[CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 21:55

Ik ben een hele tijd van de radar geweest maar pfoe wat hebben jullie gave dingen gemaakt zeg! Complimenten naar jullie allemaal.

Ik wordt binnen nu en 2 weekjes tantje van een tweeling en ik wil ze dan heel graag eerst gaan fotograferen en daarna natekenen! Kan niet wachten

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:22

Ik ben een stille meelezer hier, en ik zie hier zo'n toffe dingen voorbij komen! Ik zie ook dat veel mensen met waterverf werken

Nu is mijn vraag welk merk vinden jullie goed en welk papier gebruiken jullie?

Ik hoop dat ik m'n vraag hier kwijt kon anders verwijder ik het weer

caaramel

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 14:06

Hey iedereen!
Ik volg al vanaf het begin trouw dit topic, en wauw... dankjulliewel voor alle inspiratie en jullie mooie werkjes. Nu ik iets meer tijd lijk te hebben om te tekenen, zou ik nog mogen instromen?
In plaats van een tekening per dag/week/maand wil ik proberen voornamelijk mezelf uit te dagen door verschillende soorten media te gebruiken, en een beetje losser te proberen leren tekenen.
Daarnaast heb ik vooral een voorliefde voor kleurrijke werkjes :D

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 16:12

d4rkhorse schreef:
Ik ben een stille meelezer hier, en ik zie hier zo'n toffe dingen voorbij komen! Ik zie ook dat veel mensen met waterverf werken

Nu is mijn vraag welk merk vinden jullie goed en welk papier gebruiken jullie?

Ik hoop dat ik m'n vraag hier kwijt kon anders verwijder ik het weer


Bedoel je aquarel?
Zo ja, aquarel van Van Gogh en papier Arches Hot Pressed

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 17:33

Selina schreef:
d4rkhorse schreef:
Ik ben een stille meelezer hier, en ik zie hier zo'n toffe dingen voorbij komen! Ik zie ook dat veel mensen met waterverf werken

Nu is mijn vraag welk merk vinden jullie goed en welk papier gebruiken jullie?

Ik hoop dat ik m'n vraag hier kwijt kon anders verwijder ik het weer


Bedoel je aquarel?
Zo ja, aquarel van Van Gogh en papier Arches Hot Pressed


dat bedoel ik inderdaad :) dankjewel :D

vikawiek

Berichten: 1489
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 19:55

d4rkhorse schreef:
Ik ben een stille meelezer hier, en ik zie hier zo'n toffe dingen voorbij komen! Ik zie ook dat veel mensen met waterverf werken

Nu is mijn vraag welk merk vinden jullie goed en welk papier gebruiken jullie?

Ik hoop dat ik m'n vraag hier kwijt kon anders verwijder ik het weer

Schut | Terschelling aquarelblokken! Relatief goedkoop vergeleken met Arches maar wel met echt goed papier en aan 4 kanten vastgelijmd

Voor waterverf en potlood gebruik ik de Mixed media 400 series van Strathmore, maar voor alleen aquarel raad ik die niet aan. Het papier zuigt het water vreemd op waardoor als de verf droogt het heel vlekkerig word

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 21:10

vikawiek schreef:
d4rkhorse schreef:
Ik ben een stille meelezer hier, en ik zie hier zo'n toffe dingen voorbij komen! Ik zie ook dat veel mensen met waterverf werken

Nu is mijn vraag welk merk vinden jullie goed en welk papier gebruiken jullie?

Ik hoop dat ik m'n vraag hier kwijt kon anders verwijder ik het weer

Schut | Terschelling aquarelblokken! Relatief goedkoop vergeleken met Arches maar wel met echt goed papier en aan 4 kanten vastgelijmd

Voor waterverf en potlood gebruik ik de Mixed media 400 series van Strathmore, maar voor alleen aquarel raad ik die niet aan. Het papier zuigt het water vreemd op waardoor als de verf droogt het heel vlekkerig word


bedankt :D kan ik er verschillende lagen mee schilderen op dat papier?

vikawiek

Berichten: 1489
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 21:26

d4rkhorse schreef:
bedankt :D kan ik er verschillende lagen mee schilderen op dat papier?

Jahoor met gemak! Dat kan met elk goed waterverf papier, je ‘moet’ zo’n beetje wel lagen opbouwen omdat aquarelle een transparant medium is. Alleen niet scrubben met je kwast, dan gaat het papier stuk en is ook niet heel goed voor je kwast. Papier met een goede dikte is ook heel belangrijk, dunner papier houd minder water en kronkelt dus ook sneller. Met 300grams/140lbs zit je altijd wel goed
Op youtube staan heel veel video die soorten aquarellepapier vergelijken, misschien helpt dat ook!

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:38

Welkom Caaramel! Leuk dat je aan de slag gaat met tekenen.

Mooi NESCAFE! Handen zijn zo lastig.

Prachtig dat vosje Selina.

Heel mooi geworden Babootje.

Mooi plaatje Lisette, mooi dat paars, blauw en rood.

Mijn schilderwerk ligt al 2 weken stil, paard met spoed geopereerd, dikke darm lag niet meer op zijn plek. Lag voor een deel voor de maag, geen afknelling of verstopping nog, dat scheelde. 2 dagen na de operatie een dip dus nog bijna een week langer in de kliniek, mocht woensdag weer mee. Een klein stukje paddock afgezet waar hij nog 6 weken moet staan voordat hij weer de kudde in mag, arme schat maar goed belangrijkste is dat hij weer helemaal op gaat knappen.

NESCAFE

Berichten: 3204
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Den Haag

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:30

Bah wat eng Jis, beterschap voor je paard!

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 18:42

Ah wat naar toch dat soort dingen. Beterschap Jis!

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 14:22

Dank jullie wel! Een week koortsvrij gebleven, heb nu het gevoel dat het goed komt.

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 10:54

Sterkte er mee Jis!

Ik lees nog steeds mee, maar heb echt te weinig tijd en vooral energie om echt wat toe te voegen aan de challenge. Ik schilder wel, maar alleen plafonds en muren en om die hier nu te posten gaat mij net een stap te ver haha. Ugh, ik ben het verbouwen zo spuugzat.

Gave dingen komen er voorbij, mooi man! Al dat aquarel, de schilderijen van Jis en Babootje, de tekeningen, I love it!

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:03

Dank je Telpeva.

Succes nog even en dan kan je gaan genieten van je nieuwe stulp. :j

caaramel

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 09:54

Mijn eerste post in dit topic... Spannend!
Ik ben begonnen met experimenteren met oliepastels, en ik begin het steeds leuker materiaal te vinden! :)
Afbeelding


En men vroeg mij waarom ik altijd blauw gebruik voor schaduwen, dus de uitdaging aan gegaan en...
Afbeelding

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 15:23

Mooi caaramel, de eerste spreekt mij het meeste aan. Verhoudingen zijn super.

Ik denk juist dat als je overal koele tinten gaat gebruiken de huidskleur een beetje 'vuil' wordt.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 18:50

Leuk Caaramel! De eerste spreekt me ook het meeste aan. Aparte stijl!
Lijkt me nog geen eenvoudig materiaal om mee te werken.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 18:57

Wat leuk om meer oliepastel te zien! Het is nog steeds mijn lievelings materiaal. Zeker in de eerste heb je goed gebruik gemaakt van de heldere kleuren. In de tweede is het wat 'smoezelig'geworden.

caaramel

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 10:47

Dankjulliewel! :o
Jis_ schreef:
Mooi caaramel, de eerste spreekt mij het meeste aan. Verhoudingen zijn super.

Ik denk juist dat als je overal koele tinten gaat gebruiken de huidskleur een beetje 'vuil' wordt.

Ik ben heel erg blij met het compliment over de verhoudingen, want dat lukt nog niet altijd zoals ik het zou willen :p
Dit is denk ik één van de eerste keren dat ik een persoon in kleur teken, volgende keer dus inderdaad andere kleuren nog gebruiken. Wat kan ik beter gebruiken als schaduwkleuren, bruin? Wordt het dan niet snel wat vlak?


Babootje schreef:
Leuk Caaramel! De eerste spreekt me ook het meeste aan. Aparte stijl!
Lijkt me nog geen eenvoudig materiaal om mee te werken.

Dankjewel! Stijl is een beetje hit&miss :p maar ik hoop ooit ergens te geraken ;)
Ik vind zelf de felle kleuren van oliepastel fantastisch, maar heb nog wat moeite met het 'grove'...
Nog een beetje oefenen :p


Malenka schreef:
Wat leuk om meer oliepastel te zien! Het is nog steeds mijn lievelingsmateriaal. Zeker in de eerste heb je goed gebruik gemaakt van de heldere kleuren. In de tweede is het wat 'smoezelig'geworden.

Ik vond zelf bij de eerste dat het papier nog te veel doorschijnen, en heb dat proberen vermijden in de tweede, maar daardoor werd het inderdaad wat smoezeliger... Heb jij tips om daarmee om te gaan?

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:25

Ik zal morgen even reageren op jullie posts, maar mijn tekening is af dus die wilde ik graag met jullie delen :)

Afbeelding

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 13:01

Caramel: Je bent in ieder geval niet bang om kleur te gebruiken, interessante tekeningen!
Myrsky: Mooi geworden!

Hier nog bezig met aquarel, voorlopig nog gecombineerd met aftelkaarten. Het helpt wel om te tekenen haha, want had vandaag geen zin maar anders heb ik geen kaart voor morgen :')

Afbeelding

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [CHALLENGE] tekenen/schilderen 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 20:38

Mooi geworden Myrski!

Leuk ook weer Selina. Volgens mij wordt je er ook steeds bedrevener in. Ik vind de koe ook erg leuk gedaan!

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 20:42

Ben gestart met mijn opzet voor mijn allereerste olieverfwerk. Het wordt een doek van 50x50.
Eerst dus een (oefen)schets. Ik ben op zich tevreden genoeg om hem over te gaan zetten op doek.
Het gaat in eerste instantie natuurlijk om de verhoudingen.
Afbeelding

_roodvos_

Berichten: 1318
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 23:50

Min een dag een maand geleden dat ik hier wat geplaatst heb, tot zover mijn pogingen om meer te tekenen geloof ik :') Heb ook werkelijk amper een potlood aangeraakt de afgelopen tijd.

(toevoeging: en toen sloeg ik het bericht op zonder het te plaatsen, inmiddels zijn we nog een dikke halve maand verder :+ )

week terug maar weer mezelf een trap gegeven en met veel pijn en moeite 3 vosjes op papier kunnen zetten.

Afbeelding

En deze is van gister(lees: een paar weken terug), in een facebookgroep liep een discussie over het gebruik van speren op reenactment evenementen, waarbij op een gegeven moment iemand aanhaalde dat iedereen minstens 14 speren moest hebben om erbij te horen, en dan net als met golf een caddy met grote tas om ze allemaal in te dragen op een shetlandpony. Gezien ik last had van huiswerkontwijkend gedrag ten top dat maar getekend:

Afbeelding

Deze is van de echte gister:
Afbeelding


ik zal morgen/van het weekend wel weer even op iedereen reageren, maar ik ben nu op pagina 27 al enkele minuten aan het staren naar de onderste afbeelding van Vikawiek, hoe dat over lijkt te gaan van een tekening naar iets waarvan mijn brein écht denkt dat het een foto is, fascinerend. Ik vind het echt zo mooi wat je maakt elke keer. Dus dat wilde ik vast zeggen. :P

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 10:29

caaramel schreef:
Dankjulliewel! :o
Jis_ schreef:
Mooi caaramel, de eerste spreekt mij het meeste aan. Verhoudingen zijn super.

Ik denk juist dat als je overal koele tinten gaat gebruiken de huidskleur een beetje 'vuil' wordt.

Ik ben heel erg blij met het compliment over de verhoudingen, want dat lukt nog niet altijd zoals ik het zou willen :p
Dit is denk ik één van de eerste keren dat ik een persoon in kleur teken, volgende keer dus inderdaad andere kleuren nog gebruiken. Wat kan ik beter gebruiken als schaduwkleuren, bruin? Wordt het dan niet snel wat vlak?



Bruin/rood kan je ook gebruiken maar vooral lekker veel kleuren gebruiken, :j Weet niet zo goed hoe het met jouw medium werkt maar ik meng verschillende kleuren voor de schaduw en ga naar lichter richting het lichtste gedeelte van het gezicht, ook daar kan wat blauw in zitten maar heeft een andere tint dan het blauw in de schaduw.
Het is mooi om het blauw 'opgesloten' te laten zitten tussen warmere tinten, zo hou je de warme tinten fris.

Als je voor realistisch gaat is voor de Aziatische huidskleur groenen mooi en voor een donkere huidskleur paars. Maar je kan het natuurlijk invullen zoals je zelf wilt.