziekinstrumenten. Misschien is er iemand hier die weet of er ergens nog dit soort dagen gehouden worden.
Meestal zag je wel draailieren, doedelzakken, viool, hoorns en nog veel meer.

Ik hoop dat iemand weet of het nog ergens is. Of soort gelijke festivals/dagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 14:07 



 
Profiel   

Wat een leuk topic!

Ik zou dolgraag ooit nog draailier willen spelen, maar geen idee waar te beginnen! Ik weet niet of het onalledaags is, maar voor mijn verjaardag heb ik een Otamatone gekregen, hartstikke leuk ding maar vrij pittig als je duidelijke fretten van een gitaar gewend bent :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 14:12 



 
Profiel   

Gothico schreef
Ik ben even aan het denken geweest. Er is iets dat ik wel heel erg mis.

Het kan zijn dat het hier ergens al stond. Maar jaren geleden bestond er een dag van de oude muziekinstrumenten. Dat werd altijd in Orvelte gehouden. Daar waren altijd aparte muziekinstrumenten. Misschien is er iemand hier die weet of er ergens nog dit soort dagen gehouden worden.
Meestal zag je wel draailieren, doedelzakken, viool, hoorns en nog veel meer.

Ik hoop dat iemand weet of het nog ergens is. Of soort gelijke festivals/dagen.

Nou ja, eerder in dit topic hadden we het wel over Castlefest, Celtfest en Elfia. Daar hoorde je altijd wel dat soort instrumenten.

Van die instrumentendag in Orvelte had ik trouwens nog nooit gehoord. Zo zie je maar: ik bestudeer al een jaar of twintig alle soorten muziek en ik weet nog niets...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 14:15 



 
Profiel   

JudithGigi schreef
Wat een leuk topic!

Ik zou dolgraag ooit nog draailier willen spelen, maar geen idee waar te beginnen! Ik weet niet of het onalledaags is, maar voor mijn verjaardag heb ik een Otamatone gekregen, hartstikke leuk ding maar vrij pittig als je duidelijke fretten van een gitaar gewend bent :D

Als je er nog mee moet beginnen, zou ik kijken of er ergens in jouw buurt een cursus gehouden wordt. Dat is in Midden-Limburg niet zo vanzelfsprekend als bij mij in Utrecht e.o., maar je kunt het proberen. Doe je aan zo'n cursus mee, dan krijg je een instrument te leen. Dat geeft je ook genoeg tijd om het te leren, en om uit te maken of je er echt een wilt kopen.

Wil je er meer over weten, dan kun je eens een mailtje sturen naar deze gasten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 14:18 



 
Profiel   

En bijvoorbeeld het workshopweekend van Draailier&Doedelzak?
http://draailier-doedelzak.nl/workshopweekend.htm

Is niet hetzelfde, weet ook niet wat je speelt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 14:19 



 
Profiel   

JudithGigi schreef
Ik weet niet of het onalledaags is, maar voor mijn verjaardag heb ik een Otamatone gekregen, hartstikke leuk ding maar vrij pittig als je duidelijke fretten van een gitaar gewend bent :D


Oh help, nu wil ik ook zo'n ding hebben! :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 14:20 



 
Profiel   

Panfluit. Niet zo heel actief meer helaas....

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 15:38 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Paar jaar geleden nog dit (mee)gespeeld, de neusfluit. Dit was een ‘act’ tijdens Oerol. Erg leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 15:41 



 
Profiel   

musiqolog schreef
JudithGigi schreef
Wat een leuk topic!

Ik zou dolgraag ooit nog draailier willen spelen, maar geen idee waar te beginnen! Ik weet niet of het onalledaags is, maar voor mijn verjaardag heb ik een Otamatone gekregen, hartstikke leuk ding maar vrij pittig als je duidelijke fretten van een gitaar gewend bent :D

Als je er nog mee moet beginnen, zou ik kijken of er ergens in jouw buurt een cursus gehouden wordt. Dat is in Midden-Limburg niet zo vanzelfsprekend als bij mij in Utrecht e.o., maar je kunt het proberen. Doe je aan zo'n cursus mee, dan krijg je een instrument te leen. Dat geeft je ook genoeg tijd om het te leren, en om uit te maken of je er echt een wilt kopen.

Wil je er meer over weten, dan kun je eens een mailtje sturen naar deze gasten.


Klinkt tof, thanks voor de tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 18:59 



 
Profiel   

Super leuk topic, heb het net helemaal doorgelezen en genoten van jullie geposte filmpjes!

Als kind heb ik pianoles gehad en een klein beetje blokfluit gespeeld. Ben wel blij met mijn lessen, daardoor kan ik wat noten lezen :) Mijn vader speelde dwarsfluit, en mijn oma orgel.
Echt onbekend zijn deze instrumenten niet, maar misschien wel motivatie hier, dat ik toch weer eens wat mag oefenen! :j

In elk geval blijf ik meelezen en filmpjes opzoeken! Gaaf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 21:20 



 
Profiel   

musiqolog schreef
Gothico schreef
Ik ben even aan het denken geweest. Er is iets dat ik wel heel erg mis.

Het kan zijn dat het hier ergens al stond. Maar jaren geleden bestond er een dag van de oude muziekinstrumenten. Dat werd altijd in Orvelte gehouden. Daar waren altijd aparte muziekinstrumenten. Misschien is er iemand hier die weet of er ergens nog dit soort dagen gehouden worden.
Meestal zag je wel draailieren, doedelzakken, viool, hoorns en nog veel meer.

Ik hoop dat iemand weet of het nog ergens is. Of soort gelijke festivals/dagen.

Nou ja, eerder in dit topic hadden we het wel over Castlefest, Celtfest en Elfia. Daar hoorde je altijd wel dat soort instrumenten.

Van die instrumentendag in Orvelte had ik trouwens nog nooit gehoord. Zo zie je maar: ik bestudeer al een jaar of twintig alle soorten muziek en ik weet nog niets...


Castlefest ga ik dan ook al jaren naar toe. (alleen de eerste 2 gemist) Elfia ken ik dus ook zeker.

Er zijn vast nog wel filmpjes van Orvelte te vinden. De combinatie van een museumdorp en de muziekinstrumenten vond ik altijd heel erg mooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 22:56 



 
Profiel   

Niks bijzonders, maar in slagwerkgroep geregeld basedrum, gong en fingersymbals gehad als instrument. Koebel, en beatring ook trouwens :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 23:37 



 
Profiel   

Voor mensen die graag willen leren, stichting volksmuziek Nederland organiseert weekenden. En deze stichting is speciaal voor draailier en doedelzak: https://draailier-doedelzak.nl/workshop.htm
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 09:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen